Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 8009
Jeg kjøpte en i7-3770 prosessor fra en selger på Finn for 700kr. Han sendte bilde av kovolutten når han var på postkontoret, og skrev at jeg skulel vippse penger til et tlf nummer og så skulle han sende det. Jeg var godtroende og sendte pengene (730kr).

Da jeg fikk brevet i dag. Så var det tomt, og limt. Dette var merkelig så jeg ringte selgeren. Han viste ikke hva som skjedde og gikk innom postkontoret og hørte med dem. Hun på postkontoret sa til meg over telefonen at hun husker å ha lagt prosessoren i brevet. Både hun på postkontoret og selgeren mener at det har blit stjålet på veien.

Selger har nå søkt etterspørsel etter brevet.

Svogeren min mente at dette var svindel, siden hvis noen i posten stjeler fra en kovolutt, så tar de ikke å limer den igjen etterpå.

Hvilke rettigheter, og hvordan skal jeg forsette videre?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Uspora brev. Om folk stjel det så napper dei konvolutten og gir pokker. Viare er vel det vanlege at du kjøper konvolutt, og stapper det i konvolutten sjølv. Ikkje at dei på posten stapper det i konvolutten.

Eg hadde bedt om telefonnummeret til vedkommande han hevder å ha snakka med, og vurdert å anmelde historia.
kimamb's Avatar
Trådstarter
16 1
Jeg har telefonnummeret hans, og vi sammarbeida om å sende etterspørselskjema.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Uspora brev. Om folk stjel det så napper dei konvolutten og gir pokker. Viare er vel det vanlege at du kjøper konvolutt, og stapper det i konvolutten sjølv. Ikkje at dei på posten stapper det i konvolutten.

Eg hadde bedt om telefonnummeret til vedkommande han hevder å ha snakka med, og vurdert å anmelde historia.
Vis hele sitatet...
Siste meldinga hans er litt mistenksom, dog.

"Skulle bare mangle. Veldig irriterende. Kan jo ha flaks, men tror nok det er større sjanse for og havne i avisen for beskyldninger enn at denne dukker opp dessverre..."
Sist endret av kimamb; 10. juli 2019 kl. 23:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Svindel, dama fra "posten" kan ha vært hvem som helst. Og med siste meldinga prøver han å sette seg selv i offerrollen og gi deg dårlig samvittighet for å mistenke han for å svindle, for å prøve å komme unna.
Ikke vær naiv. Man putter sendinga i brevet selv, oftest allerede lukka igjen, veier det på posten, posten merker og sender det. Du ser vel på konvolutten en pakkelapp eller antall frimerker som sier noe om hvor mye sendinga veide når den ble sendt? Ikke sannsynlig i det hele tatt at noen ansatte stjeler innholdet på veien og lar konvolutten komme fram limt igjen på nytt.
Sist endret av celtseus; 10. juli 2019 kl. 23:32.
Få nummeret og navnet til personen på Posten, så ringer du til butikken og etterspør vedkommende.
kimamb's Avatar
Trådstarter
16 1
Sitat av celtseus Vis innlegg
Svindel, dama fra "posten" kan ha vært hvem som helst. Og med siste meldinga prøver han å sette seg selv i offerrollen og gi deg dårlig samvittighet for å mistenke han for å svindle, for å prøve å komme unna.
Ikke vær naiv. Man putter sendinga i brevet selv, oftest allerede lukka igjen, veier det på posten, posten merker og sender det. Du ser vel på konvolutten en pakkelapp eller antall frimerker som sier noe om hvor mye sendinga veide når den ble sendt? Ikke sannsynlig i det hele tatt at noen ansatte stjeler innholdet på veien og lar konvolutten komme fram limt igjen på nytt.
Vis hele sitatet...
Takk for hjelpa. Tenker dette er svindel.
Hvordan går jeg videre? Svogeren min mente jeg kunne ringe banken og trekke pengene tilbake.
Hvordan skal jeg melde fra til politiet?

Sitat av Fkleppe Vis innlegg
Få nummeret og navnet til personen på Posten, så ringer du til butikken og etterspør vedkommende.
Vis hele sitatet...
Fikk ikke noe navn.

Det merkelige er at han har vært på Finn siden 2010, og hadde bare gode tilbakemeldinger.
Sist endret av kimamb; 10. juli 2019 kl. 23:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du får ikke trukket tilbake pengene dine.
Spør hsn etter hvem han snakket med, om han ikke husker så kan han gå ned igjen for å spørre.
Du kan evt få tidspunkt på når varen er sendt (om hsn ikke husker kan han se kontoutskrift) så kan de de på kameraet i butikken
Lukter svindel!

Jeg skulle kjøpe en jaktrifle som jeg kom over på finn. Snakket med selger om hvordan vi skulle gjøre det. Blei enig at jeg skulle føre over penger før han sendte våpenet. (Snakk om 8k)

Hadde god kontakt med han i 2-3 dager, før han sa han var på ferie og skulle sende våpenet da han kom tilbake.

Merket fort at det var noe som ikke stemte. Anmeldte saken, saken blei henlagt 2 uker etterpå. Hadde både telefon og kontonr, så var egentlig en smal sak for politiet.
kimamb's Avatar
Trådstarter
16 1
Så jeg burde snakke med selger, og spør om hvem han snakka med på postkontoret?
Så ringe postkontoret?
Han ga dette bildet i Finn samtalen før han sendte brevet.
Sist endret av kimamb; 11. juli 2019 kl. 00:43. Grunn: Doxa meg selv med uhell.
Dette her lukter, men vet noen i posten stjeler, Foreldrene har flere ganger ikke mottat brevpost med kjøp fra seriøse nettbutikker. en gang pappa bestilte Toner til skriver så var det 3 pakker som ikke kom frem, heldigvis så trodde nettbutikken på min fra og neste nytt 4 ganger, fjerde gangen kom det frem. Min far klarte aldri å finne ut hvem eller hvor den ble stjelt når han snakket med posten.
Hvem sender en cpu rett i en ufora brev konvolutt..
kimamb's Avatar
Trådstarter
16 1
Sitat av rfa Vis innlegg
Hvem sender en cpu rett i en ufora brev konvolutt..
Vis hele sitatet...
Jeg foreslå faktisk konvolutt, men spesifiserte ikke hvilken type.

Det er også merkelig, hvorfor er det et 23-kroners frimerke, en prosessor veier vell mer enn 50g. (Står 150g på nettet).
Ut fra bildet så ser det ut som det evnt bare er putta en cpu i konvolutten, og i så tilfelle kan den vel alltids ha ramlet ut selv om den er limt siden limet på slike er ikke så veldig permanent. I hvertfall ikke sist jeg brukt det.

Men er uansett avsenders ansvar normalt sett. Han vil nok ikke få noe ut av posten så hadde bare klaget til han og spurt om å få det refundert
Sist endret av rfa; 11. juli 2019 kl. 01:02.
kimamb's Avatar
Trådstarter
16 1
Jeg fant nummeret til biblioteket der "post i butikk" er inne i. https://www.1881.no/bibliotek/biblio...k_100535739S1/ burde jeg ringe og spørre i morgen?

Sitat av rfa Vis innlegg
Ut fra bildet så ser det ut som det evnt bare er putta en cpu i konvolutten, og i så tilfelle kan den vel alltids ha ramlet ut selv om den er limt siden limet på slike er ikke så veldig permanent. I hvertfall ikke sist jeg brukt det.

Men er uansett avsenders ansvar normalt sett. Han vil nok ikke få noe ut av posten så hadde bare klaget til han og spurt om å få det refundert
Vis hele sitatet...
Han la det i antistatisk pose.
Sist endret av kimamb; 11. juli 2019 kl. 01:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Saken er vel helst uansett om hun på posten sier at han la den inni, så er det vel gjerne han sitt ansvar om ikke du har ment han burde sende det på annen måte enn han selv ønsket...
kimamb's Avatar
Trådstarter
16 1
Sitat av rfa Vis innlegg
Saken er vel helst uansett om hun på posten sier at han la den inni, så er det vel gjerne han sitt ansvar om ikke du har ment han burde sende det på annen måte enn han selv ønsket...
Vis hele sitatet...
Det var jeg som dessverre foreslo konvolutt, dog han skulle ha skjønt at han skulle ha hatt en polstret en.



Her er hele loggen:
Sist endret av kimamb; 11. juli 2019 kl. 01:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Svindel eller ikke, den prosessoren hadde nok ikke vært brukbar etter å ha gått gjennom postsystemet med kun litt antistatisk mykplast rundt seg. Brevpost behandles ganske brutalt, men tåler dette greit så lenge vekta er noenlunde uniformt fordelt. Det er ikke utenkelig at prosessoren har blitt kastet frem og tilbake inne i konvolutten, og til slutt fått nok moment til å ryke ut gjennom en av sidene. Posten forsøker å lime igjen konvolutter som går i stykker, om de oppdages, men det vil være rart om de lot en helt tom konvolutt gå videre.

For å adressere noen andre ting som skurrer for meg:
- Prosessoren veier 27,2g, så 23kr virker riktig. Usikker hvor du har lest noe annet.
- Navnet på bildet tyder på at dette er en kvinne som mottar pengene, men du sier konsekvent at det er en han. Hvis du snakker med en mann, så er denne kvinnen enten et annet svindeloffer som blir utsatt for en annen form for svindel, eller så er personen du snakker med bannlyst fra Vipps allerede og har begynt å utnytte bekjente.
- For en som ikke sender så mye i posten, så er det helt innafor å gå til skranken med hva enn man skal sende og få anbefalt en konvolutt/pakke som passer. Jeg har ofte fått en blankett å fylle ut adresse på, mens personen i kassa pakker inn og scanner konvolutten/pakken. At personen i kassa derfor gjorde dette er ikke utenkelig.
- Hvis dette var svindel, så var det et svært merkelig produkt å svindle med. Dette er en 7 år gammel CPU, og målgruppen for denne er nok rimelig snever.
- Det er fullt mulig å kontakte Vipps angående svindel, og de vil gjøre et forsøk på å etterforske dette. Det er derfor mulig du får igjen pengene derfra, men enklest om selger innser at det ikke er du som er en svindler og returnerer disse selv.

Hvis sitatet om at du havner i avisen for beskyldninger faktisk er reelt, så lukter dette derimot veldig som svindel. Dette er ikke noe en selger ville ha sagt om innholdet simpelthen forsvant på veien.
Sist endret av Dyret; 11. juli 2019 kl. 02:37.
Dama på posten har ikke lov å pakke for deg. I tilfelle nettopp dette skulle skje. For skulle pakka bli pakket feil og noe går i stykker, er posten ansvarlig.
kimamb's Avatar
Trådstarter
16 1
Dette er en 7 år gammel CPU
Vis hele sitatet...
Trenger den til VT-d og IOMMU

Navnet på bildet tyder på at dette er en kvinne som mottar pengene, men du sier konsekvent at det er en han. Hvis du snakker med en mann, så er denne kvinnen enten et annet svindeloffer som blir utsatt for en annen form for svindel, eller så er personen du snakker med bannlyst fra Vipps allerede og har begynt å utnytte bekjente.
Vis hele sitatet...
Det har vært normalen så langt, mange bruker kona si sin vipps om de har delt bankkonto. Har kjøpt ting helt fint før med å vippse til en annen person en dem.

Tenker jeg skal spørre selger om han kan refundere, siden sånn som jeg har forstått det så er det selgers ansvar å sende pakken riktig.

Tenker å skrive dette til ham:
"Forpakning og sending av varen går på selgerens ansvar. Siden konvolutten kom tom, så spør jeg om jeg kunne ha fått summen refundert, eller delvis refundert."
Sist endret av kimamb; 11. juli 2019 kl. 12:12.
Sitat av kimamb Vis innlegg
Trenger den til VT-d og IOMMU

Tenker jeg skal spørre selger om han kan refundere, siden sånn som jeg har forstått det så er det selgers ansvar å sende pakken riktig.
Vis hele sitatet...
Da det er du som har foreslått forsendelsemåten (for å spare penger) så kommer du ikke langt med det argumentet der.
Sitat av kimamb Vis innlegg
Det var jeg som dessverre foreslo konvolutt, dog han skulle ha skjønt at han skulle ha hatt en polstret en.



Her er hele loggen:
Vis hele sitatet...
Litt rart at personen helt ut av det blå "Da står jeg på posten, vipps meg nå".

Hvordan var limet på konvolutten når du åpnet den?
kimamb's Avatar
Trådstarter
16 1
Sitat av Best og værst Vis innlegg
Litt rart at personen helt ut av det blå "Da står jeg på posten, vipps meg nå".

Hvordan var limet på konvolutten når du åpnet den?
Vis hele sitatet...
Helt fin, så aldri ut som den hadde blitt åpnet.

Sitat av Jens1 Vis innlegg
Da det er du som har foreslått forsendelsemåten (for å spare penger) så kommer du ikke langt med det argumentet der.
Vis hele sitatet...
Jeg ser.

Sitat av Dyret Vis innlegg
men enklest om selger innser at det ikke er du som er en svindler og returnerer disse selv.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med dette?
Sist endret av kimamb; 11. juli 2019 kl. 12:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av kimamb Vis innlegg
Hva mener du med dette?
Vis hele sitatet...
Sett fra selgerens perspektiv, kan det like så godt være at mottakeren lyver om å ikke ha mottatt varen. Det er mange som blir svindlet på den måten også.
kimamb's Avatar
Trådstarter
16 1
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Sett fra selgerens perspektiv, kan det like så godt være at mottakeren lyver om å ikke ha mottatt varen. Det er mange som blir svindlet på den måten også.
Vis hele sitatet...
Ah, ja, har tenkt litt på at han kan tro det.
Men hvorfor sa Dyret at han skulle retunere pengene?
Sist endret av kimamb; 11. juli 2019 kl. 12:44.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Sett fra selgerens perspektiv, kan det like så godt være at mottakeren lyver om å ikke ha mottatt varen. Det er mange som blir svindlet på den måten også.
Vis hele sitatet...
Det var dette jeg også tenkte på. En kan jo bare hevde at en ikke har fått varen og da blir ikke alt så enkelt som en skal ha det til. For å se det litt på den andre siden her. Det er kjøper som har ansvaret for en vare under transport. Selger har her fått beskjed å sende i konvolutt. Selger har kvittering og bilder av både betalt frakt og produktet. På bildene ser det til og med ut at det er noe inne konvolutten, sier ikke at det er det når den sendes, men det ser slik ut. Har han til og med kvittering på selve 3770'en som han kan vise til i tillegg så har selgeren vist til dokumentasjon som tilsier at det er veldig sannsynlig at den varen faktisk er sendt. Her får en tvilsomt tilbake noe hvis en skulle tatt det videre.

Det er veldig kjedelig hvis slike situasjoner oppstår, men en burde sette seg inn i situasjonen før en handler noe en ikke har sett, og forskuddsbetaler. Kjøpe noe privat som må sendes generelt har jeg bare blitt mer og mer skeptisk til. Dette har blitt ett større og større problem. Bare for noen få år siden hørte jeg nesten ikke om noen tilfeller hvor folk hadde blitt svindlet. Nå er det titt og ofte. Har sluttet å handle brukt selv hvis det er ting som må sendes. Holder meg til lokale kjøp, eller kjøper helt ny vare.

Har en ikke fått en vare melder en jo fra om dette. Selv om dette er noe som mest sannsynlig kommer til å bli henlagt. Jo flere som melder jo bedre vil det være, og melder ingen i fra så får en jo bare lov til å fortsette uten konsekvenser. Troverdigheten til den personen blir jo ikke så høy hvis h*n har 40 saker på seg.

Veldig kjedelig at det hendte deg TS, men tror du bare kan se på dette som en tapt sak. Pengene tilbake tror jeg du kan se langt etter, men er selger oppegående så går det an å dele tapet (spesielt hvis h*n har svindlet deg). Tror selv ikke jeg hadde blitt med på å måtte betale tilbake hele eller noe av beløpet hvis jeg vet at jeg hadde sendt avgårde varen.
kimamb's Avatar
Trådstarter
16 1
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Har en ikke fått en vare melder en jo fra om dette. Selv om dette er noe som mest sannsynlig kommer til å bli henlagt. Jo flere som melder jo bedre vil det være, og melder ingen i fra så får en jo bare lov til å fortsette uten konsekvenser. Troverdigheten til den personen blir jo ikke så høy hvis h*n har 40 saker på seg.
Vis hele sitatet...
Melder til hvem?
Det er jo tyveri/svindel. Det melder en til Politiet.
kimamb's Avatar
Trådstarter
16 1
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Det er jo tyveri/svindel. Det melder en til Politiet.
Vis hele sitatet...
Ah, ja. Har aldri anmelt noe / noen før. Hvordan gjør jeg det? Og skal jeg anmelde Posten eller selger?
Sitat av kimamb Vis innlegg
Ah, ja. Har aldri anmelt noe / noen før. Hvordan gjør jeg det? Og skal jeg anmelde Posten eller selger?
Vis hele sitatet...
Du går til nærmeste politistasjon og sier du vil anmelde noe. Du kan også ringe 02800 og spørre om prosedyren.
Du kan jo nesten ikke anmelde noen av de, men du kan forklare hvordan det er. Så vil jeg i det minste tro at selgers navn blir notert, som selger. Tyveriet/svindelen kan jo ha skjedd hvor som helst, dette kan jo ikke du vite. Så du må bare melde i fra at du mottok en tom konvolutt, uten hull eller at du kunne se den hadde vært åpnet.
kimamb's Avatar
Trådstarter
16 1
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Du kan jo nesten ikke anmelde noen av de, men du kan forklare hvordan det er. Så vil jeg i det minste tro at selgers navn blir notert, som selger. Tyveriet/svindelen kan jo ha skjedd hvor som helst, dette kan jo ikke du vite. Så du må bare melde i fra at du mottok en tom konvolutt, uten hull eller at du kunne se den hadde vært åpnet.
Vis hele sitatet...
Kan nok ta en tur innom i dag.
Har du forsøkt å kontakte "skadde sendinger" i Posten? Har noe falt ut av brev i sorteringsmaskinene vet dem jo ikke hvilket brev det tilhører.
Hvis det ikke er hull i konvolutten kan det jo ikke ha falt ut slik uten videre
Tidligere hadde finn betalingsgaranti der pengene gikk i escrow, og ble overført selger når mottaker hadde fått og godkjent varene. Dette skulle byttes hos finn, og det skulle komme noe nytt som skulle erstatte escrow. Om finn nå har fått på plass dette, så anbefales det å bruke en slik løsning selv om det koster litt ekstra. Det er jo veldig kostbart å motta en tom konvolutt, vedkubbe eller murstein som kanskje har kostet kjøper tusenvis av kroner.

Ellers er jo tipset tidligere i tråden om å handle lokalt en sikker vinner.

Ellers er et generelt råd å stole kun på deg selv. Har selv opplevd å kjøpe et produkt til nærmere 10 000 som viste seg å være en nedgradert versjon av det produktet som var annonsert. Og skulle i beste fall kostet halvparten av det jeg betalte. Til tross for at annonseteksten var klinkende klar på hva som ble solgt stemte det jo ikke. Til tross for anmeldelse og klage til finn så førte det ikke engang til at svindleren ble utestengt. Så han solgte samme produktet noen måneder senere på finn.
Sist endret av random67489; 11. juli 2019 kl. 15:41.
Hva skjedde videre?