Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2342
Heisann! Förste post forresten..!
Er ikke helt sikker paa om dette er riktig forum for det jeg lurer paa, men fant ikke noe jeg syntes passa bedre.

Uansett.

Jeg bor i utlandet, som dere kanskje kan legge merke til, med tanke paa fravaer av ae, ö og aa pa tastaturet
Jeg har tenkt meg hjem i jula, og dermed ogsaa ta med meg en kartong sigaretter til ei veninne, og noe sprit til meg sjöl. Jeg reiser med fly fra Berlin og lander paa Gardermoen.

Vil det vaere noe stress aa ta med seg dette i bagasjen? Kan med det samme nevne at jeg er 17, og i fölge Norsk Lov har jeg jo selvsagt ikke lov til aa ta med det nevnte, men de sjekker da ikke bagasjen opp mot hvem som eier den FÖR de har funnet noe ulovelig?

Jeg mener: dersom jeg holder meg innenfor kvota som en voksen person har, vil det da väre noe problem?

Noen som har erfaringer?

Takker for alle svar og innspill!
Er du under 18 er det ulovlig uansett hva du tar med deg.
Nå skal det legges til at tollerne ikke alltid er ute etter mindreårige som tar med seg tobakk og sprit - spesielt ettersom du er så nærme å være myndig.

Reiser du alene er det større sjans for å bli stoppet.
Skulle de ta deg for dette og virkelig ville gi deg bot for dette er det ikke alverdens bot du får. Sånn sett hadde jeg tatt sjansen. Men er opp til hver enkelts økonomiske situasjon og se om det virkelig er verdt det.

Slik jeg har erfart det er tollere som regel ute etter andre beslag enn alkohol og tobakk. Skal de ta folk for alkohol og tobakk er det nok mest 40-50åringer som blir stoppet.

Jeg ble stoppet da jeg reiste alene fra Amsterdam til Kristiansand. De fant mine tyve snusbokser og mine to flasker sprit, men fikk ingenting i bot for det, og fikk ta med meg varene hjem. De så nok sannsynligvis etter narkotiske stoffer ettersom jeg kom fra Amster

Det er min PERSONLIGE erfaring hvertfall.
Om det stemmer overens ved alle tollstasjoner i Norge vet jeg ikke...
Det er ikke lov for deg å ta med deg alkohol eller røyk hvis du ikke er over 18, hvis det for en gangs skyld er kontroll ut fra gardermoen, skjekker de alt av bagasje som du måtte ha, samt pass og annet drit.
Og hvis du da ikke er over 18, tipper jeg de tar det fra meg, slå meg om jeg har feil, men jeg vil tippe det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg ble fratatt en sixpack med pils og en kartong med røyk på Gardemoen når jeg var 17 år, og så fikk jeg en bot på 600 spenn. Så lenge du er under 18 har du ikke lov å ha med deg noen av delene inn i landet.
Sist endret av Dodecha; 17. desember 2008 kl. 14:14.
Har noen en kilde på at det ikke er lov? Hører ofte folk på min alder påstå at de har lov til å bære alkohol..(16+) Så, om det ikke er over kvota, skulle det ikke da være lov? Eller er det noen spesielle regler her?
Sitat av Xasma Vis innlegg
Har noen en kilde på at det ikke er lov? Hører ofte folk på min alder påstå at de har lov til å bære alkohol..(16+) Så, om det ikke er over kvota, skulle det ikke da være lov? Eller er det noen spesielle regler her?
Vis hele sitatet...
Den regelen tells bare hvis du har med deg myndige personer.
Trådstarter
3 1
Takk for raske svar!

Ja, jeg er jo klar over at det ikke er lovelig, det nevner jeg jo også i posten, men er det noen som har detaljer om hvordan slik tolling fungerer i praksis?

Jeg mener, sjekker de innholdet i bagasjen i det samme som de sjekker min identitet? Eller er det slik at bagasjen går igjennom en kontroll etter jeg har sjekket inn, og dersom de finner noe som er forbudt av loven, finner de ut hvem som eier den..?

Tror jeg kommer til å ta det med uansett. Noen som vet hva værste bota evt. kan bli? Noen mulighet for at en unnskyldning som "Jamen, det er jo lov i Tyskland" kan funke..?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Xasma: http://www.toll.no/upload/brosjyrer_...Alkohol_BM.pdf

For å innføre alkoholholdige drikkevarer
må du være over 18 år. For innførsel av
drikk med alkoholstyrke over 22 volum-
prosent må du være over 20 år.
Vis hele sitatet...
"innførsel" menes som reisegods, arv, gave eller flyttegods

Clashes: Når du har landet, kommer du til en hall der du må plukke opp bagasjen din, så må du gå igjennom en gang der tollerne står, de ber deg bli med dem og åpner og sjekker bagasjen din mens de spør deg spørsmål om du f.eks har noe våpen, alkohol eller sigaretter i kofferten.

En toller vil ikke la deg gå for en unnskyldning, uansett hvor bra den enn måtte være. Quid pro quo: Hva tjener en toller på å la deg gå?
Sist endret av Dodecha; 17. desember 2008 kl. 14:37.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Xasma: http://www.toll.no/upload/brosjyrer_...Alkohol_BM.pdf



"innførsel" menes som reisegods, arv, gave eller flyttegods

Clashes: Når du har landet, kommer du til en hall der du må plukke opp bagasjen din, så må du gå igjennom en gang der tollerne står, de ber deg bli med dem og åpner og sjekker bagasjen din mens de spør deg spørsmål om du f.eks har noe våpen, alkohol eller sigaretter i kofferten.

En toller vil ikke la deg gå for en unnskyldning, uansett hvor bra den enn måtte være. Quid pro quo: Hva tjener en toller på å la deg gå?
Vis hele sitatet...
Så hva skjer egentlig? Hvis jeg sier at jeg når de spør sier at jeg har sigaretter og alkohol til personlig bruk (evt. gave), og at jeg ikke visste at det ikke var lov. Hva kan egentlig skje? Hva er straffen?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det har jo allerede blitt sagt: Du får en bot og varene blir konfiskerte.
Alkoholisert gamer
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det har jo allerede blitt sagt: Du får en bot og varene blir konfiskerte.
Vis hele sitatet...
Det finnes da faktisk snille vektere også.. Når jeg skulle hjem fra spania i fjord (var 16år) ble jeg tatt inn til kontroll... I bagen min lå det en kartong røyk+ en del bokser snus..

Når de åpna bagen min spurte de om jeg hadde med noe ulovlig.. Jeg svarte "ja jeg har med meg noe snus og en kartong røyk til farmor" og han lot meg gå med varene og uten noe bot... :s
De bryr seg ikke om tobakk, så lenge det er under kvoten. Men når det gjelder alkohol, så er de strenge. Hold deg til tobakken du.
Sist endret av Mexxy; 18. desember 2008 kl. 17:54.
Men åssen vil det bli og bestille sprit fra utlandet og få det sendt som en gave? vil det komme igjennom tollen? og må mva betales?

Fant ut selv. "Alkohol og tobakk kan ikke importeres uten spesiell tillatelse." Faen, da var det bare å glømme det.
Sist endret av SupRmaN; 18. desember 2008 kl. 18:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vis man blir tatt kommer det på rullebladet?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Alkoholisert gamer
Sitat av Clemenza Vis innlegg
Vis man blir tatt kommer det på rullebladet?
Vis hele sitatet...
Sorry for å vekke til live "gammel" post.. men har jo svaret..

Nei... jeg har hvertfall aldri fått no på rullebladet når jeg har vært over kvota..
Sitat av toll.no
Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.
Vis hele sitatet...
som det står over og under

Sitat av toll.no
Varer det er forbudt å innføre uten spesiell tillatelse:

* narkotika, medisiner og gifter (Mindre mengder legemidler til personlig bruk er tillatt.)
* alkohol som inneholder mer en 60 volumprosent
* våpen og ammunisjon (se brosjyren Innførsel og utførsel av våpen)
* fyrverkeri
* poteter
* pattedyr, fugler og eksotiske dyr
* planter/plantedeler til dyrking
Vis hele sitatet...
Sitat av toll.no
I tillegg til den toll- og avgiftsfrie kvoten kan du fortolle de mengder og til de satser som gjengis i tabellen nedenfor. Aldersgrensen for å foreta slik fortolling er den samme som for innførsel av toll- og avgiftsfri kvote.

Ønsker du å importere større mengder enn dette, må du kontakte Sosial- og helsedirektoratet.
Vis hele sitatet...
For å lesa meir, gå inn på http://www.toll.no/templates_TAD/Art...epslanguage=NO

Men meiner at man kan ta med seg ca 5 l sprit over kvoten før du politianmeldest. Men boten øker klekkelig...
Sist endret av FuzzT; 29. desember 2008 kl. 01:16.
pakk det inn å si at det er jule gaver da..... de åpner ikke det da... litte tollere på jobb i jula...