Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2447
Hei. lurer på om det er så lurt å vaske stekepanner i oppvaskmaskinen uten noe vaskemiddel. bare med vann.

noen erfaringer rundt dette emne?

å hvor får man tak i spesial salt til oppvask maskinen? finner det ikke i butikken.
Sist endret av DoktorUglover; 20. august 2018 kl. 16:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis det er en panne som tåler maskin er det neppe lurt å droppe vaskemiddelet. Fett kan sette seg fast og bli nasty.

Om det er jernpanne eller karbonstål er det ikke lurt. Den vil ikke bli ren av skylling, og middelrester kan lage rust.
Joda det er veldig lurt, såfremt stekepannen tåler oppvaskmaskin. Noen nonstick panner er merket med at de ikke tåler det. Støpejern tåler det helt fint. Rustfritt også. Bare husk å prime stekepannen etter vask. Og ikke sett inn våt stekepanne i skapet. Du bør prime pannen like bra som førstegangs priming etter maskinvask. For det er ikke noe fett igjen utenpå jern/stål/alu og da vil metallet korrodere samt at ting brenner seg lettere.
Sist endret av random67489; 20. august 2018 kl. 17:22.
Og med Prime panna så mener du smøre med Matolje? tørker altid av pannene etter vask å smører 1 gang i måneden, så langt har jeg aldri brukt vaskemiddel, bare varmt vann. å henger pannene opp på veggen. Har en Non Stick, en av rustfritt stål og 1 støpjern panne (svart)

man skal vell ikke smøre undersida med mat olje også? :P
Jeg primer støpejern og stainless i stekeovn. Etter grundig vask evt. oppvaskmaskin så tørker jeg godt og gnir inn olje på innsiden, utsiden, og undersiden. Slenger de i ovnen på et par hundre grader i et par timer. Slår av ovnen og lar den bli kald mens pannene avkjøles i ovnen. Ta evt. en runde til eller to med olje og varm ovn. Jo mer innsats du legger ned nå jo mindre stress blir det å steke med dem senere. De blir nærmest helt non-stick pluss at de ikke ruster. Du trenger ikke gjenta priming om du vasker de i varmt vann. Straks du har de i oppvaskmaskin eller såpevann kan du prime de igjen.
Hvaslags olje? Olivenolje?
Kjøp deg en oppvask-kost å ei flaske med zalo, tar maks 1-2 min å vaske selv. så slipper du gammelt fett på panna.
Jeg ser virkelig ikke hvorfor en skal ta opp til 1/4 av hele plassen i en oppvaskmaskin for å vaske stekepanner. Det jeg gjør, og har gjort på daglig basis siden jeg flyttet for meg selv for snart 10 år siden, er å investere i en oppvaskkost (20kr) og en flaske Zalo (20-ish kr), og bruker hele 1 minutt på å vaske opp denne før jeg lar den lufttørke i 10 min og setter den i skapet. Dette gjør jeg av følgende grunner:
A) Oppvaskmaskiner bruker vesentlig lengre tid på å vaske opp en stekepanne
B) Oppvaskmaskiner bruker også mer varmtvann, og dermed mer strøm
C) En stekepanne tar sinnsykt mye plass i en oppvaskmaskin, som kan brukes til glass/bestikk/servise osv.
D) Å vaske en stekepanne i oppvaskmaskin virker bare helt idiotisk.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hvaslags olje? Olivenolje?
Vis hele sitatet...
Tja strengt tatt kan du vel bruke alt fra andefett, ribbefett, smult eller en hvilken som helst matolje. Poenget er jo todelt, det skal dannes en hinne utenpå metallet som beskytter mot oksidering samt at denne hinnen skal bli så glatt at mat ikke brenner seg fast.

Jeg har brukt det jeg har tilgjengelig og har aldri kjøpt noen spesial prime-olje. Kanskje det finnes? Olje med høyt røkpunkt kan jo være smart så slipper du os fra ovnen, feks frityrolje.