Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 14535
Dette dokumentet ble nevnt tidligere: How To Get The Truth Out of Anyone, og den anbefales.

For de som vil hoppe over alle detaljene så har jeg forfattet et kort sammendrag av de mest grunnleggende tegnene på at folk lyver.
▼ ... flere år senere ... ▼
Men finnes også folk som ungår og se andre folk rett inn i øynene fordi dem syns det er ubehagelig
bare se rett i øynene når du prater med noen, du ser godt om dem juger, eller spør et spørsmål og husk hva dem svarer, spør igjen om en måned, dem som juger glemmer ofte hvilken historie dem lagde
Å gudameg det er så feil! Mange som "lyver" vrir seg unna og stammer og blir nervøse, men vi har da vell her i Norge som alle andre plasser "lystløgnere"! De er eksperter på å lyve, og de kan få deg til å tro på hva som helt nesten. De kan lyve om de aller mindste ting, og ikke vise et enda tegn på dette. Jeg har en venn som er lystløgner, som tar seg selv i å lyve mange ganger og kommer frem og sier at "Marita? Dette var en løgn". Jeg har aldri peiling på når hun lyver og ikke, for det er absolutt ikke mulig å se på henne, høre eller føle for den saks skyld.

En løgn trenger ikke bare å være småting, men kan også være store ting, slik som hun jeg nettop nevnte. Hun har opp i hodet sitt skapt sitt eget liv, og dermed er nesten hver ting hun sier, en løgn. "lystløgnere" er det mange av, og de vet bare ikke bedre. En løgn er ikke alltid lett å se, men når sannheten kommer frem, det er først da man skjønner at noe er på hue!

Anbefaler å bare la henne lyge frem til at sannheten til syvende og sist kommer frem, for så å spørre om det.
Man kan ikke med 100% sikkerhet si om en person lyver om en sak eller ikke. Men man kan se på kroppspråk for å underbygge troverdighet eller mangel på.

Eksempel. Om en person forteller meg at han ikke rakk en avtale av en gitt årsak, så kan eg basert på kjennskap til personen og generelt kroppspråk se om det personen sier stemmer, eller om det er noe som skjules. Og det er da veldig viktig og ha i bakhodet at selv om det er noe som skjules, så betyr det ikke at det vedkommende sier ikke er sant. Så blir det da opp til meg om eg vil forfølge mistanken om bedrag med og stille spørmål for og avsløre bedraget, eller konfrontere vedkommende med det.

Og hvilken kroppsdel tror dere er mest sannferdig?
Sitat av nomore Vis innlegg
Og hvilken kroppsdel tror dere er mest sannferdig?
Vis hele sitatet...
Kan være vanskelig å skjule en boner.
Hvis personen ser til venstre er det som regel for å finne på en oppdiktet historie. Unngår de deg, er det som regel løgn, Hvis de unngår øyekontakt, eller står der og stammer. Samme med den klassiske "eeeh. ja...eeeh"

Kort oppsumert: Øyekontakt er et godt tegn på at det er sant, følg godt med på puppillene til vedkommende og merk deg tonefallet de snakker i, en dårlig løgner blir nervøs og svett og når dem lyver.

Driver og leser meg opp på psykologi, har en vane med å analysere folks atferd.. man lærer mye av folk på denne måten hvis man vet hva man skal se etter.
Sitat av nomore Vis innlegg
Og hvilken kroppsdel tror dere er mest sannferdig?
Vis hele sitatet...
Stemmer for munnen. Absolutt ikke hva som kommer ut av den, men hvordan den beveger seg.
Vanskeligste delen å holde kontroll på syntes jeg. Folk presser sammen leppene og "biter tenna sammen" når de er ukomfortable, løfter litt på overleppa når de er overlegne og eller hatefulle. Folk drar ofte tilbake en munnvik når de tviler eller vurderer ting + alle mulige smil, hakeskjelving og furtende underlepper.

Det med øyekontakten er jeg ikke helt enig i. Jeg ser nesten aldri folk i øya når jeg prater med de, men det betyr ikke at jeg nesten alt jeg sier er løgn. Men når noen ser deg i øya er det ofte mulig å se desperasjonen hvis de er redd for å bli tatt i løgn. Flakkende blikk som prøver å "skifte tema" så fort de blir oppdaga
Sist endret av Bothrops; 25. september 2012 kl. 12:00.
Sitat av Bundy Vis innlegg
Ofte ser man opp til venstre eller høyre når man juger.
Vis hele sitatet...
Tror det er sånn at man ser opp når man finner opp en løgn på stedet og man kikker ned når man drar en fram fra hukommelsen..

på det programmet nevnte de mye "Microexpression", det er jo litt vansklig å se, men jeg syns jeg kjenner det innimellom på meg selv..

Hvis du googler "spotting liars" så kommer det noen fine youtube videoer..

Sitat av Hesten Vis innlegg
en dårlig løgner blir nervøs og svett og når dem lyver.
Vis hele sitatet...
Og en som ikke er så snakkesalig blir nervøs og svett når han prater

Det er nok som Nomore sier, at man ikke kan si det sikkert...

og det er jo så mange former for løgn også (Kilde:http://en.wikipedia.org/wiki/Lie), en som er økonomisk med sannheten lyver jo aldri så ingen tegn burde være der... den som bruker høystakk løgnen kan jo henge alt på det som er sant...

Vet ikke om det funker, men jeg hørte på tv en gang at hvis du blir putta i en løgndetektor så skal du ikke svare på spørsmåla du blir stilt, du skal stille deg egne spørsmål inne i hodet og svare på dem... Så hvis det er så lett å lure en maskin, burde man klare å skjule det for folk..
Vet ikke om dette allerede er nevnt, men..

Folk lyver ofte med tallet 3.
Tenkt over det neste gang du snakker med folk, eller hører noen forteller noe.
3 er det første tallet vi kommer på når vi skal lyve om et antall.