Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2458
Hei.

En dag i forrige uke så tok jeg og min venn litt benzodiazepiner uten toleranse, vi blacket ut. Under blackouten fikk vi ideen å kjøpe hasj, så vi tenkte det var en strålende ide å kjøre til Grønland i Oslo.

Vi kom jo så klart aldri frem, kræsjet bilen 2 ganger i autoværnet (heldigvis ikke i noen andre biler/mennesker) Jeg husker vi stoppet bilen langs siden på veien fordi jeg ikke kunne se så godt lenger. Da ser jeg det blinke blått i sidespeilet mitt.

Sivilpolitiet sto bak oss, jeg ser på kameraten min som er veldig tydelig rusa, jeg sier til han at "politiet er her", han reagerer så vidt. Politimannen kommer opp ved førersiden av bilen, jeg åpner opp vinduet å snakker med politimannen. Noen minutter inn i samtalen vil han ha min venn ut av bilen.

Vennen min inrømmer at han er rusa, politibetjenten spør hva han er rusa på. Min venn svarer "jeg vet ikke, du får ikke kjøpt i Norge". Jeg forklarer til politibetjenten at han er drita og ikke rusa på noe ulovlige substanser. Videre tar de promillemåling på meg, kjører noen tester for å sjekke om jeg er rusa. Jeg gjorde det overaskende veldig bra på alle tester, (jeg måtte telle til 30 inne i hodet mitt, å si når jeg kom til 30 sekunder, mens han tok tiden) Jeg måtte stå på ett bein osv.


Jeg ble tatt inn i politibilen for å ta muntlig avhør på stedet, jeg husker ingen av spørsmålene jeg fikk, men jeg husker jeg godkjente forelegg.

Videre så spurte jeg politiet om jeg kommer til å få utsettelse på lappen, da svarte han "mest sannsynlig". Politiet var veldig greie og løsningsorienterte, istedet for å taue bilen vår så kjørte politibetjenten bilen min bort til en parkeringsplass. Vi fikk lov til å sove i bilen gjennom natten, han lot oss bli i bilen - MED NØKLENE.

I dag fikk jeg melding om å godkjenne avhøret via telefon, så jeg søker råd her. Er det noe måte å slippe billigere unna ved å f.eks ikke godkjenne avhøret?


Til alle som leser å facepalmer over idiotien i denne posten så har jeg ingen unnskyldninger som rettferdigjør handlingene mine. Jeg blacket ut, gjorde ting jeg ellers aldri ville ha gjort. Kom veldig billig unna i forhold til hva som kunne ha skjedd den kvelden. Takk lov jeg ikke kræsjet i andre biler eller mennesker.
Du får uansett 8000kr bot og 6mnd utsettelse for kjøring uten førerkort. Den kommer man seg ikke unna.
Det er selvsagt vanskelig for oss å vite all den tid vi ikke vet hva som ble sagt under avhøret. Det kommer heller ikke helt klart frem hva du er siktet for. Kun kjøring uten gyldig førerkort?
Sist endret av Sjølvaste; 20. august 2018 kl. 18:09.
Trådstarter
3 3
Ja, så jeg får UANSETT utsettelse, eller kan jeg ha flaks med juristen om dette?

-> Sjølvaste, det jeg er siktet for er kjøring uten lappen, ingenting rusrelatert. Så da tenker jeg burde jeg gjøre det lett for politiet, bli ferdig med saken fort, eller være kranglete?
Utsettelse får du garantert mtp at du har kræsja bilen.

Finner det en smule snodig at du ikke ble testet for rus.
Hvilket type piller tok du? Kan umulig ha vært valium
Sitat av BBlackout Vis innlegg
Ja, så jeg får UANSETT utsettelse, eller kan jeg ha flaks med juristen om dette?

-> Sjølvaste, det jeg er siktet for er kjøring uten lappen, ingenting rusrelatert. Så da tenker jeg burde jeg gjøre det lett for politiet, bli ferdig med saken fort, eller være kranglete?
Vis hele sitatet...
Hvis du kun er siktet for kjøring uten gyldig førerkort og ingenting annet er det vel ikke noe mer du kan sno deg unna? At du ikke har lappen er jo en ganske straight forward sak for politiet å bevise, så jeg kan ikke forstå at du har noe å tjene på å erkjenne deg skyldig. Hva er det egentlig du vil oppnå ved å være "kranglete"? By all means, jeg er for å gjøre livet kjipt for politiet jeg altså, men i denne saken ser jeg ikke helt hvordan du skal klare det og hva du eventuelt ønsker å oppnå..?
Sist endret av Sjølvaste; 21. august 2018 kl. 01:01.
Trådstarter
3 3
@Dr.Pepper En liten cocktail med diverse. bl.a rivotril.
Om du ikke godtar så kommer det mest sannsynligvis opp for retten, og da kan du nok vente deg langt strengere straffer.

Kan godt være jeg bommer helt her dog. :P
Sist endret av MightyUnknown; 21. august 2018 kl. 08:35.
Det med "langt strengere straffer" hvis man må møte i retten tror jeg er ren spekulasjon. Hensikten med å overtale deg til å tilstå etc er jo å spare systemet for belastning og arbeid, ikke å gi deg vesentlig mildere straff. De må holde seg innenfor strafferammene som gjelder. Det er heller ikke praksis å gi "ekstrastraff" fordi du møter i retten.
I dette eksempelet tror jeg det letteste og beste er å sammarbeide i avhør.

Denne politimannen har gjort deg en bjørnetjeneste i forhold til hvordan han håndterte saken.

Du har ikke lappen og du kjørte bilen. Ferdig med det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SteadyEddie Vis innlegg
Det er heller ikke praksis å gi "ekstrastraff" fordi du møter i retten.
Vis hele sitatet...
Det er praksis å gi høgare straff om du ikkje vedtar eit forelegg. Typisk er det 20-50% høgare bot. I tillegg risikerer du sakskostnader, typisk eit par tusenlapper for ein dag i retten.