Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 3950
Hei, jeg er en 18 år gammel gutt som er rødruss. Er en som fester rimelig hardt og ofte og drikker gjerne mye på hver fest. Jeg har festet hele Mai for utenom 3 dager. Problemet er nå at jeg igår merket at hjertet mitt slår fortere enn vanlig og har en del skjelvinger i hendene. Jeg googlet litt og fant fort ut at det mest sannsynligvis er alkoholabstinenser. Jeg dro likevel ut på lørdagen og drakk meg av beina igjen. Idag slår hjertet fort igjen og skjelvingene i hendene er tilbake. Spørsmålet mitt er hvor farlig vil det være å fortsette å drikke ut russetiden og hva bør jeg gjøre? Hadde være utrolig kjipt å gå glipp av for eksempel natt til 17.
Er ikke farlig du skyver bare abstinensene videre som igjen kan føles verre ut
Du er ikke den første. Det er ikke sunt i det hele tatt. Men det funka for meg, festa hver dag i russetiden. Fikk en infeksjon/influensa eller noe mot slutten, men fortsatte likevel. Tok et par uker før jeg følte meg normal igjen etter det. Drakk ikke mye alkohol et helt år etterpå.

Edit: Du burde vurdere å drikke mindre, men feste like mye. Husker egentlig svært lite av russetiden etter midnatt, og skulle ønske jeg huska mer.
Sist endret av Chronic420; 12. mai 2019 kl. 23:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skaff deg noe benzo ( valium, sobril, stesolid e.l) som du kan ta en dag eller to eller 3 etter du er ferdig, da får du en mykere landing
Varsellampene lyser når noen anbefaler benzodoazepin for å kunne drikke mer. Du opplever det man kaller god gammaldags fyllenerver. Ta det rolig et pa dager og kos deg på en fest natt til 17. Når abstinensene kommer er det bare å ignorere dem. Se en film. Gå en tur. Om du ikke får sove så står du opp og leser ei bok. Å ty til benzo er som å skjære av deg hodet for å klippe håret.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Varsellampene lyser når noen anbefaler benzodoazepin for å kunne drikke mer. Du opplever det man kaller god gammaldags fyllenerver. Ta det rolig et pa dager og kos deg på en fest natt til 17. Når abstinensene kommer er det bare å ignorere dem. Se en film. Gå en tur. Om du ikke får sove så står du opp og leser ei bok. Å ty til benzo er som å skjære av deg hodet for å klippe håret.
Vis hele sitatet...
Det vil jeg ikke si det er. Alkoholabstinenser er potensielt farlige, og benzodiazepiner er primærbehandling for dette. Nedtrapningsplan på 5-7 dager med oxazepam eller diazepam er normalt regime på instititusjon for å unngå kramper, delir og kindlingeffekt.
Han er ikke i faresonen for å dø av abstinenser. Å selvmedisinere med benzo er helt spinnvilt.
Diger hamburger med alt på, og masse kald glasscola får deg i vater igjen. Og prøv å sove litt mellom slagene.
Trådstarter
5 5
Takk for mange svar. Benzo er dessverre utelukket da jeg går på pisseprøver for å få sertifikatet mitt igjen :/. Droppa fest idag og føler meg noe bedre så regner med at alt kommer til å ordne seg etter natt til 17. også

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Du er ikke den første. Det er ikke sunt i det hele tatt. Men det funka for meg, festa hver dag i russetiden. Fikk en infeksjon/influensa eller noe mot slutten, men fortsatte likevel. Tok et par uker før jeg følte meg normal igjen etter det. Drakk ikke mye alkohol et helt år etterpå.

Edit: Du burde vurdere å drikke mindre, men feste like mye. Husker egentlig svært lite av russetiden etter midnatt, og skulle ønske jeg huska mer.
Vis hele sitatet...
Russenavnet mitt er blackout så skjønner hva du mener. Husker lite av hva som har skjedd i russetia og regner med dette er noe jeg vil angre over senere. Skal prøve å ta det litt med ro.
Sist endret av Jegvetikkeee; 14. mai 2019 kl. 00:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Han er ikke i faresonen for å dø av abstinenser. Å selvmedisinere med benzo er helt spinnvilt.
Vis hele sitatet...
Nei, det er han ikke. Men å oppleve alkoholabstinenser er ikke bra, uansett. Ubehaget han beskriver er jo uproblematisk, men for hver gang dette skjer i hjernen og kroppen vil neste detox bli verre, og man vil til slutt oppleve delir. Alkoholabstinens og blackout allerede i russetiden er ikke bra, og man bør allerede da i ung alder gjøre disse landingene så myke som mulig, gjerne med nedtrapping på benzo.

Les deg opp på kindlingeffekt.
Så fremfor å drikke mindre så bør man ta sterkt vanedannende medikamenter? Hva med å ikke drikke sprit?
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det med å fortsette å drikke alkohol var ikke mitt forslag. Men å unngå abstinenser fra alkohol ved hjelp av nedtrapping på benzo er lurt. I dette tilfellet ville det sikkert vært nok med 30-40 mg sobril totalt, fordelt på to dager. Ikke minst for å få sove.
Han spurte heller ikke om kontrollerte midler for å dempe nervene men heller hvor farlig det ville være å fortsette å drikke i russetiden. Ikke anta at ditt egne løsslupne forhold til rusmidler bør appliseres til andre. At han sliter med måtehold er en indikator på at det kanskje ikke er så lurt å bruke flere rusmidler. Ingen lege med sinnet i behold ville skrevet ut benzo i dette tilfellet.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå har jo TS allerede sagt at han ikke kan benytte seg av benzo fordi han står på urinprøve så da er jo det ikke et alternativ uansett. Men til deg som påstår sa hardnakket at å benytte seg av benzo skal være så skadelig så er det faktisk sånn at alkohol er mye mer giftig for kroppen en benzo ( alkohol er det rusmiddelet som er MEST giftig for kroppen av ALLE rusmidler) Så å benytte seg av feks sobril i et par dager etter en langvarig alkoholbinge utgjør ikke noe ekstra helsrisiko, men hjelper heller til å dempe det fysiske ubehaget av milde alkoholabstinenser.

Når det kommer til avhengighet så er det en helt annen sak, selvfølgelig vil alltid risikoen for å bli avhengig være tilstede men det er faktisk mulig å benytte seg av avhengighetsskapenede midler innimellom UTEN å ende opp som gatenarkoman.

Hilsen tidligere heroinist som nå har et kontrollert forhold til rusmidler ( Ja det er faktisk mulig...)
Om man allerede har funnet ut, i russealder, at reparasjon fungerer, så bør man ikke blande inn sterke tabeletter.

Trådstarter bør, om det er nødvendig, starte med seruquel/ Remeron (IKKE Truxal).

Til dere som sier at det er søppel, det er ikke min erfaring. Vært tørr i nesten 2 år, og vet veldig, veldig godt hvor jævlig det er å bli edru.

Husk at ikke alle er så innbarket som andre. Noen kan ha fantastisk utbytte av de mildere (men reseptbelagte) midlene. Av disse får du søvn, kombiner dette med vann og prøv spise litt, og som 19 åring ish vil dette ro seg på 2-3 døgn.
Sist endret av tommen82; 15. mai 2019 kl. 13:54.
Jeg har ikke en eneste gang sagt at benzo er mer skadelig enn alkohol. Det handler om holdning. Ordner han seg et brett benzo? Fra hvem? Ender han med å ta litt benzo hver gang han er bakfull? Ender han opp med å få milde benzo-abstinenser? Tar litt benzo for å dempe disse?
TS er enda ung. Dette er hans første møte med hva ei fyllekule gjør.

Jeg har selv vært på turné og drukket på meg forstørret lever, mild delirium, kaldsvette og søvnløshet. Jeg har også hatt resept på sobril. Ikke av den grunn. Ville aldri medisinert bort fyllesjuka med reseptbelagte midler. Man får stå i det. Vi snakker ikke om langtidaalkoholisme og fare for liv. Ingen krise å ikke få sove ei natt, kaldsvette litt.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av tommen82 Vis innlegg
Trådstarter bør, om det er nødvendig, starte med seruquel/ Remeron (IKKE Truxal).
Vis hele sitatet...
Merkelig spesifikt forslag. Du er ikke trådstarters lege og burde være forsiktig med å gi medisinsanbefalinger uten å vite noe om den du gir dem til. Det fungerte for deg, men din fysiologi kan være vilt forskjellig fra TS'. Seroquel for fyllesjuke høres unødvendig ut for det jeg antar er en ellers frisk attenåring. De har en jævla kjip bivirkningsprofil, selv om de færreste faktisk opplever å få diabetes.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Jeg har ikke en eneste gang sagt at benzo er mer skadelig enn alkohol. Det handler om holdning. Ordner han seg et brett benzo? Fra hvem? Ender han med å ta litt benzo hver gang han er bakfull? Ender han opp med å få milde benzo-abstinenser? Tar litt benzo for å dempe disse?
TS er enda ung. Dette er hans første møte med hva ei fyllekule gjør.

Jeg har selv vært på turné og drukket på meg forstørret lever, mild delirium, kaldsvette og søvnløshet. Jeg har også hatt resept på sobril. Ikke av den grunn. Ville aldri medisinert bort fyllesjuka med reseptbelagte midler. Man får stå i det. Vi snakker ikke om langtidaalkoholisme og fare for liv. Ingen krise å ikke få sove ei natt, kaldsvette litt.
Vis hele sitatet...
'
Du kan drikke på deg forstørret lever osv men og ta en sobril du har respet på for å få en mildere landing fra fylla, der går grensen? ser du ironien i dette selv eller?
Nei, fordi jeg sluttet etter den uka og klarte meg fint. Drakk 10 øl dagen på turné og fikk vondt i sida. Det er dette som er forstørret lever. Levra gjør vondt fordi den er forstørret. Du ble nok ikke heroinist pga heroinet men heller din løsslupne holdning til rusmidler. Det er en helt sløkka holdning å kurere ett rusmiddels bivirkning med et annet. Uavhengig av hvor mye eller lite skadelig det ene er vs det andre.
Rådet om å medisinere seg for å kunne ruse seg mer er jo direkte ulurt! Det er bare veien videre ned i gjørma. Hold deg unna sprit, og prøv å nyte russetida med å danse og ha det gøy med venner. Danser du mer, drikker du mindre
Greia er vel også at når man er ung så kjenner man ikke sin egen begrensning. Iallefall ikke med sprit. Man bør vente halvtime mellom hver shot bare for å se an hvor mye effekt det har. Å bælme tett nedpå gjør jo bare at man får lang og stigende rus.
Sitat av panthe Vis innlegg
Rådet om å medisinere seg for å kunne ruse seg mer er jo direkte ulurt! Det er bare veien videre ned i gjørma. Hold deg unna sprit, og prøv å nyte russetida med å danse og ha det gøy med venner. Danser du mer, drikker du mindre
Vis hele sitatet...
Og om det er en avhengighet du er redd for, er ikke benzo veien å gå. Det er det veldig lett å bli glad i.
Sist endret av Lignumvitae; 15. mai 2019 kl. 17:41. Grunn: skrivefeil
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er ingen som sier at man skal bruker benzo for å kunne drikke mer, men kun som en løsning for å slippe unna plagsomme bivrikninger av langtidsfylla, var selv på fylla i to uker og prøvde å ta en pause en dag midt inni, det resulterte i sterk angst og hjertebank og det eneste som hjalp da var å pælme nedpå mer sprit. Skulle ønske jeg heller hadde hatt benzo tilgjengelig da hadde jeg sluppet å drikke det vekk. Det er minst like løssluppent å drikke 10 dager i strekk som det er å ta en sobril eller to innimellom, tror du at fordi alkohol er et lovlig rusmiddel så er det så jævla mye bedre å hive innpå med det kontra andre ting? Drikker du 10 dager i strekk vil jeg påstå at du har en gansle sløkket holdning til alkohol og hva det gjør med kroppen din. Alkohol er like avhengighetsskapende som benzo, så ikke sitt på din høye hest og tro at du er så mye bedre en alle andre. Og btw vi er på freakforum, sist jeg sjekket er ikke dette plassen for rus moralister
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og btw vi er på freakforum, sist jeg sjekket er ikke dette plassen for rus moralister
Vis hele sitatet...
Veldig enig i det. Var absolutt ikke meningen å være moralens lange arm. Det ble spurt om et råd, og rådet til en ung fyr på 18-19 år om å ta benzoer for å dempe fyllenerver er det vel mange som er enig i her at nødvendigvis ikke er det lureste.
Sist endret av Lignumvitae; 15. mai 2019 kl. 18:23. Grunn: dårlig setningsoppbygging
Regelen om å ikke moralisere er fjerna. Enig at det er ugreit å moralisere overfor noen som sitter midt i dritten men når det jevnlig ut av det blå anbefales sterkt vanedannende medikamenter som om det var ibux så må man faen meg få si i fra.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Regelen om å ikke moralisere er fjerna. Enig at det er ugreit å moralisere overfor noen som sitter midt i dritten men når det jevnlig ut av det blå anbefales sterkt vanedannende medikamenter som om det var ibux så må man faen meg få si i fra.
Vis hele sitatet...
Det er din mening, det er ikke så svart hvitt som du vil ha det til, men tydeligvis er du så innsauset i din egen oppfattelse av rett og galt at du ikke klarer å ha et litt mer åpent sinn på ting.

Ingen har anbefalt sterkt å ta benzo, det har kun vært foreslått som en løsning. En løsning som er standard innenfor helsevesenet. Så får det være opp til hver enkelt å vurdere om man skal benytte seg av den løsningen eller om man bare skal stå i ubehaget som du sier.

Om man tar benzo i to-tre dager for å slippe abstinenser så er det ikke dermed snakk om at en ender opp som pillenarkoman, med et så begrenset inntak av benzo er det INGEN skadelige bivirkninger og risikoen for å bli avhengig er svært liten.

Slutt med skremselspropaganden
Om du undrer på hvorfor du havner utenfor samfunnet kan du lese egne poster. Forstår du ikke at for hvermannsen er det et stort steg å ta å kjøpe benzo fra en dealer e.l? At du normaliserer det så heftig som du gjør viser jo at du har svært god tilfang til narkotika.

Løsning som er standard innenfor helsevesenet? En lege som skriver ut benzo til en fyllesjuk russ mister lisensen. Få litt bakkekontakt.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Om du undrer på hvorfor du havner utenfor samfunnet kan du lese egne poster. Forstår du ikke at for hvermannsen er det et stort steg å ta å kjøpe benzo fra en dealer e.l? At du normaliserer det så heftig som du gjør viser jo at du har svært god tilfang til narkotika.

Løsning som er standard innenfor helsevesenet? En lege som skriver ut benzo til en fyllesjuk russ mister lisensen. Få litt bakkekontakt.
Vis hele sitatet...
hahahah, utenfor samfunnet? Du understreker bare mer hvor store fordommer du har. Fordi jeg er tidligere heroinist så betyr det at jeg lever på utsiden av samfunnet? Jeg har høyskoleutdannelse med fast jobb i nettopp helsevesenet så jeg vet hva jeg snakker om.

Ikke har jeg noe overforbruk av hverken alkohol eller andre rursmidler, typ 3-4 ganger i året er jeg ruset.

Som jeg sier; alt er ikke så svart hvitt som du tydeligvis tror det er!
Like fullt støtter du benzo til en 18 år gammel russ.
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Om du undrer på hvorfor du havner utenfor samfunnet kan du lese egne poster. Forstår du ikke at for hvermannsen er det et stort steg å ta å kjøpe benzo fra en dealer e.l? At du normaliserer det så heftig som du gjør viser jo at du har svært god tilfang til narkotika.

Løsning som er standard innenfor helsevesenet? En lege som skriver ut benzo til en fyllesjuk russ mister lisensen. Få litt bakkekontakt.
Vis hele sitatet...
+ 1.Det er helt spinnvilt å medisinere bort noe tullete som russetiden. Han må lære av konsekvensene av å drikke så tett etter hverandre. Ingen 18 åring blir medisinert av sin fastlege for noe dumt som fyllesjuke.

60 år gamle alkoholikere som har drukket tett over en mye lenger periode, i kombinasjon av andre problemstillinger, ja de blir medisinert.

Sorry mac, det du kjenner på er abstinenser. Hvis du har tatt valget om å feste, så får du ri det ut som folk flest. Det er ingen lett vei ut, men det er enda vanskeligere å komme ut av en dårlig vane. Dårlig vane i ditt tilfelle blir å bli vant til tanken at du kan medisinere bort de dårlige effektene av alkoholbruk. Du er tross alt 18, så nå veit du hva alkohol over en lenger periode som russetiden gjør med kroppen din. Da har du forstått det.

Og, du som anbefalte bento. DETTE svaret er et eksempel på hvordan en bruker skaderedukusjonsprinsippet i praksis.
Sist endret av Denzel; 15. mai 2019 kl. 23:56.
Husker godt første gangen jeg fikk abstinesnsymptomer/skikkelig fyllenerver av alkohol. Dette kommer bare til å bli verre og verre for hver gang om du fortsetter å drikke hardt og hyppig slik som jeg selv har gjort. Gjør deg selv en tjeneste og lytt til kroppen din nå, ved å ta deg en lang pause fra alkohol etter russetiden. Det vil du ha igjen for.
Trådstarter
5 5
Har ikke noe planer om å fortsette å drikke etter russetia er ferdig på en god god stund. Selv om jeg bare er 18 har jeg allerede være dypt inn i rusmiljø og det var hovedsakelig benzo som var min favoritt. Selv om jeg ikke hadde gått på pisseprøver ville jeg nok ikke tydd til benzo da jeg har lært hvor farlig piller kan være. Jeg har vært clean i cirka 5 måneder bare så hadde vært dumt å falle utpå igjen bare på grunn av overfesting i russetia. Jeg er enig i at det er en dårlig ide å anbefale benzo til noen som bare er 18 år og det er flaks at det var akkurat meg du gjorde det til. Hvis jeg hadde vært uerfaren med dop ville jeg kanskje tatt imot rådet uten å vite noe om hvor farlig det kan være.
Prøv heller en nedtrapping på drikkingen. Gå over til rusbrus, og dropp sprit. Uansett vil jeg anbefale at du tar dette opp med legen.
Trådstarter
5 5
Sitat av Antidote Vis innlegg
Prøv heller en nedtrapping på drikkingen. Gå over til rusbrus, og dropp sprit. Uansett vil jeg anbefale at du tar dette opp med legen.
Vis hele sitatet...
Skal drikke for siste gang idag så tror jeg klarer meg fint.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Jegvetikkeee Vis innlegg
Har ikke noe planer om å fortsette å drikke etter russetia er ferdig på en god god stund. Selv om jeg bare er 18 har jeg allerede være dypt inn i rusmiljø og det var hovedsakelig benzo som var min favoritt. Selv om jeg ikke hadde gått på pisseprøver ville jeg nok ikke tydd til benzo da jeg har lært hvor farlig piller kan være. Jeg har vært clean i cirka 5 måneder bare så hadde vært dumt å falle utpå igjen bare på grunn av overfesting i russetia. Jeg er enig i at det er en dårlig ide å anbefale benzo til noen som bare er 18 år og det er flaks at det var akkurat meg du gjorde det til. Hvis jeg hadde vært uerfaren med dop ville jeg kanskje tatt imot rådet uten å vite noe om hvor farlig det kan være.
Vis hele sitatet...
Da er jo saken helt annerledes, hold deg langt unna benzo viss du har vært hektet på det. Bare bær obs på at du er i like stor faresone for å bli alkis sånn som du holder på nå, lett å bytte et rusmiddel med et annet. Så håper for din del at du klarer å begrense drikkingen etter russetiden.
Skal du på død og liv drikke, ta å hold deg til en 6pk, det er nå bare 1 dag igjen til 17 mai. Ikke no medisinering av benzo, det er bare teit for da blir du fullere, får muligens blackout og kan finne på mange "dumme" valg pga totalt mangel på selvkritikk. Det er nok milde alkoholabstienser eller mangel på vitaminer som oftest er tilfellet når man drikker over en periode.. Men ta deg en liten pause på 1-2 uker minst bare for å la kroppen puste litt igjen etter drikkinga som har pågått.. Du har ikke drukket lenge nok til at det er farlig med litt alkoholabstinenser vil jeg regne med. Da hadde du kjent det hardere. Litt ubehag må du pålage deg, men i dagene etter og under få i deg vann, mat med god næring og kanskje litt kosttilskudd, så skal du se at det bedrer seg realativt fort Sånn erre å værra russ.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du har vært hekta på benzo er det heller ikke rart at du får abstinensreaksjoner på alkohol. Det er krysstolerante stoffer, og stimulerer samme reseptorer i hjernen. Så drikkingen din nå trykker på de samme knappene som pillene gjorde.
Trådstarter
5 5
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Da er jo saken helt annerledes, hold deg langt unna benzo viss du har vært hektet på det. Bare bær obs på at du er i like stor faresone for å bli alkis sånn som du holder på nå, lett å bytte et rusmiddel med et annet. Så håper for din del at du klarer å begrense drikkingen etter russetiden.
Vis hele sitatet...
Har kompiser som ikke er russ som advardte meg mot akkurat dette siden det er som du sier enkelt og bare bytte rusmiddel når man har vært hekta på noe før. Russetia er over nå og jeg skal stoppe drikkinga nå. Kjenner bra på abstinensene nå men tror jeg kommer til å klare meg fint.
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tipper at du ikke har alkoholabstinenser...men heller fått smake på alkoholens bakside som gir fyllesyke i form av hjertebank, skjelving, angst og tankekjør...og det kan vare i noen dager.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tipper at du ikke har alkoholabstinenser...men heller fått smake på alkoholens bakside som gir fyllesyke i form av hjertebank, skjelving, angst og tankekjør...og det kan vare i noen dager.
Vis hele sitatet...
Dette er alkoholabstinenser. Milde, men enda alkoholabstinenser.

Milde alkoholabstinenser kan man få av så lite som én dag med tung drikking.