Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 769
Hei,

Kjører Ubunutu 9.10 på cd nå.
Skal prøve å "klippe vekk" en del av partisjonen på min jobb-pc for å installere ubuntu på den. Når jeg kjører GParted får jeg derimot et problem - den finner ikke ut av hva slags filsystem som windows kjører på. Se screenshot.

Noen som kan hjelpe meg med å dele opp partisjonen min?

http://bildr.no/thumb/541859.jpeg
Der ser ut som at du bruker hele /dev/sda1 til windowsdisk.

Vet forøvrig ikke om det er så vanvittig trygt å bruke den livcden for å dele opp disken din.
Jeg vil anbefale deg å laste ned og installere Partition Magic i windows eller noe slikt, og bruke den til å dele opp disken din med : )
Dermed unngår du problemer som kan være relatert til akkurat dette med deling av disker.

Da er det bare å installere rett inn på den tomme diskplassen : )
Sist endret av RandomiZed; 7. desember 2009 kl. 21:26.
Er ikke "bare" å laste ned og isntallere når man har jobbpc vet du
Har ikke administratorretigheter på windows - og om jeg i det hele tatt hadde klart å laste ned PM, så tviler jeg sterkt på jeg kunne foretatt meg noe i programmet
http://www.easy-ubuntu-linux.com/res...partition.html

Ubuntu klarer helt fint å forandre størrelsen på windows partisjonen. Bare pass på at du lar det blir igjen noen hundre mb med ubrukt plass..
Takk for svar,

Men, som du ser på screenshot er det ikke spørsmål om mulighetene ubuntu har - men spørsmål om hvorfor filsystemet ikke gjenkjennes. Dette gjør at de funksjoner du linker til ikke fungerer.

Her er forresten skjermbilde av hvordan det ser ut i installer.
Valgene jeg her har fått opp får man hvis jeg høyreklikker på disken og trykker change.

http://bildr.no/thumb/542079.jpeg
Legg inn NTFS-3G via Synaptic, så får du skrive og lesetilgang til disken. Alternativt kan du legge inn FUSE om du vil ha tilgang til et rammeverk som bl.a. kan legge inn støtte for NTFS og en drøss andre filsystemer.
Det er snakk om en kryptert disk.
Så det er få løsninger her altså?
Kryptert med hvilken type kryptering? BitLocker? I så tilfelle tror jeg at du er ganske fucked med mindre noen har lagd en port av BitLocker til Windows.

Det falt deg aldri inn å legge ved at den var kryptert i første posten, det er hva jeg vil kalle særdeles relevant?
Blir sikkert uglesett for å si dette, men likevel:
Hvorfor må du absolutt gjøre noe IT-avdelingen på jobben din åpenbart ikke ønsker at du skal gjøre?

Mvh.
Gledesdreper og IT-sjef.
Sitat av leadvapor Vis innlegg
Blir sikkert uglesett for å si dette, men likevel:
Hvorfor må du absolutt gjøre noe IT-avdelingen på jobben din åpenbart ikke ønsker at du skal gjøre?

Mvh.
Gledesdreper og IT-sjef.
Vis hele sitatet...
Vanligvis ville jeg vært uenig, med tilhørende kommentar: "Fordi man kan".
Men siden denne personen åpenlyst ikke "kan", så ligger det noe i det.

Skal du lære deg IT kan det være greit å øve på sitt eget utstyr...