Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 5935
Som noen har merket er det fryktelig varmt i Oslo for tiden. På dagen er det 25-30 grader og det er tropenetter hver natt nå. Nå er det ca 22 grader ute, mens inne på soverommet mitt er det 31 grader. Helt umulig å få sove i slike tempraturer!

Er det noen her som vet om måter å få ned tempraturen på? Jeg har ikke air condition. Noen som kan noen røvertriks? =D
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Det er ingen røvertriks, kontoret mitt holder mellom 28-34 grader hver dag nå, hele døgnet.

AC på soverommet er fantastisk pluss varmepumpe på stuen.
åpne vindue prov det!
Eneste jeg kan komme på som hjelper er en vifte.
eller så kan du legge deg på steder hvor det er kaldt, som i kjellern ( hvis du har det )
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
åpne vindue prov det!
Vis hele sitatet...
Hjelper lite merker jeg, har vinduet åpent 24\7 pluss døren åpen for gjennomtrekk, går aldri under 28 grader og det er selv om maskinen er avslått.
-Gjennomtrekk i huset/leiligheten
-Dypp et klede,tøystykke,skjerf etc. i iskaldt vann og surr rundt hodet.
-Ha gardiner nede på vinduer som ikke er åpnet, så strålevarmen fra solen er minst mulig.
-Kjøp billig vifte fra Clas Ohlson, og få luften inne i ditt rom til å sirkulere med luft utenfra så det ikke blir sauna.
-Ha pc nær vindu, så varm luft fra den slipper ut så fort som mulig og ikke varmer opp rommet ditt til det ekstreme.

Noen sånne småtips jeg kommer på i farta.

Snikedit: varm luft stiger, så prøv å opphold deg så lavt i ditt hus som mulig.
Sist endret av ZELDUR; 4. august 2011 kl. 00:28.
Noen som har tips til og hjelpe hunder?
har en hund i liten leilighet nå, den prøver og sove men ligger og peser og puster fort(henger sammen..)
bor i blokk med katt, vinduer er utelukker, vil heller ikke ha vann i hele leiligheten, har tenkt på vann seng som er fyldt med kald vann,men da blir han gjennom kald og syk.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av TobNor Vis innlegg
Noen som har tips til og hjelpe hunder?
har en hund i liten leilighet nå, den prøver og sove men ligger og peser og puster fort(henger sammen..)
bor i blokk med katt, vinduer er utelukker, vil heller ikke ha vann i hele leiligheten, har tenkt på vann seng som er fyldt med kald vann,men da blir han gjennom kald og syk.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at.... vann varmes opp ?

Mao det gir ingen mening.
Sitat av TobNor Vis innlegg
Noen som har tips til og hjelpe hunder?
har en hund i liten leilighet nå, den prøver og sove men ligger og peser og puster fort(henger sammen..)
bor i blokk med katt, vinduer er utelukker, vil heller ikke ha vann i hele leiligheten, har tenkt på vann seng som er fyldt med kald vann,men da blir han gjennom kald og syk.
Vis hele sitatet...
Legg håndklær i fryseren og legg de rundt hunden når de mjukner litt.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Du er klar over at.... vann varmes opp ?

Mao det gir ingen mening.
Vis hele sitatet...
Kaldere enn luften en stund.
Sist endret av ImsdalFlaske; 4. august 2011 kl. 00:39.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av TobNor Vis innlegg
Kaldere enn luften en stund.
Vis hele sitatet...
Det varmes ganske fort opp og spesielt hvis noe varmt er i den som varmer opp rundt og romtemperaturen er ganske høy.

Og det tar fjorten evigheter å bytte vann i en vannseng.
Dra på en hvordan som helst elektrobutikk og spør etter kjøle anlegg ting.. Da finner de kanskje noe som kan funke flott : )

Vifter funker ikke uansett om det ikke er kaldere ute. de dytter bare luften frem.
1: Slå av all elektronikk du ikke bruker (lys, dekoder, tv, pc, ps3/xbox etc).
2: Rydd rommet slik at det blir "større"/luftigere (bort med klær osv).
3: Kjøp en vifte.

Dette fungerer for meg. Har merket klar forskjell ved punkt 2. Ellers er det ikke mye du kan gjøre, bortsett fra AC..
Sett en kanne med vann og masse is foran viften, funker flotters for meg
Sitat av TobNor Vis innlegg
Noen som har tips til og hjelpe hunder?
har en hund i liten leilighet nå, den prøver og sove men ligger og peser og puster fort(henger sammen..)
bor i blokk med katt, vinduer er utelukker, vil heller ikke ha vann i hele leiligheten, har tenkt på vann seng som er fyldt med kald vann,men da blir han gjennom kald og syk.
Vis hele sitatet...
kjøleteppe

http://www.compizoo.no/index.php?mai...roducts_id=166
Hvis du er av den typen som ikke klarer å sove uten dyne så hjelper det veldig å bare ta ut dyna og sove med kun dynetrekk.
Du kan alltids lage din egen "ac" med inspirasjon fra noe slikt: http://www.youtube.com/watch?v=B_Xeof4cS1Y

Det vil nok ikke være kraftig nok til å kjøle ned et helt rom, men vil nok ha god effekt hvis du peker den mot senga!
Har selv noe lignende i mitt drivhus, og jeg fikk ned temp fra 35-37 til 28-30
Sist endret av Torepia; 4. august 2011 kl. 03:24.
Du kan jo alltids mekke deg et lite AC anlegg, det gjorde jeg i fjor bare på fun.

Funka faktisk ganske bra!

noe alla detta : http://www.youtube.com/watch?v=_PwplxoJSDw

Lykke til !
Eller bare sove i bilen med acen på seff kobla opp til batteri lader lol!
- Bytt ut dyne og dynetrekk med pysjamasbukse og t-skjorte.
- Teip fast aluminiumsfolie på vindusruten, særlig dersom du har vindu på solsiden av huset. Gardiner er på innsiden, og dermed varmes luften mellom gardinen og vinduet opp.
- Pass på å lukke kjøleskap skikkelig, kjøleskapet avgir masse varme. Lukk også døren mellom varme og kalde rom.
- Gjennomtrekk er i stor grad avhengig av åpning både på solsiden og skyggesiden av huset, dersom du bare har et vindu og dør ut i gangen blir det lite ut av det.
- Ad hund kan det hjelpe å klippe/barbere den på magen hvis den har mye pels. Du kan også bruke frosne grønnsaker el. som du pakker inn i et håndkle og lar hunden ligge på, den flytter seg selv når den blir kald.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det varmes ganske fort opp og spesielt hvis noe varmt er i den som varmer opp rundt og romtemperaturen er ganske høy.

Og det tar fjorten evigheter å bytte vann i en vannseng.
Vis hele sitatet...
Man bytter som regel ikke vann? har gjerne en tempratur"dimmer" på senga..
Sett opp vinduet på soverommet ditt og sov med døra åpen. Deretter går du til kjøkkenet ditt og setter avtrekksvifta på full styrke. [Obs! Pass på at det er flere vinduer oppe hvis du bor i et stort hus.] God natt
De to siste ukene har temperaturen hjemme snitta på 29 grader.
Problemet mitt er at jeg har katt, så jeg kan ikke smelle opp alt uten å passe på at katten ikke hopper i døden.

skal prøve vifte + isvanntrikset .Om det funker, reiser jeg rett på biltema og kjøper 5 nye vifter.
Sov med kun dynetrekk over deg
Sov på gulvet
Sett på en vifte
Ha full lufting hele dagen (ulurt hvis du har en massiv 60" flat 3dskjerm på rommet og bor i 1.etg)

Fryktelig frustrerende tider for min del iallefall, jeg er til vanlig veldig varm av meg og fryser sjeldent selvom det er -20 så tempraturene som er nå er døden for min del.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av F10 Vis innlegg
Man bytter som regel ikke vann? har gjerne en tempratur"dimmer" på senga..
Vis hele sitatet...
Den fungerer da ikke i negativ retning din fjott.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
-Dypp et klede,tøystykke,skjerf etc. i iskaldt vann og surr rundt hodet.
Vis hele sitatet...
Tror det var meitemark eller nso som en gang poengterte hvor ineffektiv denne metoden egentlig er bare pga. at kluten er feilaktig plassert på hodet.

Riktig nok krever hodet mye av kroppsvarmen, men når man plasserer en kald klut midt på det til dels isolerende pannebeinet istedenfor på steder med mest mulig blodårer så forsvinner en del av poenget.

I en varmevekslingsprosess passer det svært dårlig å introdusere en isolerende skillevegg mellom de involverte mediene.

Blodårer i tinningene, halsen, håndleddene, lysken osv. er flotte steder å plassere en kald og nærmest våt klut for å avkjøle seg selv.
Jo større kontaktflate kluten og væskefilmen har mot huden din desto bedre vil den kjøle deg ned, derfor burde kluten være tilnærmet våt.
I vinduet(vindu med 4 småvinduer) mitt passet toppen til en elektrisk termobag. Tok bare av toppen og trøkket den inn i vinduet. Blir kaldt på innsiden og varmt ute. Helt fantastisk.
Ikke at det hjelper mye, men når du begynner å svette i senga kan du snu puta og dyna, det hjelper en smule en liten stund : )

edit: eller ha føttene utenfor dyna eller at feks venstrebeinet ligger utenfor dyna og høyre inni. Om du ikke vil ligger nude.
Sist endret av Egget; 4. august 2011 kl. 14:32.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Som noen har merket er det fryktelig varmt i Oslo for tiden. På dagen er det 25-30 grader og det er tropenetter hver natt nå. Nå er det ca 22 grader ute, mens inne på soverommet mitt er det 31 grader. Helt umulig å få sove i slike tempraturer!

Er det noen her som vet om måter å få ned tempraturen på? Jeg har ikke air condition. Noen som kan noen røvertriks? =D
Vis hele sitatet...
* Hold kjøleskap og fryser åpne. (Evt. flytt de på soverommet og la de stå åpne der.)
* Kjøp hvit maling. Bruk lyse på tapeter, gardiner osv.
* Fyll badekaret med isbiter.
* Sett kaldt vann på i alle kraner.
* Kjøp et par vifter på alle rom. (Plasser gjerne foran kjøleskapet)
* Drikk masse kald drikke.
* Fyll en varmeflaske eller ti med kaldt vann
* Heng opp bilder av vinternorge på veggene.
* Se en dokumentar fra en polferd.
* Kjøp aircondition anlegg
* Dans en regndans
* Bytt om polariteten på et varmeteppe, slik at du sitter med et kuldeteppe

* Sist, men ikke minst. "Du skal ikkje sova bort suarnatta. Den e for kort til det" Slutt å klag! Her har vi ikke sett snurten av sola omtrent hele sommeren, og jeg kommer til å slite med vinterdepresjoner gjennom en lang og mørk årstid. Den eneste gleden min vil være å skrive usaklige innlegg på internettfora

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Den fungerer da ikke i negativ retning din fjott.
Vis hele sitatet...
Negativ retning her vil vel være høyere temperatur, så det er vel ikke noe problem?
Sist endret av z0p; 4. august 2011 kl. 14:43.
Sitat av Egget Vis innlegg
Ikke at det hjelper mye, men når du begynner å svette i senga kan du snu puta og dyna, det hjelper en smule en liten stund
Vis hele sitatet...
"Welcome to the cooooool side of the pillow"

Sitat av z0p Vis innlegg
* Hold kjøleskap og fryser åpne. (Evt. flytt de på soverommet og la de stå åpne der.)
* Kjøp hvit maling. Bruk lyse på tapeter, gardiner osv.
* Fyll badekaret med isbiter.
* Sett kaldt vann på i alle kraner.
* Kjøp et par vifter på alle rom. (Plasser gjerne foran kjøleskapet)
* Drikk masse kald drikke.
* Fyll en varmeflaske eller ti med kaldt vann
* Heng opp bilder av vinternorge på veggene.
* Se en dokumentar fra en polferd.
* Kjøp aircondition anlegg
* Dans en regndans
* Bytt om polariteten på et varmeteppe, slik at du sitter med et kuldeteppe

* Sist, men ikke minst. "Du skal ikkje sova bort suarnatta. Den e for kort til det" Slutt å klag! Her har vi ikke sett snurten av sola omtrent hele sommeren, og jeg kommer til å slite med vinterdepresjoner gjennom en lang og mørk årstid. Den eneste gleden min vil være å skrive usaklige innlegg på internettfora
Vis hele sitatet...
Gratulerer, du har nå definert røverttriks.
Sitat av Ensiferum Vis innlegg
Vis hele sitatet...

skal bare legge til :

det finnes også kjølehalsbånd og kjøle dekke..
Sitat av z0p Vis innlegg
* Bytt om polariteten på et varmeteppe, slik at du sitter med et kuldeteppe
Vis hele sitatet...
Ja, det er akkurat sånn det fungerer
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det varmes ganske fort opp og spesielt hvis noe varmt er i den som varmer opp rundt og romtemperaturen er ganske høy.

Og det tar fjorten evigheter å bytte vann i en vannseng.
Vis hele sitatet...
Yes, det gjør det, og til slutt så er vannet på samme tempratur som rommet.
Mye rare råd her gitt. "Hold kjøleskapdøra åpen". Fin måte å ødelegge kjøleskapet på.

"Sett opp døra + alle vinduer og sett på avtrekksvifta" ... hvem er det som tør å sove med døra og alle vinduer åpne?? Må være en tjuv som skrev den.

Kjøp en vifta med ø40cm, sånn som står på gulvet. Den har gjort susen her hos meg når det er for varmt. Fungerer fint til å få ut matos og til å tørke klær med inne når det regner ute. Mygg og bananfluer trives ikke i rommet når man har på vifta. Persienner som dekker hele vinduet er suverene.

Drikk mye kaldt vann, selv om man svetter er det bedre enn å være zombie.
Sist endret av Taurean; 8. august 2011 kl. 22:34.
Om fire måneder når det er sprengkulde kommer vi til å se på denne tråden og gråte.
Ja, tenkte på det :/
vi kommer til og sitte der og fryse stumpen av oss, og tenkte" Hva faen var gærnt med oss"
*Nå er det 11c.
Lag deg noe som dette: http://www.youtube.com/watch?v=zR9CA8lJGvs denne passer for litt større rom men er ganske så krevende å lage.
Denne: http://www.youtube.com/watch?v=mJPd2x9CJ0Y er kjempe grei!, har lagd 2 stykker selv og det funker kjempe bra. den ene lagde jeg med en 210mm vifte outake og en 50mm vifte inntake, funker braaaaa!