Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2113
Lurer på noen ting ang server pc.
Har da satt min eldre pc opp på loftet hvor planen er at den skal stå dag og natt i bruk som en server for å hoste hjemmeside og filer.

Temeratur / brannfare ( ? )

Om pcen holder en stabil temperatur på rundt 45 grader i flere uker så er det vell ingen fare for at den skal ta fyr? Kan jeg reise vekk en uke uten at huset brenner ned? Burde jeg prøve meg litt frem, la den gå i noen uker og passe på temperaturene og at viften ikke går for fult hele tiden?

sikkerhet :

Har altså åpnet flere porter i ruteren blant annet ftp porten 80.
Adressen til hjemmesiden min blir da ip-en til pcen, men bruker NO-ip ( tror jeg det heter ) tl å endre ipen til EKS www.ønsket navn.systi.net .

Alle bildene som jeg legger ut på hjemmesiden min er det bare å høyreklikke på og så egenskaper , da ser du stien til foleren på server pcen hvor alle hjemmeside filene ligger.

Er det noen fare for å bli hacket, og hvor lett er det å bli utsatt for dette ?.
Mulighet for at en person kan komme seg inn på pcen og stjele viktige word doc, selv om de ligger på skrivebordet til server pcen min?


Noen programmer dere anbefaler meg å bruke for sikerheten og andre nyttige serrver programmer som dere skjenner til?

Mvh Nisse Nisse

( beklager skrivefeil, trøtt )
Så lenge det ikke er mye støv rundt pc'en og den får god kjøling så skal det nok gå helt fint. Med mindre du har hatt problemer med den tidligere...

Og port 80 er for HTTP ikke FTP. tror FTP er 23 eller 21
Det skal være ganske varmt for at noe tar fyr, eneste faren er vel at noe går galt i strømforsyninga.
Er det dyrt å ha en pc på døgnet rundt ? Det er da en helt vanlig stasjonær pc..
Penger er slett ikke noe problem, bare lurer på om det er mulig å merke det noe serlig på strøm regningen
Spørs hvor mye strøm den bruker og hvor mye du betaler
Sitat av fomox Vis innlegg
Spørs hvor mye strøm den bruker og hvor mye du betaler
Vis hele sitatet...
Vell bor hjemme for tiden og penger er mer eller mindre ikke noe problem.
Bor i ett stort hus hvor det er mye varme og belysning som står på døgnet rundt. Normal strøm regning for oss ligger på 3550 Kr.

Egentlig ganske dunmt spurt av deg.. Penger er ikke noe problem så hvorfor spør jeg om dette da.. hmm

Men er det noen her som anbefaler noen programmer til pcen.

Mvh Nisse nisse
Dumt spurt av meg?
For å finne ut hvor mye penger det går i strøm trenger man å vite 2 ting:
nr 1. Hvor mye koster det pr Kw(h?)
Nr 2. Hvor mye strøm bruker pcen.
koble et ampere meter mellom strømforsyninga og stikke så kan du regne hvor mye det koster utifra hva det står på amper meteret.
Sist gang jeg gjorde det med en stasjonær pc så brukte den rundt 160w
Sitat av fomox Vis innlegg
Dumt spurt av meg?
For å finne ut hvor mye penger det går i strøm trenger man å vite 2 ting:
nr 1. Hvor mye koster det pr Kw(h?)
Nr 2. Hvor mye strøm bruker pcen.
Vis hele sitatet...

Nei beklager, mente dumt spurt av MEG. Ikke deg,

Men ingen her som kan si noe om hvor lett det er å bli hacket? Ingen erfaringer eller noe slikt ?
Sist endret av nissenisse; 15. februar 2009 kl. 00:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ok,
DU kunne jo prøvd eks. uTorrent å ha en maskin som laster ned 24/7
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Personlig har jeg fire "server" stående på loftet hos min mor og far, de har stått å gått kontinuerlig i tre år snart.

Ikke noe problem verken på sommer eller vinter (de trives best på vinteren dog).
PROBLEM * SUKK *

Fikk ny ruter av Nexgentel etter gjentatte problemer med den forje.
Da jeg fikk den nye THOMSON ST546 ruteren tilsendt så var jeg sikker på at alt var på stell.. men Nei..

I den nye ruteren ( som er samme model og merke som den tidligere ) så var det nye problemer.
Den forje var svært ustabil og den jeg fikk nå så vill ikke ruteren åpne porter. Noe som jeg virkelig trenger til min pc server. Har da åpnet porter på den forje ruteren jeg fikk og jeg er kjent med hvordan den virker. Kan ikke tenke meg at jeg har gjort noe feil, ( men er jo en mulighet da )

Jeg logger da inn på ruteren og forteller den hvilken porter jeg vill ha opp og den registrerer det. Alt der bra ut men den forsetter å blokkere de portene jeg har åpnet. brannmur er av, Upnd er forsøk både på og av. Restartet ruteren maaange ganger.

Hva koster det å få en ny levert, og vill de levere enn ny ruter bare pga portene?
Den forje fikk jeg tilsendt for 2 mnd men oppdaget ikke feilen før helgen.
Web-interfacen til ngt er hore.

Sjekk ut http://ngtforum.net/
Der burde det ligge mer enn nok info om hvordan du kan åpne portene via telnet.
Hvis du laster ned et program som hetet Localcooling så kan du være litt "miljøvennlig" samtidig som den regner ut hvor mye de forskjellige komponentene i pcen trekker, er nok litt med en klype salt men funker bra.
Min server som er en P4 med 4 disker i trekker rundt 150w etter man har stilt litt på spin-down tider og slikt,
Ang hacking... For at folk skal klare å hacke deg så må det være et sikkerhetshull i programvaren (I dette tilfellet web-serveren) eller php/cgi/asp scriptene på serveren. Derfor er det lurt å passe på å oppgradere til nyeste versjon, og være nøye om du programerer script selv. Om det er bare vanlige html sider som ligger der er du trygg så lenge det ikke er noen hull i server-programvaren. Siden det er kun port 80 som er åpen så er det bare det du trenger å bekymre deg for.
Sitat av nissenisse Vis innlegg
PROBLEM * SUKK *

Fikk ny ruter av Nexgentel etter gjentatte problemer med den forje.
Da jeg fikk den nye THOMSON ST546 ruteren tilsendt så var jeg sikker på at alt var på stell.. men Nei..

I den nye ruteren ( som er samme model og merke som den tidligere ) så var det nye problemer.
Den forje var svært ustabil og den jeg fikk nå så vill ikke ruteren åpne porter. Noe som jeg virkelig trenger til min pc server. Har da åpnet porter på den forje ruteren jeg fikk og jeg er kjent med hvordan den virker. Kan ikke tenke meg at jeg har gjort noe feil, ( men er jo en mulighet da )

Jeg logger da inn på ruteren og forteller den hvilken porter jeg vill ha opp og den registrerer det. Alt der bra ut men den forsetter å blokkere de portene jeg har åpnet. brannmur er av, Upnd er forsøk både på og av. Restartet ruteren maaange ganger.

Hva koster det å få en ny levert, og vill de levere enn ny ruter bare pga portene?
Den forje fikk jeg tilsendt for 2 mnd men oppdaget ikke feilen før helgen.
Vis hele sitatet...
På speedtouch routere må portene åpnes via telnet. Når du skal forwarde port 80 er må du vel også slette en oppføring som allerede ligger inne på port 80 mener jeg å huske.

Det du kan gjøre er å skru routeren din av og på 5-6-7 ganger i løpet av en dag, så ringer du kundeservice og sier at speedtouchen din restarter seg ofte av seg selv. Speedtouch er kjent for å være sensitive for litt dårlige strømnett. Så sier du at du har prøvd å resette router og at du har prøvd den i flere strømuttak, men ingenting av dette hjalp. Da vil de sende deg et nytt gratis.

Du må også spørre om de kan sende et Zyxel-modem, disse er dønn stabile og har ikke hatt noen problemer når det gjelder portåpning. Pass på at de ikke sender deg netopia, da disse er vanskelig å konfigurere.
Sist endret av danielsk; 16. februar 2009 kl. 11:21.
Sitat av danielsk Vis innlegg
På speedtouch routere må portene åpnes via telnet. Når du skal forwarde port 80 er må du vel også slette en oppføring som allerede ligger inne på port 80 mener jeg å huske.

Det du kan gjøre er å skru routeren din av og på 5-6-7 ganger i løpet av en dag, så ringer du kundeservice og sier at speedtouchen din restarter seg ofte av seg selv. Speedtouch er kjent for å være sensitive for litt dårlige strømnett. Så sier du at du har prøvd å resette router og at du har prøvd den i flere strømuttak, men ingenting av dette hjalp. Da vil de sende deg et nytt gratis.

Du må også spørre om de kan sende et Zyxel-modem, disse er dønn stabile og har ikke hatt noen problemer når det gjelder portåpning. Pass på at de ikke sender deg netopia, da disse er vanskelig å konfigurere.
Vis hele sitatet...
Takk for godt svar :=)

Men hvorfor må jeg bruke Telnet? Har bare brukt 10.0.0.1 og åpnet portene der. Det funker å åpne portene der på den nye ruteren også, men de blir ikke fysisk åpnet om du skjønner.

For å få telnet comandoen til å funke, må du være koblet til ruteren direkte via kabel? altså RUTER --> PC
og når jeg skriver Telnet 10.0.0.138 i cmd så får jeg opp at det er en ugyldig kommando
Sist endret av nissenisse; 17. februar 2009 kl. 18:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hai, har omtrent de samme problemene som nissenisse virker det som. Har et ZyXel P-2602HWT-F3 rutermodem, og har tilsynelatende åpnet alle porter nødvendige (21,22,80) for FTP og HTTP til nettjeneren min. Problemet er at jeg bare får tilgang til den internt, og ikke eksternt (dvs. ute på det globale nettet).

Noen som kan hjelpe?
Sitat av yvve Vis innlegg
Hai, har omtrent de samme problemene som nissenisse virker det som. Har et ZyXel P-2602HWT-F3 rutermodem, og har tilsynelatende åpnet alle porter nødvendige (21,22,80) for FTP og HTTP til nettjeneren min. Problemet er at jeg bare får tilgang til den internt, og ikke eksternt (dvs. ute på det globale nettet).

Noen som kan hjelpe?
Vis hele sitatet...
Det problemet jeg hadde med zyxel var: Andre kom inn via IP adressen, jeg kom ikke inn via IP adressen.

Er dette problemet?
Eller kommer ingen inn uansett?

Hvis ingen kommer inn uansett, har du åpnet portene i routeren etter routermodemet?


Sitat av danielsk Vis innlegg
På speedtouch routere må portene åpnes via telnet. Når du skal forwarde port 80 er må du vel også slette en oppføring som allerede ligger inne på port 80 mener jeg å huske.

Det du kan gjøre er å skru routeren din av og på 5-6-7 ganger i løpet av en dag, så ringer du kundeservice og sier at speedtouchen din restarter seg ofte av seg selv. Speedtouch er kjent for å være sensitive for litt dårlige strømnett. Så sier du at du har prøvd å resette router og at du har prøvd den i flere strømuttak, men ingenting av dette hjalp. Da vil de sende deg et nytt gratis.

Du må også spørre om de kan sende et Zyxel-modem, disse er dønn stabile og har ikke hatt noen problemer når det gjelder portåpning. Pass på at de ikke sender deg netopia, da disse er vanskelig å konfigurere.
Vis hele sitatet...
Jeg har speedtouch og jeg gjorde det så enkelt som at jeg tilegnet den eksterne IP adressen til routeren, vips, da var modemet nettopp det, bare et modem. Da tar routeren seg av alt som har med brannmur o.l. å gjøre.
Har forøvrig aldri hatt noen problemer med Speedtouchen vår.
Sist endret av pinkrabbitz; 23. mai 2009 kl. 22:18.
du vil som regel alltid leve med en viss sjanse for å bli angrepet med et så lite foretak som ditt, men hold deg "beskytta" ved å hoste det på ei virtuell maskin etc slik at eventuelle rootkits de får opp muligens havner i den virtuelle boksen i stedefor at det faktisk biter pcen din.

Å oppdatere programvare / OS altså updates til wamp løsninga di eller what ever er essensielt, 0day exploits brukes på større oppdrag en en hjemmesnekra bilde host, så du trenger bare beskytte deg mot vanlige ting slik som injections og rfi / lfi og xxs at most, bare kjør på med updates og skaff anti virus og brannmur så er du praktisk talt vanntett, det vil alltid finnes en sjanse, men ved å ta forebyggede skritt slik som updates, antivirus software og virtualization så er du så trygg du kan bli.


Vet ikke om du faktisk leser tråden siden det er et par måneder siden du posta den merka jeg nettop ^_ ^
hvis andre kommer inn via den eksterne IP-adressen, men ikke deg selv, prøv å komme inn på den via en proxy, for eksempel www.blokkert.com

selv kommer jeg ikke inn på min server med ekstern ip, men når jeg går gjennom en proxy går det helt greit
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Det problemet jeg hadde med zyxel var: Andre kom inn via IP adressen, jeg kom ikke inn via IP adressen.

Er dette problemet?
Eller kommer ingen inn uansett?

Hvis ingen kommer inn uansett, har du åpnet portene i routeren etter routermodemet?
Vis hele sitatet...

Kjører gjennom dynDNS ... så skriver ikke inn IP-en direkte for å få tilgang til nettsidene jeg har der. Men siden jeg har et GUI på den og kjører nomachine må jeg også bruke IP-en (eksterne) for å få tilgang. Dette fungerer helt flott internt på nettverket vårt, men ikke eksternt. Dette var forøvrig ikke noe problem før Telenor oppdaterte noe med ADSL-en, så vi måtte bytte modem. Etter det har det bare vært trøbbel. Fulgte også portforward.com sine veiledninger ang. det å åpne porter, så alt (etter min mening) burde vært i boks.
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1105432

Sett om du har gjort det på samme måte som der?
Husk forresten, at dersom pc'en ikke er koblet rett i ROUTERMODEMET, men i ROUTEREN, så må ip'en i brannmuren til ROUTERMODEMET være ip'en til ROUTEREN.
Om du ble noe klokere? ^^
Sist endret av pinkrabbitz; 23. mai 2009 kl. 23:00.
hadde speedtouch modem før og det funket fint helt till jeg skulle friske opp starcraft kunskapene litt igjen
De eneste man kan gjøre da ifølge alle jeg har snakket med er og kaste det hardt i veggen og kjøpe noe orntlig.
de ligger in en "resett funktion" som forkludrer mange prosseser (på noen av modellene) som ikke går overenns me gammel programvare
Sitat av Skille(D) Vis innlegg
hadde speedtouch modem før og det funket fint helt till jeg skulle friske opp starcraft kunskapene litt igjen
De eneste man kan gjøre da ifølge alle jeg har snakket med er og kaste det hardt i veggen og kjøpe noe orntlig.
de ligger in en "resett funktion" som forkludrer mange prosseser (på noen av modellene) som ikke går overenns me gammel programvare
Vis hele sitatet...
"Tilordne forbindelsens offentlige IP-adresse til en enhet" ....
SpeedTouchen blir da ikke noe annet enn et modem, og styrer ingenting som har med pakkesperring å gjøre.
men var noe som fucket opp vertfall! jeg googlet probleme mitt med speedtouch modemet og fant ut at de var mange som hadde det samme problemet når det gjalt starcraft, eneste som funket for meg var å kjøpe noe annet. brukte tillogmed penger på kundeservice.... ikke att det funket noe serlig de viste jo knapt hvilke produkt de hadde
takker pinkrabbitz og vivalatrina!

hadde satt opp brannmurrute ... bare feil plass ... (LAN/LAN/router))

takker også for å gjøre meg oppmerksom på at jeg da må gå gjennom proxy ...
men en vanlig pc kan vel ikke stå på så lweenge som flere år i strekk vel uten at man gjør noe??
for det første må den jo ble litt vfarm etterhvert og min hvertfall skrur seg noen ganger av uten at jeg har gjort noe.

og 2 det må jo oggså bli sinnsykt mye støv i vifter ol.

så skjønner ikke hetl åssen dette kan stå så lenge om gangen(hvis det kan det)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av åjavelja Vis innlegg
men en vanlig pc kan vel ikke stå på så lweenge som flere år i strekk vel uten at man gjør noe??
for det første må den jo ble litt vfarm etterhvert og min hvertfall skrur seg noen ganger av uten at jeg har gjort noe.

og 2 det må jo oggså bli sinnsykt mye støv i vifter ol.

så skjønner ikke hetl åssen dette kan stå så lenge om gangen(hvis det kan det)
Vis hele sitatet...
Null problem, koster deg ca null kalorier å støvsuge iblant dog, har vel gjort det 1-2 ganger på det jeg har på loftet.

Men når det er sagt vet jeg om mange kunder som har hatt servere stående på i 5-10år uten å ha gjort noe nevneverdig ekstrainnsats.
Sitat av yvve Vis innlegg
takker pinkrabbitz og vivalatrina!

hadde satt opp brannmurrute ... bare feil plass ... (LAN/LAN/router))

takker også for å gjøre meg oppmerksom på at jeg da må gå gjennom proxy ...
Vis hele sitatet...
Du kan fikse dette med proxy!
1. telnet zyxelmodem
2. I telnet'en, skriv inn: nat loopback on

Tror det er noe slikt!
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Null problem, koster deg ca null kalorier å støvsuge iblant dog, har vel gjort det 1-2 ganger på det jeg har på loftet.

Men når det er sagt vet jeg om mange kunder som har hatt servere stående på i 5-10år uten å ha gjort noe nevneverdig ekstrainnsats.
Vis hele sitatet...
hmhm det er litt rart da at det kan gå så lenge. men hvis jeeg har på pcen min i så mange år med gaming å lese avisen osv. åssen hadde det gått da?
hvis jeg iogså hadde støvsugd den
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Lykke til!

Har en liten serverpark nede i garasjen. 4 maskiner som står og durer, alle er koplet opp på to seperate UPS'er med SMS varsling.

Begge UPS'ene har overspenningsvern og alle serverene er på min egen lille "Serverside" hvor jeg måler tempratur, hvilke vifter som går, diskplass. etc. etc.

Det er like stor kjangs for at kjøleskapet ditt brenner ned .

Pass på at maskinen har tilstrekkelig lufting og at den er lukket ved hjelp av en kabinettdør. Husk og luftrykkblåse den en gang i blant.

Lykke til!