Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1506
Heisann

Sitter og lurer på hvilke skole valg jeg skal ta etter jeg er ferdig med fagbrevet.
Jeg har lest litt om fyseioterapi og det virker interessant, men leste på kravene til og komme inn og siden det er 3åring høyskole utsanning så vet jeg at jeg må ha generel studie kompetanse for og komme inn, og jeg har tenkt og ta allmenn påbygg etter fagbrevet er ferdig.

Men så fant jeg denne siden : http://www.hib.no/studier/informasjon/opptakskrav.html

Og der står det:

Generell studiekompetanse får du med:

Fullført og bestått treårig vidaregåande opplæring eller

Fagbrev, eller

Fylte 23 år og 5 års fulltidsarbeidserfaring/ fullført skulegang, inkludert omsorgsarbeid og førstegongsteneste (militær/sivil)

Dette må jo være tull? Eller slipper jeg og ta 1år med allmennpåbygg?:S

Ble litt forvirret, håper noen kan klarer opp i dette, og kom gjærne med erfaringer og meninger om fyseioterapaut yrket
Tja, poenggrensa for å komme inn på fysioterapi i Bergen var 55.7 for 2009, og med dine norskkunnskaper så tviler jeg på at du har nok poeng. Men for all del, hva vet jeg. Du kan lese litt her om studiekompetanse for yrkesfag:


http://www.samordnaopptak.no/info/ge...anse/yrkesfag/
Ok, mine norskkunnskaper er vell under gjennomsnittet.
Men hva i helvete har det med å ha nokk poenger og gjøre?
Og hva er så manglende i norsken hans?
Sist endret av jarl; 5. mars 2010 kl. 16:27.
Trådstarter
Sitat av Klatremus Vis innlegg
Tja, poenggrensa for å komme inn på fysioterapi i Bergen var 55.7 for 2009, og med dine norskkunnskaper så tviler jeg på at du har nok poeng. Men for all del, hva vet jeg. Du kan lese litt her om studiekompetanse for yrkesfag:


http://www.samordnaopptak.no/info/ge...anse/yrkesfag/
Vis hele sitatet...
Vel, kan du bekrefte at HIB har skrevet feil på siden sin da?
Der skriver de jo at man får studiekompetanse med fagbrev, noe som ikke kan stemme.

Norsken er grei den, har fått 4-5'ere på skolen, men vet at det var slurvete skrevet ovenfor :P

Sitat av jarl Vis innlegg
Ok, mine norskkunnskaper er vell under gjennomsnittet.
Men hva i helvete har det med å ha nokk poenger og gjøre?
Og hva er så manglende i norsken hans?
Vis hele sitatet...
Han vil nok bare rakke ned på noen vettu, sint tenåring
Du må nok innom allmenn påbygg, på dagtid eller kveldstid.
Du trenger noen flere fag for å få studiekompetanse, som norsk, naturfag, nyere historie, matematikk (tidligere 1Y).

av ren nysgjerrighet.. hva fikk deg til å snuse på fysioterapi?

Det er vel et rimelig mettet marked der, da landet nærmest er spekket med slike skapninger?
Trådstarter
[quote=Verilon;1650057]Du må nok innom allmenn påbygg, på dagtid eller kveldstid.
Du trenger noen flere fag for å få studiekompetanse, som norsk, naturfag, nyere historie, matematikk (tidligere 1Y).

av ren nysgjerrighet.. hva fikk deg til å snuse på fysioterapi?

Det er vel et rimelig mettet marked der, da landet nærmest er spekket med slike skapninger?[/QUO

Ja var det jeg tenke, så blir nok et skoleår på allmenn påbygg for meg
Grunnen til at jeg vurderer fysioterapi er grunnet ryggproblemer jeg har, og har vært hos fysioterapauter og det virker som et givende yrke.

Hvordan markedet er har jeg ikke peiling på, noen som kan komme med noen innspill?
Fysio er ikke interessant for min egen del, men jeg har registrert at det er et økende inntakskrav, samt økende søkere til studiet - hvilket på sikt vil gi en metning, og lengre arbeidsledighetskøer imo.

Skal selvsagt ikke knuse drømmen din her, men ut i fra det jeg har fått med meg er ikke fysioterapi noe å satse på.
Skal dog sies at jeg egentlig er inhabil i denne avgjørelsen, da jeg heller i retning en annen manuell behandlingsform, nemlig osteopati.
Skal du studere fysioterapi anbefaler jeg deg å studere i utlandet, er ikke så høye poengkrav som i norge