Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1267
Hei kjære freaks, begynner og bli temmelig lei norge er 16 nå, men blir 17 i februar. Jeg og en kompis planlegger og reise rundt i hele Europa (ikke øst blokk landene). Problemet er at jeg ser at mange hostels krever at man er 18 år, lurer litt på om det er bare noe de skriver men ikke praktiserer. Har sett litt på YMCA står at de har 16 års grense men skjønner ikke helt hva de driver med( noen steder står det vandrehjem og andre steder bibel lesning og rus avenign. Hade vært super hvis noen med litt erfaring kunne oppklare det med aldersgrene og kjempe fint med tips til steder og dra og ting man burde oppleve. Planlegger forresten rundt 3 uker til en månte håper på svar
Du må beise sjarken!
Det de mener er at hvis du som 16åring kommer så vil de ha betaling først eller noen på over 18 som kan garantere økonomisk
ahh da skjønner jeg takk for svar
Reiste selv på interrail i sommer, var 17 år gammel. Møtte ikke på noen problemer noe sted
godt å høre det ikke burde bli noe problem, hvordan type steder sov du og hvilke byer var du i ? har du noen gode tips til turen ?
Ha med skriftlig tillatelse fra foreldrene/forsOrgeren din pA papir og hvis det til de som ber om det. Har reist mye alene nAr jeg var under 18 og pA noen hoteller har de bedt meg om det. Var pA ett hotell i frankfurt og jeg var 16, de ba meg om tillatelse sA mine foreldre mAtte sende det gjennom fax, men dette var 5 stjerner hotell. Tipper pA at hostellene er mindre strenge pA det.

God tur!
Sist endret av kongs1; 16. november 2011 kl. 22:07.
Sov litt over alt. For det meste på hoteller og hostels. Et tips jeg har som jeg skulle ønske jeg gjorde annerledes på turen jeg var på var at vi ofte planla å ta tog som gikk om natten for så å sove der.

Man kan si mye stygt om nsb, men det er en del lettere å sove på et nsb-tog enn et lokaltog i for eksempel spania. Endte med ganske mange trøtte dager fordi man aldri fikk sovet mer enn noen minutter sammenhengende på de trange og bråkete møkkatogene rundt omkring.

Og ikke minst, skaff appen til booking.com. Fungerer helt fantastisk å booke rom fra telefonen mens man er på farta, den reddet virkelig turen da det er en app som gir en god oversikt over pris, beliggenhet etc. Se nøye etter prisen før du bestiller, selv om hostels skal være billig er det ofte at man får et hotellrom langt billigere. Fikk for eksempel et ganske greit hotellrom i Roma for 3 pers (med plass til 4) for 40 euro når vi bestilte dagen i forveien.
Sist endret av koqftw; 17. november 2011 kl. 01:37.
Vi har også planlagt og ta mest tog om natten men vil huske det du sa. Hvordan så det ut hvor du bodde og hva betalte du ?, vi har bestemt oss for og regne ca 300 - 500 kr pr dag, er det for mye eller for lite ? booka du på forhånd ? vi skal vertfall ta alt på sparket
Booket maks 2-3 dager i forveien, og ofte booket vi dagen vi kom dit. Aldri book for langt frem i tid, plutselig mister du et tog eller blir kastet av fordi du har glemt å kjøpe reservasjon, og da sitter du der og må betale for store deler av oppholdet. Misset også en fest vi ble invitert til av 5 nydelige nederlandske jenter fordi vi allerede hadde kjøpt billetter med båten til england. Slike ting er jævla kjipt :P

300-500 per dag går greit hvis du er fleksibel på hvor du vil sove og hva du vil spise. Husk at interrailbilletten ofte bare gir deg rabatt på mange strekninger da det er veldig mange private togselskaper rundt omkring i europa.

Tror jeg utenom billetten brukte rundt 20 000 på 24 dager, men jeg tok også fly hjem fordi jeg ikke orket 3 dager til med tog Tok også båt et par ganger, og levde stort sett på sushi. God standard på hotellene for det meste også, så jeg tror at hvis jeg hadde tatt turen igjen kunne jeg lett klart meg med 300-500kr dagen. Kommer selvsagt også ann på hvilke land du velger å dra til.

Ikke bruk for mye tid i de store byene heller hvis det er opplevelser du er ute etter, det å kose seg med lokalbefolkningen er veldig mye hyggeligere på "landsbygda" enn inne i hovedstadene
Sist endret av koqftw; 17. november 2011 kl. 13:05.