Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 5354
Har funnet frem en nedstøvet politiradio fra tidlig 80-tall. Har ark med koder og alt mulig men spørsmålet er om det faktisk er mulig for den gamle radion å fange opp signalene til de kanskje nye politiradioene?

Vet det er ulovlig med politiradio og blablabla så takker for alle svar
Politet begynner snart med en ny type politiradio. Da vil ikke vi med vanlige politiradioer kunne høre på politiets samband lengre. Skulle være på plass innen 2011, men tror noen fylker har fått det nye systemet

Det er lovlig med politiradio. Det blir ulovlig om du har politiradioen i bilen en plass hvor du enkelt kan strekke deg etter den. Derfor kan du legge den i bagasjerommet, da er det lovlig.
Sist endret av Outier; 2. juni 2010 kl. 22:24.
Sitat av ToxtethTerror9 Vis innlegg
Vet det er ulovlig med politiradio og blablabla så takker for alle svar
Vis hele sitatet...
whaat?[COLOR="White"].......[/COLOR]
Jeg bruker den i bilen
Sist endret av ToxtethTerror9; 2. juni 2010 kl. 22:27.
Sitat av ToxtethTerror9 Vis innlegg
Er det ikke ulovlig da?

Har hørt at det var straffbart med politiradio hvertfall
Vis hele sitatet...
1. juli 2000 ble det lovlig.
Sitat av Outier Vis innlegg
Politet begynner snart med en ny type politiradio. Da vil ikke vi med vanlige politiradioer kunne høre på politiets samband lengre. Skulle være på plass innen 2011, men tror noen fylker har fått det nye systemet

Det er lovlig med politiradio. Det blir ulovlig om du har politiradioen i bilen en plass hvor du enkelt kan strekke deg etter den. Derfor kan du legge den i bagasjerommet, da er det lovlig.
Vis hele sitatet...
Får nok finne en måte å kunne få hørt de på da
Så fremt radioen tar inn frekvenser mellom 153MHz og 172MHz (I det området husker ikkje helt frekvensene for politiradio) så kan du bruke den i dag.

Og ja politiet har tatt i bruk ett nytt sambandsnett i en del "test" områder, nå skal ikkje jeg uttale meg om hvilken området dette er for å ikkje skape forvirring.

Men er ikkje det bare å skru på radioen å søke på frekvenser i mellom 150MHz -> 175MHz?
Nokon som veit kanalane i Rogaland?
Ulovlig å bruke den i bilen. F.eks hvis man bruker den til å unngå trafikkontroller o.l.
Sitat av fr334k Vis innlegg
Får nok finne en måte å kunne få hørt de på da
Vis hele sitatet...
Kommer nok jævlig langt med den
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Nokon som veit kanalane i Rogaland?
Vis hele sitatet...
Her kan du leite frem frekvensene: http://frekvenser.no/Politiet.html#vis_frekvenser
Sitat av fr334k Vis innlegg
Får nok finne en måte å kunne få hørt de på da
Vis hele sitatet...
Umulig. titegn
Sitat av Masi Vis innlegg
Her kan du leite frem frekvensene: http://frekvenser.no/Politiet.html#vis_frekvenser
Vis hele sitatet...
Takk,) kp
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Umulig. titegn
Vis hele sitatet...
ååååå ranvik! :P

skal nok se at noen finner en eller annen måte å lytte på etterhvert
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
ååååå ranvik! :P

skal nok se at noen finner en eller annen måte å lytte på etterhvert
Vis hele sitatet...
Jupp.

never say never!

Alt man tror er ganske sikkert er egentlig ikke det.
det blir vel litt anderledes med krypterte politiradio samband, men fulgt mulig etter hvert.
På den frekvens sida så står det jo ikke hvilken kanal det skal stå på? Bare nummeret, om du/dere forstår?
Sitat av ToxtethTerror9 Vis innlegg
På den frekvens sida så står det jo ikke hvilken kanal det skal stå på? Bare nummeret, om du/dere forstår?
Vis hele sitatet...
Kan du ikkje stille inn frekvensen?
Radion min er slik at den har et kanalnummer fra 1-20, det står eksempel i bruksanvisningen "15. P. 162.550" Kan stille inn ja
Sist endret av ToxtethTerror9; 2. juni 2010 kl. 22:54.
Hvis det kun er kanaler hører vel den til en frekvens? Prøv å se rundt om den er knyttet til en frekvens... Hmm, har du bilde eller noe annen informasjon om radioen?
Hvis du bare har kanaler så er det vel bare å prøve seg frem, skru på den ene kanalen og vent litt, hvis ikkje det er noe aktivitet så prøv neste. Du har bare 20 muligheter :P
Det er ingen frekvenser knyttet til hver sin kanal. Det som er irriterende er at jeg må skrive frekvensen til hver kanal. En svært stressende politiradio, men har funket før og skal funke igjen Om tiden er på min side da
Klart det er sammenheng mellom kanaler og frekvenser. Her har jeg funnet frem kanalene 11-28 til deg, og som du ser så er det .025MHz mellom hver kanal.

170.400 - 11
170.425 - 12
170.450 - 13
170.475 - 14
170.500 - 15
170.525 - 16
170.550 - 17
170.575 - 18
170.600 - 19
170.625 - 20
170.650 - 21
170.675 - 22
170.700 - 23
170.725 - 24
170.750 - 25
170.775 - 26
170.800 - 27
170.825 - 28

Og da blir vel kanal 1 - 10 følgende:

170.150 - 1
170.175 - 2
170.200 - 3
170.225 - 4
170.250 - 5
170.275 - 6
170.300 - 7
170.325 - 8
170.350 - 9
170.375 - 10
tusen hjertelig takk, nå ble far min glad
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av fr334k Vis innlegg
Jupp.

never say never!

Alt man tror er ganske sikkert er egentlig ikke det.
det blir vel litt anderledes med krypterte politiradio samband, men fulgt mulig etter hvert.
Vis hele sitatet...
Har skrevet om det i tråder før,
Først av alt så funker det nye tetra ( som purkens nett hetter)
Tetra nette funker mer likt gsm nett enn gammle radio nette dem bruker i dag.

Vær "håndsett" er koblet opp til en basestasjon.
Håndsett snakker IKKE direkte med verandre(selv om dem har support for det oppsette)

når det gjelder decryptering så er det ulovlig og stream ut på nette hvis noen klare og decryptere det. (stream kryptert er derimot lov! )

tetra bruker 2 typer kryptering.(purken bruker begge 2 oververandre)
1. over the air, vil si alt som blir sendt mellom håndsett og basestajon.
2. end to end , vil si kryptert helt inn til oslo(det oppratøren sitter).

hånd sette er mer likt ipltf , siden den gjør om alt til datapakker som blir sent over linken.

Det vil si at få radio scanner ikke vil funke, pga for knekke "over the air" og hvis dem har slått på den "svakeste" så er det forsatt: 1 099 511 627 775 muligheter.

så neste kryptering er litt anderledes, er ikke mye info om den ennå. (den info kan kjøpes for 1 000$ som dev kit , den info er strengt kontrolert av dem som driver med tetra i europa.

Kort forklart: det vil ikke komme noe ennå, men nye løsninger har tildens og presse seg frem.
Også kan jeg legge til at det er helt lovlig å bruke scanner i bil. Men det er ulovlig å bruke den til å unngå trafikkontroll.

§ 13a. Forbud mot varslingsutstyr o.l. i motorvogn i Vegtrafikkloven gjelder ikke radioscannere. Dette er bekreftet av brukere på Scannernytt.net, med brev fra politidirektoratet. Dette er dokumentert i filbasen til Scannernytt.net.
Sist endret av Dofty; 22. juni 2010 kl. 02:14.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av ranvik Vis innlegg
Har skrevet om det i tråder før,
Først av alt så funker det nye tetra ( som purkens nett hetter)
Tetra nette funker mer likt gsm nett enn gammle radio nette dem bruker i dag.

Vær "håndsett" er koblet opp til en basestasjon.
Håndsett snakker IKKE direkte med verandre(selv om dem har support for det oppsette)

når det gjelder decryptering så er det ulovlig og stream ut på nette hvis noen klare og decryptere det. (stream kryptert er derimot lov! )

tetra bruker 2 typer kryptering.(purken bruker begge 2 oververandre)
1. over the air, vil si alt som blir sendt mellom håndsett og basestajon.
2. end to end , vil si kryptert helt inn til oslo(det oppratøren sitter).

hånd sette er mer likt ipltf , siden den gjør om alt til datapakker som blir sent over linken.

Det vil si at få radio scanner ikke vil funke, pga for knekke "over the air" og hvis dem har slått på den "svakeste" så er det forsatt: 1 099 511 627 775 muligheter.

så neste kryptering er litt anderledes, er ikke mye info om den ennå. (den info kan kjøpes for 1 000$ som dev kit , den info er strengt kontrolert av dem som driver med tetra i europa.

Kort forklart: det vil ikke komme noe ennå, men nye løsninger har tildens og presse seg frem.
Vis hele sitatet...
det virker jo ikke som du er direkte "tam" i topplokket, så er det noen som kan få knekt det nye nettet så må det vel være deg
Sitat av skukketrure Vis innlegg
det virker jo ikke som du er direkte "tam" i topplokket, så er det noen som kan få knekt det nye nettet så må det vel være deg
Vis hele sitatet...
For litt bedre forklaring, hva som skjer når purken slår på radio'en sin(mangler små ting under med grove trekk så er dem rett):
1. mobil tlf til purken tar en verdi (serial nr står under loket på tlf, eller egen definert(annet?)) + klokke greier .
2. tlf kjøre en hash av verdien info fra nr 1
3. tlf kjøre en "bitshift"
4. sender der over lufta til "basen"
5. sentrale server har serial eller egendefinert nr(annet?) + klokka, og gjør samme prosessen.
6. hvis sentralen ser at dem er like, blir bruker sendt en "ny" kode som den skal brukes.

Det er "kort forklaring hvordan "over the air" krypteringa dems funker.

problemer som du vil få hvis du skal "avlytte", og hører på så må du være innen for range av sender OG motaker, bytter brukern basestasjon så vil du ikke får inn noe data. du kan ikke "starte" å lytte random, du må vente til en logger seg på, så må du knekke key, og bruker IKKE har flytta seg på den tiden. så kan du se data over lufta, det vil ikke si du får høre lyd siden det er kryptert ned enn gang til. er kun 1 persjon du får avlytte :-/

kortforklart : det er VELDIG mye som skal klafe før du får rå data for kryptering nr 2. og nr2 er det veldig lite info om hvordan er satt opp.


her er kart over østfold politi område(grønn linje),
"runninger" er basse stasjoner:
lyse rød er bra dekning, (bra)
rød er litt dårligere, (midels)
mørkeblå er dårlig dekning (ræv)

lyse grønn/lys grå er uten deknning.

lyse blå ferskvann
blå er saltvann

http://ranvik.net/privat/tetra/tetra.jpg
Sist endret av ranvik; 20. november 2010 kl. 13:47.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Siden denne tråden dreier seg om Politiradioer så forsetter jeg å bruke denne.
Jeg har liten peiling på området, men er på jakt etter en håndholdt enhet.
Så bra som mulig innen rimlighetens grenser.

Dvs. en enhet som dekker så mange frekveser som mulig, flest kanaler, automatisk søk etter radiotrafikk (hvis det heter det).

Vi sliter dessverre mye med tyveri fra opplag og fra hytter i området. Og vi vet med sikkerhet at Østeuropeerne står bak ca. 90% . Vi forstår det slik at de bruker radiosamband for å holde kontakt, så vår bruk av "Politiradio" vil
være å prøve og fange opp denne kommunikasjonen.

Råd og vink taes imot med stor takk.
Sett den på SCAN, brukser selv en radio til jobbsammenheng. Frekvenser finner du på nett. (sorry, orker ikke finne).

Det er som regel ikke aktivitet hele tiden, men når den scanner, stopper den på en frekvens da den finner noe. Fåreløpig der jeg er, får du kun Ambulanse og Brannvesen, da politiet har gårr over til kryptert frekvens.

Brannvesen og ambulanse skal over de også, men ikke enda! Peace<3
Ok, takk for det. Politi, ambulanse og brannvesen er dog ikke interessant
for meg. Men, regner med at jeg med en slik radio får inn all analog radiotrafikk, fra jaktradioer, walkie talkier osv.?
Sitat av Lov og Orden Vis innlegg
Ok, takk for det. Politi, ambulanse og brannvesen er dog ikke interessant
for meg. Men, regner med at jeg med en slik radio får inn all analog radiotrafikk, fra jaktradioer, walkie talkier osv.?
Vis hele sitatet...
Østeuropeere er veldig glade i PR-radio, også kalt CB. De radioene holder seg rundt 27 mHz., og kan lett plukkes opp med en radiomottaker. To problemstillinger melder seg umiddelbart:

1 - kan dere polsk?
2 - ikke hvilken som helst scanner dekker frekvensområdet og koster ofte litt

Dersom "nei" er svaret på nr 1, melder nr. 2 seg enda mer.

Når det gjelder radioer som dekker frekvensen, skal jeg ærlig si det er en god stund siden jeg handlet en radio her i landet.
Men jeg kan anbefale scannere fra Icom, de har som regel uavbrutt frekvensspekter. IC-R20 dekker f.eks. 0.15-3305 MHz uten avbrudd. Den radioen koster litt, men jeg er veldig fornøyd med min.

Den kan også plukke opp alt annet analogt, som f.eks. jaktkanaler o.l.

Ser du holder til i Østfold, hvor i fylket er du?
Jeg kan godt bistå deg dersom du ønsker litt hjelp til dette.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er alt kryptert nå eller?

Hørte på kjeltring.com sine, fikk ingen til og virke utenom en fra Oslo - 24/7 nonstop outboand from AMK - Var ikke akkurat det jeg var keen på da

Mest interessane som har skjedd til nå er kode 3, noe som ser ut til og bety "Kjør fra hit til ditt med en kar".

If this is the case, vil jeg aldri igjen kunne sitte i sofaen og bekymre meg over mine kjære venner fra freak når jeg hører "brudd på§ 162" eller "§ 376"(dere vet hvem dere er)?
Østlandet er stort sett kryptert. Men her i Bergen er det bare velstand.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvor får man hørt på politiradioen fra Bergen over nett, og er det noe action der?
På nett? Ingen plasser jeg vet om. Men du kan kjøpe deg en scanner. Koster ca 500 kr. 170.650 er frekvensen til PO i bergen
Sitat av Marthemor Vis innlegg
Hvor får man hørt på politiradioen fra Bergen over nett, og er det noe action der?
Vis hele sitatet...
Vet ikkje om bergen har gått over til tetra, men hvis dem ikkje har gjort det, så finner du en god del på google.

http://google.com/search?q=politirad...tream%20bergen
bergen er ikke på tetra. er åpent for alle som vil lytte..
Ser ut som det kun er tlf sammtaler som går via " oslo " radioen nå ? De snakka hvertfall mye i går natt ca kl 5 da det var en familie som ble banka opp av no gutter i oslo