Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 844
Jeg holdt på med å grave noen blomsterbed i hagen i går da jeg kom over denne merkelige steinen. Lurte på om vi hadde noen (hobby)geologer på forumet her som kunne hjulpet meg med å finne ut hva det er. Hvem er stein-gale i et forum fullt av steingale?
Legger ved et bilde her som viser steinen fra to forskjellige sider. Den er ca. like tung som man skulle anta en stein på den størrelsen er. Det vil si - den er verken overraskende lett, eller tung. Overflaten virker ru på de mørke kantene, men litt glattere på de lyse. Ingen lukt. Ingen smak. Jeg vil laste opp et litt bedre bilde tatt med kamera litt utover kvelden, da disse to er tatt med tlf.



Mvh Z
Ikke lett å si, men ut fra det første bildet (med best lys) ville jeg tippet vanlig gneis.

Gneis er altså metamorf, derav stripete, ikke jevn blanding av mineraler. Mineralene kan være litt forskjellig, men typisk er det mørke biotitt og det hvite kvarts. Kvarts har for vane å brekke av i jevne flater, derav glattere overflate på det hvite partiet. Biotitt er en type "glimmer" som det kalles, du ser at det glimrer litt i flatene på det. Er det noe rosa/laksefarget der kan det være feltspat.

Disclaimer: Jeg er ikke geolog
Sist endret av *pi; 14. juli 2019 kl. 16:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.