Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  124 32304
Leste nettopp denne artikkelen på vg.no http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10057934

"Komiker Anne Kat Hærland har ingen problemer med å harselere med Stoltenberg, Støre eller Krekar. Hun vegrer seg derimot sterkt mot å lage humor om Anders Behring Breivik.

- Det er altfor tidlig, konkluderer den ellers humoristiske 40-årige komikeren med en alvorlig tone."

Jeg personlig vegrer meg også for å snakke om Breivik i lag med mer anstendige mennesker. Altså jeg prøver å velge mine ord med omhu, jeg kan forstå hvorfor noen folk mener det er upassende og forkastelig og skape humor av den tragedien. Men jeg kan også forstå de som sier at alt skal kunne lages humor av. Har dere noen innspill? Finnes det en grense for hva det er lov å lage humor om? Hvordan hadde dere reagert hvis dere hadde hørt litt mørke spøker om Breivik og 22/7?
Jeg synes hun har helt rett i att det er altfor tidlig. Som oftest så faller ikke slik humor i smak før etter ett tiår eller mer. Men det er klart att man skal kunne spøke om alt, så lenge det er en på en smakfull måte.

Men det vil alltid være pårørende eller folk som tar saken høyest alvorlig som aldri vil kunne glede seg over en 22/7 spøk, det må man selvfølgelig ta hensyn til.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
22/7 er en av Norges største tragedier, og da sier det seg selv at det ikke skal spøkes med. - Ikke en gang om et tiår eller hvor lenge det måtte være.
Sist endret av Ru11er; 5. mai 2012 kl. 21:57.
kjedelig streiting
På samme måte som det stadigvekk spøkes med andre tragedier må det da være lov å spøke om 22/7 og. Men det er jo greit å tenke seg litt om før en gjør det
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ru11er Vis innlegg
22/7 er en av Norges største tragedier, og da sier det seg selv at det ikke skal spøkes med. - Ikke en gang om et tiår eller hvor lenge det måtte være.
Vis hele sitatet...
"da sier det seg selv" er ikke godt nok for meg. Hvorfor kan man ikke spøke med dette, men man f.eks lage russekort med lommemannen på. Eller tulle med holocaust og f.eks 11. september.
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Spar oss. Det er ikke morsomt.
Vis hele sitatet...
Humor er subjektivt. Jeg lo, du gjorde ikke.
Ser ut til att moderatorene også synes det er for tidlig å spøke om.
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Ser at den "vitsen" som ble postet isted ble fjernet, greit nok det. Målet med tråden er ikke å utveksle Breivik- og Utøyaspøker men jeg ønsker å komme til bunns i dette med hva som er greit og hva som ikke er greit å spøke med. Det er åpenbart at folk mener at det er å gå for langt å vitse om Utøya, men hvor, akkurat hvor, går skille mellom hvilke tragedier det er lov til å vitse med og hvilke det ikke er?
Det er jo helt opp til til folka som skal høre vitsen. Jeg syns det er helt greit, Ola syns det er forferdelig og umoralsk.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
jeg ville ikke spøket om det, men hadde noen andre valgt å gjøre det og det var morsomt, ville jeg ikke reagert nevneverdig.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Altså, de av dere som lett kunne slått av en spøk om 22/7 regner jeg med ikke kjente noen som ble skadet/omkom. Hadde dere hatt et familiemedlem, en venn (som veldig mange i Norge har), så er jeg nesten 100% sikker på at dere hadde hatt et annet syn på humor og spøk om 22/7. Når det skal sies, så tar ikke en spøk om 22/7 godt ut blant venner, bekjente, familier, date, fester - dere vil bli hatet. Husk mine ord.
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Altså, de av dere som lett kunne slått av en spøk om 22/7 regner jeg med ikke kjente noen som ble skadet/omkom. Hadde dere hatt et familiemedlem, en venn (som veldig mange i Norge har), så er jeg nesten 100% sikker på at dere hadde hatt et annet syn på humor og spøk om 22/7. Når det skal sies, så tar ikke en spøk om 22/7 godt ut blant venner, bekjente, familier, date, fester - dere vil bli hatet. Husk mine ord.
Vis hele sitatet...
Jeg har flere bekjente som var der. Syns likevel flere av vitsene er komiske. Men jeg går selvfølgelig ikke rundt å sprer dem på facebook og fester.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Altså, de av dere som lett kunne slått av en spøk om 22/7 regner jeg med ikke kjente noen som ble skadet/omkom. Hadde dere hatt et familiemedlem, en venn (som veldig mange i Norge har), så er jeg nesten 100% sikker på at dere hadde hatt et annet syn på humor og spøk om 22/7. Når det skal sies, så tar ikke en spøk om 22/7 godt ut blant venner, bekjente, familier, date, fester - dere vil bli hatet. Husk mine ord.
Vis hele sitatet...
kjedelige venner du har.
jeg kan spøke om stort sett hva som helst, ABB inkludert, ettersom de vet jeg ikke gjør narr av noen som helst.

en spøk er en spøk, en konstruert historie eller scenario for å gjøre noe morsomt. det ligger ikke alvor bak det med mindre man aktivt gjør innholdet alvorlig.
Hvis en ler av en vits, uansett hvor drøy den er - er det vel humor?

Altså du sitter i en sal med x antall personer. Du forteller en usmakelig drøy vits, da vil nok sannsynlig en liten brøkdel av x le, og da kan en jo kalle det humor, right?
Sist endret av approved; 5. mai 2012 kl. 22:35.
Istedenfor å ta opp om spill er farlig så kunne de heller muligens tatt opp det de to her har til felles? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/2...artid=10057914
Jeg er egentlig en humorens forkjemper. Alt er lov.

Men... Jeg har nesten ikke vitset om 22/7 i det hele tatt. Hvorfor? Diverse årsaker vil jeg tro. Mest fordi jeg selv syns det er ubehagelig. Som flere komikere har sagt, humor kan komme fra et godt og vondt sted, og det er enig i. Jeg kunne sikkert funnet på noe vitser om bomba i Oslo om jeg fant det for godt() men det som skjedde på Utøya... Jeg klarer ikke se noe morsomt i det. "Hehe, aldri vært så mange i AUF som har tatt svømmelappen som den dagen nei, hehe" har det jo kommet frem i mediene at er en del av galgenhumoren til de overlevende, og det respekterer jeg, men selv syns jeg ikke at det er morsomt. Jeg kjenner heller ingen som er berørt av det, dermed blir det også en respekt for de som har opplevd den smerten. Det er liksom deres sone, jeg er en utenforstående og føler det blir respektløst.

Bill Hicks tar opp noen veldig gode poeng her om grensesetting i humor og hvor problematisk "grensene" er: http://www.youtube.com/watch?v=aKXZ2EzW7gw(Selve snakket om grensene kommer rundt 1:40, men stand-upen før er noe relevant.)
kanskje litt tidlig, men vi kødder jo om titanic og litt om 9/11. Det kommer etterhvert.
Kanskje litt unødvendig å dra vitsene om ABB og det han står for når de mest pårørte hører på

Ytringsfriheten må da gjelde her.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Min mening: Kort og godt - 22/7 er såpass alvorlig, og muligens(håper at det ikke er det!!) del av noe større og enda styggere, at det er bare rett og slett jævlig stygt å kødde med dette idag, i morgen, om 1 år og til og med om 5 år. Først etter da, så kanskje...

Å kødde om Abb som person pluss den økende høyreekstremismen er noe annet, men Utøya-delen og regjeringskvartalet-delen bør holdes lang langt unna.

FOr husk; terrorangrepet for 9 mnd sider er helt i internasjonal klasse. Sjelden/aldri har èn enkeltperson gjort så masse. Og det i landet som er kjent for et av verdens mest tryggeste samfunn og som er en diplomatisk fredsnasjon.
Sist endret av aeon_illuminate; 5. mai 2012 kl. 23:12.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Sitat av somnium Vis innlegg
kjedelige venner du har.
jeg kan spøke om stort sett hva som helst, ABB inkludert, ettersom de vet jeg ikke gjør narr av noen som helst.
Vis hele sitatet...
Har jeg kjedelige venner? Den vil jeg heller rette over på deg og dine venner, som har så lite å drive fritiden med slik at dere må spøke om 22/7. Mine venner er tydelig mer voksen mentalt enn hva dine er...kjedelige venner? Idiot.
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Har jeg kjedelige venner? Den vil jeg heller rette over på deg og dine venner, som har så lite å drive fritiden med slik at dere må spøke om 22/7. Mine venner er tydelig mer voksen mentalt enn hva dine er...kjedelige venner? Idiot.
Vis hele sitatet...
Å være hårsår er ikke nødvendigvis et tegn på voksenhet. Å skjønne at humor er humor kan derimot være det.
Hvis familie eller en nær venn hadde dødd på Utøya, hadde dere syntes at det hadde vært morsomt at det hadde blitt spøkt om? Selv etter ti år? Jeg synes det er helt feil og respektløs å tulle med slike ting, det er bare helt feil. Man tuller ikke med at andre har blitt fratatt livet. Må da gå an å ha det morsomt uten at det skal være så sterkt støtende mot andre medmennesker?
Så lenge man ikke håner noen personlig er det greit mener jeg, men såklart reagerer folk anderledes på slike vitser. Så man skal ikke spøke om ABB eller Utøya hele tiden og til alle, men kun til de du vet tåler det.

Jeg skjønner virkelig ikke problemet vitsene. Noen dager etter tragedien kom en kompiss med: ''Hvis bruttern var der hadde kulene bare prellet av han''(broren hans er litt feit, og har god selvironi). han bruker denne typen humor for og komme seg over triste ting eller ting som gjør han sint. men såklart er ikke alle slik.
Det finnes en balanse mellom det å spøke om Utøya/regjeringskvartalet og deres omkomne og skadde, og det å spøke om ABB og hans ideologi.

Dette her, for eksempel, begynte jeg å le av. Jeg ser heller ingen grunn til at noen skal ta seg nært av det.
Det er faen ikke noe å spøke med overhodet. Folk som gjør det er sjuke i hodet.
Sitat av Ru11er Vis innlegg
22/7 er en av Norges største tragedier, og da sier det seg selv at det ikke skal spøkes med. - Ikke en gang om et tiår eller hvor lenge det måtte være.
Vis hele sitatet...
Hva med svartedauden? 2. Verdenskrig? Brenningen av Finnmark? Minst like store tragedier (større om man bare ser på dødstall og varighet), og folk spøker da titt og ofte om det.

Personlig synes jeg det er for tidlig å spøke med det. Men jeg mener at man ikke kan drive på sånn for evig tid, en gang burde man kunne spøke om en tragisk hendelse i ny og ne, men fortsatt ha respekt for hvor tragisk det var.

Men som nevnt tidligere, ikke alle har samme humor, kan f.eks. ikke fordra "dead baby jokes", men det er ikke som at jeg forventer å aldri høre en pga det.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er faen ikke noe å spøke med overhodet. Folk som gjør det er sjuke i hodet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er de det? Er en forskjell på humor og være syk i hodet.
Jeg tror ærlig talt aldri det vil være noe humor rundt hendelsen, den er for brutal og ond, og nordmenn vil føle hat, sorg og frustrasjon i lang tid framover.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Brenningen av Finnmark? .
Vis hele sitatet...
Den kan du spøke så mye du vil om, tror ikke noen i norge bortsett fra finnmarkinger vet om det.

Personlig synes jeg at vi burde kunne spøke om 22 juli og ABB, folk spøker jo om alt annet. Hvis vi greier å harselere med feite folk og funksjonshemmede bør jo ABB være fritt vilt også. Har selv ikke spøkt om hendelsene på utøya, det er jo litt vanskelig også. Men har tullet mye med ideologien hans. Bruker ordet kulturmarxister hele tiden foreks nå.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av McLovin Vis innlegg
Det finnes en balanse mellom det å spøke om Utøya/regjeringskvartalet og deres omkomne og skadde, og det å spøke om ABB og hans ideologi.

Dette her, for eksempel, begynte jeg å le av. Jeg ser heller ingen grunn til at noen skal ta seg nært av det.
Vis hele sitatet...
Helt OK disse der - men se f.eks at det køddes om/med de stakkars ungdommene på Utøya.. Dét er uaktuelt det!

...det er mye man kan få lov til å gjøre innen ytringsfriheten, helt for det, -men hvis det kommer en gjøk og skal lage tull og tøys ut av Utøya, da bør det slås hardt ned på! - Mao, alt har en grense mener jeg!!
Sist endret av aeon_illuminate; 6. mai 2012 kl. 00:49.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Som fornærmet husker jeg godt at jeg ikke tålte noen slags form for humor rundt 22/7 eller Breivik i mange måneder etter hendelsen. Jeg belaget meg derimot på at det kom til å komme spøker fra folk som ikke tenkte seg ordentlig om, som f.eks. spøkte med at de skulle "ta en Breivik" osv. Innerst inne kjenner jeg fortsatt at jeg sliter med all form for humor rundt det, selv om jeg selv kan syntes noe er morsomt, som f.eks. bildet over her, men selv om jeg fortsatt sliter litt med humoren, tar jeg meg ikke nær av den lenger. Det er såpas lenge siden at for folk flest vil de være ganske naturlig å begynne å vitse rundt det. Jeg syns også det spiller en stor rolle hvordan man vitser om hendelsen. Om det er om Breivik og hans ideologier, syns jeg det er greit nå, men om det er om Utøya-hendelsen, syns jeg fortsatt det er forkastelig.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Den kan du spøke så mye du vil om, tror ikke noen i norge bortsett fra finnmarkinger vet om det.
Vis hele sitatet...
Hvis det er at tyskerne brant seg nedover fra nord-norge når vi ble frigitt fra dem i nord først så lærer vi det på skolen... hvis ikke har jeg aldri hørt om det.. Jeg syns personlig man kan tulle om hva man vil, selvfølgelig skal man vise litt hensyn.. og på tv kan man vente noen år etter kjempe tragedier, for kjangsen er jo høy da for at flere pårørende får se det..
Sist endret av Novice; 6. mai 2012 kl. 01:06.
For de fleste normale mennesker er det en selvfølge at man ikke serverer "utøya-vitser" til pårørende, akkurat som man ikke tuller om kreft med folk som har mistet noen der.
Det handler vel ikke om at noen emner er tabu, men heller at man skal kjenne sitt publikum.
Har ingen problemer med å spøke med kjipe emner, men da er det noe som foregår mellom meg og en/flere personer jeg vet skjønner humoren og tar det humoristiske poenget.
Vet ingenting
Jeg skjønner ikke hvorfor noen ser humor i at 69 ungdommer ble brutalt skutt og drept på Utøya. Hvorfor vitse om noe sånt?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av margido Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor noen ser humor i at 69 ungdommer ble brutalt skutt og drept på Utøya. Hvorfor vitse om noe sånt?
Vis hele sitatet...
Det finnes tonnevis at vitser med Hitler, som drepte flere hundretusener, om ikke flere millioner, noe som er langt verre enn det Breivik gjorde.
Så du mener at hver gang noen forteller en hitlervits så blir du sur og gir de en skjennepreken?

Syns å huske at Raske Menn hadde mange sketsjer med Hitler, så du mener altså at det Raske Menn gjorde er helt galt og at alle de sketsjene burde bli fjernet fra jordens overflate?
Sist endret av Dongerino; 6. mai 2012 kl. 02:25.
Vet ingenting
Det er jo da en viss forskjell på å vitse om noe skjedde for snart 1 år siden kontra krigen på 40 tallet. Min mening da..
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av margido Vis innlegg
Det er jo da en viss forskjell på å vitse om noe skjedde for snart 1 år siden kontra krigen på 40 tallet. Min mening da..
Vis hele sitatet...
Du nevnte ingenting om tid da, du nevnte at han hadde drept 69 ungdommer. Det Hitler gjorde var jo way verre.

Du sier hvertfall at det er tiden som avgjør når man kan spøke med noe, hvor lang tid mener du er greit før man spøker om sånt da?
Tror dette handler om sunn fornuft, broren min har en kompis som var på utøya (som overlevde). Min kamerat hadde en vits om og blåse av hodet til tilfeldige homser som han fortalte på en fest hvor kompisen til brodern var på. Vitsen ble ikke så veldig godt tatt imot.

Bruk hodet og ta litt hensyn til de som kan ta seg nær av det som skjedde 22. Jeg forøvrig synes det er greit og se komikken i mange av ideologiene til abb.
Jeg vet om fler som ler når de ser artige bilder av 9/11 og Bin Laden, men når det kommer til 22/7 og Breivik, da er du fucked i huet om du spøker om det / lager et morsomt bilde av ABB, eller lignende.

Såklart, spøker man om dèt at noen døde, eller (NB: "Alle-barnavits" jeg hørte): "Alle barna hadde det bra sommeren 2011 untatt Geir, han var på AUF sommerleir" aktig shit, så er jeg enig i at det er ganske dumt.
Sist endret av Bruskork1; 6. mai 2012 kl. 04:39.
det er ikke politisk korrekt å le av 22/7, men holocaust har vært fair game veldig lenge. hva skal man si? mennesker flest er irrasjonelle og hyklerske.

selv ler jeg godt av 4chan posts med ABB-humor.
Jeg syns bilder som dette er bare provoserende og kvalmt å spøke med.
Selvstendig
AdrenalEx's Avatar
30 6
"alt som får folk til å le er humor" men ikke al humor er like bra/morsom. Syns en grei tommelfingerregel er at man ikke skal spøke med folk som ligger nede "ikke har gjort noe galt"/ offere/overlevde, om de ikke har opplevd det selv. Men humor - vitser som gjør narr av folk som har gjort noe galt/ moralsk forkastelig eller er rett gjennom idioter(abb), kan man spøke om så lenge det rakker ned på den "slemme" og ikke offerene.
Stusser litt på at det er bred aksept for humor angående Mullah Krekar som ledet Ansar al-Islam, som har gjennomført flere terrorangrep som har ført til et stort antall døde, derfor er Mullah Krekar med stor sannsynlighet medskyldig i mange ganger så mange drap som ABB. Gruppa er fortsatt aktiv så argumentet med at "Det er glemt" er ikke akkurat gyldig.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Loppen Vis innlegg
Jeg syns bilder som dette er bare provoserende og kvalmt å spøke med.
Vis hele sitatet...
Trakk godt på smilebåndet for å være helt ærlig. Kan ha noe med at hele saken har blitt så oppblåst, at det bare blir useriøst tilslutt. Jeg vil tørre å påstå at media er hovedgrunnen til at både jeg og mange andre bare gir blaffen i hele Utøya og ABB. Og når jeg mener oppblåst, så mener jeg saken i sin helhet (rettsaken, f.eks) og ikke selve tragedien.

For jeg er drittlei hele saken, for flere måneder siden. Selv lokalavisene skriver om Breivik, snart 1 år etter hendelsen.
Altså, dette har noe med hvor mye disse situasjonene påvirker deg i forhold til hvor du bor, om du kjente noen etc. En amerikaner ville nok sett på meg med røde øyne hvis jeg hadde spøkt om 9/11. Men amerikaneren ville kanskje syntes det er gøy å spøke om ABB/22juli. Det er lett å trekke på smilebåndet av litt grovere saker hvis det ikke påvirker dere direkte. Jeg er ikke stolt av å si det, men har smilt en del av noen 9/11 og Hitler vitser e.l, men blir fornærmet av ABB/22. Juli vitser (Med unntak av løkbilde over, dessverre).

Jeg kjenner meg igjen i det og bli provosert av slikt, så det beste er faktisk bare å ignorere det.
Ofte når det skjer internationale tragedier som massakren som hendte 22.Juli på Utøya eller terrorist angrepet 11.September så er humor faktisk en av måtene og komme over tragedien på.

Mange anonyme mennesker lager memes og bilder og kødder med ting som "Breiviks Swimming School" eller "Dead Island" osv for å lage kontrovers/forsøk på humor, og det er faktisk ganske mange som bruker det som et hjelpemiddel til å komme over tragedien på Utøya og det som hendte. Meg inkludert, jeg lager ikke slike bilder selv men noen av dem får meg faktisk til å dra litt på smilebåndet.

Det er jo selfølgelig ingen som syns at 22.Juli faktisk var en positiv eller humoristisk ting. Det er jeg hundre prosent sikker på. Tilogmed de som lager vitser om 22.Juli mener innerst inne at det er en forferdelig tragedie, de må bare "kødde" om det for å ikke bryte sammen. Det gir ihvertfall mening for meg.

På samme måte som noen svarte mennesker kaller hverandre "Nigger", der er jo Ironisk siden det er et veldig undertrykkende ord om mørkhuda folk. Men de bruker det ironisk og på en humoristisk måte for å gjøre noe positivt ut av en helt forferdelig slave alder.
Sist endret av Juicekongen; 6. mai 2012 kl. 23:51.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Det første jeg sa etter at jeg ble kjørt ned var "Det var jo bra bilen til vedkommende som kjørte ikke fikk noen skader.".

Det finnes grenser, men man trenger jo ikke å feie alle tanker om ABB o.l. under teppet...
Det vil alltid bli skapt komedie av katastrofer, det er ikke til å unngå. Er sikker på at mange har funnet hjelp i humoren under en sorgprosess.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Loppen Vis innlegg
Jeg syns bilder som dette er bare provoserende og kvalmt å spøke med.
Vis hele sitatet...
De stakkars folka som ville ha dataspill fjernet fordi Breivik mente Modern Warfare var en krigssimulator. Stakkars Breivik skulle funnet frem ordboka slik at han fikk se hva definisjonen på en krigssimulator er....
Super-Freak
Tommen_'s Avatar
som hobby-komiker vil jeg si:
man kan kødde med alt, utenom barn og døde mennesker.
utøya og massakeren er ikke noe å vitse om.