Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2880
Har kjøpt meg to nye disker, en SSD og en HDD, som jeg tenkte jeg skulle bruke i tillegg til de diskene jeg allerede har.
Jeg har Windos innstallert på en SSD som har fungert og fungerer fortsatt som den skal, men som begynte å bli litt liten.
Derfor kjøpte jeg en 500GB SSD som jeg først hadde tenkt jeg skulle legge inn windows på, men kom til å tenke på at jeg kan bruke denne i tillegg til eksisterende SSD og bare legg spill og bilder jeg skal jobbe med på den nye SSD'n.
Jeg har i tillegg en 2TB HDD som er rimelig full, derfor har jeg også kjøpt en ny 2TB HDD som jeg har fått formatert i diskbehandling og fungerer som den skal.

Problemet var først at jeg ikke fikk tilgang til den nye SSD'n, men etter å ha fiklet litt med tilkoblingene fikk jeg den til å virke, problemet nå er at den vises som to disker.
I tillegg ser det ut til at windows oppfører seg om jeg kobler til og fra en USB enhet i form av at ikonet for sikker fjerning av maskinvare blir borte for så å komme tilbake igjen, samt at det kommer opp et ikon i "Min datamaskin", bare for å forsvinne kort tid etter for så å komme tilbake igjen.



Noen som har vært borti tilsvarende og eventuelt kan fortelle meg hva problemet kan være og hvordan jeg kan rette opp i det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Win-Run diskmgmt.msc og gi oss screenshots av korleis det ser ut i disk management
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Jeg forsøkte meg på en reboot, da ville ikke maskinen starte, så plugget fra den nye SDD'n, og etter flere forsøk klarte windows til slutt å starte igjen. Problemet med USB ser ut til å være en tilkoblet enhet, for det problemet forsvant når jeg plugget ut alt annet enn mus og tastatur.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Win-Run diskmgmt.msc og gi oss screenshots av korleis det ser ut i disk management
Vis hele sitatet...
Har koblet till SSD men ser ut som jeg må starte på nytt for at den skal vises.



Laster opp et nytt bilde hvis jeg får maskinen til å boote med den nye SSD'n tilkoblet.



Da fikk jeg bootet, og for meg ser det ut som Windows ønsker å bruke den som system disk, men tanken var å ha den som ekstra lagring til ting jeg trenger at går litt raskere en vanlig HDD.

Nå ser det forsåvidt ut som at alt fungerer, men hvorfor lager windows en egen partisjon som den tydeligvis bruker til ett eller annet (ca 10MB som er i bruke men ikke vises når jeg går inn på partisjonen)?
Jeg har huket av for vis skjulte filer, men ingen filer eller mapper er synlig.
Er det slik at den nyeste SSD disken står som Disk 0 på grunn av hvilken "port" jeg har koblet til disken på hovedkortet, og har det eventuelt noen praktisk betydning?
Sist endret av Veggen; 24. februar 2019 kl. 16:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ser ingenting unormalt, går utifra at Windows ligger på stasjon C:? Anbefaler deg ikke å fikle med SATA ledningene på hovedkortet, justeringer må alltid gjøres i BIOS/EFI. Et godt tips er å sette dedikerte navn på stasjonene, f.eks C: settes lik «Win10» og D: settes lik «lagring».
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Tror jeg har fått det slik jeg vil ha det nå, men lurer på om jeg på en enkel måte kan få Disk 2 (D:) til å bli en disk, i stedet for en liten og en stor?

Nei, det kan du ikke. Dette er reservert av operativ systemet, vet ikke sikkert til hva. Den vises ikke i « Min Datamaskin», så er ikke det store problemet.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Disken var en gang i tiden hoveddisken, så er noe som henger igjen fra den tid, alt er slettet på den lille partisjonen, men finner ingen mulighet til å slå sammen partisjonene i diskbehandling.
Vurderer å bare flytte alt jeg skal ha av det som er på disken over til den nye tomme disken på 2TB og formatere den gamle, da får jeg kvittet meg med en del rusk jeg ikke trenger i samme slengen.
Uvaksinert 👍
Du må fjerne partisjonen men det går ikke via Windows gui, men det kan fikses fra commando vindu og diskpart, bare vær sikker på hva du gjør.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Er på ingen måte sikker på hva hvordan jeg går frem i cmd, så lar det bare ligge inntil jeg har fått ryddet opp på disken og kan formatere.
Har tatt backup av det viktigste på disken, men er fortsatt mye som vil være kjedelig å miste.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Problemet med USB-enheten som kom og gikk var forøvrig en USB 3 kabel fra skjermen jeg hadde plugget inn i en USB 2 port og hadde ingenting med den nye disken å gjøre, i tilfelle noen skulle oppleve å ha samme problem.
Hei. For å fjerne alt fra en disk går du i cmd og starter diskpart. Etter det bruker du list disk og skriver select disk "nummer" uten " ". For å fjerne alt på den skriver du bare clean og venter. Vipps er den da tom
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av DeadlineTD Vis innlegg
Hei. For å fjerne alt fra en disk går du i cmd og starter diskpart. Etter det bruker du list disk og skriver select disk "nummer" uten " ". For å fjerne alt på den skriver du bare clean og venter. Vipps er den da tom
Vis hele sitatet...
Problemet er ikke å tømme disken, men å få slått sammen den lille og store partisjonen på disk D: uten å måtte formatere eller slette innholdet i den store partisjonen.
Det er uansett ikke et stort problem og kan fint vente til jeg får ryddet opp på disken, men takk for forslaget.
Beklager, da har jeg misforstått. Men jeg ser den disken er dynamisk, og det er brukt til RAID konfigurerte disker. Den lille partisjonen vet jeg ikke hva er, står jo ikke noe der. Men det du må gjøre for å kunne få de sammen er å gjøre en clean, dessverre ingen veg utenom
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av DeadlineTD Vis innlegg
Beklager, da har jeg misforstått. Men jeg ser den disken er dynamisk, og det er brukt til RAID konfigurerte disker. Den lille partisjonen vet jeg ikke hva er, står jo ikke noe der. Men det du må gjøre for å kunne få de sammen er å gjøre en clean, dessverre ingen veg utenom
Vis hele sitatet...
Fort gjort, tittelen er også litt misvisende, da problemet først var med en SSD, som jeg fant ut av, men så spurte jeg om D:-disken etterpå som er en vanlig HDD.
Og har slått meg til ro med at jeg bare venter med D:-disken til jeg har får ryddet opp på den og kan formatere.
Det går an å slå disse sammen igjen med et repartisjoneringsprogram, men det har ikke null risiko. Jeg har også hatt mer hell i de tilfellene hvor den åpne plassen er lengre ut på disken i stedet for i front.

Jeg ville ventet til jeg hadde muligheten til å ta en full backup av den før jeg bega meg ut på å tukle med partisjoner på en disk med data på. Spesielt når gevinsten er skarve 101MB.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Dyret Vis innlegg
Det går an å slå disse sammen igjen med et repartisjoneringsprogram, men det har ikke null risiko. Jeg har også hatt mer hell i de tilfellene hvor den åpne plassen er lengre ut på disken i stedet for i front.

Jeg ville ventet til jeg hadde muligheten til å ta en full backup av den før jeg bega meg ut på å tukle med partisjoner på en disk med data på. Spesielt når gevinsten er skarve 101MB.
Vis hele sitatet...
Jeg har også kommet til denne konklusjonen, riktig nok på et annet/manglende kunnskapsgrunnlag og som du skriver er det ikke mye å hente, tilsvarer omtrent 5 bilder i RAW-format, så definitivt ikke verdt risikoen med å klusse til resten av disken.