Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 6425
Saken er enkel.
Jeg skal lage en batteriløsning til å holde i gang en elektronisk
sender som vanligvis jeg bruker AC/DC-adapter til å holde i gang.

Senderen går på 12volt DC, og fordi denne senderen koster er par tusenlapper,
vil jeg sørge for at den får konstant 12volt, og ikke noe over det.

En batteriløsning kan jo variere i spenning utifra om den er fulladet eller ut-ladet. eks. mellom 11 og 13,5 V.
Er redd senderen kan ta skade om den får for sterk strøm inn.

Hva slags komponent kan jeg benytte for å holde en jevn strøm?
Har lært dette gjennom en youtube-video engang, men dette har gått i glemmeboka.
Kan ha vært en slags resistor eller noe lignende, men har ikke peiling på slike komponenter.
Hjelp.
Har ikke snøring på komponenter ect selv, men du kan jo google powerstrip eller power conditioner å se om det fungerer til ditt bruk?
en spenningsregulator er mest sannsynlig det du trenger
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Voltage_regulator
det er veldig enkelt å lage en liten krets selv
kjøp en DC DC step down modul med konstant Spenning (V) og Ampere (I).

http://www.ebay.com/itm/LED-Voltmete...item2c828a7f13

Også dra på biltema og kjøp 2 motor sykkel batterier og koble de i serie. Siden minimum spenning inn må være 2V mer en ut fra DC DC. 12--> 14V.

For å stille inn max Ampere så må du se på 230V som du har og stille den på den samme.
Heisann, er du sikker på at denne senderen ikke har en egen innebygd spenningsregulator?

iallefall ville det hjulpet med å vite hvor mye strøm denne trekker for å gi deg et godt råd, evt løsning.
Link til sender kunne absolutt være fornuftig. Jeg vil tro at en sender beregnet på 12V tåler de variasjonene som er normale ved nye mot brukte batterier.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Bruk adapteren til julelys?
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Bruk en spenningsregulator. finnes faste 12v spenningsregulatorer og andre man kan varier utgangsspenning etter behov (feks. lm337)
Hvor mye strøm er det snakk om å trekke ut her? kan sikkert anbefale en.

- hilsen en som jobber med elektronikk daglig
Sist endret av visualn00b; 16. mai 2014 kl. 16:53.
Trådstarter
2 0
Jeg skal finne ut hvor mye watt den senderen bruker.
Kommer tilbake når jeg har funnet det ut.
Du kan bruke en 7812 voltage regulator. Den har tre ben, inn, jord og ut. Denne kretsen finner du i kassert elektronikk. Men spenningen inn bør være noen volt høyere, se databladet.
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Du kan bruke en 7812 voltage regulator. Den har tre ben, inn, jord og ut. Denne kretsen finner du i kassert elektronikk. Men spenningen inn bør være noen volt høyere, se databladet.
Vis hele sitatet...
Kommer ann på hvor mye strøm han regner med å trekke. Men om det ikke er snakk om noe særlig mer en 1A bør det fungere fint. Så slenger du på et par små kondensatorer(pinne 1 og 3- til jord) for å kortslutte støy peaks.

Du burde kanskje legge inn en indikator (LED?), som sier i fra om spenningen ut faller under 12V og om den blir høyere en 12V. Har opplevd at utgangspenningen blir lik inngangspenningen når du slipper røyken ut av regulatoren. Da får du ihvertfall en alarm om at det er noe galt.

Men så er jeg over middels opptatt av å ha alarmsystemer i kretser. hehe.. kanskje unødvendig.
Husk en kjøleribbe på regulatoren da... om du skal trekke mer en 100mA... Bare søk på denne kretsen så får du bøttevis med treff, fordi den er så mye brukt finner du den i kassert elektronikk, bare se etter 7812... Kondensatorene er heller ikke kritiske, verdien kan være fra 0,1uF til 100uF...
Sist endret av Tekniker2; 18. mai 2014 kl. 17:21.
Dette bildet bør du kunne koble etter...
Spenningsregulator er nok tingen.

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...ningsregulator

Her har du en slik en der input spenning kan være alt fra 7-20V og utgangspenningen er på 12V. Rimelig billig fra elfa.se, tar du deg en tur på ebay får du nok noe i samme priskategori, men du kan være heldig å få lavere frakt.

-Sunde
Sitat av osunde Vis innlegg
input spenning kan være alt fra 7-20V og utgangspenningen er på 12V.
Vis hele sitatet...
Og hvis du leser databladene for denne typen regulatorer kan du lett finne at inngangsspenningen må minst være 2V høyere enn utgangsspenningen.
Disse regulatorene (linket flere ganger før) kan altså IKKE øke spenningen, kun regulere den NED fra en høyere spenning. Det er en transistor som sitter i serie med inngangsspenning-utgangsspening samt en målemotstand og spenningsfallet over denne transistoren og motstanden er hovedsaklig grunnen til kravet om 2V høyere innspenning enn det du får ut fra regulatoren.
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/a.../ozMC78M_e.pdf
Sist endret av woff; 25. mai 2014 kl. 17:20.