Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 12560
Hei, mellom late sommerdager er det alltid tradisjon å finne på noe litt mer uvanlig, og nå har jeg sett for meg noe jeg har hatt lyst til lenge, ganske enkelt gå på toget når det ankommer Porsgrunn stasjon, uten billett og se hvor det fører meg. Er det noen som har erfaringer med dette?
Første planen var å ganske enkelt hjemme seg på do, men jeg kan se for meg at det trikset er så gammelt at konduktørene må ha funnet en måte å løse det på... Fikk høre fra en annen som hadde gjort det et par ganger at det bare var å sette seg ned og late som man sov. Nå hadde det vært fint med noen flere erfaringer og tips fra dere freaks! Og vær så snill, når jeg poster på freak forum spør jeg ikke etter noen moralpreken.
Sist endret av Kurenai; 18. juli 2009 kl. 01:16.
På regionstog må konduktørene sjekke ALLE billetter før/etter enkelte stasjoner, så der slipper du ikke unna.
Har selv hatt stor suksess med å sitte og "sove" på lokaltog.
"Sove" med iPod funker hvis konduktøren er grei.
Hvis du er jente(?) så er det å begynne å grine og si at du mista lommeboken din et supert triks.
Har sittet på toget med venninner som har brukt det.

Meg: -100kr frem og tilbake til hovedstaden
Jentene: +20kr,en mann ga dem penger til bussen
Du kan sikkert ta toget til skien uten billett, da det er såpass kort strekning at dem ikke alltid sjekker.
Andre veien er litt værre, da porsgrunn er den andre stasjonen toget stopper på, har nok konuktøren såpass god kontroll på hvem som kom på hvor.

Hvis du skal prøve å gjemme deg på do burde du ikke låse døren, bare lukke den, da det tenner et "wc-optatt" lys i vognen når døren låses.
Lag/kopier(modifiser) en attest fra forsvaret om at du har dimma fra den og den plassen, og at forsvaret betaler for transporten. Ha den i baklomma dersom sovetrikset skjærer seg.
Dokumentfalsk straffes med fengsel inntil 15 år. I tillegg kommer heftige bøter osv.
Da er det bedre å bli kastet av hvis sovetrikset ikke funker.

Du får selvsagt ikke 15 års fengsel for dette, men du kan lett risikere kanskje 1 år. Ikke gøy.
Trådstarter
32 0
Skal ha med en venninne, og å fake 2 dimme papirer for oss blir fort vrient, samt så forværrer hele situasjonen seg fra at man blir kasta av på neste stasjon til å bli anmeldt for forfalskning av (statlige?) papirer.

EDIT: Ja der sa drittunge det meste.
Sist endret av Kurenai; 18. juli 2009 kl. 01:36.
å gå på et tog uten billett er jo null problem, du går bare på toget, setter deg ned, så ser du bare ut ruta, gjerne med ipod/mobil, slik at du hører på musikk.

Ja, jeg pleier å gjøre dette, og har ikke blitt stoppet en gang med at jeg ikke har billett, han som spør om billett har så klart spurt meg et par ganger om jeg har betalt, og da er det bare å være kald å si at du har betalt, så trenger du ikke å vise billetten, ihvertfall hvert slik hver gang jeg har tatt tog
Sove. Jeg har gjort det flere ganger, men jeg har forsåvidt hatt gyldig billett med meg også da så poenget har vel vært litt halvveis borte da. Men det fungerer i det minste.
Sitat av Kurenai Vis innlegg
Hei, mellom late sommerdager er det alltid tradisjon å finne på noe litt mer uvanlig, og nå har jeg sett for meg noe jeg har hatt lyst til lenge, ganske enkelt gå på toget når det ankommer Porsgrunn stasjon, uten billett og se hvor det fører meg.
Vis hele sitatet...
Hva er poenget egentlig?
Hva er vitsen med å risikere "straff" for noe som bare falt deg inn en lat sommerdag?

Når du sier, "Og se hvor det fører meg", hva tenker du da? Hvor langt du kan komme uten å betale eller?
vis du først har kommet på uten å betale, så kommer du vell hvor langt du vil
Jeg kunne forstått det om du var i pengekrise på et ukjent sted, og bare ville komme deg nærmere din "destination".
Derimot å gjøre dette "for gøy" er jo egentlig null vits i, eller?

Sitat av Svartepetter Vis innlegg
vis du først har kommet på uten å betale, så kommer du vell hvor langt du vil
Vis hele sitatet...
Gjør man nå det?
Det er jo ikke noe vanskelig å komme på toget, det er jo billettkontrollen som er problemet her.

Hvis du kommer på uten å betale kan du enten komme så langt du vil, eller du kan komme så langt togselskapet vil.
Sist endret av junkpal; 18. juli 2009 kl. 02:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
du skjønte vell at jeg mente at vis man har kommet forbi billettkontrollen, så kan man igrunn dra så langt man vil. Er jo veldig liten sjanse for at man blir spurt om billett 2 ganger
Kjørte strekningen skien - porsgrunn nesten vær dag i ett år, betalte bilett ombord 10 ganger :P
verre er det ikke
Tror jeg heller hadde bestilt et tandemhopp, rafting eller en ridetime om jeg var så sugen på litt action.....
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Det lønner seg ofte å sitte midt i toget, siden det ofte er to konduktører som går fra hver sin ende. Er det mye folk på toget rekker de ofte ikke å komme dit før neste stasjon.
Hvis ikke du slipper unna, let litt rundt i lommene og si du har mistet lommeboka og gå av på neste stasjon.
He,he. Dere får late som at dere er ett år yngre, barn (under 15år) reiser nemlig gratis sammen med betalende voksen i helgene. Finn f.eks en gammel dame å alliere seg med e.l
Jeg tror en av teknikkene til konduktøren å se etter nye passasjere når toget står på perongen. Da ser de hvem de skal gå til å sjekke. Prøv derfor å ikke bli sett av kondutøren når du går på toget.
Det er selvfølgelig enklere i rushen enn når du er eneste på toget. Sett deg å les en bok gjerne, litt være å forstyrre noen som sitter dypt begravet i en spennende bok en en som hører på musikken sin, som han uansett gjør resten av dagen.
Viktigste ville jeg sagt var å være selvsikker! [b]oppfør deg som du har stemplet billetten din![/[b] Jeg har mnd-kort, så har alltid godkjent billett. og oppdager ofte at selv når jeg sitter å ikke-mnd-kort, og bare gir faen i konduktørene(ikke gidder å se på dem, og rett og slett oppfører meg som om jeg satt på mnd-kort), så pleier de bare å overse meg å gå videre.
Litt værre er det da om det setter seg en ny en ved siden av deg. Da vil de gjerne se din også. Sett deg gjerne inn der det var noen fra før.

Du kan jo også prøve å "ta plassen til folk". hvis du ser en som går av toget, så sett deg på samme plass å gjør det samme som han (les avisa, eller hva han nå gjorde).
Sitat av Kurenai Vis innlegg
Hei, mellom late sommerdager er det alltid tradisjon å finne på noe litt mer uvanlig, og nå har jeg sett for meg noe jeg har hatt lyst til lenge, ganske enkelt gå på toget når det ankommer Porsgrunn stasjon, uten billett og se hvor det fører meg. Er det noen som har erfaringer med dette?
Første planen var å ganske enkelt hjemme seg på do, men jeg kan se for meg at det trikset er så gammelt at konduktørene må ha funnet en måte å løse det på... Fikk høre fra en annen som hadde gjort det et par ganger at det bare var å sette seg ned og late som man sov. Nå hadde det vært fint med noen flere erfaringer og tips fra dere freaks! Og vær så snill, når jeg poster på freak forum spør jeg ikke etter noen moralpreken.
Vis hele sitatet...
gå på måndeskort. sett deg ned, hvis kondoktøren kommer. så konsentrer deg om å ikke lage noen reaksjoner i kroppen. kondoktørene ser på kroppsspråket til folk som er klar til å betale. sier kroppsspråket ditt at du har sitti der en stund så vil kondoktøren som regel gå rett forbi!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Da jeg dimma fikk jeg ikke noen papirer å vise frem på toget. Jeg betalte voksen billett, og så ble pengene satt inn på kontoen min av forsvaret senere.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
gå på måndeskort. sett deg ned, hvis kondoktøren kommer. så konsentrer deg om å ikke lage noen reaksjoner i kroppen. kondoktørene ser på kroppsspråket til folk som er klar til å betale. sier kroppsspråket ditt at du har sitti der en stund så vil kondoktøren som regel gå rett forbi!
Vis hele sitatet...
:O å nei! ikke gå på mnd-kort da! :S hvis du går på mnd-kort og det blir kontroll så er du fucked-in-the-butt no matter what nesten.. har opplevd en del kontroller opp igjennom tiden. og bare vært 2ganger de ikke har kontrolert meg. den ene var fordi de måtte ta seg av noen utlendinger som lata som de ikke kunne prata og ikke skjønte mnd-kort prinsipet :P
Når det er kontroll (mnd-kort), så kontrollerer de alle.. alltid, som en god regel. da er det bedre å sitte på "ikke-mnd-kort" å late som du har sitti der lenge.
Eni med meteor freak, verste som kan skje, hvis du er på lokaltog uten billet er jo at du betaler på toget.
Sovetrikset har jeg selv aldri prøvd, men jeg satt fra Stavanger til Kristiansand uten å bli sjekka. Jeg ville se om jeg klarte å snike meg unna å bli sjekket, rikitgnokk hadde jeg bilett. Jeg reiste meg når konduktøren kom til de fire rader foran, jeg gikk på do, satt der litt, satte meg tilbake på plassen min. Senere satt vi på forskjellige steder i toget, kafeen, andre vogner osv.. ble aldri sjekket =)

lykke til =)
jeg dro fra stockholm til drammen uten billett på toget.. toget fra stockholm til oslo var utsolgt så bare hoppet på og satt meg i gangen et par timer.. konduktørene bare smilte og ga meg etterhvert et sete
Sett deg på månedskort, uten at konduktøren ser deg, når han kommer kan du enten la være å se på han, og ikke vise en reaksjon, eller late som om du snakker i mobilen. Begge funker for meg.

Noen ganger når månedskortet har utgått, må man passe på å sette seg litt inneklemt av folk, feks. sitte innerst. Da kan du bare vise månedskortet fort, uten at konduktøren må se det.
Ett tips er å følge med på dager hvor det settes opp buss for tog. Har aldri vært borti kontroll på dem.
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
:O å nei! ikke gå på mnd-kort da! :S hvis du går på mnd-kort og det blir kontroll så er du fucked-in-the-butt no matter what nesten.. har opplevd en del kontroller opp igjennom tiden. og bare vært 2ganger de ikke har kontrolert meg. den ene var fordi de måtte ta seg av noen utlendinger som lata som de ikke kunne prata og ikke skjønte mnd-kort prinsipet :P
Når det er kontroll (mnd-kort), så kontrollerer de alle.. alltid, som en god regel. da er det bedre å sitte på "ikke-mnd-kort" å late som du har sitti der lenge.
Vis hele sitatet...
bare å si at du ikke har med deg noe form for reisebilett og oppgi random navn og random adresse. hva skal de gjøre? avhøre deg?

dessuten har de ikke råd til kontroller hver dag uansett.
Et triks som fungerer, men som riktignok ikke er gratis, er å betale for bilett til 1-2 stasjonen. Da sjekker konduktøren at du har bilett, men husker ansiktet ditt. Da spør han deg ikke igjen. De husker ikke destinasjonene til alle, bare om de har bilett eller ikke. Dette fungerer enda bedre på buss, da man faktisk betaler forann og man ikke trenger å ha øye kontakt med sjåføren resten av turen.
Haha, husker en mann som prøvde sovetrikset på toget fra Moss til Oslo, konduktøren sto å rista han og ropte. Til slutt ble det så pinlig for han at han våkna "såvidt" og gikk av toget.
▼ ... over en måned senere ... ▼
En gang hadde jeg ved et uhell bestilt feil billett, og måtte få bestilt en ny og refundert den gamle. Jeg tok utskrift av begge versjoner av billetten fordi den første også hadde retur-reisen på, som var helt riktig. Tiden gikk og jeg rotet det litt til. Dermed gikk jeg på toget på utreise feil dag, nemlig dagen fra den feilaktige billetten. Men det til side, poenget er at jeg satt med en utskrift hvem som helst kan lage som sa jeg skulle sitte der-og-der i den vognen på den-og-den datoen. Konduktøren rista på huet og sa "Jaja, her har det skjedd en feil, men jeg skal finne en plass til deg jeg..." Jeg hadde oppdaget feilen JEG hadde gjort men var kald og spilte med. På den måten snek jeg på toget fra Oslo til Åndalsnes.

Så alt du trenger å gjøre er å fikse en slik utskrift med utgangspunkt i en gammel billett, passe på at plassnummer og vognnummer er reellt og håpe at konduktøren er sånnpasse naiv...
Kjipt med 900 i bot da. Betaler heller billetten ass, ikke så dyrt med tog.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Hvis du er jente(?) så er det å begynne å grine og si at du mista lommeboken din et supert triks.
Har sittet på toget med venninner som har brukt det.
Vis hele sitatet...
Been there done that!
Fikk ta toget gratis, ingen menn som gav meg penger though.
Det hører også med i historien at jeg har utovertiss.
Er bare å late som man sover. Og legg til alle tinga dine i setet ved siden av, legg fram en avis og en halvfull cola. Da slår det ikke feil.
Bare å ta av jakke, sko osv slik at det ser ut som du har vært der lenge. også har du hette på deg med ørepropper og later som du sover. Det funker alltid.
Sist jeg tok toget, satt jeg meg ned og leste i et blad. Ble ikke sjekket på et par timer. (ja, jeg gikk bort til konduktøren og betalte ; O )
Gjør dette hver gang jeg skal fra Drammen til Oslo. Det er bare å sørge for å ha penger med deg dersom du skulle bli spurt. Men 80% av gangene så funker det å bare se ut av vinduet. Jeg har en fordel da, jeg har et månedskort som fungerer innenfor Buskerud, og jeg sørger for å vise den innen toget har kommet til Akershus, for da stempler konduktøren deg som en som reiser lovlig. Men som en hovedregel, ha penger i lommen og vær litt fjern og se ut av vinduet. Er ikke mer hokus pokus. Det at konduktøren husker at det var akkurat deg som gikk på toget blant 5-6 andre er liten. Og dersom jeg får en bot, så tar jeg ikke det hardt, jeg går i pluss anyways.
Og en viktig regel: Aldri få øyekontakt
Det er større sjanse for å bli tatt på betjent vogn, Gå på ubetjent/månedskort og sett deg i midten ved vinduet.
Du må være rolig akkurat som at du har billett.
Det gjør jeg når månedskortet går ut
når jeg tar toget fra oslo og nedover mot tønsberg tar jeg ut 200 kr fra minibanken og har den i lommeboka og setter meg i midten av vogna (funker lettere på vintern for da kan du ha f.eks. svart ytterjakke og f.eks. rød genser). Og HVIS konduktøren kommer til meg og spørr meg om billett sier jeg bare at jeg skal kjøpe for den forrige stasjonen vi stoppet på. Men du burde sette deg på en vindusplass, siden da blir det lettere å se navnet på stasjonen hvis du har iPod(hvertfall i mitt tillfelle).

Men husk! SMIL og vær HYGGELIG når konduktøren kommer for å be om billett. For da virker du mer som en lovlydig borger, enn hvis du er sur og ikke snakker med han osv.. Og ikke hold lommeboka i hånda når han går forbi, for da ser det ut som om du er klar til å betale.

Så med denne taktikken her slipper jeg uansett å betale full studentpris, som fra Oslo til Tønsberg er på ca 150 kr.
sniking på tog er utrolig lett^^ bare å sette seg på måndeskort eller late som du sover
men med larvik togene sjekker de alltid billett etter oslo.s
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Sove, høre på musikk, lese, eller hva som helst bare late som ingenting når billettfolka kommer funker ofte.
Det er også et poeng å få det til å virke som du har sitti lenge på toget når de spør etter nye reisende. Ta av jakka, frem med pc/bok.

Om du har et bankkort som ikke funker (Spærra, ødelagt) kan du 'betale' med det. Når det seff ikke virker, spill dum
Sist endret av appleaya; 3. oktober 2009 kl. 20:39.
Var en kompis av meg (VLK faktisk) som satt på toget ned fra Verdal til Trondheim.
Han er under 18, så han har Visa Electron, og det tar tydeligvis ikke NSB lenger (?????).
Han skulle betale, men fikk beskjed om at de ikke kunne ta kortet. Dermed måtte han betale billetten når han var i Trondheim, på billettautomat.

Konduktøren sto ved toget mens han gikk inn i sentralstasjonen for å kjøpe billett, og han bare tok frem en gammel billett han hadde, og viste konduktøren den på avstand. Da nikket konduktøren, og han kunne gå..
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Sitat av Verdaling Vis innlegg
Han er under 18, så han har Visa Electron, og det tar tydeligvis ikke NSB lenger (?????).
Han skulle betale, men fikk beskjed om at de ikke kunne ta kortet. Dermed måtte han betale billetten når han var i Trondheim, på billettautomat.

Konduktøren sto ved toget mens han gikk inn i sentralstasjonen for å kjøpe billett
Vis hele sitatet...
Seriøst? Kjenner en som bare har slippi å betale når kortet ikke funka.
Merkelig dette her. De gangene jeg har sovna før konduktøren kom, har vedkommede alltid vekket meg. Samme med musikk, de dytter litt i deg og krever at du viser billett.

Eneste gangen jeg har sluppet å betale for en togreise var i den tiden jeg hadde Visa Electron, og kunne derfor ikke betale.
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Sitat av tamadrummer Vis innlegg
Merkelig dette her. De gangene jeg har sovna før konduktøren kom, har vedkommede alltid vekket meg. Samme med musikk, de dytter litt i deg og krever at du viser billett.

Eneste gangen jeg har sluppet å betale for en togreise var i den tiden jeg hadde Visa Electron, og kunne derfor ikke betale.
Vis hele sitatet...
O.O skjer kanskje en av ti ganger med meg
Når jeg hadde glemt kvitteringen til ungdomskortet (som det er mulig å bruke på tog), måtte de sjekke kortet mitt på neste stopp, ved å ta det med inn og putte det i en kortleser eller noe. Og de vekker/avbryter meg ALLTID selvom jeg sover/hører på musikk :P

Men er sikkert mulig å snike ja, men da bør du klare å holde masken hvis det kommer kontrollør.
Visa Electron kan ikke brukes, det står på nsb.no

Konduktøren skal skjekke reisende på månedskort når de har ledig tid. Ellers så kommer vektere på lokaltogene og sjekker(kontroll). De begyner ved overgang til neste vogn slik at man ikke rekker å stikke unna. Oslo s så harman sperreekontroll dvs at man ikke kommer seg på toget uten å vise frem billett i rush og kvelder. Konduktøren pleier likevell å sjekke når du er på toget.

På Regiontog/natttog feks Oslo-Bergen har konduktøren oversikt over plass reservasjon og finner fort ut ved kontroll, om det er en som reiser gratis. Da dette sjekkes. Tidligere kunne man ha ekstra kontroll som ble annonsert undervegs.
Rart at de vekker. Jeg har gjort det 9++ ganger uten at noen ser på meg tilogmed. De er bare late imo. Med en gang de går inn døra: Fra Stokke?... så går de bare. De forventer at kundene skal vifte med billetten. Og jeg ligger der og ''sover'' med jakka på den andre stolen osv slik at det ser ut som jeg har vært der en stund. Det går ikke samme konduktører hele tia etter hver stopp. Det kan hende.. Men sjeldent etter hva jeg har sett.
Med mindre man er i en krise så synes jeg søren meg man skal betale for billetten sin. Det tapes masse penger på at folk skal drive å snike hele tida, noe som i sin tur kan føre til at prisene øker. Det er ikke gratis å drive tog, så da må selvfølgelig befolkningen bidra til at disse tilbudene opprettholdes gjennom å betale for reisen sin. Hadde vel vært kjipt om det ikke gikk noen tog i det hele tatt, fordi ingen gadd å betale for dem?
Sist endret av Sky; 5. oktober 2009 kl. 19:01.
Til dere som ikke gidder å betale; om man skal snike på toget, så lønner det seg å finne plass i midten på toget. Du går på (pass på at de jævlene som jobber i NSB ikke ser deg), legger fra deg bagasjen/bag, what so ever, slik at man ikke blir mistenksom. Så stikker du på toalettet med en gang. Om den da skulle vært opptatt, er det ingen dum idé å gå frem og tilbake på toget å late som om du skal ha noe snacks helt til du finner et toalett som er ledig. Gjem deg noen minutter på toalettet. Pleier å funke på meg i hvert fall. Btw, funker fett om man har hettegenser, you know.