Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1557
Hei! Har seg sånn at jeg mangler et fag før jeg kan studere, og få vitnemål. Finnes det noen skoler/høyskoler som lar deg gå inn? Altså sånn at du søker, sender inn vitnemål og må bestå eksamen før jul. Stryker du på denne, så får du ikke fortsette neste halvår?

Gjerne del eksempler
Googla kjapt for deg. Var en person som stilte samme spørsmål i Januar 2017. Håper det hjelper.

Sitat av ung.no
Hei

Du trenger generell studiekompetanse for å kvalifisere deg for å søke på høgskole/universitet, men det finnes flere måter å oppnå det på.

Du kan vurdere om 23/5-regelen er aktuell for deg, da tar du kun de seks studiekompetansefagene. Med studiekompetanse etter 23/5-regelen kan du ikke søke høyere utdanning før tidligst det året du fyller 23 år, og du må på det tidspunktet kunne dokumenter 5 år med skole/jobb/annen aktivitet. Les mer om det ved å følge linkene.

Med yrkeskompetanse tar man en komplett utdanning på vgs, i tillegg kvalifiserer det for å søke videre utdanninger på fagskole, mens generell studiekompetanse kvalifiserer for utdanning på høgskole/universitet og for enkelte utdanninger på fagskole.

Det er vanskelig å kvalifisere seg for videre utdanning uten fullført videregående opplæring, både korte og lange utdanninger. Det er bare mulig å få støtte fra Lånekassen for å ta utdanning som gir formell kompetanse, i utlandet kun til utdanninger på høgskole/universitetsnivå. Alternativet til studiekompetanse er realkompetanse, men det krever flere år med relevant jobberfaring, uten at det er noen garanti for inntak.

Det er veldig mange på din alder som ikke har fullført vgs, så du trenger ikke føle deg alene. Ta gjerne kontakt med Oppfølgingstjenesten i ditt hjemfylke for å finne ut om du fremdeles har ungdomsrett, og hvor lenge du eventuelt har det. Vi anbefaler at du gjør det før søknadsfristen 1.mars.

Lykke til med videre research!

Med vennlig hilsen

Veiledningssenteret Follo, i samarbeid med ung.no
Vis hele sitatet...
Sitat av FOX Vis innlegg
Googla kjapt for deg. Var en person som stilte samme spørsmål i Januar 2017. Håper det hjelper.
Vis hele sitatet...
Takk!

Men ble ikke noe stort klokere.
TL;DR: Er du over 23? Har du yrkeskompetanse? Nei? Da må du sannsynligvis fullføre før du kan starte.
Sitat av Cheeze Vis innlegg
TL;DR: Er du over 23? Har du yrkeskompetanse? Nei? Da må du sannsynligvis fullføre før du kan starte.
Vis hele sitatet...
Nei.

Men har hørt dette her: Det mange skoler tillater er at du søker, sender inn vitnemål og må bestå eksamen før jul. Stryker du på denne, så får du ikke fortsette neste halvår. Ring å hør.
Det gjelder altså aktuelle eksamner som trengs for å ha studiekompetanse ja.

Du kan altså begynne på et studie selvom du mangler f.eks norsk-eksamen for å ha studiekompetanse, fremt at du består norskeksamen før jul.

Dette gjelder nok ikke alle studier, men noen. Gjerne de studiene som ikke fylles opp av søkere.
Sitat av subscribe Vis innlegg
Det gjelder altså aktuelle eksamner som trengs for å ha studiekompetanse ja.

Du kan altså begynne på et studie selvom du mangler f.eks norsk-eksamen for å ha studiekompetanse, fremt at du består norskeksamen før jul.

Dette gjelder nok ikke alle studier, men noen. Gjerne de studiene som ikke fylles opp av søkere.
Vis hele sitatet...
Et grunnfag jeg mangler for å få vitnemål, historie. Og dette kan tas opp på samme måte som en norskeksamen, på høsten f.eks.

Hvilke studier? Finner ingenting jeg haha.
Sitat av smash00 Vis innlegg
Hvilke studier? Finner ingenting jeg haha.
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke selv, men til ettertanke så mener jeg dette gjaldt elever som går rett fra vgs til høyere utdannelse. Slik at dem skal slippe et friår. Vet ikke om du kan få samme mulighet.

Jeg fikk gratis konsultasjon hos en studieveileder i hjembyen min. Anbefaler deg å sjekke ut muligheten for det samme.
Du kan unngå problemet med å stå i faget til jul i sin helhet. Søk via samordna opptak til fristen i feb/mars og meld deg opp som privatist i historie i januar(?), og stå på eksamen i mai/juni. Mulig du må ettersende dokumentasjon på at du sto i faget(om dette ikker er automatisert enda), men utover det søker du på lik linje med alle andre.