Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1618
Uvaksinert 👍
Hvis man tok førerkort i 2010 så kan man jo kjøre 3 hjuling (den med to hjul foran), men dette mistet man muligheten for hvis man tok lappen i 2013 eller senere. Men er det slik at hvis man mister lappen så når man får den tilbake så kan man faktisk ikke kjøre den lenger for da er det de siste reglene som gjelder?
Nei, tviler på at det får tilbakevirkende kraft. Ikke akkurat det samme, men relatert, vil jeg tro: Jeg var over 20 i 2005 da nye regler om mopedførerbevis kom, og kan da bestille mopedlappen i posten. Også etter at jeg ble tatt i fyllekjøring og dømt til å ta førerprøven på ny. Fant ved en tilfeldighet fant ut at jeg hadde fått lappen tilbake da jeg rundt tre år senere ble stopped av politiet på moped og innrømmet å ha kjørt uten gyldig førerkort.
Sist endret av kallisti; 19. august 2018 kl. 18:23.
Mitt første førerkort var utstedt opp til 7,5 tonn. På mitt siste førerkort er dette fjernet og jeg har nå kun lov til 3.5 tonn.
(Ikkeno problem for meg da jeg aldri har kjørt tyngre enn van med henger én gang.)
Å kjøre bil, uavhengig av klasse, er ikke en rettighet. Det er et gode du får hvis du viser at du klarer å overholde lover og regler og har oppegående nok fysisk og mental helse til å være en trygg trafikkant. Har du klart å miste førerkortet så har du tydelig vist at du ikke er hendt til å inneha goden det er å føre en motorvogn, og da blir det for dumt å syte i ettertid om at du ikke denne gangen også fikk godkjent samme klasser som du originalt fikk.
Jeg er helt på bashfoo sin side, jeg vil også si at jeg reagerer også på at folk synes at politiet er for strenge i trafikken, og sammenligner med bøtene i andre land. Jeg synes det er bra at politiet er så strenge, vi skal ikke ta lett på at det kan skje dødsulykker.
Uvaksinert 👍
Trådstarter
Jeg er helt enig i at de som kjører litt for fort eller ikke overholder vikeplikt osv. bør miste lappen for minst 8mnd og 25.000,- i bot. Ikke noe problem med det for jeg har lappen og kjører så fint at jeg ikke mister den. Men rart at ingen kan svare eksakt på spørsmålet. Grunnen til at jeg spør er for å få en klarhet i om det er slik. Det er jo slik at hvis man har kjørt feilfritt i 30 år, mister lappen for pga. prikker for småforseelser i f.eks 3 mnd. så kan man ikke øvelseskjøre med sin sønne eller datter før det har gått nye 5 år etter at man har fått tilbake lappen. Men mener å ha lest en plass som jeg ikke finner igjen at hvis man mister lappen så må man følge de nyeste reglene når man får den tilbake, så har man da kjøpt seg f.eks en trehjuling og bare har B og mister lappen i 3mnd pga filleting (prikker) så kan man risikere å ikke kunne kjøre den igjen. Er nok mange som får seg en overraskelse da tipper jeg. Men derfor hadde jeg håpet at noen kunne svare på det, men når man ser nivået på svar her inne så skjønner man jo at det er feil plass å spørre.
Sist endret av daffe; 20. august 2018 kl. 20:22.
dette er jo noe du burde ta opp med vegvesenet.
Men ang øvelsekjøring er jo reglen 5år sammenhengende.