Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1313
Heisann!

Bare lurte på hvordan dosering jeg burde bruke koffein piller. sånn i lengden? Timer mellom vær pille osv.
Noen som har noen erfaringer?
de gangene jeg har brukt koffein piller har jeg tatt 500mg, så 200 mg etter 2 timer.
ville ikke tatt mer enn 800mg. tar du såpass risikerer du skjelvinger osv, eller i verste fall anfall eller noe i den duren.
jeg vil ikke anbefale koffein piller da jeg ikke blir mer våken av det. jeg skjelver litt hele tiden, og hvis jeg skulle prøve å sove, er det umulig. litt irriterende å være drit trøtt men ikke få sove :/

hvorfor "trenger" du de? hvis det er til lan hjelper det mer å lage noe varm mat.
Koffein har som mange andre rusmidler den effekten at man kan bygge opp toleranse over tid (for koffein sin del, så sier en del forskning veldig kort tid - så kort som et par uker hvis man inntar nok).

I de tilfellene så vil man ikke få noen av de vanlige subjektive effektene (som opplagthet, våkenhet, etc). Tilsvarende kan man også overdosere - så rett mengde er avhengig av vekt, toleranse og eventuelle interaksjoner med andre stoffer (f.eks. paracetamol).

Rådet til unique er nok godt, hvis man ikke har et konkret behov for koffein per se, så er det mye annet som gjør samme nytte. Frisk luft, varm mat(?), en "powernap", etc. Skal man nå først ha i seg koffein, så kan det vel like gjerne være i form av kaffe, té eller brus. Effekten er den samme, risikoen noe mindre.

Videre så gjør man heller ikke dumt i å undersøke effekten av overdosering og (som veldig mange har kjent på kroppen uten å vite det) abstinens-symptomene av koffein (typiske abstinenssymptomer som hodepine, kvalme, tretthet, milde former for depresjon).
Hvor mange om dagen? Er ikke snakk om mer enn 2-3 dager uansett, kun ett engangs tilfelle siden det er WoW Cataclysm release i morgen kveld og har store planer om å bli 85 før senga!
Selv så har jeg større sjanse og sovne etter ett godt varmt måltid enn å holde meg våken :/ takk for svar <3
Nå skal man ikke overgeneralisere og si at WoW Cataclysm er sammenlignbart med forholdene her, men http://www.springerlink.com/content/2bjn0v6dg712phw5/ forteller om forsøk på Navy SEALS hvor det ser ut som funnene peker i retning av 200mg. Andre kilder gir vel også typisk opptakstid på koffein til 30-60 minutter etter inntak og varighet har jeg sett alt av 3-4 til i dette (linken) tilfellet opp til 8 timer.

Så får du selv regne ut i hvilke perioder du ønsker denne effekten. Koffein reduserer jo ikke søvnbehovet, men reduser følelsen av tretthet. Lys og frisk luft er også elementer som påvirker tretthet (da spesifikt lys - vi er jo en gang sånn at vi sover bedre i mørket av en eller annen grunn).

Lykke til ;-)
Sist endret av MrBlaine; 6. desember 2010 kl. 01:12. Grunn: for moroskyld
Jeg tror det er bedre om du tar 2timers søvnperioder innimellom, det hjelper deg til å holde kroppen i gang uten å utsette deg for helsefare.
Spis sunn mat og hold deg unna sukker så går det nok fint å holde seg våken. Sukker er bare boost i 10min, så blir du trøttere enn du var.

Koffein er greit å ha etter du har sovet disse 2 timers pausene. Sov hver tiende time eller noe sånt.
jeg gamer en del, og er på lan jevnlig. det er ikke uvanlig at jeg er våken 30 timer i strekk selv i ukedagene. rekorden er 2 timer søvn på 3 netter og 4 dager. så jeg tror jeg kan bidra med noen råd.
jeg kan ikke si hva som funker for deg, men jeg vet hva som funker for meg.
beveg deg! ofte på lan er jeg drit trøtt og sovner sittende, og bestemmer meg for å legge meg, skal ikke mer enn å gå 20meter til sengen før jeg faktisk er våken. kald brus, og jevnlig inntak av variert mat er viktig.
ulempen med energi drikker når du har vært våken lenge er at du blir våken i 15 minutter, og så blir du søvnig igjen.
ikke sitt bare å spill, snakk med noen på skype, eller hør på musikk. du blir trøtt av å være så godt som passiv.
hvis du skal få så mye som mulig ut av cata tror jeg det er lurest å sove 8 timer, og gjerne være våken så lenge du klarer. for eksempel kan du være våken i 25-30 timer og sove 8 timer, det skulle være rimelig enkelt.
bedre med 48 timer effektiv spilling enn 72 timer der du er drit trøtt og sløv
lykke til, og håper du lærte noe
Enig med det du sier der =unique= er lan så har det sosiale som trengs da blir nok rekorden din knust de kommende dagene 8) blir man trøtt så er det bare å hoppe litt i snøen npnp haha!
bra vi er enig
i tillegg er det kjipt å sitte å spille når man er drit trøtt, det er kjedelig, og tankene er andre steder.
jeg spiller naturligvis fordi det er gøy og nyter spillet så mye som mulig. når man er halveis i koma spiller du bare for å spille, og da er poenget viktig borte for meg :P
Sist endret av =unique=; 6. desember 2010 kl. 03:52.
Kommer med noen tips jeg

Sov litt hver dag, hver gang jeg er på LAN sover jeg fra kl 5-10, er ikke helt nøyaktig på klokken men det er i denne tids perioden det skjer minst på LAN og i den virtuelle verden.

Etter å ha våknet tar du deg en kopp kaffe så er du rimelig våken

Koffein hjelper lite på meg, hvor mye du må hive i deg kommer ann på din egen tolleranse for koffein, dette må du finne ut av selv.

Sov MINST hver andre døgn, etter 2-3 dager uten søvn ender det opp med:
Konsentrasjons vansker
Blir lett irritert
Irrterer lett andre
Blir vanskeligere å tenke
Du gjør flere feil
Du kan begynne å hallusinere


Til slutt en liten historie fra ByLan:
Siden jeg var med i crewet der fikk vi denne beskjeden: hvis vi ser noen som virker rimelig dau eller har stor mangel på søvn skulle vi prøve å få de til å få litt søvn.

Jada.. står og preiker med noen venner, får øye på en fyr som sitter helt i ro med øynene lukket foran pcen, tro det eller ei men han hadde sovnet i sittende posisjon foran pcen med handa på tastaturet og musen mens han gamet wow.

Kordan han klarte det skjønner ikke jeg :P