Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 619
Var litt usikker på hvordan topicen skulle bli for å få den mest mulig beskrivende.
Problemet er ikke at jeg ikke får lyd på TVen i det hele tatt.
I tillegg var jeg litt usikker på hvilken kategori dette passet best under.

Jeg har en HITACHI 32" flatskjerm.
Ønsker å vise bilde/lyd fra Pcen min på TVen
- Kjøpt en HDMI og minijack -> RCA(rød og hvit ende)

Selve problemet; Jeg får opp bilde på kanal "HDMI" og lyden på kanal "YPbPr".

Det jeg ønsker: Å få både video og audio fra pcen på samme kanal.
Forsøkt å knote på innstillinger, men ikke funnet ut noe.
Noen som har noen glupe ideèr? Takker for hjelpen på forhånd.
Lagd en liten illustrasjonsbilde under og, hvis jeg forklarer dårlig.

http://server1.jontiller.com/illustrasjon.jpg
1. Dersom du faktisk har HDMIstøtte på skjermkortet skal denne kabelen også overføre lyd.

2. Du har koblet L\R inn på YPbPr kanalen (komponentbilde) og får derfor ikke lyd på HDMI kanalen, stort sett er HDMI-kanalen laget for å hente lyd via HDMI.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Tv-er har som regel ikke assignable inn-, og utganger. Dvs når du har valgt HDMI-inngangan på tv-en din, har du ikke anledning til å velge en annen lydkilde. Dette må du nesten sjekke med manualen til tv-en din.

Selv i større surroundforsterkere overstyrer ofte HDMI-kontakten mulighen til å assigne inngangene.
Ett alternativ vil være å bruke DVI, om tv-en din støtter dette. Eventuelt kjøre lyden direkte i ett stereoanlegg.

En siste mulighet er jo å kjøre VGA->Komponent, som da blir ett analogt signal, men like fullt støtter 1080p
Stemmer det som har blitt sagt til nå, HDMI er i utgangspunktet en digital kabel som overfører både lyd og bilde. Så å bruke en Jack kabel i tillegg vill antakelig ikke fungere.

Satt på spissen blir det samme prinsippet som at stereoanlegget spiller av lyden fra en CD og TVen samtidig, noe veldig få har muligheten til.

Dersom du har et kort, fullt støttet HDMI vil jeg tru at instillingsdelen ligger på PCen, ikke TVen.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Restyle
Dersom du har et kort, fullt støttet HDMI vil jeg tru at instillingsdelen ligger på PCen, ikke TVen.
Vis hele sitatet...
Mye rare standarder ute å går her. Hadde hjulpet å vite hva slags skjermkort det er snakk om.
Enkelte støtter ikke lyd over HDMI i hele tatt, mens andre kun støtter stereolyd. Det samme gjelder forsåvidt for s/pdif og toslink.