Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2904
Heisann, kan starte med at jeg er en lærling i en ganske reputabel bedrift her i Norge. Jeg har en kontaktperson i bedriften jeg jobber i og sjefen min jobber i opplæringsbedriften. Teknisk sett er jeg ansatt i opplæringsbedriften og leid ut igjen til bedriften jeg jobber i.

Jeg har hatt en del problemer med helsa, både deppresjon, angst og kronisk sykdom. Min kroniske sykdom har jeg med samtykke sagt at h*n kan videreformiddle til arbeidsgiver, men ikke i detalje.

Uansett, så har denne kontaktpersonen sagt at h*n har taushetsplikt, derfor har jeg snakket en god del med h*n i detaljer om mitt personlige liv og problemer. Mye av det har også gått via SMS, og der er problemet. Kontaktpersonen har screenshotted alt av SMS og videresendt til sjefen, uten mitt samtykke. Ble da kalt inn i møte for noen uker siden, med sjefen, hvor h*n da hadde en bunke med papirer. Da hadde h*n printet ut disse screenshottsa.

Så da lurer jeg på om jeg har loven på min side, eller er det ingenting jeg kan gjøre? Vil ikke at arbeidsgiver skal sitte på all denne informasjonen.
Om kontaktpersonen faktisk har taushetsplikt kan h*n straffes da brudd på taushetsplikten tas veldig seriøst.

Vet du h*n har taushetsplikt? Har du taushetsplikt? Du vil i så fall ha skrevet under på en avtale om det.

Om personen ikke har taushetsplikt spørs det om det er noe du kan gjøre annet enn å ta lærdom av hendelsen. Du kan eventuelt prøve å henvende deg til arbeidsgiver direkte og håpe de er ålreite (men det virker det ikke som mtp at du måtte inn til møte).
Hei, takk for svar.
Jeg har skrevet under en taushetsplikt med både lærebedrift og bedriften jeg er utleid i.

Kontakpersonen har fortalt meg muntlig at h*n har taushetsplikt med det jeg forteller.

Har kalt inn arbeidsgiver til et møte iløpet av uka, så får jeg ta det opp og høre hva h*n sier.
Sist endret av Wiakflabvyabr; 26. februar 2019 kl. 03:52.
"Øko-Terrorist"
Taushetsplikt gjelder vel ikke om det er fare for liv og helse, så om du har snakket om noe i de baner tror jeg ikke du kommer så veldig langt.
Tja vanskelig denne, mye kommer av du jobber med, da din helse kan påvirke andres arbeidsmiljø og i ytterste konsekvens føre til situasjoner som kan sette dem i fare. Dette er jo selvsagt helt avhengig av hva slags jobb og hvilke sykdommer.

Je ville hørt med kontaktperson om hvorfor og på hvilket grunnlag han sendte disse smsene videre. Du kan si tal kontaktpersonen at du er skuffet over at det ikke ble tatt opp med deg først og at meldingene ble sendt i fortrolighet og at du troddepersonen hadde taushesplikt.

Det er jo bare og spørre arbeidsgiver på hvilket grunnlag de har samlet denne informasjonen. Har denne informasjonen noe med din jobb hverdag og gjøre, på virker denne informasjonen din stilling i firmaet. Og har den noen interesse for dem. Kan de ikke ikke gi noe godt grunnlag for dette så be om at de blir makulert.

Men alt kommer jo tilbake til hva du driver med og om din helse kan ha noe si for din jobbutførelse og sikkerheten til dine kollegaer.

Når det kommer til taushetsplikt, vel så lenge jeg ikke har fått det skriftelig så velger jeg og ikke ta det som sant. Og ingen har taushetsplikt hvis det kommer til bekymringer om liv og helse. Men en stor bedrift og ikke minst kontaktperonen dine burde kunne svare på hvorfor de har valgt å se på din helse som viktig.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Du har jo gitt samtykke, da frafaller reglene om taushetsplikt. Hvilke konsekvenser kommer disse sms'ene til å ha for din del?
Sitat av kmsc Vis innlegg
Du har jo gitt samtykke, da frafaller reglene om taushetsplikt. Hvilke konsekvenser kommer disse sms'ene til å ha for din del?
Vis hele sitatet...
Samtykke til hva?
"Min kroniske sykdom har jeg med samtykke sagt at h*n kan videreformiddle til arbeidsgiver, men ikke i detalje. "

Tvisten blir hvor grensa mellom detaljert og ikke detaljert går.