Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 16972
Noen som har erfaring med å plante kaktus? Er det bare å bruke vanlig blomsterjord? Har 20 frø av San Pedro-slektningen "Trichocereus Peruvianus" (Peruvian Torch). Holder det med ett frø i en potte, eller bør man plante to i hver for sikkerhets skyld?
40% blomstermold, 40% fin grus og 20% lecca-stein er ideelt.
Så et frø i hver potte. Vær gjerrig med gjødsel og vann, spesielt i vinterhalvåret.
Sakset fra Norshroom (http://www.norshroom.org/wiki/pmwiki...nerell-Dyrking), som igjen har oversatt artikkelen fra SuccSeed (http://succseed.com/soweng.htm#Frame7330).
Introduksjon

Dette er en kort og personlig introduskjon på hvordan man sår kaktus og sukkulent-frø. Å dyrke fram spirer i Florida er kansje ikke det samme som å dyrke fram spirer i sverige, pga. lys og temperatur. Derfor; prøv å tilpasse informasjonen til ditt eget klima.

Lys og temperatur

Du kan så frø på hvilken som helst årstid, men personlig starter jeg i desember da dette er tiden da det sakte blir lysere ute. I sverige(også forsåvidt norge) i perioden november til januar er en tid med veldig få lystimer og det er midtvinter. I Eskiltuna, hvor jeg(Mats Winberg, succseed) bor, kan sola stå opp kl.8.00 og gå ned seks timer senere og temperaturen kan være så lav som -25° C. På grunn av den svake sola på denne årstida må vi gi kunstig lys når vi dyrker spirer. Jeg bruker en sterk 400 W lampe hvilket gir de små plantene veldig sterk holdning og kompakt kropp. Dersom spirene dyrkes under for lite lys blir de tynne og lange og ser ut som umodne bananer! Det finnes flere forskjellige lampetyper på markedet, velg den som passer deg best(og din lommebok). Bruker du HPS kan det være greit å huske på at avstanden fra kaktusspirene og lyset bør være så stor som mulig, de yngste spirene bør få stå i skyggen dersom lyset er for sterkt. Etter en stund vil f.eks San Pedro like sterkt lys, mens peyote vil trives bedre i halvskygge.

En vifte er heller ikke å forakte for å øke luftsirkulasjonen, spesielt nederst ved jorda til kaktusene.

Noen familier og arter fra kalde områder kan være vanskelige å spire (Opuntia, Pediocactus, Sclerocactus, Maihuena etc.). En god metode for å få bedre resultater er å plassere frøene kaldt i en månedes tid. Jeg har plassert Opunita frø i fryseren og de spirte bra. Dersom du sår i løpet av vinteren og du lever i et kaldt klima plasser frøposene ute i en liten boks. Lave temperaturer stimulerer frøene og du vil (forhåpentligvis) få et bedre resultat.

Jord

Jordblandingen må være godt drenert - det er veldig viktig! Jeg bruker en miks bestående av 1 del "kaktus jord" (som ofte inneholder noen granuler, eks. sand, leca, småstein etc.), 2 deler perlite/vermiculite/lava eller tilsvarende mineralmix. Istedet for perlite/vermiculite/lava kan du bruke normal sand etc., men dette vil være tyngre og mer kompakt, og vil dessuten ikke absorbere vann.

En annen ting det kan være lurt å gjøre er å sterilisere jorda en stund i ovnen( i stekepose på 100-125 gr.C i en time eller mer), og la dette avkjøles før bruk.

Potter

En plastikk potte i størrelsen 5-6 cm er perfekt for 10-50 frø. Pottene plasseres i et "mini-divhus", en liten plastikk boks med transparent lokk. I løpet av de første ukene dekker jeg pottene med en bit plastikk for å øke luftfuktigheten rundt frøene. Dersom noen spirer begynner å slå rot, bør plastikk dekket fjernes umiddelbart(eller potta!).

Noen arter begynner å spire i løpet av bare noen få dager, mens andre bruker en måned eller mer. Når en potte/type har spiret og plantene ser sterke ut, ta dem ut fra fukten og plasser dem rett under lampa (dersom du har det). Dette er bare en av fordelene med å bruke mange forskjellige potter og plassere dem i et mini-drivhus - de er mobile!

Vann og gjødsling

Overvanning er ikke noe stort problem for begynnere - tvert om, en av grunnene til dårlig spiring er ofte at jordmiksen har tørket ut! Dersom miksen og frøene tørkes ut stoppes spiringa. Så det er viktig at jordmiksen er godt fuktet når du plasserer dem i mini-drivhuset.

Solbrente spirer! Ikke plasser små og sensitive spirer i direkte sollys etersom de kan bli brent. Kan igjenkjennes bl.a ved hvite, tynne baser.

Spirene bør bli ompottet i en større plastikkpotte e.l. når de er omtrendt 6 mnd. gamle. Noen familier/arter anbefaler jeg å ikke potte omdet første året, da de er så små. Disse er:Blossfeldia, Strombocactus, Aztekium og Parodia. Gi dem en og en halv eller to sesonger før du varsomt prøver å flytt dem uten å skade de bittesmå røttene.

'Fleischer-Metoden' Noen kaktusfrø er veldig små, Blossfeldia, Strombocactus; Aztekium og Parodia for å nevne de mest kjente. Generellt er ikke spiringa noe problem, men problemene kommer etter noen månder når jordmiken noen ganger tørkes ut eller får sopp, angripes av sciara fluer etc. Familier med små frø bør holdes fuktig i minst 6 mnd. En enkel måte å gjøre dette på, er å bruke en helt ren glasspotte, som syltetøyglass e.l.(ca. 10 cm høyt). Fyll halvparten av glasset med jordmmiksen som nevnt tidligere. Dynk i vann, og putt glasset i microbølgeovnen i et minutt eller to og la avkjøle. (Eller kok glasset i 15 min. og steriliser jord i ovnen på forhånd) Plasser frøene på overflaten og forsegle glasset godt med gjenomsiktig plastikk og tape. Plasser glasset lyst, men ikke i direkte sollys. Ingen vanning trengs før du etter et halvt år åpner glasset og ompotter dem! Ved bruk av 'Fleischer-metoden' har jeg hatt stor suksess med Strombocactus, Aztekium og noen vanskelige Parodias.

Oppsummering
1) Fyll pottene med jordmiks
2) Dynk i vann
3) Plasser frøene foriktig på overflaten og legg gjerne noe granuler(avkvariumsten/sand/småsten etc.) på toppen.
4) Spray med vann
5) Plasser pottene i mini-drivhuset. Dekk pottene med gjenomsiktig plastikk men slipp inn litt luft.
6) Vent..


Atmon mot sopp

Problemer...
Ja, problemer kan oppstå! De mest vanlige problemene er sopp og sciara fluer. Mot soppangrep, tilsett granulner/sand på overflaten og/eller tørk ut jordmiksen litt (mer luftsirkulasjon). Å ha sand på jordoverflaten minker også faren for at sciara fluer legger egg.

Sopp angrep(mugg) er veldig vanligt på små kaktusspirer, det går selvfølgelig an og få kjøpt avanserte sopp-middler men et greit og billigt alternativ er Atamon (natriumbenzoat/konserveringsmiddel E211). Fås på større velassorterede supermarkeder. Lag en avk oppløsning, 1-2 korker/½liter vann og spray det på potten med kaktus frø eller direkte på mugg attacks.

Ta vare på kaktusen din
Her er noen enkle trinn du kan følge for å ta vare på en halvvoksen/voksen kaktus.

* Ingen overvanning!
Ikke overvann kaktusen din, dette er veldig viktig!
I løpet av vekstperioden kommer kaktusen til å trengehyppigere vanning enn i hvilefasen. Som en hoveregel bør man bare vanne planten når jorda har blitt tør fra den forrige vanninga. Pass alltid på at dreneringshullene i potta ikke er blokkerte.
I hvilefasen(vinter, dersom den ikke står under sterkt dyrkelys) vannes kaktusene bare en og annen uke, for å hindre dem i å visne. Overvanning vil få rota og stammen til å råtne. Dersom du er i tvil er det best å vente i noen dager med å vanne. Husk på at kaktuser har utviklet seg slik at de kan takle lange tørkeperioder og ikke er 'lagd' for å vokse i jord som konstant er fuktig.

* Sett kaktusen på et lyst sted
De fleste kaktuser vokser best når de får iallefall et par timer med sterk sol hver dag i vekstfasen. Dette betyr ikke at de ikke kan dyrkes i et vindu som er rettet mot nord, men at de vil vokse saktere og bli tynnere.
Uansett bør kaktusene plasseres i nærheten av et vindu, eller an annen litt sterk lyskilde. Kaktuser som ikke får nok lys vil starte å blekne(å slutte å produsere klorofyll), da mister de styrke og forandrer fargen til en lysere grønn eller til og med gul eller hvit i ekstreme tilfeller. Den bleknede delen av planten er mye tynnere enn resten og vil alltid vises som en tynn del av kaktusen, selv om den flyttes til et lysere sted senere. Ikke putt kaktusspirene dine i direkte sollys, eller rett under en annen meget sterk lyskilde.

* Bruk en gjødsel egnet for kaktuser
Flytende gjødsel burde brukes sparsommelig og kun i vekstfasen. Bruk en gjødsel med lavt nitrogeninnhold( noe i retning 5-10-10 NKP/nitrogen,fosfor, potassiumoksid(K2O?)), ca. hver andre eller tredje mnd. Nesten alle typer gjødsel kan brukes så lenge nitrogen innholdet er som det skal.

* Bruk kaktusjord
Ordinære jordtyper er ikke helt tilpasset kaktusens behov, jorda holdes fuktig for lenge, noe som forårsaker råte. I de fleste land kan man finne kaktusjord på hagesentra. Ev. kan man blande ut jorda selv.

* Bruk riktig potte
Når du potter om bør du bruke en potte som er litt større enn rotansamliga, dersom potta er for stor vil dette føre til overvanning og råte. Potta bør alltid ha dreneringshull, slik at overflødig vann kan renne ut. Når du skal velge mellom plastikk- eller leirepotte må du ta i betraknting at dersom du bruker leirpotte, må du vanne dobbelt så ofte som dersom du bruker en i plastikk. For nybegynnere er det ofte best å bruke leira, pga. at jorda tørker raskere og det er mindre fare for råte sammenlignet med plastikkpottene. I veldig varme tider kan leirpottene være upassende, da jorda kansje tørker ut for kjapt.

* Vann kaktusen fra bunnen
For å hindre stygge merker på katusens stamme bør man vanne fra bunnen av potta. Sett kaktusen på et fat og hell vann opp i dette. Nå vil jorda absorbere fukten nedenfra og holde stammen tørr. Vannet som er igjen på fatet etter et par minutter kan du helle ut. Ikke vann jorda ovenfra når kaktusen står i sterkt lys, da dette kan føre til at det blir bannsår på 'huden' av at de små dråpene konsentrerer lyset.

* Hold utkikk etter insekter
En insekt som kan infisere plantene dine er skjoldlus(Pseudococcidae); de er ca 3mm lange og dekker planten med ullete flekker som er klissete med honningdugg(sukkerholdig ekskrement) som insektet utskiller. Små menger av insektet kan fjernes uten insektmiddler ved å ta insektene med en pinsett e.l. En metode som er velkjent men ikke anefales er å bedøve insektene med en bommulsdott dyppet i alkohol, dersom alkoholen blir sittende for lenge på planten kan det forårsake stygge flekker. Større mengder med dette insektet må kansje behandles med insektmiddel. Her _må_ du følge sikkerthetsopplysningene, ev. søke råd hos kyndige(som f.eks gartnere på hagesentra o.l.) før bruk, eller etter andre alternativer.
Naturilge fiender for insektet er marihøne og snylteveps.
Tøyen.uio/insektnytt

Spinnmidd(Tetranychus urticae) er veldig små(0.2 mm) edderkopplignende midd som lever av plantenesafter eller sevje. Å fukte plantene vil hjelpe(forsiktig med fukting når det er strekt lys!) både prevantivt og som en kur. Flere hjelpulle tips finner du her.

* Ikke forstyrr planter som danner blomsterknopper eller er i blomstring.
Dersom du ønsker å nyte synet av en kaktusblomster bør du ikke flytte eller snu på den når den danner blomsterknopper. Plustelige forandringer bli sjokk for planten og kan føre til at den mister knoppene.

* Slapp av
Du trenger ikke anstrenge deg, kaktuser er noen av de enkleste plantene du har med å gjøre. Når du er i tvil om du skal vanne eller ei, så bare la vær. Jeg vil ikke gå så langt som å si at de trives med å bli forsømte, men det er likevel en liten sannhet i det.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Tias; 7. august 2007 kl. 13:17.
skrev du alt det nå eller kopierte du det?
Klipp og lim er min teknikk, liker ikke å være så teknisk av meg=) Men det ga vel det svaret som var etterspurt? Håper jeg hvertfall. Dette er bare generelt for kaktuser.

Må legge til at dette ikke bare er noe jeg fant i farta, men har prøvd ut sjøl og er meget fornøyd med resultat. Så selv om jeg bare kopierte er det en metode jeg har forholdt meg til lenge. Bare syns det er unødvendig med min egen forklaring når den finnes klar=)
Sist endret av LoveToGrow; 6. august 2007 kl. 22:43. Grunn: En liten ting til=)
Oppgi gjerne kilde(r).
"hvor jeg(Mats Winberg, succseed) bor, kan sola stå opp kl.8.00 og gå ned seks timer senere"

Det er personen som skal ha kreditt, ikke en annen side som har kopiert fra han som jeg har gjort, men om noen lurte veldig på hvor akkurat JEG hentet det. Værsågod: http://www.norshroom.org/wiki/pmwiki...nerell-Dyrking

har ingen andre kilder, kjenner ikke Mats Winberg på et personlig plan så dette er det jeg kan tilby av kilder for de som vil lese det på en annen side en http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=90083
Sakset fra ask-alex.dk.
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Forberedelse

Hvis du har kjøpt helt nye potter, er det en god idé å legge dem i vann tilsatt masse av eddik et døgns tid, før de skal brukes. Så unngår man nemlig, at de suger for meget vann og får vite kalkpletter.

http://nff.bitsex.net/1405.jpg


Selv om man kan ompotte kaktus året rundt, er det best at gjøre det om foråret, hvor planterne skal til gro igjen etter vinterens hvile.

http://nff.bitsex.net/1406.jpg


hvil et stykke sækkelærred eller annet kraftigt stoff om kaktusplanten, så du er sikker på ikke at de spildre på deg, når du tar fatt om den. Bruk eventuelt en kraftig arbeidshanske i stedet.

http://nff.bitsex.net/1407.jpg


Ta forsiktig fatt om kaktusen med venstre hånd, og om pottens bund med høyre. Vend bunden i vejret på planten og bank forsiktig potten mod en bordkant, til planten løsner seg fra potten.

http://nff.bitsex.net/1408.jpg


Fjern eventuelt løs jord fra planten, men vær forsiktig og pass på ikke at de beskader røtterne - de fleste kaktus har et meget overfladisk rodnet. Sett kaktusen ned i den nye potten og fyll en frisk jordblanding ned mellom planten og potten, hele veien rundt.

http://nff.bitsex.net/1410.jpg


Trykk jorden godt sammen med fingrene eller en pind, og sørg for at jordoverflaten ikke når høyere opp enn cirka to centimeter under pottenkanten. Der skal nemlig være plass til vann.

http://nff.bitsex.net/1414.jpg


Fjern sækkelærredet og still kaktusen tilbake på sin plass. La være med at vanne
umiddelbart etter ompottning, men vent med at vanne , til er gått i vekst.


http://nff.bitsex.net/1415.jpg


Kilde: http://www.ask-alex.dk/1272_Saadan_o...du_kaktus.html
Sist endret av el tomaso; 7. august 2007 kl. 13:29.
el tomaso lærte du ikke av når du saksa hele artikkelen om amfetamin fra wikipedia? kopiering av tekst uten å oppgi kilde er en uting.

http://www.ask-alex.dk/2154_Fakta_om...kkulenter.html
jeg har jo gitt ut kilden.. og skrevet litt selv som jeg kan om.

EDIT:Men, dere burde takke meg som fant en så bra artikkel om hvordan man skal utføre det
Sitat av el tomaso
jeg har jo gitt ut kilden.. og skrevet litt selv som jeg kan om.
Vis hele sitatet...
Du hadde ikke gitt ut kilden i starten, og om du skrev litt selv, hvorfor er det på dansk? Tegna du selv og?
Sist endret av BigFigWasp; 7. august 2007 kl. 12:59.
EDIT2: Jeg gjor det jo, for at det skulle assistere for han som trengte avløsning. Poenget er jo bokstavlig det.

Jeg ville bare hjelpe han.

Selv om det er skrevet på dansk, forstår jo dere selfølgelig.
Jaja, men det er noe annet å ta det for ditt eget, men det får nå bare være.
jaja sån som du sa så står det de facto ikke på dansk.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Allright, nå har jeg redigert innleggene deres, el_tomaso og LoveToGrow. Det er viktig at dere pressiserer at dere ikke er forfatteren, samt linker til den opprinnelige artikkelen når dere sakser noe. Plagiat, uansett om det er med overlegg for å få ære eller uaktsomt ved å prøve å hjelpe, er svært farlig og dreper all kreativitet.
kp til Tias for å fikse opp i mitt innlegg=) Prøvde ikke ta noe ære fra noen=)
Trådstarter
28 1
hehe jeg takker uansett for all hjelp! Nå har det kommet en liten grønn spire i den ene potta, så jeg regner med det går greit herfra
Hvor lang tid tar det egentlig å gro noe sånt? fra frø til tripp?
skummet igjennom, men fant ikke noe info om det
Mange år har jeg hørt.
Sitat av Boogyman
Hvor lang tid tar det egentlig å gro noe sånt? fra frø til tripp?
skummet igjennom, men fant ikke noe info om det
Vis hele sitatet...
Det kommer helt an på hvilken kaktus det er. Peyote (lophophora williamsii) er kjent for å være ekstremt tregtvoksende, det tar vel rundt 5 år før den er 5-6 cm i diameter, om jeg ikke tar helt feil. Den blir forøvrig ikke stort større.
San Pedro (trichocereus pachano) er derimot kjent for å være den mest rasktvoksende kaktusen. Den vokser vel 30 cm i året under optimale forhold, og kan bli flere meter høy og særdeles tykk.
Men hva med å bare "podde" peyoten på san pedroen, da skal det går relativt raskere=)(tror jeg)
Såvidt jeg vet, så tar det gjerne 12 år før peyote er tripp-bar. Et enkelt google søk ville nok fått bekreftet/avkreftet dette.
Sitat av rontciiw
Såvidt jeg vet, så tar det gjerne 12 år før peyote er tripp-bar. Et enkelt google søk ville nok fått bekreftet/avkreftet dette.
Vis hele sitatet...
Neida, det tar ikke riktig så lang tid. Etter 12 år er den riktignok en smule større, men likevel ganske liten. Man trenger nok en del flere enn èn for å trippe.
Under gode kunstige forhold så er peyote-kaktusen ferdig utviklet og klar til blomst etter ca 5 år, men det kan ta lengre tid avhengig av hvor gode forutsetninger den har fått.

I naturen er det vanlig at det tar opptil og over dobbelt så lang tid.

Nå er man jo ikke absolutt nødt til å vente til den er blomstringsklar før man smaker på den, men det er jo litt synd å ta livet av den før den har blitt stor og fin..

LoveToGrow:
Ja, du kan pode en peyote på en san pedro. Den vil vokse fortere enn en vanlig peyote, men den vil nok ikke inneholde like store mengder av meskalin og alle de andre virkestoffene.. Mer potent enn en san pedro vil så klart allikevel bli..
Sist endret av mentalmelt; 14. august 2007 kl. 20:27.
Ja, okay. Er ingen botaniker, men mener å huske at jeg leste at knoppedingsene er ubrukelige før den er 10-12 år gammel. Men folk som er flinkere enn meg på dette tema har talt så hør på dem

EDIT: Virker som en utrolig intens og spennende opplevelse å ta meskalin/peyote, men det er ikke noe jeg ville brukt som partydop eller tatt under feil omstendigheter!
Sist endret av rontciiw; 14. august 2007 kl. 20:27.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg lurte da på om det er noen luringer her som vet om man kan bruke et midtstykke av en t. pachanoi som stikling?
Jepp, det funker. Sjekk ut den siden her for hjelp: (page 1-6)

http://www.sacredcactus.com/san_pedro_cactus_logged.htm
Som vanlig imponerer du meg, jeg trodde lissom min time på google var nok, men igjen takk!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Grafting

Kort fortalt; man tar en kaktus og kapper av toppen, deretter tar man et nylig avkappet kaktusskudd og setter oppå flaten til rotstammen. De to delene festes og holdes i et varmt og fuktig klima i noen få dager. Deretter kan de sakte utsettes for normale omstendigheter, og etter et par uker vil toppskuddet begynne å vokse(og da vokser den fort!).
En metode som kan få en peyoteknapp på størrelse med en rosin til en knapp på 8 cm på 4-5 mnd. Men disse små rosinene har nesten ingen tid til å produsere mye alkaloider, så det beste er om man kutter av peyoten igjen fra rotstammen og setter den i jord, slik at den får etablere sine engne røtter igjen. Dersom man starter fra frø kan man grafte kaktusspirene et år senere(det går an å gjøre dette på et mye tidligere tidspunkt, også for andre kaktusarter). La de vokse i et års tid; så et år på egne røtter, eller i totalt 3 år før det er på tide å spise. :P
Når man grafter spirer, poden man 'kronen' først, så tar man rotdelen som blir igjen og setter oppå en annen rotstamme oppned! Rotdelen som står oppned vil også produsere flere nye skudd i løpet av en sesong, på slik måte får man flere kaktuser ut av et frø.(kilde; erowid)

http://www.norshroom.org/wiki/pmwiki...oldigeKaktuser
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Takk for den linken mentalmelt, sparte meg akkurat for å plante en stikling opp ned :P
▼ ... over en uke senere ... ▼
Må kaktusfrø få lys på en eller annen måte?

Jeg er litt usikker ettersom det står de aller fleste steder at man skal legge frøene på toppen av jorden. kanskje presse de bittelitt ned, men alikevel slik at en del av frøet er i kontakt med luft. Men flere steder står det at man kan strø noe granulater eller hva det heter på toppen. Da får jo pluttselig ikke frøene lys?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hey!

Trippa, Erowid er din venn her


Mvh
TA
Takker

Et av frøene er forresten spiret. Ligner ikke akkurat på en nanopeyote, men mer på en liten lysegrønn barnål. Kanskje jeg har fått med meg et san pedro frø? Hmm, merkelig.

Mine første kaktuser fra frø noensinne så jeg aner strengt talt ikke hvordan de ser ut med en gang de er spiret.
Sist endret av Trippa; 11. november 2008 kl. 00:56.
Hvis de er for høye i forhold til bredden sin så trenger de sansynligvis mer lys enn det de får for øyeblikket.
Ja, den er altfor høy i forhold til bredden. Jeg skal sette den i baderomsvinduet noen timer pr dag. For øyeblikket står de bare på baderomsgulvet. Alt lyset de får kommer fra taklampa.
Sitat av LeChuck Vis innlegg
Neida, det tar ikke riktig så lang tid. Etter 12 år er den riktignok en smule større, men likevel ganske liten. Man trenger nok en del flere enn èn for å trippe.
Vis hele sitatet...
I en bok jeg leste, Meska (god bok forresten), så trengte de 6 buttons hver.
Sitat av Trippa Vis innlegg
Ja, den er altfor høy i forhold til bredden. Jeg skal sette den i baderomsvinduet noen timer pr dag. For øyeblikket står de bare på baderomsgulvet. Alt lyset de får kommer fra taklampa.
Vis hele sitatet...
Lyset fra taklampa er ikke verdt noe som helst for en plante som trenger energirikt lys for å overleve. Det beste er om du kjøper en vekstlampe til dem og gir dem noen timer med det hver dag. Spesielt nå på vinteren da vi har begrenset tilgang på naturlig lys.
Ja, må vel nesten putte det inn i terrariet mitt Har ikke rukket å gjøre noe med det. Spiren virket nesten ut til å ha poppet ut over natta, og dette er egentlig en lite gjennomtenkt groing
▼ ... over en uke senere ... ▼
Litt off topic men..

Hva skal du med en kaktus plante? (Håper det ikke er ett alt for dumt spørsmål..)
Enkelte kaktuser inneholder psykoaktive alkaloider, primært meskalin, men også andre kjemisk beslektede stoffer. Inntak av disse kaktusene vil derfor produsere en ruseffekt, noe indianere i store deler av Amerika har visst om og benyttet seg av i hundrevis av år.

Hvis du hadde søkt litt i google eller her på forumet så hadde du lett funnet ut dette på egenhånd.
Sist endret av mentalmelt; 19. november 2008 kl. 02:03.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hm satser på å stille spørsmålet her.

Har søkt en del rundt på internet om lovlighetene med å importere san pedro frø, men folk sier så veldig mye forskjellig. Slik jeg oppfatter det er det visst lovlig å oppbevare kaktusen, mens importering er litt mer suspekt.

Visst jeg importerer noen frø, hva er da det verste som kan skje? at de bare blir sendt til bake igjen (slik som salvia) eller kan jeg bli politianmeldt/få bot?

edit: lurte forresten på hvorfor ikke flere planter seg san pedro kaktuser siden de ofte er mye lettere å styre med enn foreks sopp
Sist endret av Thriller; 16. desember 2008 kl. 21:45.
Jeg fant dette innlegget da jeg søkte import av kaktusfrø.

"Det er forresten forbudt å bestille frø av hallusinogene kaktus, som Lopophora williamsii/peyote. (Det gjelder antakeligvis ikke Lophophora diffusa, som SuccSeed har frø til.)"

Så antageligvis er det lov å innføre Lophophora diffusa, men på wiki står det:

L. diffusa contains zero to trace amounts of mescaline; pellotine is the principal alkaloid.

Several people have reported that this cactus is psychoactive if ingested, though the experience is not similar to peyote. This species looks almost identical to peyote, though it is legal to possess.[citation needed]
Sist endret av Deci; 16. desember 2008 kl. 22:04.
hm er det ikke en liste over dette tilsvarende urtelisten eller noe sånt? Kan jo være san pedro går gjennom et smutthull siden det ikke er så populert. Hva vil i såfall straffen være på forsøk av import?
San Pedro går neppe gjennom noe smutthull. San Pedro og Peyote kaktuser er værdenskjente for sine hallusinogene egenskaper og staten har nok for lengst sikret seg i at frø og kaktus skal bli stoppet hvis funnet.
Ok nå har jeg vært ute å surfa rundt litt til så har jeg fremdeles ikke funnet noe håndfast bevis på at det er ulovlig.

http://landbrukstilsynet.mattilsynet...otiske_fro.pdf

Dette var den eneste lista jeg fant (fra 2002) og her står den ikke oppført.

Dette fant jeg på lovdata:

§ 28. Frø med narkotiske stoffer

Innførsel og omsetning av frø av planter, som inneholder narkotiske stoffer, tillates ikke.


Slik jeg tolker den så gjelder det bare frø med narkotisk innhold.

Har noen noe konkret som sier at dette ikke er lovlig?
Det er ikke lov å innføre cannabisfrø og ingen cannabisfrø inneholder thc. Hvorfor skulle da frø til de viden kjente meskalinholdige kaktusene være lov å importere? Ring tolla!

Gjør som de fleste her; bestill og sats på at det kommer gjennom.
Sist endret av Deci; 17. desember 2008 kl. 14:00.
Det er lov å innføre cannabisfrø, det blir sett på som handelsvare. Det er cannabisfrø i diverse fuglematmiksblandinger.
Sist endret av Defqon; 17. desember 2008 kl. 14:24.
Nei det er ikke lov den står oppført på listen over narkotiske frø som jeg linker til lenger oppe, jeg er derimot 80% sikker på at san pedro frø er lovlig
▼ ... noen uker senere ... ▼
Frøene kom vertfall igjennom uten noe pes tror egentlig de var lovlige fra utgangspunktet av. Nå gjenstår bare den vanskelige delen. hehe
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vil fire fullvoksne, tørkete peyote være nok til en god tur?