Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 2353
Hei!

Har nå fått et fryktelig stort bibliotek av filmer. Har kinosal hjemme, og ønsker å få sett disse filmene, men også hatt alt organisert.

Er ikke nybegynner når det kommer til bygging av maskiner etc. Men jeg har aldri rørt en filserver før, og er usikker på hva som skreves av en slik maskin. I første omgang så holder det med 6TB lagrinsplass. Men det er ønskelig å kjøre dette i RAID for best mulig sikkerhet.

Er det noen som kunne satt opp et oppsett så jeg i hvert fall har noe å gå ut i fra?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Random heimenasopplegg, f.eks. netgear readynas + en bunch passelig store disker.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Random heimenasopplegg, f.eks. netgear readynas + en bunch passelig store disker.
Vis hele sitatet...
Vil ikke gå for en ferdig NAS. Vil kunne ha en jeg kan oppgradere i senere tid, og vil da ha en selvbygd filserver.
Da må du spesifisere hva du ønsker av den.
Hvilket OS skal du kjøre? Hvilket raid-nivå? Hva slags tjenester skal du kjøre?

Problemet med egne filservere er at softwaren kan være litt kinkig å sette opp skikkelig, derfor er forslaget til slashdot egentlig mye bedre. En ferdig NAS-boks vil fungere mer enn tilfredsstillende nok.

I tillegg vil du aldri oppgradere en filserver. Det eneste er å bytte ut disker for å øke kapasitet, men det kan du gjøre på alt av hardware. Innen formfaktor eller interface-standarder endres er nok hardwaren ellers ubrukelig uansett.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Storebrand Vis innlegg
Vil ikke gå for en ferdig NAS. Vil kunne ha en jeg kan oppgradere i senere tid, og vil da ha en selvbygd filserver.
Vis hele sitatet...
Kva er det som er relevant å oppgradere? Og fordelen med ferdigløsninger er at det er billigare enn du kan snekre det sammen sjølv, det tar langt mindre plass, ettersom det er akkurat dei komponentane du treng etc.

Readynas kan du installere eigen linuxdistro på om du vil; det er intel atom cpu og ram, og generisk SATA kontroller...
Av OS for "nybegynnere" til dette vil jeg anbefale Synology sin NAS software som ligger ute på sidene dems, utrolig mange funksjoner å enkelt å sette opp.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Da må du spesifisere hva du ønsker av den.
Hvilket OS skal du kjøre? Hvilket raid-nivå? Hva slags tjenester skal du kjøre?

Problemet med egne filservere er at softwaren kan være litt kinkig å sette opp skikkelig, derfor er forslaget til slashdot egentlig mye bedre. En ferdig NAS-boks vil fungere mer enn tilfredsstillende nok.

I tillegg vil du aldri oppgradere en filserver. Det eneste er å bytte ut disker for å øke kapasitet, men det kan du gjøre på alt av hardware. Innen formfaktor eller interface-standarder endres er nok hardwaren ellers ubrukelig uansett.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte egentlig bare ren windows jeg. Av den grunn at dette skal kobles opp mot Plex/XBMC.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva er det som er relevant å oppgradere? Og fordelen med ferdigløsninger er at det er billigare enn du kan snekre det sammen sjølv, det tar langt mindre plass, ettersom det er akkurat dei komponentane du treng etc.

Readynas kan du installere eigen linuxdistro på om du vil; det er intel atom cpu og ram, og generisk SATA kontroller...
Vis hele sitatet...
Sånn jeg tenkte det var å kun kjøre et kabinett med x antall plasser. Så på et Fractal kabinett som ikke skiller seg ut, og så ryddig ut. Var plass til 8 disker og med 8 x 3TB har jeg plass i god tid. Og si at jeg kjøper netgear readynas med plass til 4 disker. Så må resten ligge rundt i usb når jeg går tomt(?). Vil ikke ting være mer ryddig med en selvbygd da?
Ingen problemer å bruke en linux-boks mot plex/xbmc, dersom du vil bruke vanlig windows fildeling er det bare å sette dette opp i linux (samba share).
Sikkerhetsklarert
Bruker selv en synology nas som lagringsløsning. 4bays. Enkelt å oppgradere. Har gått fra 4x500gb til 4x3tb (via 4x2tb)

Plex og mediaportal kjøres på htpc mot nas.
Kjører også air video server og emitapp for streaming til ipad og nettleser når jeg er på tur/ferie.
Sist endret av Pjukern; 25. juli 2013 kl. 22:27.
Når det kommer til bygging selv så har jeg pr nå en selvbygget filserver som kjører FreeNAS. Jeg fikk maskinen av en kjenning, og har egentlig bare kostet på meg et kontrollerkort og 3x norco 5disk hot-swap brønner. Denne maskinen har fungert utmerket til mitt bruk. La nylig til en tråd her på forumet med spørsmål før jeg skal "oppdatere" meg litt. http://freak.no/forum/showthread.php?t=251832

Har (dessverre) endt opp med et langt dyrere alternativ enn det jeg hadde håpet på i utgangspunktet. Det skrives en del om hva som anbefales her: http://forums.freenas.org/threads/so...estions.12276/

Basert på det endte jeg opp på et oppsett som det de skisserer. Jeg har ennå kabinettet jeg hadde valgt ut (12 disk hotswap), men innmaten er nå adskillig mer server-spec. Blir spennende å se når jeg får det i hus
Supermicro X9SCM MicroATX
Xeon E3-1230
2x 8GB Kingston ECC
2x IBM ServeRAID M1015
6x 3TB + 6x 2TB (da jeg har 5x 2TB fra før)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Storebrand Vis innlegg
Så må resten ligge rundt i usb når jeg går tomt(?). Vil ikke ting være mer ryddig med en selvbygd da?
Vis hele sitatet...
Du skriv at behovet ditt er 6TB. Det er antakeleg billegare å kjøpe nye disker om to år når du går tom for plass, enn å kjøpe eiga maskinvare og bygge sjølv. Alternativet ditt er å kjøpe ein boks til.

Og xbmc er ikkje et OS - men *alle* dagens OS støtter smb heilt utmerka, og det støtter også alle heime-NAS-løsninger. ReadyNAS støtter i tilleg utav boksen afs, nfs og rsync om du har interesse for den slags, og prinsipelt sett alt om du er villig til å sette det opp...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du skriv at behovet ditt er 6TB. Det er antakeleg billegare å kjøpe nye disker om to år når du går tom for plass, enn å kjøpe eiga maskinvare og bygge sjølv. Alternativet ditt er å kjøpe ein boks til.

Og xbmc er ikkje et OS - men *alle* dagens OS støtter smb heilt utmerka, og det støtter også alle heime-NAS-løsninger. ReadyNAS støtter i tilleg utav boksen afs, nfs og rsync om du har interesse for den slags, og prinsipelt sett alt om du er villig til å sette det opp...
Vis hele sitatet...
Per dags dato har jeg 4TB, men 6TB er noe som holder for meg i starten. Men uten å være ekspert på raid, så må jeg ha mer enn 6TB plass for å kunne speile, eller i hvert fall ha en sikkerthet på de 4TB mine.

Flott å se at du er så engasjert når det kommer til ReadyNas, men jeg vil tro at det er lettere for meg å bygge en egen når jeg vil trenge mer plass senere.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Hvorfor ikke sette opp et Refine R4 (XL evnt.) med fullt av disker. Kjør så opp Win7 for enkelhetsskyld. Sett så opp FTP-server på maskinen som fungerer som server. Hver gang du trenger en film henter du den fra serveren. Når det går lokalt vil det overføres fort.
Sist endret av uaexed; 25. juli 2013 kl. 22:44.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Hvorfor ikke sette opp et Refine R4 (XL evnt.) med fullt av disker. Kjør så opp Win7 for enkelhetsskyld. Sett så opp FTP-server på maskinen som fungerer som server. Hver gang du trenger en film henter du den fra serveren. Når det går lokalt vil det overføres fort.
Vis hele sitatet...
Er vel Define R4 du mener, men ja. Er den jeg har sett på, og som faktisk ser flott ut og som det er mulig å plassere i en stue. Ftp er jo en mulighet, men det jeg egentlig trenger hjelp til er hva jeg trenger hardware messig. Om det blir Windows eller om det blir en linux type er jeg litt usikker på enda, men når det eneste jeg trenger er god plass, sikkerhet og at plex fungerer så har jeg ikke bruk for noe mer.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sikkerhet og plex er gjerne noe du selv ordner software-messig. (Og OS-messig)

Du må gjerne google hvilke disker som funker bra til slik lagring med god hastighet og kvalitet. 7200 rpm er jo en selvfølge.
Jeg har dessverre bare litt peiling på SSDer siden jeg ikke har kjøpt HDD siden 2005.

Det er plass til 10 disker i Define R4, 8 HDD og 2 SSD. Dette gir mulighet for å kjøre SSDene i Raid 0.
Sist endret av uaexed; 25. juli 2013 kl. 22:56.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Sikkerhet og plex er gjerne noe du selv ordner software-messig. (Og OS-messig)

Du må gjerne google hvilke disker som funker bra til slik lagring med god hastighet og kvalitet. 7200 rpm er jo en selvfølge.
Jeg har dessverre bare litt peiling på SSDer siden jeg ikke har kjøpt HDD siden 2005.
Vis hele sitatet...
Det er jeg fullt klar over. Men leste at enkelte linux distroer krevde spesiell maskinvare. Men fått ned en del på arket nå. Hva anbefaler du/dere når det kommer til hovedkort og prosessor? Holder det med 4gb ram eller trengs det mer?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Storebrand Vis innlegg
Det er jeg fullt klar over. Men leste at enkelte linux distroer krevde spesiell maskinvare. Men fått ned en del på arket nå. Hva anbefaler du/dere når det kommer til hovedkort og prosessor? Holder det med 4gb ram eller trengs det mer?
Vis hele sitatet...
8gb ram koster "ingenting". Haswell bruker svært lite strøm. Kjøp en av de mindre utgavene, du trenger ikke topp-utgavene av i5/i7. Hovedkort trenger heller ikke noe spesielt med mindre du vil ha WiFi eller flere enn ett PCI-16 spor.

Rettelse. HK må ha nok SATA plasser.

Kjøp egen kontroller for diskene som du benytter i tillegg til HK.
Sist endret av uaexed; 25. juli 2013 kl. 23:01.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg henger meg på Slashdot, hjemmelaget filserver er så 2005, dagens nasbokser er såpass robuste og fleksible at for hjemmemarkedet skal du enten være idiot eller helt teknologisk i bakleksa for å bygge filservere.

Synology og qnap er de jeg har strålende erfaring med.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Storebrand Vis innlegg
Per dags dato har jeg 4TB, men 6TB er noe som holder for meg i starten. Men uten å være ekspert på raid, så må jeg ha mer enn 6TB plass for å kunne speile, eller i hvert fall ha en sikkerthet på de 4TB mine.
Vis hele sitatet...
4x4TB disker, RAID5 - en disk i redundans. Da har du 12TB plass tilgjengelig. Når du har behov for meir plass napper du ut disk #1, setter i større disk, venter til den har bygd på nytt, og gjentar for kvar disk, så har du automagisk meir plass med mange ferdigløsninger.
Hvorfor ikke kjøre en server med esxi? Slenger han på et ok Intel NIC (eller et hk med 2 NICs) så vil han f.eks kunne kjøre FreeNAS/NAS4Free, pfsense osv og ende opp med en alt i en boks.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av uaexed Vis innlegg
Sett så opp FTP-server på maskinen som fungerer som server.
Vis hele sitatet...
Anbefaler du virkelig å overføre filmer via FTP, framfor å streame dei via et nettverksfilsystem som CIFS/SMB/NFS?

FYI er 1080P stortsett 20-30Mb/s, og trivielt å transportere over CIFS/NFS på vanlig 100Mb ethernet - og i dag er jo standarden 1Gb etherner.

ReadyNAS-saken eg har gir ca. ~400Mb/s lesehastighet på sekvensielle reads, plenty til å spille av 1080p og 4k materiale live om eg skulle ønske det.

Ikkje hør på råd fra nokon som anbefaler FTP i 2013!
Sitat av uaexed Vis innlegg
Sett så opp FTP-server på maskinen som fungerer som server. Hver gang du trenger en film henter du den fra serveren. Når det går lokalt vil det overføres fort.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden skal man sette opp FTP-server for å overføre filer? Det er en elendig løsning sammenlignet med omtrent alle andre teknologier for å dele filer jeg klarer å komme på er nevneverdig for en filserver

Sitat av uaexed Vis innlegg
Det er plass til 10 disker i Define R4, 8 HDD og 2 SSD. Dette gir mulighet for å kjøre SSDene i Raid 0.
Vis hele sitatet...
ssd i raid0? i en filserver? Greit at dette forumet har et avslappet forhold til rusmidler, men prøv å hold det i riktig underforum … Det finnes ingen grunner til å kjøre ssd i en filserver. Så mye I/O har du ikke bruk for. Bortkastet bruk av penger.

Sitat av storebrand
Per dags dato har jeg 4TB, men 6TB er noe som holder for meg i starten. Men uten å være ekspert på raid, så må jeg ha mer enn 6TB plass for å kunne speile, eller i hvert fall ha en sikkerthet på de 4TB mine.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke speile. For en viss sikkerhet trenger du raid5 (https://en.wikipedia.org/wiki/RAID#RAID_5). 4x3tb vil med raid5 gi deg totalt 9tb-lagring. Den dagen du trenger mer enn dette har trolig 4 eller 5tb-disker blitt såpass billige at du bare kan bytte til de. Langt mer kostnadseffektivt enn å kjøpe en shitload med 2tb-disker nå, eller drive og kjøre raid1 og speile data (som er temmelig poengløst med mindre det er snakk om å speile 2 disker)
Sist endret av liasis; 25. juli 2013 kl. 23:22.
Sitat av moridin Vis innlegg
Hvorfor i all verden skal man sette opp FTP-server for å overføre filer? Det er en elendig løsning sammenlignet med omtrent alle andre teknologier for å dele filer jeg klarer å komme på er nevneverdig for en filserver



ssd i raid0? i en filserver? Greit at dette forumet har et avslappet forhold til rusmidler, men prøv å hold det i riktig underforum … Det finnes ingen grunner til å kjøre ssd i en filserver. Så mye I/O har du ikke bruk for. Bortkastet bruk av penger.



Du trenger ikke speile. For en viss sikkerhet trenger du raid5 (https://en.wikipedia.org/wiki/RAID#RAID_5). 4x3tb vil med raid5 gi deg totalt 9tb-lagring. Den dagen du trenger mer enn dette har trolig 4 eller 5tb-disker blitt såpass billige at du bare kan bytte til de. Langt mer kostnadseffektivt enn å kjøpe en shitload med 2tb-disker nå, eller drive og kjøre raid1 og speile data (som er temmelig poengløst med mindre det er snakk om å speile 2 disker)
Vis hele sitatet...
Okei, du og slashdot greide å overtale meg! Så hvilken av NAS boksene er da å anbefale?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Storebrand Vis innlegg
Okei, du og slashdot greide å overtale meg! Så hvilken av NAS boksene er da å anbefale?
Vis hele sitatet...
Tjeh, trur eigentleg ikkje det har så veldig mykje å sei. Sjølv landa eg på Netgear, fordi dei gir deg roottilgang kjapt og enkelt, har VGA breakout på hovedkortet slik at du enkelt kan installere det du måtte ønske, og har grei firmware (debian-basert + egen frontend). Har denne, og den funker greit til min bruk.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tjeh, trur eigentleg ikkje det har så veldig mykje å sei. Sjølv landa eg på Netgear, fordi dei gir deg roottilgang kjapt og enkelt, har VGA breakout på hovedkortet slik at du enkelt kan installere det du måtte ønske, og har grei firmware (debian-basert + egen frontend). Har denne, og den funker greit til min bruk.
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg ville heller gått for denne: http://www.dustinhome.no/product/501...l-gigabit-lan/ - Da får du med en ekstra 2TB disk. Jeg tror jeg kommer til å gå for den serveren i nærmeste fremtid. Har lest litt, og denne ser ganske grei ut til ditt bruk.
Sitat av Storebrand Vis innlegg
Okei, du og slashdot greide å overtale meg! Så hvilken av NAS boksene er da å anbefale?
Vis hele sitatet...
Både jeg og Atx vil nok anbefale QNAP sin TS-419II. Jeg har hatt gleden med å sette opp en rack-utgave av den for en bedrift, og utover funksjonen med å kunne virtualisere er det ikke mye av det man trenger som mangler kontra det man vil kunne kalle en virkelig server.

Synology, som jeg ikke har noen erfaring med, det må du spørre Atx om, har muligheten for å kople til utvidelser med plass til flere disker.
glem hele nas greiene og bare har windows eller linux på maskinen og koble den rett i "hjemmekinoen" mye bedre å se filmer i windows\linux en å rote rundt på en mediastreamer. pluss du kan surfe på nett osv. hadde popcornhour når den kom men den ble aldri like god som pcen. har i dag appletv men igjen så er pc tingen. bare stress med nas da. er uansett bare å sette opp shares hvis du vil dele med andre i nettet
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av l0hre Vis innlegg
glem hele nas greiene og bare har windows eller linux på maskinen og koble den rett i "hjemmekinoen" mye bedre å se filmer i windows\linux en å rote rundt på en mediastreamer. pluss du kan surfe på nett osv. hadde popcornhour når den kom men den ble aldri like god som pcen. har i dag appletv men igjen så er pc tingen. bare stress med nas da. er uansett bare å sette opp shares hvis du vil dele med andre i nettet
Vis hele sitatet...
Dette er noe jeg ville kalle å gå ti år bak i tid.
Er forslaget mitt helt idiotisk?
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Hvorfor ikke kjøre en server med esxi? Slenger han på et ok Intel NIC (eller et hk med 2 NICs) så vil han f.eks kunne kjøre FreeNAS/NAS4Free, pfsense osv og ende opp med en alt i en boks.
Vis hele sitatet...
Sikkerhetsklarert
Sitat av l0hre Vis innlegg
glem hele nas greiene og bare har windows eller linux på maskinen og koble den rett i "hjemmekinoen" mye bedre å se filmer i windows\linux en å rote rundt på en mediastreamer. pluss du kan surfe på nett osv. hadde popcornhour når den kom men den ble aldri like god som pcen. har i dag appletv men igjen så er pc tingen. bare stress med nas da. er uansett bare å sette opp shares hvis du vil dele med andre i nettet
Vis hele sitatet...
Misforstått?

Jeg ser filmer direkte fra windows (der jeg kjører hhv medieportal eller plex, alt ettersom hvilken plattform jeg skal vise det på)

Lagringen er på nas. Bruker smb for å knytte dette sammen. Kunne brukt iscsi også, men vil ha de samme data tilgjengelig fra flere maskiner i nettet, så da ble nettverkshare enklest.
slashdot
AtXbYeA
moridin
meitemark

Takk for svar. Jeg får sette med ned, og sjekke litt hva jeg ender opp på. Men har i hvert fall fått flere valgmuligheter!

Men litt offtopic her. Nå som jeg har så mange datakyndige personer samlet her. Kunne dere ikke tatt en titt på den andre tråden min som omhandler aids bildeopplastnings tjenesten. River snart av meg håret hvis jeg ikke får den til å funkere her! Får jo ikke sett noen bilder som blir lasta opp her inne.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Er forslaget mitt helt idiotisk?
Vis hele sitatet...
jeg for min del støtter faktisk dette... dog kommer som regel hardware fremfor kostnad hos meg.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Er forslaget mitt helt idiotisk?
Vis hele sitatet...
For all del nei, men man kan heller ha en frittstående ekstern NAS-boks koblet opp via iSCSI til ESX-miljøet kontra å kjøre lagringen virtuelt, ville jeg gjort any day of the week.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Har faktisk sett litt på å bygge filserver selv i det siste, men du må jobbe ganske bra for å få et lite stuevennlig system som faktisk er billigere en hva du får som ferdigvare. Jeg er ikke veldig imponert over ytelsen til de billigere QNAPene men det er pga atom prosessorene der ikke kicker unna noe særlig, men om du bare skal serve filer så vil det også holde plenty.

Den eneste gode grunnen jeg har til å ha lyst til å bygge eget er min fetish for zfs filsystemet og jeg kjenner ikke til noen ferdige løsninger i min prisklasse som kjører nexenta[1] eller tilsvarende. Mulig det kommer nå som ZoL faktisk er kommet i stable, men jeg tørr ikke holde pusten, og ytelsen til ZoL er vel heller ikke helt på høyde enda.

Om jeg skulle gått for ferdigpakke til lagring av videosamlingen så hadde jeg nok sett nærmere på [2] sitt nye 8porters nas, pris uten disker ligger på rett under 8000,- Tenker du på å også bruke boksen som mediaserver til plex(eller tilsvarende), vel da er det nok ikke nok juice til de heftigste transcodingen. Om du bare trenger råddata fra boksen så er den null problem.


[1] http://www.nexenta.com/corp/products...ge/nexentastor
[2] http://www.anandtech.com/show/7071/s...oho-nas-review