Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1364
Hei freaks
Jeg har en PC som før var gaming-PC med Windows og GTX 560Ti, men som originalt var tiltenkt å være server, så sen har en Xeon GPU og 16 gig RAM.

Nå har jeg gått tilbake til å kjøre server på den igjen, og den kjører Ubuntu Server. 560Ti blir litt overkill for et tekstbasert grensesnitt på en skjerm som er avslått 999‰ av tiden, så nå har jeg en GPU som ikke blir brukt.

Jeg lurer på om det er mulig å koble til GPUen til laptopen over Thunderbolt?
Laptopen er forresten en Macbook Pro 15" 2011.

Har googlet dette en del, og funnet sonnettech Echo Express, som er en ekstern PCI slot. Det er derimot ikke nevnt at den støtter GPUer, så det ser ut som den er tiltenkt lydkort, harddisker, ethernet etc.

Har lest masse forumtråder angående dette, masse relevant, men jeg har ikke funnet noen konkrete løsninger og produkter.

Er forresten villig til å gå for en DIY-løsning hvis noen finner wn god toturial

All hjelp, spørsmål og kommentarer er hjertelig velkommen

EDIT: hvis det finnes bedre løsninger som ikke bruker thunderbolt er det selvfølgelig velkommen, men jeg forventer ikke akkurat å få noen god ytelse med USB 2.0...
Har søkt litt rundt, men finner ikke så mye god info. Du har jo MSI Gus II, men den er vel ikke akkurat tilgjengelig, og støtter ikke kort som drar mer enn 150W, og ditt kort drar fort opp mot 200W.
Sitat av Knudsen Vis innlegg
Har søkt litt rundt, men finner ikke så mye god info. Du har jo MSI Gus II, men den er vel ikke akkurat tilgjengelig, og støtter ikke kort som drar mer enn 150W, og ditt kort drar fort opp mot 200W.
Vis hele sitatet...
kjøre med extern strømforsyning då?
Mort96's Avatar
Trådstarter
Glemte å nevne at jeg har en 500W PSU i serveren, som jeg kan erstatte med en mye svakere en nå som den ikke er en gaming rig lenger.

Så en del på GUS II, men avslo den da den kun virket med kort opp til 150W. Virker den altså med mye kraftigere kort så lenge en har en ekstern strømforsyning?
Ingen anelse, men logikken min sier at dette burde fungere. Hvis du får tak i produkter på nett i Norge, er det jo bare å benytte seg av angreretten om det ikke fungerer.
rundt 1.15 sekk inne i denne videoen nemner han at pci-e leverer ut 75w gjennom ein 6-pin strømkabel, så rekner med at du kan skru denne opp, for å så sette inn to stk. 6-pin frå din stasjonære pc, og dermed kjøre 560ti-et.

nemner også at du må kjøre windows for at dette skal fungere optimalt, pga. driverstøtte.

med din echo express antar eg at det skal vere mulig å kjøre med gpu så lenge du får nokk strøm og driverer.
Beklager sent svar.
Hvor mye drar egentlig en 560Ti? Den anbefales 500W PSU, men tar den like mye når det kun er GPUen?

rekner med at du kan skru denne opp, for å så sette inn to stk. 6-pin frå din stasjonære pc, og dermed kjøre 560ti-et.
Vis hele sitatet...
Relner med at du mener jeg kan sette inn to stk. 6-pin fra PSUen som nå står i min stasjonære PC? Den PCen er nemlig noen etasjer unna

Er forresten forberedt på å kjøre Windows for å bruke den.

Noen som aner hvor man får kjøpt GUS II/når den blir lansert forresten?
Sist endret av Mort96; 2. februar 2013 kl. 14:09.
Et overklokka 560 ti klarer vel å dra rundt 200w.
har du ein psu rundt 300w så helder det i plenty!
Det du egentlig trenger en en HP Blade Workstation løsning.

Innkjøpslisten blir kanskje noe lang for kun en maskin, men hvis du tilfeldigvis flytter sammen med 7 andre fra bærum burde det la seg gjøre :

- HP WS460c Gen8 x8
- HP Expansion Blade x8
- HP NVIDIA Quadro 6000 PCIe grafikk kort x8
- HP Virtual Connect Flex10 x2
- HP C7000
- HP A-series 5800 x2

Havner rett under 1.1 mill med standardmodeller (1 CPU \ 32GB RAM)

Med dette kan du streame fra hvor som helst 3Dgrafikk over selv en enkel ADSL linje takket være HP \ Nvidia RGS.
Sist endret av AtXbYeA; 3. februar 2013 kl. 13:26.
Hadde vært praktisk om du hadde forklart hva de tingene du lister opp er...

Og nei, jeg har ingen planer om å flytte sammen med 7 andre fra Bærum med det første.

Hvis ikke jeg tar helt feil er "HP NVIDIA Quadro 6000 PCIe grafikk kort x8" en GPU.. Hele grunnen til at jeg vil gjøre dette er jo at jeg allerede har en GPU liggende??

Og hva i alle dager er en HP Blade Workstation løsning?

Og hvorfor skulle jeg ville streame 3D grafikk over en ADSL linje når jeg bare vil koble GPUen til laptopen?

Havner rett under 1.1 mill med standardmodeller (1 CPU \ 32GB RAM)
Vis hele sitatet...
Håper ikke du her mener 1.1 mill kroner... Og hvorfor kjøpe CPU og RAM??

Jeg forstod ganske lite om hva du egentlig vil jeg skal gjøre her...
Sist endret av Mort96; 3. februar 2013 kl. 14:36.
Sitat av Mort96 Vis innlegg
Hadde vært praktisk om du hadde forklart hva de tingene du lister opp er...

Og nei, jeg har ingen planer om å flytte sammen med 7 andre fra Bærum med det første.

Hvis ikke jeg tar helt feil er "HP NVIDIA Quadro 6000 PCIe grafikk kort x8" en GPU.. Hele grunnen til at jeg vil gjøre dette er jo at jeg allerede har en GPU liggende??

Og hva i alle dager er en HP Blade Workstation løsning?

Og hvorfor skulle jeg ville streame 3D grafikk over en ADSL linje når jeg bare vil koble GPUen til laptopen?


Håper ikke du her mener 1.1 mill kroner... Og hvorfor kjøpe CPU og RAM??

Jeg forstod ganske lite om hva du egentlig vil jeg skal gjøre her...
Vis hele sitatet...
det er ein server som kjører spela dine, også blir "gameplayen" streama til din maskin, og ja 1.1mill kroner var nokk det han meinte.
Jeg har da ingen interesse av å ha en server som streamer spillene mine... Og 1.1 mill kroner er da vanvittig mye..

Leste du ikke posten min AtXbYeA? Jeg vil koble en GPU jeg allerede har til laptopen min, gjerne via Thunderbolt. Ikke bruke halve oljefondet på en løsning som lar meg streame spill til laptopen..
trur nokk det var meint som ein spøk :P

men når det gjelder GUSII så kjem den nokk ikkje til norge før om ei god stund, så du må nokk instille deg på å kjøpe den frå usa eller kina.
Åja, humor på Internett ang. ting en aldri har hørt om kan være litt problematisk
Det var jo da et seriøst løsningsforslag for en dugelig løsning for 8 personer, som gjør at du kan kjøre multiGPU fra omtrent hvor som helst i verden til din egen desktop.
Da er det bare synd at jeg ikke er interessert i noe multiGPU setup for 8 personer fra hvor som helst i verden til min egen desktop. Det er jo ikke engang en en desktop jeg vil game på..
Sitat av Mort96 Vis innlegg
Da er det bare synd at jeg ikke er interessert i noe multiGPU setup for 8 personer fra hvor som helst i verden til min egen desktop. Det er jo ikke engang en en desktop jeg vil game på..
Vis hele sitatet...
Du kan fint streame til enhver enhet, være det seg en pentium 3 lapop, i7 desktop eller tilogmed en tablet dersom den kjører x86-cpu.
Stryk den siste setningen da...
Jeg er kun interessert i å koble en enkel GTX 560Ti til laptopen min via Thunderbolt!
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Du kan fint streame til enhver enhet, være det seg en pentium 3 lapop, i7 desktop eller tilogmed en tablet dersom den kjører x86-cpu.
Vis hele sitatet...
Tror kanskje det uansett er ganske uaktuelt å kaste inn 1.1 millioner kroner for en streamende gaming rig