Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3065
Hei
Er forhåndsvis ny med programering, og lurer på hvor jeg skal starte? Har en ipod 4g og en pc med windows 7. Siden xcode er eksklusivt for mac lurer jeg på hvilket program jeg burde bruke? Har lyst til å programere apple apper. Hadde satt stor pris på om noen hadde kunne fortalt meg delvis hva jeg burde gjøre; hva jeg burde gjørde først osv.
Alle svar og tips motta med takk
Såvidt jeg har forstått må du ha en mac for å kompilere koden din.
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Kjenner noen i et firma som programmerer apper til iPhone. De bruker windows pcer, kan sende mail og spørre hvordan de gjør det.
Er det ingen som har lagt ut Xcode på TPB til Windows? Det må være mulig å gjøre om kodene til windowsformat på en måte?
Sitat av BrilleSheik Vis innlegg
Kjenner noen i et firma som programmerer apper til iPhone. De bruker windows pcer, kan sende mail og spørre hvordan de gjør det.
Vis hele sitatet...
Setter stor pris på det hvis du gjør det, synes det blir litt dyrt å kjøpe mac.
Sitat av Hermzz Vis innlegg
Er det ingen som har lagt ut Xcode på TPB til Windows? Det må være mulig å gjøre om kodene til windowsformat på en måte?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du helt har forstått hvordan dette fungerer. Hadde det vært bare å gjøre dette, så hadde noen gjort det for lenge siden, men sånn er det ikke.

Xcode er det som gjelder for iOS-programmering, og det er som sagt Mac-eksklusivt, dessverre.
Sist endret av Tryllestav; 3. april 2013 kl. 17:07.
Det burde vel være mulig å bruke VMWare Player eller VirtualBox til å lage en VM med OS X, for så å kjøre Xcode derfra. Høres ihvertfall mer logisk ut, med tanke på kompilering og kompatibilitetsproblemer.
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Språket som brukes når det er snakk om "Apple Programering" er da Objective-C. Det er som sagt i hovedsak brukt på Mac, men det er ikke umulig på Windows.

Et søk på "Objective-C Programming on Windows" ga meg følgende resultater.
Is there any free IDE for objective-c programming on windows?
Is it possible to execute Objective-C programs in Windows?
How can I develop for iPhone using a Windows development machine?

Det vil dog være mye letter hvis du kan få tilgang på en Mac siden du da har XCode, iPhone Simulator og alle de andre Apple verktøyene!
Sist endret av Bea; 3. april 2013 kl. 17:13. Grunn: ekstra info
Sitat av 23732 Vis innlegg
Det burde vel være mulig å bruke VMWare Player eller VirtualBox til å lage en VM med OS X, for så å kjøre Xcode derfra. Høres ihvertfall mer logisk ut, med tanke på kompilering og kompatibilitetsproblemer.
Vis hele sitatet...
Ja, men da må jeg jo ha mac?
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Sitat av nissefreak Vis innlegg
Ja, men da må jeg jo ha mac?
Vis hele sitatet...

Programmene som 23732 nevner er virtualiserings software som lar deg kjøre Mac OSX på en Windows maskin. Så du må ikke ha en Mac, men du må ha en kopi av Mac OSX
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nissefreak Vis innlegg
Ja, men da må jeg jo ha mac?
Vis hele sitatet...
Skal du skrive objective C treng du ein kompilator for Objective c. Skal du lage IOS-apps må du nytte x-code til å kompilere det, men du kan skrive det kor du måtte ønske.

Lær deg grunnleggande programmering i t.d. Java, Python eller C# først, før du finn ut om det er verdt å bruke tid og pengar på å kjøpe mac for å kunne programmere for ei spesifikk platform.
Det er ikke nødvendig å skrive applikasjoner for iOS i objective-C. Du kan for eksempel bruke C# og Xamarin for å lage ios-apps, som en bonus får du plattformuavhengighet. Problemet er at du trenger iPhone SDK for å få kompilert koden uansett hvordan du vrir og vender på det - med andre ord du må ha mac os.

Hint: hvis du leter litt på internett kan du finne ut hvordan du kan kjøre mac os på en virtuell maskin i windows.
http://www.dragonfiresdk.com

Vet ikke om det er til noen nytte, men de gir deg en emulator og kompilerer koden for deg.
Sitat av Bummie Vis innlegg
http://www.dragonfiresdk.com

Vet ikke om det er til noen nytte, men de gir deg en emulator og kompilerer koden for deg.
Vis hele sitatet...
Men selv om jeg får kompilert koden må jeg jo ha en mac for å få bruk for den?

Sitat av 23732 Vis innlegg
Det burde vel være mulig å bruke VMWare Player eller VirtualBox til å lage en VM med OS X, for så å kjøre Xcode derfra. Høres ihvertfall mer logisk ut, med tanke på kompilering og kompatibilitetsproblemer.
Vis hele sitatet...
Det skal gå å kjøre det i VirtualBox, men går det å få lagt det inn til testing? Man må jo ha devlopter programmet til 99 Usd. Men greier man å teste det uten å ha mac til å legge det inn på ipoden? Hvis det går å kjøre alt i VirtualBox kan jeg få det til.
▼ ... over en måned senere ... ▼
"Programming in Objective C - Addison Wesley" er å annbefale.
http://www.amazon.co.uk/Programming-...in+objective-c

og for programmerings miljøet, et kort google søk:
https://www.google.no/search?q=apple...=1920&bih=1016
snakk om å bumpe en tråd, men... sjekk ut hackintosh! så kan du slå 2 fluer i en smekk, for hackintosh må da være ett artig prosjekt?
MYE enklere å bare hoste opp noen kroner for en Mac. Å lære seg objective C er uansett en mye større investering enn å noen tusenlapper for en Mac
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
MYE enklere å bare hoste opp noen kroner for en Mac. Å lære seg objective C er uansett en mye større investering enn å noen tusenlapper for en Mac
Vis hele sitatet...
Å lære seg objc er gratis, å kjøpe en mac er ikke.
Uansett så må jeg si meg enig at det er bedre å bruke en mac til utvikling enn å sitte å dille med hackintosh, MEN det kan være greit å kanskje teste ut xcode og objc med hackintosh FØR du faktisk kjøper deg mac.
nissefreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av fr1lanser1 Vis innlegg
Å lære seg objc er gratis, å kjøpe en mac er ikke.
Uansett så må jeg si meg enig at det er bedre å bruke en mac til utvikling enn å sitte å dille med hackintosh, MEN det kan være greit å kanskje teste ut xcode og objc med hackintosh FØR du faktisk kjøper deg mac.
Vis hele sitatet...
Ja, har funnet ut at det går å bruke hackintosh til å kjøre xcode. Men uten å kunne bruke devlopter programmet blir det vanskelig å få testet appen. Med mindre man får kjørt devlopter programmet i hackintosh
Sitat av fr1lanser1 Vis innlegg
Å lære seg objc er gratis
Vis hele sitatet...
Bare hvis du ikke setter pris på tiden din. Før du har lært deg å programmere ordentlig har du investert ganske mange timer. Sier ikke at det ikke er verdt det, men timene du må jobbe for å få kjøpt en mac er nok ganske mange færre.
Nissefreak: hva mener du med developer programmet? Xcode er programmet du utvikler i. Og du har muligheten til å teste med simulator og på iEnheter om du har kjøpt muligheten til det for $99.

Lor3entz: ja det er sant. Men for mange er det en større investering å laste ned noe og begynne å lese enn å legge ut noen tusen for en Mac.
nissefreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av lor3ntz Vis innlegg
Bare hvis du ikke setter pris på tiden din. Før du har lært deg å programmere ordentlig har du investert ganske mange timer. Sier ikke at det ikke er verdt det, men timene du må jobbe for å få kjøpt en mac er nok ganske mange færre.
Vis hele sitatet...
litt vanskelig for meg å skaffe jobb der jeg bor, er student og bor på en liten plass med stor arbeidsledighet, det med tid er da smak og behag, hvis man bruker en time om dagen hele sommeren må man jo lære litt da?

Sitat av fr1lanser1 Vis innlegg
Nissefreak: hva mener du med developer programmet? Xcode er programmet du utvikler i. Og du har muligheten til å teste med simulator og på iEnheter om du har kjøpt muligheten til det for $99.

Lor3entz: ja det er sant. Men for mange er det en større investering å laste ned noe og begynne å lese enn å legge ut noen tusen for en Mac.
Vis hele sitatet...
det er for de 99usd man kjøper det som kalles devlopter programmet, skjønte bare ikke at det var en del av xcode før nå...
Sitat av nissefreak Vis innlegg
Ja, har funnet ut at det går å bruke hackintosh til å kjøre xcode. Men uten å kunne bruke devlopter programmet blir det vanskelig å få testet appen. Med mindre man får kjørt devlopter programmet i hackintosh
Vis hele sitatet...
en hackintosh er jo bare en vanlig pc med osx på, altså fungerer det akkurat som en mac selv om det ikke er like optimalt... altså får du også app store, hvor du kan laste ned xcode gratis.
Sitat av lor3ntz Vis innlegg
Bare hvis du ikke setter pris på tiden din. Før du har lært deg å programmere ordentlig har du investert ganske mange timer. Sier ikke at det ikke er verdt det, men timene du må jobbe for å få kjøpt en mac er nok ganske mange færre.
Vis hele sitatet...
Du kan tjene penger på å skrive Objectiv C.

Det er for mange en hobby å programmere. Det er ikke en hobby å kjøpe Mac.
Hva med PhoneGap/Appcelerator? - Ikke native språk, men det fungerer greit for mindre prosjekter.

PhoneGap har også online build-services som kompilerer appen for deg.
https://build.phonegap.com/