Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 7203
Hvordan er det med å ta bilde av en offentlig tjenesteperson?
tenker spesielt på politi (men også vektere, t-bane førere etc.)

Er det teoretisk ulovlig?
Konsekvenser?
Du kan ta bilder av alt du vil i Norge, helt lovlig.

Eventuelle lovbrudd kommer av hvordan du bruker bildene i ettertid.

EDIT: Av alt som er i det offentlige rom vel og merke. Når det kommer til privatsfæren er det noe annet.
Sist endret av Cikey; 25. mai 2010 kl. 00:50. Grunn: leif
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
For å brygge litt på det Cikey sier:

Når du beveger deg i det offentlige rom og noen tar bilder som du havner på har du ingen rettigheter. Men om de redigerer bildet for å latterliggjøre deg som person bryter dem loven.

Du kan ikke bare stappe kameraet opp i ansiktet på noen og knipse av, portrettbilder er å anse som mer personlige selv om du er ute. Står du litt på avstand er det greit. Du kan fint ta bilder av politiet, men du kan ikke forstyrre dem.

I grunnen er svaret ja du har lov, men bruk sunn fornuft, slik som svaret som regel er her i Norge.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
det kommer ann på settingen.

ja, du har lov å ta bilde av dem, men når det gjelder bruk og publisering av bildet i ettertid kommer det noen kriterier inn.
du har ikke lov å ta bilde der en spesifikk person er hovedfokus i bildet og publisere det offentlig, med mindre bildet er av offentlig allmenn interesse.

om det er flere mennesker i bildet (en folkemengde) så har du mulighet og rett til å publisere bildet hvor du vil.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Du kan ta bilder av alt du vil i Norge, helt lovlig.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det ikke er lov å ta bilder fra norge og over på russisk grense?
eller er det bullshitt?
Når reservefatter'n var i militæret bortviste de noen turister som tok bilder over grensen mot Russland. Ganske dramatisk, med maskingevær, snøskutere og hele pakken.

Men var nok 30 år siden.
http://www.hurtigruten.no/norge/Reis...ssiske-grense/ Iflg denne artikken må det være lov å ta bilde og filme over til russland pr idag.
Vær forsiktig med å ta bilder av militært personell.

Uten at jeg kan sitere alle paragraftene fra den militære straffelov og sikkerhetsloven vet jeg at enkelte folk som jobber i forsvaret er beskyttet under norsk lovgivning som forbyr personer å sanke informasjon om dem, herunder bilder.
Sist endret av Noorac; 25. mai 2010 kl. 02:03.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Eg spurte ei politidame ein gong om eg kunne få ta portrett av ho. Ho svarte at ho ikkje ville at eg skulle ta bilete, men ho kunne ikkje nekte meg, så eg bestemte meg for å ikkje plage ho noko meir. Var veldig søt, synes eg å hugse
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Å ta bilder i det offentlige rom er alltid lovlig, med begrensinger for ting som kan ramme rikets sikkerhet. Det vil i praksis sei at å stå med telelinse og ta bilder av Håkonsvern neppe er å anbefale. Å knipse politiet er derimot heilt lovleg. Det som derimot er regulert er publisering. Er det fokus på en eller et fåtall personer kan du ikkje publisere bildet uten samtykke, eller at det er av vesentlig samfunnsmessig interesse. Ser du purk som banker opp en person så er nok bildet av samfunnsmessig interesse, og du kan publisere. Tar du bilde av en politimann som går på fortauet er det neppe av samfunnsmessig interesse, og du kan ikkje publisere det. Tar du bilde av ei gruppe kan du òg publisere det.
Det er lov som fleire seier. Trur ikkje dette er lov utan du spør, men det er jo lov og spør.
Sist endret av FpsDog; 25. mai 2010 kl. 08:30.
I det offentlige rom kan du fotografere fritt, også mennesker.

Når det gjelder publisering, sier loven at du kun kan publisere bilder av enkeltpersoner uten godkjenning dersom det er av "allmenn interesse", fotograferer du i bybildet derimot, kan jo raskt enkeltpersoner som er gjenkjennelige komme inn med på bildet, men så lenge de ikke er alene eller så lenge de ikke er det bildet handler om, kan man vistnok publisere fritt.

Har fotografert politi flere ganer jeg, både under demonstrasjoner og f.eks ved Obamabesøket sist han var i Oslo, knipset i vei av opptog/oppstillinger, biler, politihester og ryttere, politi med mp5 osv osv, aldri noen som hevet et eneste øyenbryn.

- Men det er mulig det har med kontekst å gjøre, de reagerer nok om du kaster deg foran en enslig konstabel med 24mm :P

(men er har egentlig ikke lov å hindre deg i å ta bilder av dem)
Var på fest for en 6-7 år siden,da dukka det opp 2 politifolk,han ene var en sånn jævla aspirant (Ja har lite til overs for de) så jeg begynte å knipse noen bilder av han. Det likte han dårlig,og ba meg slutte med det der. Knipsa noen bilder til av gjøken,skjedde ikke noe mer enn at han ble litt lettere irritert ,p
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av hypphypp Vis innlegg
Var på fest for en 6-7 år siden,da dukka det opp 2 politifolk,han ene var en sånn jævla aspirant (Ja har lite til overs for de) så jeg begynte å knipse noen bilder av han. Det likte han dårlig,og ba meg slutte med det der. Knipsa noen bilder til av gjøken,skjedde ikke noe mer enn at han ble litt lettere irritert ,p
Vis hele sitatet...
Fight the power!
Lurer på, har de rettigheter til å gjøre det som skjedde med meg?

Jeg vandra rundt i byen og knipsa litt bilder, jeg stod på lang avstand og tok noen bilder av fengselet, ingen personer eller bilskilt med i bildet. Plutselig kommer en politimann/fengselsbetjent gåendes morskt mot meg og spør sint hva jeg driver med. Jeg sier rolig at jeg tar noen bilder, og at de ikke skal brukes i noen offisiell sammenheng, han sa så at det ikke var lov, og tvingte meg til å slette bildene mens han stod og så på. Han skulle så ha hele navnet mitt, og skolen jeg gikk på.

I ettertid tenkte jeg at jeg bare skulle ha smelt opp i trynet på han at det er et offentlig bygg som jeg kan ta så mye bilder jeg bare vil av uten at han skal rote seg opp i det.

Jeg hadde vel full rettighet, og han hadde vel "feil"?
Sist endret av OnkelBlå; 31. mai 2010 kl. 10:33.
Onkelblå; jeg tror(med stor sannsynlighet) at fengselet går innunder sikkerhetsloven og offentlighetslovens unntak(mest sannsynlig paragraf 24), noe som betyr at du ikke får lov til å ta bilder av de. Fordi de ikke ønsker at du skal ha muligheten til å planlegge springforsøk av insatte.

For øvrig skal de ha skilt som sier fotoforbud. Men merk at dette skiltet bare gjør at de kan straffe deg for å ta bilder. De har rett til å tvinge deg til å slette bildene uansett om skiltet er der eller ikke(så sant de går innunder de to nevnte lovene da selvfølgelig).

Når jeg tenker meg om tror jeg det gjelder paragraf 21, ikke 24, i offentlighetsloven.
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Jeg mener det ikke er lov å ta bilder fra norge og over på russisk grense?
eller er det bullshitt?
Vis hele sitatet...
det er ulovlig og ta bilder over grenser, i grense jakobselv er det skilt som sier at man ikke kan ta bilder av russland.
Jeg låner tråden litt:

Her for noen uker siden var jeg og en kompis inne i et fjøs.
Vi tok oss inn gjennom et vindu uten glass og ødela ingenting inni eller utenpå fjøset.
Plutselig hører vi en mannsstemme som ber oss pelle oss ut, så gjør vi det.

Fem minutter senere kjører en bil opp foran oss og stopper.
Ut kommer to karer, hvor han ene spør om de kan få et bilde av oss, da vi visstnok hadde vært inni fjøset hans.
Partneren til han som spurte bare står der og knipser, selv om vi nekta ham.

Har han fyren rett til å stå der å ta bilde av oss uten vårt samtykke?

Ja, vi har oppklart saken og det ble ingen andmeldelse, men en ydmyk unnskyldning