Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 1944
Først:

Apple Ipod Thouch er en gadget jeg synes har mange kule funksjoner, og en meget bra skjerm.

Men noe skurrer når apple kan selge dette til ca 1800 kr. Og så hvis du vil ha en Iphone som gjør alt det samme men du kan ringe med den, så koster det 3000 eller mer ekstra? Er det noe jeg går glipp av?

Jeg mener:

Kjøpe ipod for og leke med, og så kjøpe en kjip telefon for og ringe med? og spare flere tusen.. Virker som en nobrainer. Iphone er vel såvidt jeg har hørt sikkelig dårlig på telfon biten..

Jeg har litt lite peiling egentli, så derfor spør jeg.. Er den verdt det de forlanger for den? ..eller er det bare en smart markedsført Ipod Thouch?
Iphone er en dårlig telefon.
Best med en vanlig telefon og Ipod vedsiden av.
Iphone går fort i stykker også...

Men det er jo min erfaring..
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
AFAIK er iphone meget bra telefon faktisk.

Selv om man ikke skulle tro dette er det en del greie muligheter på den.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av bavarai Vis innlegg
Selv om man ikke skulle tro dette er det en del greie muligheter på den.
Vis hele sitatet...
Jo det er jeg enig i, men jeg mener at du får det samme i en ipod touch for ca 1/4 av prisen om du skjønner? som jeg skriver over så har jeg ikkeno vanskeligheter med å fatte at folk liker ipod touch

Altså, jeg skjønner jo at folk liker iphone også.. Bare ikke at man skal betale så mye for å få mulighet til og ringe..

Edit: den har vel såvidt jeg vet problemer med bluetooth og ingen MMS støtte. Selv om man kan instalere MMS støtte burde man ikke trenge det når man kjøper en så dyr og nymoderne telefon.
Sist endret av murloc; 17. desember 2008 kl. 23:03.
Tror ikke iPhone er så dårlig på telefonbiten, eneste jeg ikke takler er tastaturet.. Jeg vil ha en liten grei telefon som går ned i lommen, ikke noe gigant-greier, med gigant-skjerm, uten noe skikkelig tastatur. Skal ha skikkelig knapper du fysisk kan trykke ned på telefonen min hvertfall...

Men for all del - utrolig FET telefon, men ville aldri hatt den.
Sitat av Toak23 Vis innlegg
Tror ikke iPhone er så dårlig på telefonbiten, eneste jeg ikke takler er tastaturet.. Jeg vil ha en liten grei telefon som går ned i lommen, ikke noe gigant-greier, med gigant-skjerm, uten noe skikkelig tastatur. Skal ha skikkelig knapper du fysisk kan trykke ned på telefonen min hvertfall...

Men for all del - utrolig FET telefon, men ville aldri hatt den.
Vis hele sitatet...
Du snakker om iphone som om den er dårlig, men det du egentlig mener er at den ikke passer til dine behov?

Selv skjønner jeg ikke hvorfor folk sier det er en dårlig telefon? Den er knall etter min mening, den har bra antenne, den har god lyd, jeg skriver i allefall fortere enn før på den. Skjermen er orgasmisk, den har 3G, den ser fet ut, den er så utrolig nett og enkel å bruke, den har masse tilleggsprogrammer man kan legge til.

Eneste minus er skjermen, men for å svare med samme mynt, hvorfor ha godt kamera når man heller kan få seg et ordentlig kamera?
Fordi de fleste bestandig går med telefon i lommen, da slipper man 2 bokser i lommene
iPhone er uten tvil laget for det amerikanske markedet.
Kjøper man en iPhone i USA får man som regel ubegrenset dataoverføring.
Det vil si - har man en iPhone i USA er man koblet til nett hvor enn det er mobildekning.
Netcom selger også sine abbenomenter med internett inkludert - men her betaler man pr mb etter man har nådd grensa si...
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av murloc Vis innlegg
Selv om man kan instalere MMS støtte burde man ikke trenge det når man kjøper en så dyr og nymoderne telefon.
Vis hele sitatet...
I og med at MMS egentlig kun er en forenklet måte å sende e-post på, så kunne det ikke brydd meg mindre at Apple ikke inkluderer dette, når telefonen er så enkel å sende epost med.
Problemet der er bare at alle andre ikke nødvendigvis har tilgang på mailen sin uansett hvor de er, men akkurat dét kan ikke Apple lastes for. MMS er tull, og man bør heller forenkle muligheten for epost på mobiler imo.
MMS kan fort koste mindre enn E-post.
Spørs helt filstørrelsen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fomox Vis innlegg
MMS kan fort koste mindre enn E-post.
Spørs helt filstørrelsen
Vis hele sitatet...
MMS har maxstørrelse på 300KiB. Dei fleste operatører tar under 5,- pr. MB.

Dei færraste operatører har priser under 1.50 per mms - som er break-even price.
Sitat av ochryl Vis innlegg
iPhone er uten tvil laget for det amerikanske markedet.
Kjøper man en iPhone i USA får man som regel ubegrenset dataoverføring.
Det vil si - har man en iPhone i USA er man koblet til nett hvor enn det er mobildekning.
Netcom selger også sine abbenomenter med internett inkludert - men her betaler man pr mb etter man har nådd grensa si...
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men hva har dette med telefonen å gjøre? At AT&T har bedre datapriser enn Netcom har ikke noen sammenheng med at iPhone er laget for det amerikanske markedet. Hvordan du kom til den konklusjonen er for meg helt uforståelig.
Selvfølgelig er det relevant at AT&T har bedre datapriser. En ungdom i Norge vil ikke ha råd til et abonnoment med mye dataoverføring, og en iPhone er jo helt klart best når den har fri tilgang på nett (over alt). Ikke at den nødvendigvis trenger nett hele tiden så er det mange ca 1/3 av telefonen som er ubrukelig om man ikke har fet nok lommebok til å holde seg på Edge/3G.

Synes selv også at iPhone er en knall telefon med stilrent design. Det med at den ikke har fysiske knapper er egentlig bare digg, slipper at taster blir treig og joysticker som går til hellvette. Dessuten er tastaturet på iPhone noe av det raskeste jeg har skreved med på en mobiltelefon da jeg ble vant til det!
Sitat av ochryl Vis innlegg
iPhone er uten tvil laget for det amerikanske markedet.
Kjøper man en iPhone i USA får man som regel ubegrenset dataoverføring.
Det vil si - har man en iPhone i USA er man koblet til nett hvor enn det er mobildekning.
Netcom selger også sine abbenomenter med internett inkludert - men her betaler man pr mb etter man har nådd grensa si...
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke, NetCom lanserte i fjor høst ett abonnement for den kundegruppen som ønsker fri databruk. Anbefaler deg å sjekke litt rundt før man kaster om seg med unødvendig, og ikke minst, feil informasjon.

I tillegg er alle abonnement hos NetCom nå gitt en maksimalpris på datatrafikk per dag.
Hvis vi tar maksprisen til Netcom pr.dag 20kr og ganger det opp i en måned så har du betalt 600kr utenom den faste abonnement prisen.

IKKE VERDT DET!!!
Å si at iPhone er en versjon av iPod Touch med telefon er helt på jordet..
Altså, jeg kan ramse opp et par nifty forskjeller mellom iPhone og iPod Touch som ikke (nødvendigvis) har noe med telefon å gjøre:
- Mikrofon
- Høyttaler
- Kamera
- Blåtann
- GPS
One of the good guys
2rs1's Avatar
Tror folk overvurderer mb bruken sin litt her, meget sjeldent jeg går over grensa nemlig, og jeg bruker den en del.
Sitat av simdal Vis innlegg
Å si at iPhone er en versjon av iPod Touch med telefon er helt på jordet..
Altså, jeg kan ramse opp et par nifty forskjeller mellom iPhone og iPod Touch som ikke (nødvendigvis) har noe med telefon å gjøre:
- Mikrofon
- Høyttaler
- Kamera
- Blåtann
- GPS
Vis hele sitatet...
Nesten riktig. iPod Touch har nå fått høyttaler.

Må sies at en kan ikke se på spesifikasjonene når det gjelder iPhone, for da ligge flere telefoner langt foran. Det som gjør den så spesiel er hvordan alt er perfekt satt sammen med et nydelig design!

Jeg ville aldri byttet ut min iPod Touch med en annen mp3 spiller med wlan, da Touch-en er som et glimrende verktøy.
Dette bruker jeg den til:
- TV-guide (MYE raskere enn tekstTV)
- Nummeropplysning (På nett med en gang)
- Kart (Lett å zoome og alt skjer med en gang)
- Spill
- Musikk, utrolig enkelt å navigere
- Internett

På telefonen har du som sagt GPS, kamera, Bluetooth og mikrofon.
Det iPhone greier bedre enn andre er å koble alle finessene sammen
- Ta bilde, legg det opp på web med GPS'kordinater så du kan bla i bilder fra GoogleMap.
- Bruk iptelefoni via WLAN og GPRS (billigere)
- Spill inn en del av en sang og få vite hva den heter
- Gratis kart med bilder, rett på sak uten mye oppsett og nedlastig som på Nokia.
+++

Kom opp med ett porodukt som slår iPhone på det som virkelig beyr noe:
- Brukervennlighet
- Sammkjøring av teknologi
- Raskt navigering
- Enkelt å legge til nye funksjoner

Alle andre produkter har kun spesifikasjoner å skryte av. Jeg gidder ikke å ha 5Mp-kamera hvis bildene aldri blir brukt. Eller GPS hvis jeg ikke kan få den opp å gå på 5sek, fremfor å følge skilt. Eller masse plass hvis den ikke egner seg til å se film på.

Må bare si at Apple har forstått det. Tar nok litt tid før konkurentene forstår hva som er viktig for en bruker. Teknologi er ikke alt.
Har Tytn II selv, dama har iPhone. Må bare innrømme, iPhone slår HTCen på nesten alt unntatt qwerty-tastatur og exchange-støtte.
Sitat av Kal87 Vis innlegg
Hvis vi tar maksprisen til Netcom pr.dag 20kr og ganger det opp i en måned så har du betalt 600kr utenom den faste abonnement prisen.

IKKE VERDT DET!!!
Vis hele sitatet...
Husk at du i tillegg har minst 100 MB fri databruk i måneden og ikke bruker data for 20 kroner hver dag. Jeg kjøpte min iPhone i Juli og har ikke brukt mer enn vel 350 MB. Jeg bruker internet aktivt, både til epost, RSS, www, sosiale nettverk, kart og det ene med det andre. De færreste har behov for mer enn 100 MB i måneden.
Jeg kjørte min første iPhone i jula 2007.
Den fungerte utmerket hele veien, sånn ca iallefall, helt til jeg mista den i bakken (PÅ EN STEIN) og hele displayet ble ødelagt. Dette var en 1.gen iPhone.
Selv når displayet var ødelagt, fungerte telefonen. Det måtte faktisk ty til at jeg mistet den/fikk den frastjålet når jeg var på Sensation White i københavn.
Fikk med èn gang kjøpt meg en iPhone 3G. Denne har litt annet design, er litt tynnere og har dobbelt så mye lagringsplass + 3G og GPS (som funker !!).

Jeg kunne med andre ord ikke tenkt meg noen annen telefon enn iPhone.


iPhone <3
Sitat av pete^ Vis innlegg
Har Tytn II selv, dama har iPhone. Må bare innrømme, iPhone slår HTCen på nesten alt unntatt qwerty-tastatur og exchange-støtte.
Vis hele sitatet...
Nå støtter jo iPhone exchange, så da er det vel bare et fysisk tastatur som står igjen?
Orker jo ikke gå rundt med for mye i lomma. Jeg synes det glatt er verdt det, men om det er "verdt det" for deg kommer vel an på din egen økonomi.
Må bare påpeke at iPhone egentlig ikke er så forbanna svær med tanke på at skjermen er så stor som den er. Er bare helt utrolig stort bruksområdet på den telefonen.
Hvis noen klager på at den er så svær, så er de jo helt på jordet. Det er er ikke mange telefoner som har såpass liten vekt sett iforhold til skjermen. Og at den har en såpass størrelse er halve grunnlaget til at den har en så komfertabel nettleser, videospiller, spill, +++.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Restyle Vis innlegg
Hvis noen klager på at den er så svær, så er de jo helt på jordet. Det er er ikke mange telefoner som har såpass liten vekt sett iforhold til skjermen. Og at den har en såpass størrelse er halve grunnlaget til at den har en så komfertabel nettleser, videospiller, spill, +++.
Vis hele sitatet...
Det gjør det vel til en prioriteringssak. Hvis man vil ha en telefon med masse muligheter, som du nevner, må man ha stor skjerm. Hvis man vil ha en liten telefon kan man lett på tak i dette (omtrent alle telefoner som er under 5, kanskje 10, år gamle er mindre enn iPhone) men da mister man alle mulighetene man får ved å ha stor skjerm.

For øvrig vil jeg si at jeg personlig elsker å ha iPod og telefon (og leketøy) i en enhet, særlig siden jeg er et rotehue uten like. Hadde Apple laget en enda dyrere telefon med innebygde nøkler og lommebok hadde jeg nok glatt investert i denne.
Sitat av Kal87 Vis innlegg
Hvis vi tar maksprisen til Netcom pr.dag 20kr og ganger det opp i en måned så har du betalt 600kr utenom den faste abonnement prisen.

IKKE VERDT DET!!!
Vis hele sitatet...
Ja, men da har du vel ikke tatt med i beregninga att iTalk kunder har fått MB prisen sin halvert to ganger.. Altså det koster 5,- kr per MB datatraffikk, og ikke 20,-

Beklager, misforstod..

Uansett vil en iPhone kunde ha 4 MB (5,-x4) med trafikk om dagen, utenom abonnementet. Mens andre kun vil sitte med èn MB (20,- kr)
Sist endret av simdal; 22. desember 2008 kl. 11:39.
Jeg var litt skeptisk til å holde meg under 100 MB i begynnelsen, men det går veeldig fint! iPhone har innebygd bruksteller som sier hvor mye du har brukt, så det er lett å følge med. Jeg sitter på facebook i ny og ne og ser på bilder, laster ned programmer på app store og bruker kart. I tillegg har jeg all mail på iPhone og jeg holder meg lett under 100 MB. Kan sitte og surfe på nett også en del om jeg trenger. Men skal du se på VG hver dag så må du nok vurdere å gå opp i pris på abonnementet. Regner med alle har trådløst nett på jobb og hjemme, så alt dere bruker der får dere gratis uansett.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Nå støtter jo iPhone exchange, så da er det vel bare et fysisk tastatur som står igjen?
Vis hele sitatet...
For å være helt ærlig; ja. Og når man får imponator-apps som øl-glasset, fløyta og fiskespillet, så skjønner jeg ikke hvordan HTC overlever..
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Er ikke HTC som er problemet, eller delvis. Men alle windows mobile telefoner sliter med det samme. Du har kansje masse muligheter, men når alle funksjoner krever minst 2 tastetrykk ekstra så funker det ikke. Og det hjelper heller ikke når de skal prøve å skjule alle de tunge menyene bak et Ipod-inspirert look. Så snart man kommer bak venteskjermen så er man tilbake på u-klikkbare menyer(med mindre man bruker medfølgende penn.)

Jeg sier ikke at Windows mobile er ubrukelig, bare for de fleste.