Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2441
I en artikkel om Peter Sunde fra piratebay på dagbladet kom jeg over denne nettsiden som Peter Sunde for øyeblikket jobber med: http://flattr.com/

Idéen er rimelig enkel, Flattr-brukere betaler en slump penger som settes på en "Flattr konto", og hver måned deles disse pengene ut til de nettsidene Flattr-brukeren klikket "Flattr knappen".
Dersom Flattr-brukeren f.eks. klikket 10 knapper, blir Flattr-kontoen delt i 10 deler, og deles ut til de nettsidene Flattr-brukeren likte...

Dette ligner forsovet på PayPal´s Donasjons-knapp, men jeg tror fortsatt dette kan ha en fremtid.

En av grunnene til at jeg poster dette her, er fordi dette ligner veldig på kvalitetspoeng-systemet vi hadde tidligere her på nFF.
Hver uke fikk hver nFF-bruker utdelt 10 KP, som nFF-brukeren kunne dele ut til de inleggene som den enkelte nFF-bruker likte.

Så, tror dere Flattr knappen vil slå ann på internett? En global KP-knapp?
Sist endret av Turbolego; 5. mai 2010 kl. 13:51.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Tja... forsåvidt et interessant konsept, men hvem ville giddet å betale for noe sånt? Folk gidder jo bare såvidt å trykke "Donate"-knapper hvis de får dem slengt i trynet. Ser ærlig talt ikke for meg at dette tar noe større av, jeg ser ikke motivasjonen "donorer" vil ha til å betale og dele ut noe som helst.
Sist endret av robhol; 5. mai 2010 kl. 13:54.
Lukter bra det her, men ser ikke helt for meg at dette kommer til å bli så utbredt. Men hva vet jeg. Skulle nesten vært en knapp for å ta penger fra folk som troller også, slik at vi slapp alt det tullet.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Tja... forsåvidt et interessant konsept, men hvem ville giddet å betale for noe sånt? Folk gidder jo bare såvidt å trykke "Donate"-knapper hvis de får dem slengt i trynet. Ser ærlig talt ikke for meg at dette tar noe større av, jeg ser ikke motivasjonen "donorer" vil ha til å betale og dele ut noe som helst.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er jo at du kan velge å sette inn f.eks. 25 spenn på din Flattr-konto, som blir delt opp, mens på PayPal er en donasjon på minimum 1$.
Dette gjør at du blir mer motvillig, "kanskje jeg finner noe kulere å donere til seinere?" og ignorerer knappen.
Dersom du allerede har betalt 25 spenn, kan du trykke vilt, og fortsatt bare donere 25 spenn.

Jeg har selv donert 10-30 spenn til enkelte nettsider jeg synes var nyttige/interessange/morsomme, men dette er enkelte nettsider av flere titalls nettsider jeg har lyst å donere til.
Med en Flattr knapp kan jeg donere til 10 nettsider, istedenfor én, og fortsatt bare donere 25 spenn totalt.

Kanskje det bare er meg, men jeg liker å forhåndsbetale, kontantkort <3
Dette har jeg lite tru på gitt. Det første som slår meg er at jeg aldri noen gang har vært i noen situasjonen der jeg har tenkt: Dette liker jeg og vil støtte, men 6 kroner er for mye.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Dette har jeg lite tru på gitt. Det første som slår meg er at jeg aldri noen gang har vært i noen situasjonen der jeg har tenkt: Dette liker jeg og vil støtte, men 6 kroner er for mye.
Vis hele sitatet...
Joa, men dersom du hadde valget mellom PayPal og Flattr, hva ville du valgt?
PayPal. Å gi bort ei krone her og ei krone der ser jeg ingen vits i.
Det følger jo en del administrasjon med slike overføringer. Når summene blir små og mange så går en god del til mellomleddene.
Nei, har du blogg/band/nettside så tror jeg det er mye mer penger å tjene på paypal eller reklame hvis man først får trafikk.
Sist endret av Mith; 5. mai 2010 kl. 15:19.
Flattr er en bra ide, men det er jo ingen som har det :-/ så før det blit public så konsptet litt kjørt.
hvis noen har invites så tar jeg gjærne en. pm meg for email.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mith Vis innlegg
Dette har jeg lite tru på gitt. Det første som slår meg er at jeg aldri noen gang har vært i noen situasjonen der jeg har tenkt: Dette liker jeg og vil støtte, men 6 kroner er for mye.
Vis hele sitatet...
Problemet er ikkje summen, men tida. I og med at summane er små, så blir tida det tar desto større andel av betalinga ofr mange.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hva er neste?
ranvik's Avatar
har selv festa flattr litt, det koster 2,5$ pr mnd (min)+ 0,45$ (skatt til flattr folka)

payer du ikke 2.5$ pr mnd kan du heller ikke motat noe (noe som er veldig idiotisk system)

for og ta ut penger er det minst 10$ som er helt greit.

Foreløpig er systemet alt for lite til at det skal bli klikk ut av det.


hadde google eller noen søke motorer gjort det samme rett i søke felte, så vile nok folk vært litt mer gira på det.
desuten mulighete og MOTA uten og måtte paye en mnd sum.
(du payer jo tross alt litt for og gi bort ting, er det tlf selskap? fra usa? som du må paye for sende/mota ting)
Døfødt ide som ikke vil føre noen veier enn rett i grava.

Enkelt og grett.
Ideen er ikke så dum den, det er jo egentlig samme opplegg som digg, kudos eller liknende, bortsett fra at du faktisk får noen kroner for å bli "digget". Så har man mye kvalitetsinnhold og litt trafikk på sidene sine skal man ikke se bort fra at det her kan være veldig nyttig.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Freak Trooper
Joey's Avatar
For dei som ikkje har fått det med seg, så er flattr no opent for registrering utan invitasjon. Eg veit ikkje kor lenge det har vore det, men eg registrerte meg ihvertfall no nettopp og adda 6 euro til kontoen min (2 euro er minstebeløp på ein månad) som eg kan gi vekk til folk og fe.

Som dei andre over her er eg litt skeptisk til kor bra dette her systemet kjem til å fungere, men er jo verdt eit forsøk. Likar ideen og oppfordrar andre kreative sjela til å registrere seg. Eg kan ikkje sjå for meg at eg kjem til å leve av flattr, men det er ein fin måte å vise at du likar ein anna person sin arbeid og at den personen kan få litt glete ut av det (les: ein ekstra øl på laurdagskvelden).
Sist endret av Joey; 10. november 2010 kl. 21:57.
liker flattr veldig godt , men desverre så virker det som de satser mest i tyskland og ikke i norge og sverige.
jeg ville helt klart brukt flattr fremfor paypal, jeg har brukt flattr en del men det er sant som det sies her at det er for få som har flattr knapp av norske sider osv.
Sist endret av random40348; 10. november 2010 kl. 22:03.
hoved problemer med flatter er at det koster å ha det pr mnd, selv om du ikke sender/motar noe den mnd'n.
vil si at 35,4$(209,06 NOK) pr år FØR du har fått inn en eneste krone selv.
vil si at hvis du er "litt" kreativ å ikke får inn mer enn 200kr pr år, så er det taps prosjekt.

jeg testa det her i 4mnd å fikk inn 1$ , men måtte betale 6$, alså ikke veldig lønnsomt.

alt du har "flatter" post på siden dems blir slettet med enn gang du slutter å betale.

kort forklart: bra ide, MEN ræv gjenomført.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Det eg merkar eg saknar litt med flattr er betre inndeling av kategoriar. Til no har dei: bilete, video, lyd, tekst, software og "anna".

Blir jo ein browsefest utan like og ein må igjennom for mykje dilldall før ein finner noko ein kanskje har lyst å bruke nokon kroner på. Skulle gjerne tenkt meg å ha ein kategori under bilete for fotojournalisme, for eksempel.

Trur eg skal skrive ein mail til dei og høyre om det er noko dei planleggjar. I følje bloggen deira så verka det ganske håplaust å sende mail, men skada jo ikkje å prøve.
Forstår ikke hva som skal være poenget med det der jeg :P
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Shudo Vis innlegg
Forstår ikke hva som skal være poenget med det der jeg :P
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=9zrMlEEWBgY

Den der burde forklare det meste.
Har sett at Notch.tumblr.com bruker det, han som står bak minecraft.