Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5206
Hei, Nå er det ikke så lenge til jeg skal søke videregående snart på Akademiet i Oslo, og har satt Allmenn påbygg som valg av linje. Etter å ha sett litt på priser, ser jeg at det står "I tillegg kommer det en sum på mellom kr 500,- og 3000,- dette varierer fra skole til skole. Summen dekker rekvisita og eventuelt obligatoriske ekskusjoner som den enkelte skole kan legge opp til" Hva vil dette si? må jeg betale en viss sum før skolestart? og siden jeg skal søke allmenn påbygg VG3 hvordan er prisen da? da dette går på 1 år.

Må man betale ekstra hvis man skal ta realfag i tilegg? har tenkt til å ta r matte som programfag..

Til slutt lurer jeg derfor på om noen har noen meninger om denne skolen? Er det bra lærere der, godt miljø, godt utstyr (IKT) og hvordan er denne skolen i forhold til offentlig skole? osv.. Og er det noen her som går på akademiet privatskole enten det er i bergen you name it, som vil dele litt erfaringer?

På forhånd takk!
Når det gjelder IKT biten har mac1.no en god nyhet.

http://mac1.no/artikkel/8737/akademi...il-alle-elever
Sist endret av penol; 5. februar 2010 kl. 21:39.
er 16 år og går nå st1 på akademiet i oslo, det er en helt grei skole, "lettere" enn offentlig, veldig moderne og unge lærere.. som sagt får alle på skolen mac etter sommern ))
Sist endret av mishka; 5. februar 2010 kl. 23:05.
Dette du prater på med penger regner jeg med vil bli dekket av utstyrsstipendet ditt
Jeg annbefaler Akademiet på det sterkeste! Lærerene har god kompetanse og er veldig greie. Alle klasserommene har smartboard og prosjektor. Går på 1ss I bergen.
Sitat av mishka Vis innlegg
er 16 år og går nå st1 på akademiet i oslo, det er en helt grei skole, "lettere" enn offentlig, veldig moderne og unge lærere.. som sagt får alle på skolen mac etter sommern ))
Vis hele sitatet...
Å få en Mac etter sommeren burde ikke være grunn nok til å velge en skole.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av fredeve Vis innlegg
Jeg annbefaler Akademiet på det sterkeste! Lærerene har god kompetanse og er veldig greie. Alle klasserommene har smartboard og prosjektor. Går på 1ss I bergen.
Vis hele sitatet...
Slik er det også på offentlige skoler.
Skillet mellom privat og offentlig er ganske lite i Norge.
Akademiet er bare en skole, men privat sådan. Vil tro det forandrer utrolig lite. Har venner som går på akademiet, de følger samme pensum som meg og slet med de samme tingene som meg. De ler av noen lærer, hater noen, og elsker noen.
Approved
Trådstarter
Takk for svar! Men det er en ting jeg har lurt på å ikke fått svar enda.

I tillegg kommer det en sum på mellom kr 500,- og 3000,- dette varierer fra skole til skole. Summen dekker rekvisita og eventuelt obligatoriske ekskusjoner som den enkelte skole kan legge opp til"
Vis hele sitatet...
Gjelder dette meg? Jeg tror tillegskostnaden der er kanskje mer for de med praktiske fag, spesielt medier og kommunikasjon som har dyrt utstyr? Skal jo bare gå 1 års påbygging aka allmenn påbygg.
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Å få en Mac etter sommeren burde ikke være grunn nok til å velge en skole.
Vis hele sitatet...
Når du er 16 år tror jeg dette teller mer en alt annet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Å få en Mac etter sommeren burde ikke være grunn nok til å velge en skole.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at det er derfor jeg mener trådstarter burde velge å gå på Akademiet -_- Det er bare en fordel som får skolen til å skille seg ut blandt de andre..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Approved
Trådstarter
Nå har jeg sendt inn karakterutskrift fra 1.termin fra VG2. Jeg søker altså til VG3 allmenn påbyggning. Etter litt re-search fant jeg ut at man må sende karakterutskrift fra VG1 også?

Men på brevet jeg fikk fra Akademiet stod det at de trengte "Karakterutskrift fra 1.termin dette skoleåret for å vurdere søknaden din. Søker du VG2 eller VG3 trenger vi også kompetansebevis." Det står ikke på papiret at de trenger karakterutskrift fra VG1? men bare karakterutskrift fra 1.termin.

Vær så snill å hjelp, trenger jeg å sende inn karakterutskrift fra VG1? Hvis ja, må jeg sende det inn innen 1.mars.

Tusen takk!
Kompetansebevis er det samme som karakterutskriftene dine. Vitnemål får du kun etter 10.klasse og VG3.
Sist endret av Klatremus; 25. februar 2010 kl. 23:47.
Approved
Trådstarter
Sitat av Klatremus Vis innlegg
Kompetansebevis er det samme som karakterutskriftene dine. Vitnemål får du kun etter 10.klasse og VG3.
Vis hele sitatet...
Ja, det vet jeg. Men skulle jeg ha sendt inn kompetansebevis fra VG1? Har allerede sendt inn 1.termin's karakterutskrift fra VG2. Ser de på Akademiet kun på karakterutskrift fra VG2? altså det er VG3 jeg har søkt på.. Allmenn påbygg
Slik jeg forstår det av teksten behøver du ikke sende inn kompetansebevis for vg1, men ring dem for sikkerhets skyld.
Approved
Trådstarter
Sitat av Klatremus Vis innlegg
Slik jeg forstår det av teksten behøver du ikke sende inn kompetansebevis for vg1, men ring dem for sikkerhets skyld.
Vis hele sitatet...
Yees, da slipper jeg å tenke veldig mye på det! Huff, må vente til mandag for få ringt til skolen..

Men jeg håper at de ikke virkelig trenger kompetansebevis fra vg1, siden jeg har sendt inn kompetansebevis fra VG2 1.termin, og da er fristen utløpt om jeg sender dem kompetansebevis fra VG1 for fristen er 1.mars.

Det nevnes ikke noe send inn kompetansebevis fra VG1 fra det brevet jeg fikk fra akademiet, men det står på hjemmesiden til skolen at "Søkere til VG2 og VG3 må sende 1.termin karakter for siste skoleår, og kompetansebevis fra VG1

Sitat av DonSelf Vis innlegg
Takk for svar! Men det er en ting jeg har lurt på å ikke fått svar enda.



Gjelder dette meg? Jeg tror tillegskostnaden der er kanskje mer for de med praktiske fag, spesielt medier og kommunikasjon som har dyrt utstyr? Skal jo bare gå 1 års påbygging aka allmenn påbygg.
Vis hele sitatet...
Dette trenger du ikke tenke på, tror jeg. Jeg gikk på akademiet VGS Bergen, og der betalte vi etter hva vi ville være med på. Det er med andre ord ingen fast sum du må betale, men at du må forvente å betale litt ekstra hvis du vil være med på diverse ekskursjoner, skiturer osv.

Og som mange andre her har sagt, så er skolen veldig bra - nå kjenner jeg ikke akademiet i Oslo da, men antar det er noenlunde det samme. Unge og engasjerte lærere var vel nesten det beste med hele skolen, pluss at man fikk datamaskin som var veldig praktisk. ^^
Approved
Trådstarter
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Dette trenger du ikke tenke på, tror jeg. Jeg gikk på akademiet VGS Bergen, og der betalte vi etter hva vi ville være med på. Det er med andre ord ingen fast sum du må betale, men at du må forvente å betale litt ekstra hvis du vil være med på diverse ekskursjoner, skiturer osv.

Og som mange andre her har sagt, så er skolen veldig bra - nå kjenner jeg ikke akademiet i Oslo da, men antar det er noenlunde det samme. Unge og engasjerte lærere var vel nesten det beste med hele skolen, pluss at man fikk datamaskin som var veldig praktisk. ^^
Vis hele sitatet...
Takk for et fyldig svar! Men er usikker på en ting.. som nevnt over i tråden.

På hjemmesiden til skolen står det at "Søkere til VG2 og VG3 må sende 1.termin karakter for siste skoleår, og kompetansebevis fra VG1. Det nevnes ikke noe send inn kompetansebevis fra VG1 fra det brevet jeg fikk fra akademiet.. Jeg sendte det som stod på papiret altså 1.termin karakterne fra VG2, har søkt VG3.
Sitat av DonSelf Vis innlegg
Takk for et fyldig svar! Men er usikker på en ting.. som nevnt over i tråden.

På hjemmesiden til skolen står det at "Søkere til VG2 og VG3 må sende 1.termin karakter for siste skoleår, og kompetansebevis fra VG1. Det nevnes ikke noe send inn kompetansebevis fra VG1 fra det brevet jeg fikk fra akademiet.. Jeg sendte det som stod på papiret altså 1.termin karakterne fra VG2, har søkt VG3.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke sende inn kompetansebevis hvis du gikk førsteåret på Akademiet. Det er ment for de som ikke har gått på akademiet før.
Approved
Trådstarter
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Du trenger ikke sende inn kompetansebevis hvis du gikk førsteåret på Akademiet. Det er ment for de som ikke har gått på akademiet før.
Vis hele sitatet...
Nei, har aldri gått på Akademiet vgs jeg Kommer rett fra offentlig skole, og skal begynne der til høsten. Har sendt inn kompetansebevis fra vg2, men hva med vg1? skal det også sendes?
Sitat av DonSelf Vis innlegg
Nei, har aldri gått på Akademiet vgs jeg Kommer rett fra offentlig skole, og skal begynne der til høsten. Har sendt inn kompetansebevis fra vg2, men hva med vg1? skal det også sendes?
Vis hele sitatet...
Det kan ikke jeg svare på desverre. Det må du nesten ringe til skolen om. Beklager.