Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  216 28274
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av Darkness123
148...
Er vell greit det...
Vis hele sitatet...
Du mener 123? Ifølge profilen din er du jo snart 20 år gammel.
Sitat av Powermean
Ehem... Wtf?
Er kanskje 14, men...

Vis hele sitatet...
Damn, du burde vært lederen i mensa eller no'
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av lanze
Polar: Vist dere tenker på den mattetesten du tok på sesjon så har den ingenting med iq å gjøre. Om de ikke har begynt med noe nytt de siste årene.
Vis hele sitatet...
Jeg tok den for 8 år siden, i 2000, så det er vel neppe noe nytt nei. Hadde ingen mattetest, men en standard IQ-test basert på figurer og logikk akkurat som denne.
Sitat av Elemental
Damn, du burde vært lederen i mensa eller no'
Vis hele sitatet...
Ja, men er ikke akkurat den smarteste i klassen, over gjennomsnittet though.

Meeeen, jeg bor jo i nordnorge da.
Sitat av Polar-
Hvordan vet du det? Fikk dere vite resultatet på sesjonstesten? Det gjorde ikke vi.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk vite at jeg fikk ni av ni poeng på iq-testen (Man graderes i helse, syn, logikk (iq-test), matte osv. hvor hvert punkt kan gi en til ni poeng). I tillegg så han på de nøyaktige resultatene og spurte om jeg visste svarene på forhånd. Han hadde aldri sett maken.

Jeg tar uansett ikke slike tester spesielt høytidelig. Missforstå meg rett, jeg gjorde så godt jeg kunne på testene, men resultatene sier ikke spesielt mye om kunnskap og ferdigheter. Det er så godt som bare logisk sans som kan måles, og selv det måles unøyaktig.
Sitat av froskenfredrik
Jeg tar uansett ikke slike tester spesielt høytidelig. Missforstå meg rett, jeg gjorde så godt jeg kunne på testene, men resultatene sier ikke spesielt mye om kunnskap og ferdigheter. Det er så godt som bare logisk sans som kan måles, og selv det måles unøyaktig.
Vis hele sitatet...
Takk.
Slike tester gir en pekepinn, og folk som plutselig får høy i hatten bare fordi de scorte bra bør tenke seg om.

Folk er dumme eller smarte på helt andre grunnlag enn IQ.
Sitat av Polar-
Du mener 123? Ifølge profilen din er du jo snart 20 år gammel.
Vis hele sitatet...
Jeg er faktiskt 15, satte bare en anna alder her på profilen... Husker ikke hvorfor
Veit ingen kommer til å tro meg, og det er vell ikke så mye jeg kan gjøre for å bevise det, men er egentig ikke så farlig hva dere tror...
Fikk 128, og 154 på "egentlige IQ", siden jeg er 15. Har fått rundt 128 på IQ-tester før, men 154 er garantert bare bullshit. Kan laste opp bilde og om nødvendig. Fikk litt dårlig tid på slutten også, så måtte halvveis tippe på en del.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av froskenfredrik
Jeg fikk vite at jeg fikk ni av ni poeng på iq-testen (Man graderes i helse, syn, logikk (iq-test), matte osv. hvor hvert punkt kan gi en til ni poeng).
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok ikke det er så enkelt. Jeg fikk også 9 i alt på helsekortet mitt bortsett fra syn hvor jeg fikk 7. Det gjorde de aller fleste jeg kjente og, så lenge man er over en viss grense får man 9. Jeg vet at jeg gjorde masse feil (kom på sesjon rett fra nachspiel). Det er iallefall ingen nøyaktig måte og fastslå ens resultat på IQ-testen.
https://imma.gr/3321
Vet ikke helt om den aldersgreia er riktig da, men men.
130ish samsvarer med andre IQtester jeg har tatt.
Hva ligger denn gjennomsnittelige iq på? Eg har hørt 100.
Btw. eg fikk 132. KAnskje den iq testen var litt grei med resultatene...


Ser at mange har fått liknende resultat, men på oppgave 19 var ikke det riktige svaret blant anlternativene.
Polar-: Fikk beskjed om at vi kunne bli igjen etter sesjon og få resultatene, eller ringe senere og få dem over telefon. Virker egentlig ikke som at de legger så mye vekt på de konkrete resultatene da, så det er nok ikke høyeste prioritet å få disse ut til hver person. Var vel mer som at man kunne vite hvis man ville.

lanze: jeg vet ikke hva slags spørsmål du fikk da du var der, men de vi fikk var prikk like de man finner i andre tester, også denne, bare med litt variasjon hver gang. Matte-, logikk-, figur-, språk-tester osv. Det er akkurat sånne spørsmål man bruker til å regne ut IQ, så da regner jeg med at det har en god del med IQ å gjøre. Matte er riktignok ikke alt - bare en del av det store bildet.
http://img82.imageshack.us/img82/7233/iqya3.th.png
Sist endret av mr_eff; 28. januar 2008 kl. 19:20.
ja, ok, jeg bare husker veldig dårlig. Har jobba med å regne ut disse prøvene, siden jeg var sesjonsassistent i militæret.
Vi ga alltid bare resultat fra 1-9, og ikke noe mer enn det.
Husker også at vi brukte å kødde med de som syntes at dette var veldig viktige greier å si at det var den dårligste prøven vi hadde sett noen gang. Så dårlig at vi måtte henge den opp på veggen å le av den! haha.
Og det at folk som fikk 9 på prøven faktisk gikk på spøken sier vel litt om hvor seriøst man skal ta disse testene :P
Mitt skryteskjermbilete: https://imma.gr/3323
*føle seg smart*


Edit: sånn for å informera (for statistikken si skuld?) så er eg jente
Sist endret av Loonie; 28. januar 2008 kl. 19:28.
Sitat av lanze
Og det at folk som fikk 9 på prøven faktisk gikk på spøken sier vel litt om hvor seriøst man skal ta disse testene :P
Vis hele sitatet...
Tja, nå måler da ikke testen sosial intelligens, eller sosiale antenner..

Tror jeg leder:
https://imma.gr/3327
Sist endret av Bagster; 28. januar 2008 kl. 19:34.


Noen som klarer å slå 161 i IQ?
Sist endret av Spiralgalakse; 28. januar 2008 kl. 19:41.
Jeg venter spent på vidarlo sitt resultat.

(jeg fullførte ikke)
Jeg fikk 112 elr no.. Så sto dt at jeg måtte være over 18.. Så skrev jeg at jeg var 12.. ( Som jeg faktisk er ) da ble det vel 137 ( !!! ).. Det trodde jeg ikke :P
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Samme resultat som trådstarter: 137...

Slet litt med oppgavene der det var et tall i en trekant og rundt på hver linje, ellers gikk det greit med figurene.

Edit: nå viste min intelligens seg nettopp ikke kraftig nok til å huske trådstarters resultat, som faktisk var 132. :P

Anyway. Er fornøyd med resultatet, men det var en veldig ensidig IQ-test... Jeg jeg tviler på at den er representabel for din faktiske IQ, som i de fleste tilfeller sikkert blir lavere enn du venter deg. Den gir deg derimot en pekepinn på hvor god du er til å se sammenheng mellom figurer/tall.
Sist endret av TurboAciid; 28. januar 2008 kl. 19:57.
Bare det at såpass mange scorer høyt på denne testen viser at den er helt ubrukelig. Jeg burde vel ikke egentlig fortelle geniene dette, men det er jo åpenbart ikke en gaussisk fordeling her.
var desverre noen jeg bare gjetta på, hater å tenke på slike

Du er bare misunnelig Moyner.

Kan jo nevne at jeg fikk 125 på den Test Nasjonen-greia som gikk en gang, også fikk jeg 122 på en som var enda verre.
Sist endret av Viva la Opium; 28. januar 2008 kl. 20:01.
Du brukte 16min. og 25sek.
Din IQ er: 111

Din egentlig IQ er 125

Samsvarer ikke med de tidligere testene jeg har tatt..
Pøh, mojnar prater bare tull. Dette beviser bare at nFF er Norges største ansamling av genier! Spesielt har vi mange sinnsykt smarte 14-15-16-åringer.


(Jeg tror jeg velger å se bort i fra "egentlig iq etter alder", og jeg tror uansett ikke denne testen er mensa-godkjent for å si det sånn.)
Sist endret av froskenfredrik; 28. januar 2008 kl. 20:05.
Din IQ er: 144..

Mener da egentlig testen konsentrerte mye på få områder. Skal du ha en bedre test kan du evt. sjekke Illustrert Vitenskap sin, den mener jeg var ganske god.

Må også støtte DonTomas her, svaret på oppg 16 kan umulig være N.
A b C de F ghi J klmn O. Du ser bokstavene mellom de rette alltid øker med en bokstav, utenom på siste om den skulle endt på N. Mulig jeg tenker feil tho.

Vil også legge til at flere IQ tester er såpass like at om du opp gjennom årene har tatt flere av dem, begynner du å skjønne de forskjellige måtene du må tenke på. Har vanskelig for å tro en test på 30 min (der de fleste fullfører på 10-15) er en "skikkelig" IQ test

edit: Ikke helt sikker på hvor bra denne er, men foreslår heller at tråden bygger seg om:
http://www.illustrertvitenskap.com/h.../no/index.html
Det er et seriøst vitenskapsblad og bør absolutt ha klart å lage en god IQ test.
Sist endret av Zepplin; 28. januar 2008 kl. 20:15.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg begynte å ta denne testen fordi jeg liker IQ-tester, men ender opp med å boikotte den fordi dette ikke er en IQ-test.

I IQ-tester kan man ikke bruke annet enn symboler. Grunnen til at man ikke skal ha annet er fordi ting som dysleksi og nasjonalitet ikke skal ha noen utslag på en IQ-test.
Ord, alfabet og tall har ikke noe i en IQ-test å gjøre.

Hai er forresten ikke et dyr -- og jeg håper virkelig at det var et lurespørsmål.
enig. var en litt rar test..
Jeg tror jeg velger å se bort i fra "egentlig iq etter alder", og jeg tror uansett ikke denne testen er mensa-godkjent for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Spesielt siden spørsmål 16 har feil alternativer. Jeg skulle ha hatt minst 2 IQ-poeng til... eller kanskje det var en del av testen? Jeg mener, jeg kom frem til at svaret skulle være O, jeg sjekker alternativene: L... M... N... D? Hæ? Så jeg klikker N. FAIL!
Sitat av ivioyner
Bare det at såpass mange scorer høyt på denne testen viser at den er helt ubrukelig. Jeg burde vel ikke egentlig fortelle geniene dette, men det er jo åpenbart ikke en gaussisk fordeling her.
Vis hele sitatet...
Teknisk sett kan ein ikkje avgjera om resultatet har blitt gaussisk fordelt ut frå resultata som er framsatt i denne tråden: er jo god grunn til å tru at dei som har fått under middels resultat, ikkje vil poste resultatet sitt. Så det kan jo (i teorien) henda at veldig mange har tatt testen, og at antal med gode resultat, eigentleg er realistisk.

Men dei som står bak testen har kanskje peiling på kva gjennomsnittsresultatet har blitt. Viss det t.d er på 120, må alle trekka 20 frå på resultatet sitt for å få omtrentleg rett resultat.
Fikk 154

Men det var en dårlig test uansett, den burde ikke gå så mye på matematikk...
Sist endret av Chriz Wig; 28. januar 2008 kl. 20:37.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Loonie
Men dei som står bak testen har kanskje peiling på kva gjennomsnittsresultatet har blitt. Viss det t.d er på 120, må alle trekka 20 frå på resultatet sitt for å få omtrentleg rett resultat.
Vis hele sitatet...
Veldig mange gode innspill her... Jeg er helt enig med f.eks nso at dette ikke er en ekte intelligenstest, fordi - som du sier - man må bl.a. ha kjennskap til land, dyr osv... Nå kan man til dels møte det ved å si at det er helt elementær kunnskap man behøver for å kunne besvare spørsmålene, men ok - jeg ser og er enig med poenget

Uansett, jeg skal følge opp med Nettavisen-folka, for å høre om de lagrer alle poengsummene... Så ser vi om testen fordeler score jevnt, eller om det virkelig er slik at f.eks 50% av alle som tar testen blir genier... Sett fra et markedsføringsståsted, så vil det nok lønne seg å belønne folk med høyest mulig score - fordi da kommer man selv til å aktivt spre resultatet sitt (ref. meg - som muligens falt i min egen reklame-felle). Hehe ;-)

Ingen gidder jo å starte en tråd på et offentlig forum om at "wohoo, jeg fikk 75 i IQ-score gutta - hva klarer dere?"
104 forsto ikke helt dissa figurene

Er enig med at den er litt dårlig, fordi jeg driter egentlig i geografi og dyreliv o.l.

Edit: Hvis man i det hele tatt sammenligner score fra denne, så bør man gå etter den scoren som vises med stor skrift, det virker som om den andre blir regnet ut ved å dele på alder og gange med 18. (Så sant alderen er under 18)
Sist endret av TanteSpiker; 28. januar 2008 kl. 20:54.
https://imma.gr/3329

Fikk 120.

Tror testen er noe unøyaktig. Har tatt IQ-tester mange ganger før, de nasjonale IQ greiene osv, har alltid scora mellom 107-112...

Var det bare meg, eller gikk noen av spørsmålene på kunnskap? Fikk et spørsmål om hva et ord var for noe, innsjø, planet, land eller fjell eller noe sånt noe. wtf?
Sist endret av Archj; 28. januar 2008 kl. 20:45.
Sitat av Zepplin
Din IQ er: 144..

Mener da egentlig testen konsentrerte mye på få områder. Skal du ha en bedre test kan du evt. sjekke Illustrert Vitenskap sin, den mener jeg var ganske god.

Må også støtte DonTomas her, svaret på oppg 16 kan umulig være N.
A b C de F ghi J klmn O. Du ser bokstavene mellom de rette alltid øker med en bokstav, utenom på siste om den skulle endt på N. Mulig jeg tenker feil tho.

Vil også legge til at flere IQ tester er såpass like at om du opp gjennom årene har tatt flere av dem, begynner du å skjønne de forskjellige måtene du må tenke på. Har vanskelig for å tro en test på 30 min (der de fleste fullfører på 10-15) er en "skikkelig" IQ test

edit: Ikke helt sikker på hvor bra denne er, men foreslår heller at tråden bygger seg om:
http://www.illustrertvitenskap.com/h.../no/index.html
Det er et seriøst vitenskapsblad og bør absolutt ha klart å lage en god IQ test.
Vis hele sitatet...
Hm?
Hvorfor skulle det ikke være N?
A+b=2
C+de=3
F+ghi=4
J+klmn=5

Logisk sett hopper du ikke fra 4-6
Bokstaven O ville jo gitt 2-3-4-6
Bokstaven N gir da 2-3-4-5

Mulig jeg tenker litt feil, men akkurat nå så lurer jeg på hvor mye denne IQ-testen er verdt
137 Intelligence Quotient. Er fornøyd jeg
Sitat av nso
Jeg begynte å ta denne testen fordi jeg liker IQ-tester, men ender opp med å boikotte den fordi dette ikke er en IQ-test.

I IQ-tester kan man ikke bruke annet enn symboler. Grunnen til at man ikke skal ha annet er fordi ting som dysleksi og nasjonalitet ikke skal ha noen utslag på en IQ-test.
Ord, alfabet og tall har ikke noe i en IQ-test å gjøre.

Hai er forresten ikke et dyr -- og jeg håper virkelig at det var et lurespørsmål.
Vis hele sitatet...
Hvorfor inkluderer første oppgaven på mensa.no tall og bokstaver da?

http://www.mensa.no/index.php?hva=75

Også testen på Illustrert vitenskap har tall og bokstaver.

http://www.illvit.no/htm/IQTest/no/index.html - Her blir du testet i språk, hukommelse, logisk sans og aritmetikk.
Fikk 121...

Rakk ikke å svare på alle spørsmålene, så er relativt fornøyd!
nso:

Hai er en fisk. Delfin, hval og sel er sikkert pattedyr. Derfor passet ikke hai inn. Tror jeg, har tatt denne testen før, fikk ikke videre særlig imponerende resultat så jeg forbeholder meg retten til å ta feil.
Sist endret av paranoy; 28. januar 2008 kl. 20:59.
A+b=2
C+de=3
F+ghi=4
J+klmn=5
Vis hele sitatet...
Så neste bokstav i rekken A-C-F-J- blir da...?
130 og blandt verdens 2,2% smarteste, vistnok. Men det kan ikke stemme, jeg er jo stokk dum. Jeg vet jeg burde legge meg tidlig, men så ender jeg opp med 3,5 timers søvn før en lang skoledag. Gang på gang. Stokk dum, hører du, stokk dum!

Forøvrig liker jeg de figurene <3 Bokstavgreiene, not so much
Sitat av paranoy
Hm?
Hvorfor skulle det ikke være N?
A+b=2
C+de=3
F+ghi=4
J+klmn=5

Logisk sett hopper du ikke fra 4-6
Bokstaven O ville jo gitt 2-3-4-6
Bokstaven N gir da 2-3-4-5

Mulig jeg tenker litt feil, men akkurat nå så lurer jeg på hvor mye denne IQ-testen er verdt
Vis hele sitatet...
La oss si vi følger det du har satt opp der, hvorfor skulle svaret vært den første bokstaven på alle linjene, så plutselig den siste av de du har der?

A+b=2
C+de=3
F+ghi=4
J+klmn=5
O
Mange av spørsmålene er beregnet på kunskap, og ikke evnen til å tenke seg logisk fram til et svar. Men derimot er det en del logikk i for eksempel- :
nso:

Hai er en fisk. Delfin, hval og sel er sikkert pattedyr. Derfor passet ikke hai inn.
Vis hele sitatet...
-hvis man vet at hai er en fisk og ikke et pattedyr, men ikke alle vet dette, derfor er testen litt unøyaktig.
Sist endret av disaster master; 28. januar 2008 kl. 21:02.
Sitat av paranoy
Hm?
A+b=2
C+de=3
F+ghi=4
J+klmn=5
Vis hele sitatet...
Du sier det jo selv.

Den tar neste bokstav det vil si:
A+b=C
C+de=F
F+ghi=J
J+klmn=O
Sist endret av Glyserol; 28. januar 2008 kl. 21:07.
Hæ?

Legg sammen bokstavene

Du skal jo ha 2-3-4-5
Ikke 2-3-4-6

N=5
O=6

Til informasjon til alle som har tatt denne IQ-testen:
Kravet for å være en kandidat til opptak på bl.a Mensa, er på IQ 131.
Der er jeg langt unna..
Sist endret av paranoy; 28. januar 2008 kl. 21:06.
ffs, det er en bokstav mellom a og c, to mellom c og f, tre mellom f og j, og fire mellom j og neste bokstav, som da blir o.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
128 for far.

(Takk gud jeg fikk et tall som går i 2^n)