Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 8085
Hallo folkens, har noen stømpt med glassfiber her før? hvordan gjør man det? er det helsefarlig? Skal støpe noe i garasjen. Er det noe helse skadelig etter støping? Hva slags klær skal jeg ha for støpingen og holde på med de kjemikaliene?
Jeg har ingen erfaring med støping av glassfiber, men nettet kryr av detaljerte guider i hvordan en støper fiberglass, samt informasjon om det er, evt. hva som er helsefarlig ved å støpe fiberglass.

Her er en Wikihow til hvordan en jobber med glassfiber, kanskje denne er til hjelp.

Det er mest sannsynlig anbefalt å bruke klær, hansker og beskyttelsesbriller uansett hva en jobber med, så dette er en grei tommelfingerregel. Samtidig burde du sjekke opp om du burde bruke støvmaske. Har selv ikke peiling på om glassfiber støver med mindre en skal pusse det ned o.l.

Håper noe av det jeg skrev var til hjelp i alle fall.
Sist endret av Deadlock Radium; 2. juni 2014 kl. 01:02.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hvor mye skal du støpe?

Sørg for god lufting når du holder på, deretter gå ut av rommet når du er ferdig.
Er litt usikker, men under 4L med epoxy. Fordi skal støpe i skum/foam også da trenger jeg noe som ikke etser bort skumet. Ellers så finnes det skum som ikke etser?
Maske og ordinært verneutstyr er vell alt du trenger. Pussestøv fra glassfiber er farlig å få i seg, så skal du pusse er du skutt i hodet om du ikke bruker masken.
Også er det vel noen løsemidler i polyesteren som slippes fri når den herder. Så som sagt, god lufting både mens du jobber og under herdeprosessen.
Jeg har jobbet med dette i flere år.
Mitt første spørsmål er: Hvorfor vil du bruke epoxy?
fordi skal støpe skum og epoxy resin vil ikke etse bort skumet som Polystyrene resin.
Skal alså støpe fast glassfiberen i skummet.
Sist endret av Pyromannn; 2. juni 2014 kl. 15:17.
Ok. Ellers så finnes det skum som tåler styren. Og du kan overflatebehandle vanlig isopor slik at den ikke angripes. Å "male" den med epoxy vil fungere, ellers har jeg brukt vanlig hvitt trelim med godt resultat.
Epoxy er mye verre å jobbe med enn polyester, så du har større sjanse til å få det bra med polyester.
Hva slags skum tåler syren? hva mener du med å male den med epoxy?
Polyuretan tåler sTyren. Jeg mener å overflatebehandle flatene flatene på skummet ditt før du laminerer, med noe som skaper en barriere, slik at det ikke spises opp av styren som finnes i polyester.
Er det snakk om båt eller bildeler dette her?
For bruken jeg snakket om så er det likegyldig hva slags epoxy det er så lenge du kan stryke den på med pensel.
Men som sagt, trelim fungerer også, og koster ingenting og lukter heller ikke stort. Ville nok tatt to-tre strøk for å være sikker.
Jeg har nå svart på en PM jeg fikk av trådstarter for flere dager siden, gikk rett og slett glipp av den.
Er det ikke bedre å ta ting her i tråden, så man når ut til flere?