Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4039
Hei

Nå i sommer er det mange deltidsansatte som jobber ekstra, og jeg er en av de. Arbeider som deltidsansvarlig i en dagligvarebutikk, men har i perioder i sommer jobbet mer enn 37,5t på en uke.
Har jeg da krav på 100% overtid på alt over 37,5t eller gjelder dette kun heltidsansatte?
Hva har jeg eventuelt krav på utover 37,5t?

Vi følger landsoverenstemmelsen til HK, men det eneste som står om overtid i den (virker det som) gjelder kun heltidsansatte.

Takk
Sitat av Alfeamnn Vis innlegg
Hei

Nå i sommer er det mange deltidsansatte som jobber ekstra, og jeg er en av de. Arbeider som deltidsansvarlig i en dagligvarebutikk, men har i perioder i sommer jobbet mer enn 37,5t på en uke.
Har jeg da krav på 100% overtid på alt over 37,5t eller gjelder dette kun heltidsansatte?
Hva har jeg eventuelt krav på utover 37,5t?

Vi følger landsoverenstemmelsen til HK, men det eneste som står om overtid i den (virker det som) gjelder kun heltidsansatte.

Takk
Vis hele sitatet...
Det letteste du gjør for å få et helt korrekt svar er å snakke med tillitsvalgte. De fleste butikkene har dette, om du ikke vet hvem som evt er tillitsvalgt snakker du med noen av de som har jobbet der lengre en deg eller butikksjefen.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Som deltidsansatt vil du først få overtid for timene over en 100% stilling. Det vil altså i denne sammenheng si 37,5t om bedriften ikke skulle ha fulgt tariff etter 40t. (alminnelig arbeidstid), eller ved arbeid utover 9t om dagen.
Overtid beregnes over 14 dager. Dvs at selv om du har jobbet over 37.5 timer den ene uken, så får du ikke overtid med mindre du jobber over 37.5 neste uke også.

Jobber du over 9t om dagen får du overtid uansett, hvis jeg husker riktig.
Sist endret av Mr. Flash; 13. august 2014 kl. 17:19.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Overtid beregnes over 14 dager. Dvs at selv om du har jobbet over 37.5 timer den ene uken, så får du ikke overtid med mindre du jobber over 37.5 neste uke også.

Jobber du over 9t om dagen får du overtid uansett, hvis jeg husker riktig.
Vis hele sitatet...
Takk skal du ha.
overtid beregnes over 7 dager, ikke 14. Det du tenker på mr.flash, er gjennomsnittsberegning av overtid, og det gjøres over 8 uker. Står her ; http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
overtid beregnes over 7 dager, ikke 14. Det du tenker på mr.flash, er gjennomsnittsberegning av overtid, og det gjøres over 8 uker. Står her ; http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157
Vis hele sitatet...
Denne lenken går i mot de tidligere meningene her i tråden, så om noen vet noe om dette, hadde det vært fint.

Ved overtidsarbeid har du krav på et tillegg på minst 40 prosent av avtalt timelønn. Avtale om lavere prosentsats er ikke tillatt.
Vis hele sitatet...
Er det dermed lov for arbeidsgiver å kun gi 40% tillegg? Dette gjelder vel ikke meg uansett da vi følger landsoverenkomsten.

Jeg tolker det slik:
De deltidsansatte får overtidsbetaling hvis arbeidsmengden går utvoer det som står i §3.4 i Landsoverenskomsten 2012-2014 FOR HK

§ 3.4 sier egentlig bare at man ikke skal jobbe utover det arbeidsmiljøloven sier i tillegg til at fastsettelsen av arbeidsrammen skal avtales mellom arbeidsgiver og -tager. Dette vet jeg ikke om vi har, men regner med det er 7,5t dager, når skiftene gjerne er på 8t.

I tillegg står det i landsoverenkomsten at man har krav på 100%:
  1. I tidsrommet mellom 21.00 og 8.00 på hverdager
  2. Etter ordinær arbeidsslutt på dager før en søndag eller helligdag
  3. Etter 13.00 på fridager før en søndag eller helligdag
  4. På søndager, helligdager og 1. mai

§4.2.2 leser at man i andre tilfeller skal ha 50% overtid.

Noen som er enige i meg i at man da har krav på overtid etetr 37,5t men at prosentsatser varierer mellom 50 og 100% basert på tidspunkter på dagen?
Sist endret av Alfeamnn; 13. august 2014 kl. 19:00.
I følge §3.4, så lønnes overtidsarbeid for deltidsansatte etter arbeidsmiljøloven, i tillegg til enkelte punkter ført opp der.

Ville regnet med å få overtidsbetalt etter 40t/uken, og i prosentsatsene du skriver her 50 og 100%

Husk at om du er disponibel for arbeidsgiver i lunchen (svare tlf, ekspedere kunder osv) , og ikke kan forlate arbeidsplassen fritt og ha "din tid" så skal du ha betalt for lunch også. Mange opererer med 8 timers arbeidsdag, og 7.5 betalte timer. Man kan da oppnå overtid etter det som føres som 37,5 betalte arbeidstimer, selv om man har vært på jobb 40 timer til sammen.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Husk at om du er disponibel for arbeidsgiver i lunchen (svare tlf, ekspedere kunder osv) , og ikke kan forlate arbeidsplassen fritt og ha "din tid" så skal du ha betalt for lunch også. Mange opererer med 8 timers arbeidsdag, og 7.5 betalte timer. Man kan da oppnå overtid etter det som føres som 37,5 betalte arbeidstimer, selv om man har vært på jobb 40 timer til sammen.
Vis hele sitatet...
Klar over dette ja! Takk for innspill
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
overtid beregnes over 7 dager, ikke 14. Det du tenker på mr.flash, er gjennomsnittsberegning av overtid, og det gjøres over 8 uker. Står her ; http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157
Vis hele sitatet...

Nei. Folk som jobber turnus kan jobbe over 37.5t den ene uken og under 37.5t den neste uken. Så lenge ikke totalen blir over 75 utbetales ingen overtid.
Uten at jeg skal gå noe dypere inn i alle lovene som motstrider seg selv, så kan jeg legge ved et eksempel fra min jobb.

Jeg jobber 100% og i min jobb regnes overtid fra uke til uke. Alle timer timer registrert over 37,5 blir regnet som overtid. Dog, jobber man mer enn 9 timer dagen regnes alt over som overtid. Praksisen kan være forskjellig fra arbeidssted til arebeidssted.