Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2471
En jeg kjenner, fikk krampe, i militæret.
Så han måtte dra hjem igjen.
Han skal prøve igjen.

Hjelper tilskudd, med magnesium?
Neppe noe voldsomt. Da hadde den du kjenner fått magnesium av militærlegen. Vær også obs på, at de aller fleste vitaminer og mineraler er helt trygt i anbefalte doser, men er dosene mye høyere enn dette så kan de også være farlige, veldig farlige. Altså, ikke overdriv inntak av mineraler og vitaminer.
Vil vel anta at magnesium hjelper en hel del, forutsatt at årsaken til krampene er magnesiummangel...
Jeg har tidvis hatt krampe i leggene (gjerne når man skal sove), som ble bra med magnesium
Jeg spiser magnesium-tabletter mot krampe. 600mg (2 tabletter) om dagen. Har hatt lite kramper etter at jeg begynte med dem.
Hvis jeg pisser veldig mye, pga drikking eller what ever, så hjelper magnesium piller meg.

Men det kan jo være andre ting som er grunnen til krampene også. Er litt vagt når du bare skriver at kompisen fikk krampe i militæret og ble sendt hjem.

Håper det går bra med han og at han er krampefri, ikke noe moro å gå rundt med krampe, i hvert fall ikke hvis man skal krige. Det er ille nok når man bare skal sove..
Jeg tar magnesiumtilskudd i perioder hvor jeg får mye kramper i beina om natten og har "urolige" bein. Synes det hjelper. Kanskje er det placebo, kanskje ikke, men jeg mener nå ihvertfall at det hjelper meg.
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Magnesium hjelper. De fleste leger har ikke tro på vitaminer og mineraler. Hadde legestanden fått opp øya for hva f.eks D-vitaminer kan gjøre så hadde folk fått sjokk når de kunne slutte med vanlige medisiner. Det ser dog ut som om leger må våkne for det kommer jo flere og flere forskningsresultater som viser at vitaminer og mineraler faktisk gjør underverker.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Magnesium hjelper.
Vis hele sitatet...
Mot magnesiummangel, ja.




Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De fleste leger har ikke tro på vitaminer og mineraler.
Vis hele sitatet...
Kanskje det er en grunn til dette? Kanskje det har noe med (antall) studier og bevisføring å gjøre?





Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hadde legestanden fått opp øya for hva f.eks D-vitaminer kan gjøre så hadde folk fått sjokk når de kunne slutte med vanlige medisiner.
Vis hele sitatet...
Er det noen, som vet hvordan D-vitamin virker, så er det kanskje leger og biologer og forskere som vet dette best. Men dem har noe, som kalles kildekritikk. Det er det tydeligvis ikke alle andre som har.





Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det ser dog ut som om leger må våkne for det kommer jo flere og flere forskningsresultater som viser at vitaminer og mineraler faktisk gjør underverker.
Vis hele sitatet...
Eller kanskje det er noen andre, som bør våkne opp med kildekritikk? Kanskje ikke alt på internett er sant?

Husk at forskning skal tåle et veldig skeptisk blikk. Denne forskningen skal repliseres (bli gjort om igjen flere ganger) noen ganger, før det begynner å bli vitenskap. En lege har egentlig å følge gjeldende vitenskap. Altså det som er best for deg og meg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det ser dog ut som om leger må våkne for det kommer jo flere og flere forskningsresultater som viser at vitaminer og mineraler faktisk gjør underverker.
Vis hele sitatet...
Kan ikkje du vise til dei forskningsresultata då? Linus Pauling brukte jo store delar av livet sitt på å forsøke å bevise det, og oppnådde ikkje stort meir enn å diskreditere seg sjølv.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Magnesium hjelper. De fleste leger har ikke tro på vitaminer og mineraler. Hadde legestanden fått opp øya for hva f.eks D-vitaminer kan gjøre så hadde folk fått sjokk når de kunne slutte med vanlige medisiner. Det ser dog ut som om leger må våkne for det kommer jo flere og flere forskningsresultater som viser at vitaminer og mineraler faktisk gjør underverker.
Vis hele sitatet...
Dette er det reneste sprøyt. Legg fram kilder på disse påstandene og slutt med "WAKE UP SHEEPLE"-svadaen din.
Jeg tar magnesium hver dag mot restless legs grunnet medisinen jeg tar mot min bipolare lidelse. Det demper plagene en del,men ikke helt. Legen min sa det skader jo ikke å prøve.. Er egentlig veldig i mot alternativ behandling/naturmedisin. Stoler på legestanden og farmasøytika,men syntes det er OK å supplere med vitaminer hvis det virker. Er dessverre mange fanatikere der ute som tror den lokale Sun kost butikken er det rette stedet å dra når man blir syk
Magnesium hjalp meg etter bare en halvtime etter å hatt kramper sammenhengende i over 10 timer! Magnesium hjelper! Det fungerer dritbra
Jeg har vært plaget av rls i lang tid. For min del har jeg ikke sett noen positiv effekt av magnesium tilskudd.
Har også prøvd benzo uten hjelp, det eneste som lindrer (99%) er opiater. 2 paralgin forte fjerner alt.
Hvis vedkommende kun sliter med kramper i ny og ne kan dette være en løsning, men det burde ikke tas daglig.
Uvaksinert 👍
Sitat av Birdview Vis innlegg
Jeg har vært plaget av rls i lang tid.
Vis hele sitatet...
Hvis det er RLS så kan bla. vitamin D hjelpe. Magnesium hjelper ikke mot RLS for det er ikke selve muskelen som er årsaken til RLS.

This study indicates that vitamin D supplementation improves the severity of RLS symptoms and advocates that vitamin D deficiency is conceivably associated with RLS
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25148866

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29609719
Sist endret av daffe; 19. august 2018 kl. 16:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Hvis det er RLS så kan bla. vitamin D hjelpe. Magnesium hjelper ikke mot RLS for det er ikke selve muskelen som er årsaken til RLS.

This study indicates that vitamin D supplementation improves the severity of RLS symptoms and advocates that vitamin D deficiency is conceivably associated with RLS
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25148866

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29609719
Vis hele sitatet...
For å påpeike det opplagte: studiene viser at D-vitaminmangel er problematisk. Det er ikkje spesielt overraskande. Det er ingen som er ueinige om du påstår at vitaminmangel er helseskadeleg.

Forøvrig er studiene relativt små (hhv. 12 og 59 pasienter). Det gjer at dei ikkje har all verdens verdi.
Sist endret av vidarlo; 19. august 2018 kl. 17:52.
Uvaksinert 👍
Vel, problemet er at nivået i norge er satt ut fra at de fleste ikke skal få rakitt. Derfor regner man at ett nivå på 50 nmol/l er tilstrekkelig høyt, selv om de aller fleste nok ligger under dette. Men 50 nmol/l er egentlig alt for lavt til at man skal kunne få god effekt av D. Man bør opp på 125 nmol/l eller mer. Anbefaler folk å faktisk lese litt om det. Få målt verdien hos legen og gjøre opp sin egen mening. Men uansett så må man ikke bare pøse på med en type vitaminer eller mineraler, men vær kritisk og les litt om det. Anbefaler boken "den store boken om vitaminer og mineraler"

Her er målene i ng/ml (USA) og får å få de i nmol/l så må man gange med 2,5
https://www.vitamindcouncil.org/i-te...-results-mean/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Men 50 nmol/l er egentlig alt for lavt til at man skal kunne få god effekt av D. Man bør opp på 125 nmol/l eller mer.
Vis hele sitatet...
Kvifor bør ein opp på 125nmol/l? Dei to studiene du viser til bruker og 50nmol/l som utgangspunkt for normalen.
Sitat av daffe Vis innlegg
Anbefaler folk å faktisk lese litt om det. Få målt verdien hos legen og gjøre opp sin egen mening.
Vis hele sitatet...
Å gjere seg opp si eiga meining om medisin er svært vanskeleg. Det er ein grunn til at legestudiet er femårig - og det er at det krever enorm innsikt i biologi og fysiologi for å kunne gjere seg opp ei kunnskapsbasert meining.
Sitat av daffe Vis innlegg

Her er målene i ng/ml (USA) og får å få de i nmol/l så må man gange med 2,5
https://www.vitamindcouncil.org/i-te...-results-mean/
Vis hele sitatet...
Ei nettside med navn "Vitamin D Council" framstår jo ikkje akkurat som spesielt unbiased.

Forøvrig er følgjande verdt å merke seg:



Du anbefaler altså 125nmol/l eller meir. National Institutes of Health seier at det er indikasjoner på at det er eit nivå som kan vere helseskadeleg.
Uvaksinert 👍
Folk må jo gjøre opp sin egen mening. Men kan jo anbefale denne også for de som er interessert og kanskje kan se at det faktisk kan være en mulighet for at vitamin D har en mye større funksjon enn det man har blitt fortalt.
http://frisksomenfisk.no/2018/08/12/...ebygge-sykdom/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Folk må jo gjøre opp sin egen mening.
Vis hele sitatet...
Røyking er svært skadeleg. Men det var ikkje før ein systematiserte informasjonen at ein oppdaga at det var farleg.

Mange av skadane av høge vitamin D-doser er slikt som ikkje viser seg umiddelbart, t.d. åreforkalkning, og det å sjå det i samanheng med vitamin D er ikkje mogeleg for ein enkeltperson.

Så å be folk gjere seg opp si eiga meining om medisin er idiotisk og farleg. Og i det tilfellet her.
Sitat av daffe Vis innlegg
Men kan jo anbefale denne også for de som er interessert og kanskje kan se at det faktisk kan være en mulighet for at vitamin D har en mye større funksjon enn det man har blitt fortalt.
http://frisksomenfisk.no/2018/08/12/...ebygge-sykdom/
Vis hele sitatet...
Det var påfallande få kjeldehenvisninger der. Og dei som var er ikkje nødvendigvis verdt all verda heller; sjå kritikken min i forrige innlegg.

Forøvrig tar den jo stortsett for seg nivå opp til 120nmol/l, som er under det du omtaler som ei nedre grense. Det er stor skilnad på å anbefale 75nmol/l og over 125nmol/l for å sei det slik...
Sist endret av vidarlo; 19. august 2018 kl. 19:07.
Hjelper mye etter min erfaring. For noen år tilbake slet jeg veldig med krampe i ryggen/lattisimus dorsi pga jeg kjørte tren. Anyways så begynte jeg å ta magnesium daglig og da ga kampen seg rimelig kjapt.