Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2894
Ja, jeg orket ikke ha ham inn i leiligheten - jeg hadde heller ikke noe behov for at han skulle se tven som ikke er registrert..

Hva skjer videre nå? Kan de finne på å bare sette meg opp som lisenspliktig?

Jeg bor langt over 2etg, så det er ingen måte for disse pensjonistene til å noen gang kunne visuelt verifisere at jeg eier et fjernsyn.
Skjer ikke en dritt. Gjort det samme selv, var skikkelig bakis når det ringte på og fikset ikke styre med folk inn da. Sa bare at det passet slett ikke i det hele tatt og sa også at jeg ikke hadde noen TV men at det ikke skulle noen inn hos meg. Hørte aldri noe mer og aldri fått regning heller.
Jeg har sendt mail til nrk om at tven er kasta og kun bruker pc skjerm, må fortsatt betale. dette er 3dje året jeg sender mail om det.
Var så dum og kjøpte tv til kona for 4 år siden. gikk ett år så gikk vi over til prosjektor og pc skjerm.
Limited edition
Moff's Avatar
Så... du har i tre år betalt en faktura på en TV du faktisk ikke har? Uten å protestere? Altså - i aller verste fall så kan du bare la regningen forfalle, vente til et inkassoselskap kontakter deg og bestride kravet.

Når du sier at du har sendt e-post, mener du da at du har sendt en mail manuelt, og ikke fått noe svar på denne? NRK har et elektronisk skjema lett tilgjengelig hvor du kan si opp lisensen. Du skal da i løpet av kort tid motta bekreftelse på at faktura er satt i bero, og deretter at lisensen er oppsagt.

Her er skjemaet for privatpersoner:
https://www.nrk.no/lisens/skjema---o...lse-1.11508479
Mottakerutstyret (dekoderen i TVen) trenger ikke være kastet eller plombert en gang, hvis du sier ifra om at utstyret ikke er i bruk så får du følgende standardsvar (som eget PDF-vedlegg i epost) tilbake:

KRINGKASTINGSAVGIFT
Vi har i henhold til melding ført lisensnummer xxx yyy zzz ut av vårt register.
NRK Lisensavdelingen må få beskjed hvis avgiftspliktig mottakerutstyr tas i bruk igjen. Med avgiftspliktig mottakerutstyr menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekoder, PC med TV-kort/tuner og lignende.
Vi gjør oppmerksom på at også den som leier eller låner mottakerutstyr må betale kringkastingsavgift.
Selvforsørgende husstandsmedlemmer må betale kringkastingsavgift dersom vedkommende har fjernsynsmottaker i bruk. Den som har trygd/studielån regnes som selvforsørgende, jfr. § 4 i Forskrifter om fjernsynsmottakere.
Saken er behandlet i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere, som finnes på baksiden av våre brev og www.nrk.no/lisens
Ved henvendelse ber vi om å få oppgitt vår referanse.


Med hilsen
NORSK RIKSKRINGKASTING AS
Vis hele sitatet...
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Mottakerutstyret (dekoderen i TVen) trenger ikke være kastet eller plombert en gang, hvis du sier ifra om at utstyret ikke er i bruk så får du følgende standardsvar (som eget PDF-vedlegg i epost) tilbake:
Vis hele sitatet...
Er du sikker på det? I følge forklaringen på linken til oppsigelsesskjemaet (posten over din):

Sitat av NRK
Hvilket utstyr må det betales for?

Det skal betales for alt utstyr som kan ta imot fjernsynssignaler og videreformidle dem. Eksempler på slikt utstyr er TV, dekoder, tuner og pc med tv-kort.

Du må betale selv om fjernsynsmottakeren ikke benyttes til å se på fjernsynssignaler, med mindre mottakeren er plombert.
Vis hele sitatet...
(Min utheving)
Og hvis man kan norsk så skjønner man hva NRK prøver å si:
TVen din kan ikke brukes i det hele tatt hvis du vil slippe lisensen, med andre ord kan du ikke skylde på at "denne TVen bruker aldri TV-dekoderen som er innebygd i TV-apparatet".

Bruker du TVen i det hele tatt må du betale.
Brukes ikke TVen i det hele tatt slipper du lisens.
Bruker du TVen kun til Plex etc. og lyver til NRK om at den ikke brukes så slipper du lisens. Skjønner du hvor jeg vil hen?
Sist endret av bashfoo; 21. august 2018 kl. 09:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Eneste måte unngå lisens er plombering, eventuelt si at man har overdratt utstyret til en annen person.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg betaler ikke lisens og har TV som NRK vet om. Med en gang jeg kjøpte TV-en og fikk brev fra NRK gav jeg beskjed om at dekoderen var satt bort i boden.
Da har du vært heldig. Holder sjeldent med at man setter tilside utstyret.
Så standardsvaret mange av oss har fått (og presentert i sin helhet) som eksplisitt ber oss "si ifra hvis utstyret blir tatt i bruk igjen" er oppdiktet mener du?
Har jeg sagt at det er oppdiktet?

Har hatt mine runder selv med NRK. Eneste måten jeg kan unmgå lisens er ved plombering, eller at jeg overdrar TV'en/dekoder til andre skriftlig.

Mulig det går litt på skjønn hos hver enkelt saksbehandler, men at jeg har satt dekoderen i kottet hjalp nada.