Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 7520
Heisann!

Har blitt kontaktet av en her på forumet som gjerne vil ha et intervju med meg ang. syntetiske cannabinioder. Som noen av dere sikkert vet har jeg allerede en sak på meg hos Politiet ang dette, og det er grunnen til jeg er skeptisk.

Ser du har interesse for syntetiske cannabinoider. Jeg holder på med et forskningsprosjekt angående denne tematikken. Det er ingenting å få noia over ved at jeg kontakter deg, jeg er underlagt full konfidensialitet og anonymitet.

Det jeg lurer på, er om du har lyst til å slå av en prat rundt syntetiske cannabinoider som et internettfenomen. Det vil ta maks en time og jeg har mulighet til å gi deg en økonomisk godtgjørelse på 300kr. Vi kan gjennomføre det face2face, eller via telefon.

Igjen, alt anonymiseres og vil ikke kunne spores til deg på noen måte.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber som forsker på statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS). Her jobber vi med samfunnsvitenskapelige spørsmål på et bredt utvalg av rusrelaterte temaer. Oppblomstringen av syntetiske cannabinoider er noe vi ikke vet veldig mye om. Derfor jobber jeg med å forstå fenomenet bedre. Det ferdige resultatet skal være en forskningsrapport/artikkel, som sannsynligvis blir ferdigstilt etter sommern.

Det jeg er ute etter av informasjon er å forstå bedre personene som trekkes mot denne formen for rusmidler, hva er det som fascinerer, hvordan spiller den juridiske gråsonen og den lette tilgjengeligheten inn på avgjørelsen om å teste det. Dette er noe av sprøsmålene jeg kan tenke meg å stille.

Vi er et objektivt forskningsorgan, som ikke er ute etter å moralisere eller drive skremselsproganda, bare så det er sagt I tillegg vil all informasjon anonymiseres, også din kobling opp mot freakforum.
Vis hele sitatet...
Er det noen grunn til å være skeptisk til dette da jeg ikke har rørt AM-2201 etter nyttår (kom på narkotikalisten da) og lar vær å snakke om den episoden jeg hadde tidligere med syntetiske cannabinioder? ( http://freak.no/forum/showthread.php?t=209636 )

Takk for alle svar !
Nei, det er det ikke.
Det er som at du hadde røyket sigaretter før nyttårsaften, så ble det ulovlig etter.
Hvis du vet at dette faktisk er en forsker ville jeg følt meg ganske trygg. De har streng taushetsplikt. Dog er jeg nokså paranoid, så jeg ville muligens ikke følt meg komfortabel med å stå fram med navn osv. Husk at du ikke må svare på noe forskeren spør om, og du kan dra når som helst. Du vil også normalt sett få godtgjørelse bare for å møte opp.

Via telefon så kan du jo få dem til å ringe en telefonboks og så prate via den.
Høres jo legitimt ut det, sjekk ut navn og sånn på forskeren for å sikre at det er ekte. Hvis du er paranoid kan du jo alltids ta det via en av landets gjenlevende telefonkiosker.
Hemulen
Oneblo's Avatar
Trådstarter
Intervjuet skal foregå Torsdag, 17:30 via Skype.

Kommer til å la vær å svare på spørsmål som evt kan brukes mot meg nå som jeg har en åpen sak hos Politiet. Det første som slo meg var at dette var Politiet selv, men muligens kun jeg som har noia.
Bruk en fake skype og vpn og proxy og vpn og tor og proxy og vpn og proxy og vpn hvis du er veldig redd for å bli sporet.
TBH over skype høres for meg litt shady ut, hvis dette er forskere burde du vell bli invitert inn på et eller annet sted.. Jeg vet ikke mye om det tho..
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
jeg fikk samme forespørsel.
Har vedkommende presentert seg skikkelig, slik som seg hør og bør når man oppsøker folk i forbindelse med arbeidet sitt?
Sitat av Oneblo Vis innlegg
Heisann!

Har blitt kontaktet av en her på forumet som gjerne vil ha et intervju med meg ang. syntetiske cannabinioder. Som noen av dere sikkert vet har jeg allerede en sak på meg hos Politiet ang dette, og det er grunnen til jeg er skeptisk.





Er det noen grunn til å være skeptisk til dette da jeg ikke har rørt AM-2201 etter nyttår (kom på narkotikalisten da) og lar vær å snakke om den episoden jeg hadde tidligere med syntetiske cannabinioder? ( http://freak.no/forum/showthread.php?t=209636 )

Takk for alle svar !
Vis hele sitatet...
Forskerens første funn ser ut til å bli at bruken fører til paranoia!
Hemulen
Oneblo's Avatar
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Har vedkommende presentert seg skikkelig, slik som seg hør og bør når man oppsøker folk i forbindelse med arbeidet sitt?
Vis hele sitatet...
Ikke annet enn fornavnet sitt. Forskeren er også under 30 årene. Men ser over at mindt ėn til er kontaktet av han då da falt paranoiaen bort Var forsovet skeptisk pga min sak som løper hos Onkel Blå.
Sitat av Oneblo Vis innlegg
Ikke annet enn fornavnet sitt. Forskeren er også under 30 årene. Men ser over at mindt ėn til er kontaktet av han då da falt paranoiaen bort Var forsovet skeptisk pga min sak som løper hos Onkel Blå.
Vis hele sitatet...
Jeg ville naturligvis forlangt fullt navn før jeg hadde gjort noe som helst! Hvem er dette for en useriøs forsker? Hva om det er en journalist som er ute etter et intervjuobjekt som er villig til å prate. Nå er jeg ikke superfan av knark man vet så lite om, men jeg vil jo tro at dere som driver med dette ikke er interessert i at det blir så mye fokus på disse stoffene.
Du burde be om hele navnet. Om det er en seriøs forsker, så burde absolutt denne personen kunne presentere både fornavn og etternavn. Da kan du videre søke på navnet også.
Jeg har også blitt kontaktet av han.Ikke noe og ha noia for.
Sitat av Oneblo Vis innlegg
Det første som slo meg var at dette var Politiet selv, men muligens kun jeg som har noia.
Vis hele sitatet...
Politiet kan vel umulig ha lov til å gjøre dette for å samle bevis?
Så må jeg bare presisere at du skal ikke tro på alt du leser. Folk skriver at de har blitt kontaktet av han, vel...det er ikke nødvendigvis sant.
Sitat av Lacost33 Vis innlegg
Så må jeg bare presisere at du skal ikke tro på alt du leser. Folk skriver at de har blitt kontaktet av han, vel...det er ikke nødvendigvis sant.
Vis hele sitatet...
Backfire. Det kan likegreit være du som prøver å redusere noiaen av hensikt.

Vær forsiktig, det er bra.
Ble kontaktet jeg å
Hemulen
Oneblo's Avatar
Trådstarter
Sitat av stoofn93 Vis innlegg
Ble kontaktet jeg å
Vis hele sitatet...
Mulig han kontaktet en hel batch for å få napp..
Sitat av emptychange Vis innlegg
Hvis du vet at dette faktisk er en forsker ville jeg følt meg ganske trygg. De har streng taushetsplikt. Dog er jeg nokså paranoid, så jeg ville muligens ikke følt meg komfortabel med å stå fram med navn osv. Husk at du ikke må svare på noe forskeren spør om, og du kan dra når som helst. Du vil også normalt sett få godtgjørelse bare for å møte opp.

Via telefon så kan du jo få dem til å ringe en telefonboks og så prate via den.
Vis hele sitatet...
Dett er tull. En "forsker" kan være så mangt og har generelt ikke mer taushetsplikt enn andre i samfunnet.
Sist endret av Pledrik; 18. januar 2012 kl. 00:05.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Be om eit telefonnummer på SIRUS du kan ringe for å sjekke, eventuelt ei offsiell epostadresse. Deretter kan du be om å få tilsendt retningslinjene for undersøkelsen, slik at du kan lese om korleis personvern er ivaretatt.
Hei

Det er jeg som har kontaktet oneblo og flere her inne på forumet. Først og fremst vil jeg beklage hvis noen har følt det ubehagelig å bli kontaktet på denne måten, det har overhodet ikke vært min intensjon.

Når det gjelder taushetsplikt, så vil jeg understreke at vi som jobber med kvalitativ forskning er underlagt strenge retningslinjer for personvern. Det skal ikke under noen omstendigheter være mulig å spore dataene tilbake til den personen det gjelder, selv om innholdet i intervjuene omhandler noe som er ulovlig.

Jeg har forståelse for at dere er skeptiske til å bli kontaktet på denne måten, så jeg velger derfor å legge ut telefonnummer og epost til mitt kontor, i håp om at dette skal bidra til en større troverdighet. Det er selvfølgelig bare å ta kontakt hvis dere har noen spørsmål, eller hvis dere ønsker å ta del i prosjektet.

Mvh

Ola
Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS)
Tlf: +47 40 63 35 06
Sitat av Oneblo Vis innlegg
Heisann!

Har blitt kontaktet av en her på forumet som gjerne vil ha et intervju med meg ang. syntetiske cannabinioder. Som noen av dere sikkert vet har jeg allerede en sak på meg hos Politiet ang dette, og det er grunnen til jeg er skeptisk.





Er det noen grunn til å være skeptisk til dette da jeg ikke har rørt AM-2201 etter nyttår (kom på narkotikalisten da) og lar vær å snakke om den episoden jeg hadde tidligere med syntetiske cannabinioder? ( http://freak.no/forum/showthread.php?t=209636 )

Takk for alle svar !
Vis hele sitatet...
Er en del folk her inne som er skeptisk til dette. Ble faktisk kontaktet av en bruker her inne på freakforum over facebook hvor han spurte meg om det var trygt. I og med han går med på telefonintervjue ser jeg ikke helt problemet, men samtidig har du lyst på pengene funker ikke det som perperper sier :

Bruk en fake skype og vpn og proxy og vpn og tor og proxy og vpn og proxy og vpn hvis du er veldig redd for å bli sporet.
TBH over skype høres for meg litt shady ut, hvis dette er forskere burde du vell bli invitert inn på et eller annet sted.. Jeg vet ikke mye om det tho..

Altså... da mottar du jo ikke pengene?

- Jeg kan forresten legge til at jeg selv har blitt kontaktet av "Forskere" og alt sånt her på freak. Jeg fikk da ingen penger, men stilte opp til intervjue. (Brukte fake navn) og satt på en kafe med en hyggelig dame som lurte på ting om alle rusmidler jeg f.eks hadde prøvd.
Sitat av Oneblo Vis innlegg
Intervjuet skal foregå Torsdag, 17:30 via Skype.

Kommer til å la vær å svare på spørsmål som evt kan brukes mot meg nå som jeg har en åpen sak hos Politiet. Det første som slo meg var at dette var Politiet selv, men muligens kun jeg som har noia.
Vis hele sitatet...
Politiet hadde aldri brukt sånne metoder i en sånn sak. Så de er det IKKE.

Du skal dog være litt forsiktig med å gi intervju, tenker da på den saken som kom i media for ikke så lenge siden da ett NFF medlem ga ett intervju.
Hemulen
Oneblo's Avatar
Trådstarter
Sitat av SIRUS Vis innlegg
Hei

Det er jeg som har kontaktet oneblo og flere her inne på forumet. Først og fremst vil jeg beklage hvis noen har følt det ubehagelig å bli kontaktet på denne måten, det har overhodet ikke vært min intensjon.

Når det gjelder taushetsplikt, så vil jeg understreke at vi som jobber med kvalitativ forskning er underlagt strenge retningslinjer for personvern. Det skal ikke under noen omstendigheter være mulig å spore dataene tilbake til den personen det gjelder, selv om innholdet i intervjuene omhandler noe som er ulovlig.

Jeg har forståelse for at dere er skeptiske til å bli kontaktet på denne måten, så jeg velger derfor å legge ut telefonnummer og epost til mitt kontor, i håp om at dette skal bidra til en større troverdighet. Det er selvfølgelig bare å ta kontakt hvis dere har noen spørsmål, eller hvis dere ønsker å ta del i prosjektet.

Mvh

Ola
Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS)
Tlf: +47 40 63 35 06
Vis hele sitatet...
Må innrømme det at jeg var skeptisk i begynnelsen pga min sak som er oppe hos Politiet av dette grunnlag.

Men du skal nå få vite at jeg kommer til å være veldig åpen mot alle spørsmål når det viste seg at dette ikke stemte.

Håper jeg kan tilfredsstille deg med de nødvendige svar på dine spørsmål du kommer med.

Ser frem til intervjuet med deg
Sitat av SIRUS Vis innlegg
Hei

Det er jeg som har kontaktet oneblo og flere her inne på forumet. Først og fremst vil jeg beklage hvis noen har følt det ubehagelig å bli kontaktet på denne måten, det har overhodet ikke vært min intensjon.

Når det gjelder taushetsplikt, så vil jeg understreke at vi som jobber med kvalitativ forskning er underlagt strenge retningslinjer for personvern. Det skal ikke under noen omstendigheter være mulig å spore dataene tilbake til den personen det gjelder, selv om innholdet i intervjuene omhandler noe som er ulovlig.

Jeg har forståelse for at dere er skeptiske til å bli kontaktet på denne måten, så jeg velger derfor å legge ut telefonnummer og epost til mitt kontor, i håp om at dette skal bidra til en større troverdighet. Det er selvfølgelig bare å ta kontakt hvis dere har noen spørsmål, eller hvis dere ønsker å ta del i prosjektet.

Mvh

Ola
Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS)
Tlf: +47 40 63 35 06
Vis hele sitatet...

Se der, ja. Ola er nok trygg.
Hemulen
Oneblo's Avatar
Trådstarter
Ble i tvil igjen: http://www.sirus.no/nor/Ansatte/?profile=637

Dette er mobilnummeret til "Ola" i posten, som viser til en annen person, samt epost-adressen stemmer ikke overens med noen som er ansatte der.
Sitat av Oneblo Vis innlegg
Ble i tvil igjen: http://www.sirus.no/nor/Ansatte/?profile=637

Dette er mobilnummeret til "Ola" i posten, som viser til en annen person, samt epost-adressen stemmer ikke overens med noen som er ansatte der.
Vis hele sitatet...
Skjønner at du er paranoid. Men da kan du ringe ham fra en telefonkiosk, eller noe?
Hemulen
Oneblo's Avatar
Trådstarter
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Skjønner at du er paranoid. Men da kan du ringe ham fra en telefonkiosk, eller noe?
Vis hele sitatet...
Neida, intervjuet skal foregå som planlagt via Skype/telefon. Synes det hele egentlig var litt merkelig da han "bestemte seg for å gå ut med navn, epost og telefonnummer'.

Noen andre som har andre meninger?
Sitat av Oneblo Vis innlegg
Ble i tvil igjen: http://www.sirus.no/nor/Ansatte/?profile=637

Dette er mobilnummeret til "Ola" i posten, som viser til en annen person, samt epost-adressen stemmer ikke overens med noen som er ansatte der.
Vis hele sitatet...
Telefonnummeret er til SIRUS, ikke til Ola.
Mailen matcher dog ingen av de ansatte sin, som du sier. Heller ingen Ola som jobber der.
Med mindre han er nyansatt og de ikke har oppdatert siden.
Sist endret av PerPerPerPer; 18. januar 2012 kl. 20:17.
Jesus kristus, selvfølgelig driver ikke politiet å utgir seg for å være SIRUS, som tross alt også er underlagt staten. At de i tillegg skal bruke et reelt nummer hos SIRUS skurrer enda mer.

Nå må folk slutte å være så latterlig paranoide. Virker dette veldig skummelt bør man for det første kutte ut rusbruken,og for det andre ikke stille opp til intervjuer. Enkelt og greit.
Hemulen
Oneblo's Avatar
Trådstarter
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Telefonnummeret er til SIRUS, ikke til Ola.
Mailen matcher dog ingen av de ansatte sin, som du sier. Heller ingen Ola som jobber der.
Med mindre han er nyansatt og de ikke har oppdatert siden.
Vis hele sitatet...
Telefonnunneret Ola oppga (søk på ansatt siden) tilhører en svensk forsker.

Thor Norström Forsker Telefon: 40 63 35 06 Thor Norström er ansatt i 20% stilling ved SIRUS. Han er også ansatt ved Institutet for social forskning ved Universitetet i Stockholm. For å gå til hans hjemmeside kopier inn denne adressen: http://www2.sofi.su.se/~tno/ E-post:
Sist endret av meitemark; 18. januar 2012 kl. 21:50. Grunn: urlfix
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Sendte nettopp svar til han fyren her, glemte å svare første gang så han sendte en påminnelse.
Noen andre som skal eller har bidratt til dette opplegget?

Let me know how it goes!
Sist endret av Kimbobo; 25. januar 2012 kl. 01:32.
Sitat av Oneblo Vis innlegg
Telefonnunneret Ola oppga (søk på ansatt siden) tilhører en svensk forsker.

Thor Norström Forsker Telefon: 40 63 35 06 Thor Norström er ansatt i 20% stilling ved SIRUS. Han er også ansatt ved Institutet for social forskning ved Universitetet i Stockholm. For å gå til hans hjemmeside kopier inn denne adressen: http://www2.sofi.su.se/~tno/ E-post:
Vis hele sitatet...
Bilgrei, Ola Røed Førstekonsulent 40 63 35 06


http://www.sirus.no/nor/Ansatte/
Hvordan personen, som står frem som en seriøs forsker, enda ikke har klart å gi ut sitt fulle navn, til sine "objekter" virker da helt mongo.
Hadde intervju i omtrent 50 minutter sist mandag, 17.30. Gikk fint for seg, han hadde spørsmål om det meste og var ikke dårlig på å finne ting og snakke om. Sendte han kontonr via epost og fikk den økonomiske godtgjørelsen kort tid etter.

50 minutes well spent.
Folk her ser en konspirasjon i alt. Tror du virkelig politiet driver å lurer folk på den måten? Telefonnummeret som ble oppgitt er nok et avdelingstelefonnummer hvor blandet annet Thor og Ola jobber og jeg skjønner godt at de vil unngå å legge ut sitt fulle navn på et forum som nff.
Synes det er bra SIRUS har oppdaget freakforum og tar i bruk anonyme intervjuer, fortsett sånn!
Sist endret av Cheese; 25. januar 2012 kl. 09:45.
Hemulen
Oneblo's Avatar
Trådstarter
Hadde selv et intervju som varte i litt over 40 minutter.
Godt forberedt intervju fra hans side, og fikk den økonomiske godtgjørelsen dagen etter.
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Godt å vite at han stiller opp forberedt, skal gjennomføre intervjuet på mandag og har trua.
Sitat av Kimbobo Vis innlegg
Godt å vite at han stiller opp forberedt, skal gjennomføre intervjuet på mandag og har trua.
Vis hele sitatet...
Trua på hva?

Selge intim informasjon til staten for 300 spenn?

Uansett er det jo et relativt fritt land så du får gjøre som du vil.
Sist endret av Equi; 26. januar 2012 kl. 17:23.
Jeg har også blitt kontaktet ang det samme og har e-post og nr og han virker legit skal ta intervjuet til neste uke håper jeg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Noen som dro på intervju?
Sitat av Hacker Vis innlegg
Noen som dro på intervju?
Vis hele sitatet...
Ta nå å les igjennom tråden da..
Det ble "Ola" som fikk det siste intervjuet, ser det ut til. Trådstarter er dessverre død...
Noen muligheter for å lese forskningsresultatene?..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tok litt tid å finne fram freak profilen til TS. Noen som vet hvordan han døde?

Sitat av Zirto Vis innlegg
Tok litt tid å finne fram freak profilen til TS. Noen som vet hvordan han døde?
Vis hele sitatet...
Edit: Fant det ut. Veldig leit å høre at han døde så tidlig.. Har faktisk møtt han på spillmesse her i Oslo for et par år siden. Han virket ganske oppegående, og hyggelig.. Viste ikke før i dag at han hadde bruker her på nFF.

R.I.P
Sitat av Zirto Vis innlegg
Tok litt tid å finne fram freak profilen til TS. Noen som vet hvordan han døde?



Edit: Fant det ut. Veldig leit å høre at han døde så tidlig.. Har faktisk møtt han på spillmesse her i Oslo for et par år siden. Han virket ganske oppegående, og hyggelig.. Viste ikke før i dag at han hadde bruker her på nFF.

R.I.P
Vis hele sitatet...
Er egentlig ikke så vanskelig. Har han på vennelista ettersom han var en venn av meg. Vi pratet lenge, jeg prøvde å lære ham litt om forskjellige ting and so on. Prøvde å forklare dette her med RC'er, hvor lite dokumentert det er, doseringer i forhold til hvor potent det er, hvordan din egen kropp reagerer individuelt. Han var veldig positiv til nn,dmt freebase og changa. Men plutselig hørte jeg ikke mer fra ham. Det hevder det var aMT, og jeg tviler ikke ettersom han fortalte meg at han aldri nådde den effekten han virkelig ønsket. Tross for at jeg fortalte ham at der må du søke etter et annet rusmiddel. Det var utrolig trist. Han var bare nitten år gammel. Han var ingen junkie. Han var en av de som eksperimenterte med stoffer de lett kunne få tak i, og som man kunne slippe unna med fordi det ikke sto på narkotikalisten. Han var nysgjerrig. Det hele kostet han livet, og jeg synes så utrolig synd på de som sto ham nærmest. Han var en flott fyr...

Ps: Derfor jeg er litt krass til tider i seksjonen for RC/Legal high. Og andre årsaker.