Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  96 9320
heizann

Hvis jeg hadde vandret rundt i en dagligvare butikk, ante fred og ingen fare, plutselig ble bortført av butikkens medarbeidere inn på bakrommet. De hevdet at jeg hadde stjålet noe, og ba meg tømme lommene. De hadde ikke sett meg stjele, kanskje de så feil eller noe, eller de bare antok at jeg stjal. Jeg sa at jeg ikke hadde stjelt noe, men da sa de bare at de skulle ransake meg. Så fant de faktisk ut at jeg ikke hadde stjålet noe.
Hva hadde skjedd da? Bare: Beklager, ha en fin dag videre? Eller hadde jeg fått erstatning på et eller annet vis? Jeg har nemlig hørt at hvis man blir tatt for å stjele, og man er uskyldig, så får man en viss pengesum.. For dette har ikke butikken lov til, å ta folk uten å ha bevis for at de har stjålet.
Er dette bare noe vrøvl, eller er det sant?

På forhånd, takk.
Det er vrøvl....
Jeg prøver å snylte banken for så mye penger som mulig
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig trenger å skaffe deg en jobb og slutte å klage over dagligdagse små problemer som hvem som helst kan støte på i ny og ne. Og slutt å tro du er så forbanna spesiell at hvis noe ikke går din vei så burde du automatisk få erstatning, life is not fair. Get over it.
Sist endret av Elemental; 2. februar 2009 kl. 16:05.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Tror du virkelig trenger å skaffe deg en jobb og slutte å klage over dagligdagse små problemer som hvem som helst kan støte på i ny og ne. Og slutt å tro du er så forbanna spesiell at hvis noe ikke går din vei så burde du automatisk få erstatning, life is not fair. Get over it.
Vis hele sitatet...
Jeg bare lurer på om man får erstatning.
Som jeg skrev, jeg har hørt rykter. Jeg prøver ikke å snylte nå. Dust.
Så, istedenfor å være en sur, innestengt liten gutt, kan du svare på spørsmålet mitt.
Du har ikke automatisk rett på penger.

Det butikken og dets ansatte derimot ikke har lov til, er å fysisk holde deg tilbake med mindre de er 100% sikre på at du har stjålet noe. Om de tar deg med inn på bakrommet uten å legge en finger på deg, og du frivillig tømmer lommene dine og/eller lar dem ransake deg, så har ingenting ulovlig skjedd. Om du derimot nekter å bli med inn på bakrommet og eller nekter å tømme lommene/bli ransaket og de allikevel gjør dette uten å finne noe på deg, kan du anmelde dem for diverse paragrafer.

Om du derimot kommer til å tjene noe penger på det, for tort og svie ol, er vel heller tvilsomt. Jeg tipper politiet kommer til å gi en lang faen da sikkerthetskameraer og lignende i butikken antakelig kan bevise at du har oppført deg veldig suspekt, og butikken hadde god grunn i å anta at du hadde stjålet noe, som vil føre til formildende omstendigheter og antakelig henleggelse av en bagatellsak.
Sitat av Milligan Vis innlegg
Du har ikke automatisk rett på penger.

Det butikken og dets ansatte derimot ikke har lov til, er å fysisk holde deg tilbake med mindre de er 100% sikre på at du har stjålet noe. Om de tar deg med inn på bakrommet uten å legge en finger på deg, og du frivillig tømmer lommene dine og/eller lar dem ransake deg, så har ingenting ulovlig skjedd. Om du derimot nekter å bli med inn på bakrommet og eller nekter å tømme lommene/bli ransaket og de allikevel gjør dette uten å finne noe på deg, kan du anmelde dem for diverse paragrafer.

Om du derimot kommer til å tjene noe penger på det, for tort og svie ol, er vel heller tvilsomt. Jeg tipper politiet kommer til å gi en lang faen da sikkerthetskameraer og lignende i butikken antakelig kan bevise at du har oppført deg veldig suspekt, og butikken hadde god grunn i å anta at du hadde stjålet noe, som vil føre til formildende omstendigheter og antakelig henleggelse av en bagatellsak.
Vis hele sitatet...
Endelig noen som klarer å svare voksent og fullstendig. Takk.
Sitat av Spiralgalakse Vis innlegg
Hvis jeg hadde vandret rundt i en dagligvare butikk, ante fred og ingen fare, plutselig ble bortført av butikkens medarbeidere inn på bakrommet. De hevdet at jeg hadde stjålet noe, og ba meg tømme lommene. De hadde ikke sett meg stjele, kanskje de så feil eller noe, eller de bare antok at jeg stjal. Jeg sa at jeg ikke hadde stjelt noe, men da sa de bare at de skulle ransake meg. Så fant de faktisk ut at jeg ikke hadde stjålet noe.
Vis hele sitatet...
For det første. Du blir ikke "plutselig bortført av butikkens medarbeidere inn på bakrommet". De kommer til å spørre om du vennligst kan bli med dem.
For det andre. Butikkmedarbeidere kan ikke ransake deg. De kan spørre om du vennligst vil tømme lommene.
For det tredje så vil scenarioet (slik som du har beskrevet situasjonen) at du beviser din uskyld. Butikken beklager for "oppstyret" og du får selvsagt lov å gå.
Du har ikke noe krav/rett til erstatning.
Butikken kan ikke holde deg igjen, med makt tror jeg.
Jeg stjelte no brus og no sjokolade osv fra den lokale butikken, gikk fredelig ut. En butikk ansatt løp etter, tok hardt tak i meg og be meg om og bli med inn på bak rommet. Han dro litt i meg, osv så sa jeg til " Du ser til hælvete og fjerne de henda, jeg har en buss og rekke". han så rart på meg og sa " Du blir med meg inn" "Du har ikke lov og røre meg en gang din stygge faen, så bare slipp" sa jeg, da slapp han, så spurte han om han kunne få det jeg hadde tatt i det minste, det fikk han da

Men jeg undersøkte det i etter kant, dem har ikke lov og røre deg eller bruke makt. Kun Securitas og politiet
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Takk gud for at vi ikkje har kultur for søksmål i Noreg. Opplever du slikt kan du anmelde det, men du vil generelt sett ikkje ha rett på erstatning. Eventuelle bøter butikken/gjerningspersonane får tilfaller staten.

Forøvrig så er det ikkje slik at "two wrongs makes one right" - dessuten er det lite trulig at du får fram poenget. Det finst langt bedre aksjonsformer enn å oppføre seg som en idiot og gjere seg sjølv upopulær.
om jeg ikke er way off, kom det en lovendring for ikke så lenge siden, som gir butikken lov til å annholde deg fram til politi evt vektere kommer.
very impotent freak
Delusional's Avatar
En vekter ble dømt til å betale erstatning for å holde tilbake 2 unggutter etter at de hadde nektet å betale for seg på en cafe, husker ikke hvor lang tid det var snakk om. For å få erstatning må det oppstå et økonomisk tap eller menserstatning. Har butikkansatte ransaket deg mot din vilje har du en sak. Sånn jeg husker det.
hater fuckings butikkansatte som dømmer meg etter utseende og følger etter meg hvor enn jeg går i butikken, jævela idioter as....
skjedde sistgang i forige uke da jeg var på jc... han ene butikkansatten så og så tvingte kunden han hjalp til å se på belter som han sa flere ganger at han ikke skulle ha, for der sto jeg...
og de 10 andre minuttene jeg var der fulgte han etter meg overalt... er det mulig
sykofant, du vet at man kan bli paranoid av for mye ganja?
Sitat av Delusional Vis innlegg
En vekter ble dømt til å betale erstatning for å holde tilbake 2 unggutter etter at de hadde nektet å betale for seg på en cafe, husker ikke hvor lang tid det var snakk om.
Vis hele sitatet...
En vekter har lov til å holde dem igjen til de selv betaler, men hvis de nekter skal vekteren spør om navn og nr til foresatte slik at de kan bli kontaktet. Nekter de også dette må vekteren ringe til politiet og vente til de kommer og tar over saken. Vekteren har ikke lov til å ransake personen(e) etter personlig opplysning (eks: bankkort, førerkort o.l).

Det er registrert situasjoner der politiet aldri kom til stedet. Det som skjer da er at vekteren må la dem gå. Kan ikke huske om det er en eksakt tid som gjelder her, men sunn fornuft gjelder uansett. Man holder dem ikke igjen i 6 timer.
du kan ta folk i sivil arrest om du er truesnde nok (typ kan skade deg eller du har annen god grunn). Du kan og ta folk sivil arrest om du stjeler verdier for over 2500,- kroner. (j.fr. annen tråd på forumet). Det vil se at om du nasker en sjokolade kan de ikke holde deg igjen for det.

Videre er det heller ikke tyveri før du tar det med ut av butikken uten å betale. om du putter det i lommene mens du er i butikken kan du bare si du hadde glemt en kurv og måtte ha det en plass til du kom frem til kassa.
Vet ikke hva loven sier, men hadde 2-3 tilfeller hvor dette har skjedd, hvor jeg har jobbet på butikken. Vi trodde en fyr hadde stjelt, vi ba han holde seg der til politiet kom. Da politiet ikke fant noe på gutten, fikk han 500,- for å bli "driti ut offentlig uten grunnlag" Politiet som sa vi måtte og butikken betalte.
Jeg gjorde noe lignende i NYC for et par dager siden. Jeg gikk inn i en Armani butikk for å se etter noe spennende nytt. På veien ut så var det et bord med parfyme, så jeg tok opp en sample og prøvde den ut og så plukket jeg opp en som var innpakket. Jeg satt ned samplen, men glemte at jeg hadde den andre i hånden. jeg snudde meg rundt tok tak i utgangsdøren, men så ble jeg grepet tilbake av en stor security guard (de som alltid åpner dørene for deg osv.) Han trodde i på meg da jeg sa at jeg glemte den at jeg hadde den i hånden! han tok meg ned i kjelleren, tok et bilde av meg, fikk meg til å signere noe dritt, og nå har jeg aldri lov til å gå inn i noen Armani butikker verden rundt..
Algo
Sitat av algoras Vis innlegg
Jeg satt ned samplen, men glemte at jeg hadde den andre i hånden. jeg snudde meg rundt tok tak i utgangsdøren, men så ble jeg grepet tilbake av en stor security guard
Vis hele sitatet...
Riiiight? Du "glemte" tilfeldigvis at du hadde den i hånden og bare gikk ut? Bare bra at du blei busta din litte shoplifter.

edit: la til en sint smiley for å fremheve synspunktet mitt på tyveri.
Sist endret av plohg; 2. februar 2009 kl. 18:23.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Tviler på at man blir nekta adgang i samtlige butikker om man har glemt å betale for en vare man har i hånden du.
Du vet aldri før du prøver! Så prøv i vei.

Foresten så minner dette meg om min morsomste butikk hendelse. Jeg glemte meg helt og tok en is, mens jeg gikk rundt butikken å kjøpte andre varer drev jeg med den isen. Når jeg skulle betale ga jeg hun dama papiret som var igjen, og da lo vi begge :P
Sist endret av Federal; 2. februar 2009 kl. 18:32.
Jeg blir tatt for å ikke stjele stadig vekk. Putter varer i lommene og skal betale i kassa. Har tilogmed hatt en sixpack i høyrehånden og betalt andre varer med venstre og gått rett forbi kassa. Jeg er så fokusert på hva jeg skal gjøre etterpå når jeg er på butikk, så jeg glemmer sånt. En gang ble jeg tatt med to snusbokser i lomma i utgangen. Butikksjefen kom løpende og stoppet meg. Jeg forklarte hva som hadde skjedd, og foreslo å gå tilbake til kassen og betale for dem. Dama slo faktisk til meg.
Det er et helvete å holde styr på stjeling i butikk, og etter å ha jobbet i kassa noen måneder selv må jeg si jeg har stor forståelse for paranoide ansatte. Det er ikke verre enn å vrenge lommene med en gang og renvaske deg, så er saken ute av verden.
Hørte dere om hun polske jenta som prøvde å smugle en flatskjerm under skjørtet sitt? Hva skal butikkansatte gjøre med sånne tilfeller da?
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Stoppe henne og tilkalle politi, for så å anmelde henne for tyveri?
Sitat av lockhead Vis innlegg
sykofant, du vet at man kan bli paranoid av for mye ganja?
Vis hele sitatet...
Det var kanskje litt dårlig forklart, men tro meg, det var ikke paranoid, hadde du vært der hadde du skjønt det selv! var i butikken 2 ganger og begge gangene så han fucka på meg og hang rundt der hvor jeg var, selvom han egentlig hang på med noe annet
Jeg blir "tatt for å ikke stjele" all the time jeg...
Vektere eller ikke, det har vel kommet godt fram i media i det siste at de ikke har noe mer myndighet enn den vanlige mannen på gata. Dvs. at butikkansatt eller en vanlig kunde i butikken har like så mye rett til å holde noen tilbake dersom man gjør det under den en "sivil arrest".

Jeg har hørt at man kreve butikken for penger dersom man blir offentlig ydmyket. Har lest om folk som har fått opptil 1000 kr for at alarmen gikk av da kunden var på vei ut av butikken, da butikkansatt hadde glemt og fjerne tagen/senderen på varen. Så om de laget mye oppstyr og du føler deg offentlig ydmyket har du en annen "case". Hvor langt man kommer med det kan så være. Man har jo f.eks. denne saken: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=190096. Om han ikke hadde stjålet noe, så tror jeg man kunne ha krevd litt penger

Jeg har ikke blitt tatt noen gang for å ikke stjele. Men det jeg hater mest av alt er dette: http://www.robertan.com/dico/v2/imag...student_01.jpg. Jeg er selv student ved Høg-Skole og det gjør meg til en skoleelev, selv om plakaten kanskje er mest rettet mot ungdomsskoleelever så skulle de kanskje ha omformulert den. For ikke så mange år tilbake ble jeg nektet å gå inn på en butikk pga. at jeg var ungdom vil jeg tro. Mens alle andre litt mer voksne spaserte rett inn. Dette mener jeg absolutt ikke er en riktig måte og håndtere et problem med nasking. Men så kommer jo jeg igjen fra en bygd, så storbylivet er kanskje litt ukjent for meg
Sitat av dico Vis innlegg
Vektere eller ikke, det har vel kommet godt fram i media i det siste at de ikke har noe mer myndighet enn den vanlige mannen på gata. Dvs. at butikkansatt eller en vanlig kunde i butikken har like så mye rett til å holde noen tilbake dersom man gjør det under den en "sivil arrest".

Jeg har hørt at man kreve butikken for penger dersom man blir offentlig ydmyket. Har lest om folk som har fått opptil 1000 kr for at alarmen gikk av da kunden var på vei ut av butikken, da butikkansatt hadde glemt og fjerne tagen/senderen på varen. Så om de laget mye oppstyr og du føler deg offentlig ydmyket har du en annen "case". Hvor langt man kommer med det kan så være. Man har jo f.eks. denne saken: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=190096. Om han ikke hadde stjålet noe, så tror jeg man kunne ha krevd litt penger

Jeg har ikke blitt tatt noen gang for å ikke stjele. Men det jeg hater mest av alt er dette: http://www.robertan.com/dico/v2/imag...student_01.jpg. Jeg er selv student ved Høg-Skole og det gjør meg til en skoleelev, selv om plakaten kanskje er mest rettet mot ungdomsskoleelever så skulle de kanskje ha omformulert den. For ikke så mange år tilbake ble jeg nektet å gå inn på en butikk pga. at jeg var ungdom vil jeg tro. Mens alle andre litt mer voksne spaserte rett inn. Dette mener jeg absolutt ikke er en riktig måte og håndtere et problem med nasking. Men så kommer jo jeg igjen fra en bygd, så storbylivet er kanskje litt ukjent for meg
Vis hele sitatet...
Faktisk litt ening med deg der.
Det blir som og henge opp et skilt.

" Ingen utenlandske personer kan gå inn i butikken før etter kl 17.00 Pass er påbud'"

Blir jo nesten sånn?
Undertrykker barn
Sitat av dico Vis innlegg
Men det jeg hater mest av alt er dette: http://www.robertan.com/dico/v2/imag...student_01.jpg. Jeg er selv student ved Høg-Skole og det gjør meg til en skoleelev, selv om plakaten kanskje er mest rettet mot ungdomsskoleelever så skulle de kanskje ha omformulert den. For ikke så mange år tilbake ble jeg nektet å gå inn på en butikk pga. at jeg var ungdom vil jeg tro. Mens alle andre litt mer voksne spaserte rett inn. Dette mener jeg absolutt ikke er en riktig måte og håndtere et problem med nasking. Men så kommer jo jeg igjen fra en bygd, så storbylivet er kanskje litt ukjent for meg
Vis hele sitatet...
Dette er så diskriminering at det er kvalmt. Bare fordi en liten andel av ungdommer stjeler, så skal resten bli rammet? Det finnes en stor del voksne som stjeler også!
Jeg har MANGE ganger sett en og annen voksen person som går rett bort til løsgodtdisken, og ta seg en håndfull med smågodt. Butikkmedarbeiderne gjør ingenting, de er så redde for å si ifra at de bare står og ser på. Husker en gang jeg tok en snopeting, da jeg lurte på hvordan den smakte. En butikkmedarbeider kom løpende bort og grep meg hardt i armen, og skrek til meg hva jeg holdt på med. Jeg forklarte rolig situasjonen, men dette resulterte bare i mer kjeft. Jeg bannet og steikte tilbake, og fortalte at hvis jeg hadde vært en gammel mann, hadde jeg aldri blitt snakket til på den måten. Jeg forlot handlekurven min og gikk ut av butikken. Makan til uhøflighet har jeg aldri opplevd før. Og dette var kun fordi jeg tok èn snopeting.
Voksne mennesker er idag rett og slett redd for å kjefte på andre voksne mennesker. Dette ser jeg på som et problem, for vi unge (13-20) må tåle å ta imot masse unødvendig dritt.
Sitat av Anonimous Vis innlegg
Voksne mennesker er idag rett og slett redd for å kjefte på andre voksne mennesker. Dette ser jeg på som et problem, for vi unge (13-20) må tåle å ta imot masse unødvendig dritt.
Vis hele sitatet...
Jøss, du tror virkelig at det er vanskeligere å være 13-20 enn å være voksen?

Voksen eller barn spiller ingen rolle for meg når det gjelder stjeling. Tar noen snop fra snopbutikken min uten å spørre først, vil jeg snakke med personen og eventuell gi advarsel. Dessuten lærer barn lettere enn voksne.
Selvfølgelig vil ikke en butikkeier ha 50 hormonfyllte ungdomsskoleelever inn i butikken på en gang. Dette må da alle kunne forstå.
Sitat av SkillThatSkill Vis innlegg
Faktisk litt ening med deg der.
Det blir som og henge opp et skilt.

" Ingen utenlandske personer kan gå inn i butikken før etter kl 17.00 Pass er påbud'"

Blir jo nesten sånn?
Undertrykker barn
Vis hele sitatet...
Det å diskriminere på alder er fullt lovlig. Det å diskriminere pga. hudfarge er veldig ulovlig.
Så sammenligningen din blir helt feil.
Sist endret av Mith; 3. februar 2009 kl. 15:25.
Sitat av SkillThatSkill Vis innlegg
Butikken kan ikke holde deg igjen, med makt tror jeg.
Jeg stjelte no brus og no sjokolade osv fra den lokale butikken, gikk fredelig ut. En butikk ansatt løp etter, tok hardt tak i meg og be meg om og bli med inn på bak rommet. Han dro litt i meg, osv så sa jeg til " Du ser til hælvete og fjerne de henda, jeg har en buss og rekke". han så rart på meg og sa " Du blir med meg inn" "Du har ikke lov og røre meg en gang din stygge faen, så bare slipp" sa jeg, da slapp han, så spurte han om han kunne få det jeg hadde tatt i det minste, det fikk han da

Men jeg undersøkte det i etter kant, dem har ikke lov og røre deg eller bruke makt. Kun Securitas og politiet
Vis hele sitatet...
Securitas har ikke lov å røre deg heller, whatsoever.
De gjør bare jobben sin.
Finnes verre måter å bli trakassert på enn å bli spurt om å tømme lommene sine.

Om du er en så sart sjel som du virker å være;
Den andre "kan jeg saksøke" tråden du har laget?
så ville jeg ha flyttet til USA. Der finner du en slik kultur du leter etter.
Sitat av Defqon Vis innlegg
Securitas har ikke lov å røre deg heller, whatsoever.
Vis hele sitatet...
For det første. Securitas er ikke en betegnelse på en vekter. Det finnes mange vekterselskap.

Men...

En vekter har lov å anholde deg (midlertidig frihetsberøvelse) hvis du ble tatt i gjerningsøyeblikket. Dvs. Hvis du stjeler fra en matbutikk så er siste betalingspunkt ved kassen. Går du forbi det punktet kan vekteren ha fulgt etter deg helt siden han så du tok (f.eks. sjokoladen) og anholde deg når du passerer kassen (siste betalingspunkt).
Vekteren kan ikke kreve at du skal vise hva du har i lommene, MEN kan anholde deg til politiet kommer. Kan også BE deg bli med inn på side/bak -rommet.

Nekter du alt mens vekteren anholder deg ventes det på politiet.
Sitat av Clr Vis innlegg
For det første. Securitas er ikke en betegnelse på en vekter. Det finnes mange vekterselskap.

Men...

En vekter har lov å anholde deg (midlertidig frihetsberøvelse) hvis du ble tatt i gjerningsøyeblikket. Dvs. Hvis du stjeler fra en matbutikk så er siste betalingspunkt ved kassen. Går du forbi det punktet kan vekteren ha fulgt etter deg helt siden han så du tok (f.eks. sjokoladen) og anholde deg når du passerer kassen (siste betalingspunkt).
Vekteren kan ikke kreve at du skal vise hva du har i lommene, MEN kan anholde deg til politiet kommer. Kan også BE deg bli med inn på side/bak -rommet.

Nekter du alt mens vekteren anholder deg ventes det på politiet.
Vis hele sitatet...
Nei det kan han ikke, en vanlig person kan ikke gjøre det og da kan ikke securitas gjøre det.
Defqon. Jeg tror du har litt feil perspektiv på hva en vekter (ikke securitas!) kan gjøre.
Vekteren er leid inn av (eks. butikken) til vakthold.

Les litt om "Skjellig grunn til mistanke" og "Straffeprosessloven § 173".
Sitat av Federal Vis innlegg
Du vet aldri før du prøver! Så prøv i vei.

Foresten så minner dette meg om min morsomste butikk hendelse. Jeg glemte meg helt og tok en is, mens jeg gikk rundt butikken å kjøpte andre varer drev jeg med den isen. Når jeg skulle betale ga jeg hun dama papiret som var igjen, og da lo vi begge :P
Vis hele sitatet...
Denne er jo gammel! Har du barn/nevøer/nieser eller andre små med deg i butikken, er det jo alltid en grei ting å gi dem isen mens du handler, så slipper du å si nei til femten typer godteri og annet pjus. Når du så kommer til kassen, kan du bare gi damen papiret og betale for den.
Dette har jeg gjort flere ganger, men aldri fått noen problemer på grunn av det.
mamma har shoplifta iallefall 10 pakker bleier..


Hun la dem alltid under barnevogna når hun handla, men glemte den ofte :P



Etter det jeg har fått med meg så betalte hun for den neste gang hun handlet der ^^

Det samme har jeg gjort, putta en snus boks i lommen automatisk engang, gikk tilbake etter skolen og betalte den da ( 6 timer senere ) De bare smilte ..

Dette er vel og merke nærbutikker, hvor alle kjenner alle
Noe jeg har tenkt på; Har de butikkansatte faktisk lov til å ransake deg, om de har mistanke? Så vidt jeg har skjønt så er det bare politiet som egentlig har lov til det.. Men vet ikke jeg?
Sitat av Defqon Vis innlegg
Nei det kan han ikke, en vanlig person kan ikke gjøre det og da kan ikke securitas gjøre det.
Vis hele sitatet...
Jo det kan han.
http://no.wikipedia.org/wiki/Borgerarrest
Synes å huske at retten til å anholde personer for sivile (dvs ikke politiet) har noe å gjøre med størrelsen på evt. straff for det angjeldende forholdet? Er det ingen jurister her ute som kan gi oss et bra svar?
Sitat av marsboer Vis innlegg
Jøss, du tror virkelig at det er vanskeligere å være 13-20 enn å være voksen?
Vis hele sitatet...
I mange tilfeller, ja!
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
I mange tilfeller, nei!
Sitat av plohg Vis innlegg
Riiiight? Du "glemte" tilfeldigvis at du hadde den i hånden og bare gikk ut? Bare bra at du blei busta din litte shoplifter.

edit: la til en sint smiley for å fremheve synspunktet mitt på tyveri.
Vis hele sitatet...
Hehe.. Dette kan skje de fleste.. til og med fattern glemte seg en gang for noen år siden, med... ja! akkurat.. PARFYME.. Han skulle vise den til meg fordi jeg skulle gi den i julegave til søstra mi.. Han ble anholdt i noen minutter, men har fremdeles rett til å vandre rundt i diverse armani butikker WorldWide .. Det som har skjedd med han er mest sannsynlig noen vakter som tenker på alder .. En voksen familiemann med en 16 år gammel gutt utenfor ville vel ikke bli antatt for å være en "shoplifter" .. men en ungdom er vel aktuell ..

Jeg for så vidt enig med deg i "" til tyveri ..
Sitat av Defqon Vis innlegg
Securitas har ikke lov å røre deg heller, whatsoever.
Vis hele sitatet...
eh? jo.
Når jeg stjelte fra et senter, gikk inn på GameZone (De hadde spillene i coveret) tok et par spill, vektern løp etter meg tok meg inn på et rom osv. Så jeg som er så dum prøvde og rømme når jeg satt der inne, han tok meg igjen og stripsa meg!! så politi.

Så Vaktsentralene kan gjøre litt av vært.
Sitat av SkillThatSkill Vis innlegg
eh? jo.
Når jeg stjelte fra et senter, gikk inn på GameZone (De hadde spillene i coveret) tok et par spill, vektern løp etter meg tok meg inn på et rom osv. Så jeg som er så dum prøvde og rømme når jeg satt der inne, han tok meg igjen og stripsa meg!! så politi.

Så Vaktsentralene kan gjøre litt av vært.
Vis hele sitatet...
Ja, men da hadde han jo egentlig ikke noe valg siden du prøvde å stikke av
Sitat av fomox Vis innlegg
Ja, men da hadde han jo egentlig ikke noe valg siden du prøvde å stikke av
Vis hele sitatet...
Nei, men han har lov
Sitat av SkillThatSkill Vis innlegg
eh? jo.
Når jeg stjelte fra et senter, gikk inn på GameZone (De hadde spillene i coveret) tok et par spill, vektern løp etter meg tok meg inn på et rom osv. Så jeg som er så dum prøvde og rømme når jeg satt der inne, han tok meg igjen og stripsa meg!! så politi.

Så Vaktsentralene kan gjøre litt av vært.
Vis hele sitatet...
De kan, og mange gjør, men de har ikke lov. Hvis de stripsa deg så fortjener du erstatning. De trenger mere bevis enn en mistanke for å få lov til dette, og at du tok en sjokolade fra hylla eller et spill fra hylla og de så det på kamera så er det ikke nok. De må nok SE det, du må også være ute fra butikken før de kan gjøre noe.
Sitat av slækkern Vis innlegg
Jeg blir tatt for å ikke stjele stadig vekk. Putter varer i lommene og skal betale i kassa. Har tilogmed hatt en sixpack i høyrehånden og betalt andre varer med venstre og gått rett forbi kassa. Jeg er så fokusert på hva jeg skal gjøre etterpå når jeg er på butikk, så jeg glemmer sånt. En gang ble jeg tatt med to snusbokser i lomma i utgangen. Butikksjefen kom løpende og stoppet meg. Jeg forklarte hva som hadde skjedd, og foreslo å gå tilbake til kassen og betale for dem. Dama slo faktisk til meg.
Det er et helvete å holde styr på stjeling i butikk, og etter å ha jobbet i kassa noen måneder selv må jeg si jeg har stor forståelse for paranoide ansatte. Det er ikke verre enn å vrenge lommene med en gang og renvaske deg, så er saken ute av verden.
Vis hele sitatet...
det er meninga du skal bruke de handlevognene som står i de fleste butikker.
Sitat av Federal Vis innlegg
Du vet aldri før du prøver! Så prøv i vei.

Foresten så minner dette meg om min morsomste butikk hendelse. Jeg glemte meg helt og tok en is, mens jeg gikk rundt butikken å kjøpte andre varer drev jeg med den isen. Når jeg skulle betale ga jeg hun dama papiret som var igjen, og da lo vi begge :P
Vis hele sitatet...
øh... no offense, men det er mange folk som gjør dette.. flere ganger at jeg har trent, også har jeg ikke hatt vannflaske med meg, så har jeg gått inn i butikken, drukket opp flaska, gått til kassa med den og betalt for den.. det som derimot er morsomt, er at noen ganger når jeg har gjort dette, tatt med en tom flaske som jeg skal betale for til kassen, så de misforstått og gitt meg pant for flaska istedet:P "du får 1 krone for hver flaske vann du drikker i butikken vår:P"

Sitat av Carrera Vis innlegg
I mange tilfeller, ja!
Vis hele sitatet...
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
I mange tilfeller, nei!
Vis hele sitatet...
Haha:P livet er vanskelig gutter!

det jeg VET er at hvis du går ut av en butikk, så piper alarmene, så kan de ikke RØRE deg uten at de har sett, d.v.s. er 100% sikre på at du har stjålet noe.
Sist endret av Buddapower; 3. februar 2009 kl. 22:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.