Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  866 178850
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er eit par hundre innlagte. Majoriteten får enkel behandling, som ekstra oksygen. Det er eit titals som har vore innlagde på intensivavdelinger.
Vis hele sitatet...
Vel, per nå ligger det 57 på respirator, ut av totalt 240 innlagte. 1/5 + virker jo litt mye.

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/



Og siden:

The incubation period is estimated at 4 days (interquartile range: 2 to 7 days). [1] Some studies have estimated a wider range for the incubation period; data for human infection with other coronaviruses (e.g. MERS-CoV, SARS-CoV) suggest that the incubation period may range from 2-14 days.
Vis hele sitatet...

In one report, among patients with confirmed COVID-19 and pneumonia, just over half of patients developed dyspnea a median of 8 days after illness onset (range: 5–13 days). [2] In another report, the mean time from illness onset to hospital admission with pneumonia was 9 days.[1] Acute respiratory distress syndrome (ARDS) developed in 17–29% of hospitalized patients, and secondary infection developed in 10%. [2,4] In one report, the median time from symptom onset to ARDS was 8 days.
Vis hele sitatet...

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019...-patients.html

Ble for eks innlagt 41 personer fra 23 - 25 mars, og "statistikken henger jo etter med dager til uker for smitte og evt sykehusinnleggelse", så man kan jo spekulere på hvordan det vil bli fremover.


Noen som vet hvor mange respiratorer Norge har totalt forresten?
BRAND ∞ STRONG
Når du har nekta å la deg utlevere til Italia i 10+ år, å så blir du sendt dit

den følelsen...
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Når du har nekta å la deg utlevere til Italia i 10+ år, å så blir du sendt dit

den følelsen...
Vis hele sitatet...
Nesten så man håper Kreket får det, så mye ugagn han har laga her oppgjennom.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Husemann Vis innlegg
Nesten så man håper Kreket får det, så mye ugagn han har laga her oppgjennom.
Vis hele sitatet...
Terror er dårlig stil, og bør straffes.

Men fyren har fire kidz, som tross alt er uskyldige oppi dette, så jeg håper ikke fyren blir smitta eller syk.
Syns bare det var litt ironisk.
At terror er «dårlig stil og bør straffes» blir like labert som å bruke begrepet «no chill» på at coronaviruset vil føre til global økonomisk depresjon, massedød og det som følger med.

At han har barn er irrelevant.
Sist endret av mr_rager; 26. mars 2020 kl. 15:17.
Sitat av mr_rager Vis innlegg
At terror er «dårlig stil og bør straffes» blir like labert som å bruke begrepet «no chill» på at coronaviruset vil føre til global økonomisk depresjon, massedød og det som følger med.

At han har barn er irrelevant.
Vis hele sitatet...
Det kalles humor, mann. Underdrivelser, ikke sant? Sånn som når britene omtaler atlanterhavet som "the pond"?

Jeg kan ikke si jeg bryr meg så forferdelig om Krekar som sådan; det er mange andre som har blitt kastet ut til vesentlig verre steder enn Italia, og det på langt tynnere grunnlag.

Konspiratorisk som jeg er undrer jeg imidlertid på én liten ting: Har dette noe med coronaloven å gjøre. Det originale utkastelsesvedtaket mot mannen kan snart kjøpe sin egen øl på butikken. Trass de mest iherdige forsøk, endog fra justisministre som gikk til valg på å få ham ut, så har de ikke klart å bli kvitt ham. Før nå. *poff!* Ingen forvarsel, ingen ny debatt, intet bråk, ingen hindre - av en eller annen magisk grunn klarte de å bare omgå alle de murveggene de har stanget hodet i før og fikk ham ut. Hentet mitt på natten, selvsagt. Det er tross alt utlendingsenhetens vareemerke. Jeg skal ikke utelukke muligheten for at de endelig har avklart absolutt alle formelle problemer og funnet en løsning. Men det er jo unektelig litt underlig at dette tilsynelatende uløselige problemet bokstavelig talt ble løst over natta samtidig som regjeringa har fått frie tøyler til å gjøre hva faen de vil på grunn av den pågående krisen.

Hvis så er tilfelle, så er det ikke coronaens økonomiske kostnader vi bør være mest bekymra for når støvet har lagt seg.
Sist endret av Myoxocephalus; 26. mars 2020 kl. 16:18.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Konspiratorisk som jeg er undrer jeg imidlertid på én liten ting: Har dette noe med coronaloven å gjøre.
Vis hele sitatet...
DET tenkte jeg også, og jeg er ikke spesielt konspiratorisk anlagt. Det var bare litt for plutselig og tilfeldig. Har justis- og beredskapsdepartementet liksom så rolige dager nå at de endelig fikk tid til å nøste opp i alle trådene fra de siste femten årene?
Sist endret av *pi; 26. mars 2020 kl. 17:03.
Konspiratorisk som jeg er undrer jeg imidlertid på én liten ting: Har dette noe med coronaloven å gjøre?
Vis hele sitatet...
Tviler på det. Det er vel mer et tegn på hvor lang tid det tar i offentlig forvaltning og å effektuere og gjennomføre vedtak.
15 + år fra vedtak til utsendelse, er bare sånn ting er her i landet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tviler på det. Det er vel mer et tegn på hvor lang tid det tar i offentlig forvaltning og å effektuere og gjennomføre vedtak.
15 + år fra vedtak til utsendelse, er bare sånn ting er her i landet.
Vis hele sitatet...
Det er viktig å ha tunga i rett kjeft når ein diskuterer saker med mange fasetter.

Krekar vart utvist i 2003, til Irak. Irak kunne eller ville ikkje garantere at dei ikkje ville torturere eller henrette Krekar. Då er utlevering ikkje gjennomførbart etter norsk lov, og utvisningsvedtaket kan ikkje gjennomførast.

Så, for eit par år sidan, kom Italia med ei utleveringsbegjæring. No kan ein sikkert sei mykje om Italia, men dei praktiserer altså ikkje tortur og dødsstraff. Den utleveringsbegjæringa vart handsama på normalt vis, gjennom domstolane, og til sist godkjent av kongen. Det er den utvisninga som no er effektuert.

Det er altså ikkje snakk om at det har tatt femten år. Det er heller ikkje snakk om samme saka, i realiteten.
Tungen har eremitt-tilværelse pga corona så akkurat det er null stress. Her prøver man å være litt morsom også kommer du med knallharde fakta og ødelegger alt. Takk for den du. Ja da får jeg heller være corona-mutt isteden.
Hva tenker folket om Sverige fremover? Blir det Little Italy? Big Norway? Little Norway? Chinatown? Americatown?
71 døde totalt som dette innlegget blir skrevet, idag alene +9 døde. Var vel +18 nye døde igår? Dette er jo i tillegg personer som ble smittet for 2-6 uker siden med tanke på inkubasjonstiden og tiden fra symptomer til dødsfall.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Tenke at det blir så mye død, fordervelse, lidelse, økonomiske krisetider bare fordi en haug med kinesere+ deres regjering absolutt skal spise alt av ville dyr og insekter, opprettholde motbydelige våtmarkeder/dyre markeder, bygge boliger overalt og presse dyrelivet ut (overbefolkning).

"Why Do New Disease Outbreaks Always Seem to Start in China?"
https://www.realclearscience.com/blo..._in_china.html

"Why so many epidemics originate in Asia and Africa – and why we can expect more"
https://theconversation.com/why-so-m...ct-more-131657

"Why new diseases keep appearing in China
Why Covid-19 was bound to happen."
https://www.vox.com/videos/2020/3/6/...china-pandemic

"Coronavirus: All you need to know in 500 words.
COVID-19 is thought to have originated in a seafood market where wildlife was sold illegally.
On February 7, Chinese researchers said the virus could have spread from an infected animal to humans through illegally trafficked pangolins, prized in Asia for food and medicine."
https://www.aljazeera.com/news/2020/...065154334.html

"Coronavirus, bird flu, swine fever: Why China is still so susceptible to disease outbreaks"
https://fortune.com/2020/02/06/coron...eak-china-why/

"Opinion: Coronavirus: 5 reasons why so many pandemics begin in Asia or Africa"
Live animal markets, bushmeat hunting, traditional Chinese medicine and more
https://www.marketwatch.com/story/5-...ica-2020-03-09

"A pneumonia of unknown cause detected in Wuhan, China was first reported to the WHO Country Office in China on 31 December 2019"
https://www.who.int/emergencies/dise...as-they-happen

"Viruset kan være framprovosert av mennesker"
Naturforskere har advart i mange år mot det som nå skjer. De mener mennesket tar for mye plass fra de ville dyrene.
https://www.nrk.no/klima/viruset-kan...ker-1.14957874
Sist endret av UrbanFreak86; 26. mars 2020 kl. 20:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
kjedelig streiting
Vi bør helt klart stille strenge krav til Kina etter dette her og sanksjonere dem til helvete om de ikke forbyr alt av våtmarkeder og annen drit.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vi bør helt klart stille strenge krav til Kina etter dette her og sanksjonere dem til helvete om de ikke forbyr alt av våtmarkeder og annen drit.
Vis hele sitatet...
Helt enig. De har med viten og vilje forsøkt å skjule alvorligheten for omverden med å kneble journalister og varslere. Hadde de spilt med åpne kort og meldt ifra tidligere kunne omverden ha forberedt seg. Det er bare rett og rimelig at de betaler for seg nå. Ellers er det på tide at vesten tar et oppgjør med Kina en gang for alle.
Sist endret av venstrehook; 26. mars 2020 kl. 21:51.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vi bør helt klart stille strenge krav til Kina etter dette her og sanksjonere dem til helvete om de ikke forbyr alt av våtmarkeder og annen drit.
Vis hele sitatet...
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Helt enig. De har med viten og vilje forsøkt å skjule alvorligheten for omverden med å kneble journalister og varslere. Hadde de spilt med åpne kort og meldt ifra tidligere kunne omverden ha forberedt seg. Det er bare rett og rimelig at de betaler for seg nå. Ellers er det på tide at vesten tar et oppgjør med Kina en gang for alle.
Vis hele sitatet...
Mener dere virkelig at den beste taktikken for å hanskes med et totalitært autokrati er krav, sanksjoner og ultimatum?

Historien har vist at det ikke fungerer. Ytterligere fremmedgjøring øker avstanden mellom østen og vesten. Åpenhet og samarbeid styrker båndene.

Trå forsiktig, vi har valg hvert fjerde år. Det er rimelig spesielt å gi Nobels fredspris til en kinesisk dissident et år, for så å sleike ræva i de påfølgende årene.

Med det sagt er jeg veldig skeptisk til det kinesiske regimet, men jeg tror ikke vi kan sette hardt mot hardt.

Utdannelse og opplysning til folket er nøkkelen!
kjedelig streiting
Sitat av supercali Vis innlegg
Mener dere virkelig at den beste taktikken for å hanskes med et totalitært autokrati er krav, sanksjoner og ultimatum?

Historien har vist at det ikke fungerer. Ytterligere fremmedgjøring øker avstanden mellom østen og vesten. Åpenhet og samarbeid styrker båndene.

Trå forsiktig, vi har valg hvert fjerde år. Det er rimelig spesielt å gi Nobels fredspris til en kinesisk dissident et år, for så å sleike ræva i de påfølgende årene.

Med det sagt er jeg veldig skeptisk til det kinesiske regimet, men jeg tror ikke vi kan sette hardt mot hardt.

Utdannelse og opplysning til folket er nøkkelen!
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at man bør trå varsomt fra sak til sak med slike regimer. Dette er dog såpass alvorlig sak og det såpass lite for Kina å ofre i forhold til de økonomiske konsekvensene. Kineserne er hyperkapitalister og relativt pragmatiske, noe vi har sett i forhandlingene med Trump.
Ser ikke vitsen med å pålegge 14 dagers karantene for en rask handletur til charlottenberg.Da får man jo like gjerne pålegge det etter å ha vert innom den lokale butikken og. Greit nok om man kommer av fly fra skitur i alpene.
Sitat av hollow Vis innlegg
Ser ikke vitsen med å pålegge 14 dagers karantene for en rask handletur til charlottenberg.Da får man jo like gjerne pålegge det etter å ha vert innom den lokale butikken og. Greit nok om man kommer av fly fra skitur i alpene.
Vis hele sitatet...
Sett i lys av den slappe holdningen svenskene har så synes jeg det er helt riktig. En tur til for handling i Sverige nå er også en unødvendig reise.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg er enig i at man bør trå varsomt fra sak til sak med slike regimer. Dette er dog såpass alvorlig sak og det såpass lite for Kina å ofre i forhold til de økonomiske konsekvensene. Kineserne er hyperkapitalister og relativt pragmatiske, noe vi har sett i forhandlingene med Trump.
Vis hele sitatet...
Selv om Kina ville blitt hardt rammet økonomisk av feks import/eksport restriksjoner så er det nok vi som hadde blødd mest.
Kina kan vel nesten holde seg selvforsynt med det meste mens vi hadde blitt satt tilbake til steinalderen dersom de stoppet all eksport til oss.
Det var jo like før sjømatindustrien gikk ad undas når Kina stoppet importen.

I tillegg er Kina smarte, de ser feks på Afrika som et kontinent fullt av fremtidige forbrukere og har investert hardt der (på godt og vondt) slik at de har flere bein å stå på dersom vesten blir for brysomme.
Hvorfor ikke heller isolere alle i risikogruppen og la resten holde landet i gang og få overstått hele epidemien og oppnå flokkimmunitet? Gi og med at mesteparten av de som blir innlagt er i risikogruppen så vil jo ikke det overbelaste helsevesenet.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av TheNiceSideMe Vis innlegg
Hvorfor ikke heller isolere alle i risikogruppen og la resten holde landet i gang og få overstått hele epidemien og oppnå flokkimmunitet? Gi og med at mesteparten av de som blir innlagt er i risikogruppen så vil jo ikke det overbelaste helsevesenet.
Vis hele sitatet...
Alle som er i risikogruppen vet ikke at de er i risikogruppen. De kan ha underliggende sykdommer som de rett og slett ikke kjenner til, men som gjøre at de kan bli veldig syk. De kan også være helt friske, og bare ha litt anderledes biologi som gjør at de rammes hardere.

Dette er en veldig ny sykdom, der vi enda ikke har helt kontroll på hvor smittsom den er, hvor syke de fleste folk som får den blir, og hvem som blir hardere rammet en andre. Vi vet rett og slett for lite om viruset enda til å gå flokkimmunitet veien. Om noen av forutsettingen vi tar om vi går for den strategien viser seg å være feile, så er det for sent å snu, da er sykehusene overbelastet og viruset vil ha spredd seg til mange. Med å slå hardt ned fra begynnelsen så har vi kjøpt oss tid til å lære mer om viruset, lære mer fra andre land, og gitt os muligheten til å endre strategi senere.
Sitat av TheNiceSideMe Vis innlegg
Hvorfor ikke heller isolere alle i risikogruppen og la resten holde landet i gang og få overstått hele epidemien og oppnå flokkimmunitet? Gi og med at mesteparten av de som blir innlagt er i risikogruppen så vil jo ikke det overbelaste helsevesenet.
Vis hele sitatet...
Sverige er vel litt mer i den gata, de er fortsatt på vask hendene og ikke samle mer enn 500 folk. Vi får se hvordan det går. Det er allerede en bratt økning i Stockholm, og intensiv- og dødstallene ligger jo noen uker bak den faktiske smittespredningen.
Hvis man setter ting litt i perspektiv så er det lov å være litt optimistisk. Man kan anta at antall døde av corona - ~24k - vil stige (ffa i Syd-America, Afrika og USA) men det er bare en promille ift antall dødsfall knyttet til direkte røyking.

Jeg er mer redd for hva viruset gjør når det gjennomtrer systemet vi lever i og her kan media ta ansvar.
19 døde nå i Norge. Orker ikke se/høre nyheter, men vil tro det fortsatt er gamle/syke?
Sitat av *pi Vis innlegg
Sverige er vel litt mer i den gata, de er fortsatt på vask hendene og ikke samle mer enn 500 folk. Vi får se hvordan det går. Det er allerede en bratt økning i Stockholm, og intensiv- og dødstallene ligger jo noen uker bak den faktiske smittespredningen.
Vis hele sitatet...

Ser nå at de har endret til max 50 stk ned fra 500. Spørs vel om det ikke blir vanskelig å fortsette med den samme tanken de har hatt når dødsfallene fortsetter å øke i den nærmeste tiden? De gjør vel kanskje noe noe som oss. Brittene endret vel strategien? Her å en bare si at det er ingen skam å snu, må ikke gå prestisje i å stå lengst mulig i den første avgjørelsen.
Sist endret av _abc_; 27. mars 2020 kl. 20:00.
Lurer på åssen de folka som har fobier mot bakterier og urenslighet har det nå ass
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Lurer på åssen de folka som har fobier mot bakterier og urenslighet har det nå ass
Vis hele sitatet...
De har det vel helt konge, landet har aldri vært mer sterilt enn det er nå om dagen. Det første som slår deg når du går inn i en butikk er lukta av alkohol.
Tipper halve Norge føler litt på den fobien om dagen. De som sliter med det normalt, har det nok ganske hektisk akkurat nå.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 27. mars 2020 kl. 21:26.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ser nå at de har endret til max 50 stk ned fra 500. Spørs vel om det ikke blir vanskelig å fortsette med den samme tanken de har hatt når dødsfallene fortsetter å øke i den nærmeste tiden? De gjør vel kanskje noe noe som oss. Brittene endret vel strategien? Her å en bare si at det er ingen skam å snu, må ikke gå prestisje i å stå lengst mulig i den første avgjørelsen.
Vis hele sitatet...
Ingen skam å snu nei, men noen dager fra eller til har ganske mye å si. Håper de får kontroll på det.
3Blue1Brown har selvfølgelig 1UP-et epidemisimuleringene

Simulating an epidemic

Anbefaler å sette av et kvarter og se denne (i 1,5x speed). Utrolig interessant!
Likte spesielt simuleringen av flere separate samfunn med «turisme» seg imellom, der man ser hvordan det virkelig blomstrer opp i alle samfunnene samtidig.
De1000 noedrespiratorer som er innskaffet-kommer de til å virke?-er en variant med mekanisk stang som trykker mot en lufttilfoersel for pasient.
Sitat av hollow Vis innlegg
De1000 noedrespiratorer som er innskaffet-kommer de til å virke?-er en variant med mekanisk stang som trykker mot en lufttilfoersel for pasient.
Vis hele sitatet...
Ikke til alvorlig lungesvikt, visstnok, men som et tillegg for å frigjøre noen respiratorer. Det kan virke som optimismen de ble presentert med i går var noe overdrevet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-selskapet-bak
Noen som vet om spytting bedrar til smitte-spredning? Det er jo såå mange som spytter over absolut alt!
Det er kanskje en medvirkende årsak til at enkelte land har forbudt spytting og reagerer med bøtelegging ved brudd?
Hvorfor settes det ikke mer søkelys på hvordan kineserne handler med døde og levende dyr?
Dette var er jo en varslet katastrof som vi vil se igjen, hvis det ikke settes en stop for dette
Hvorfor ser vi ikke et større press fra internasjonale makter
Sitat av Gloss Vis innlegg
Hvorfor settes det ikke mer søkelys på hvordan kineserne handler med døde og levende dyr?
Dette var er jo en varslet katastrof som vi vil se igjen, hvis det ikke settes en stop for dette
Hvorfor ser vi ikke et større press fra internasjonale makter
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvorfor du ikke hører om det, men jeg har hørt ganske mye om det. Kina har forresten forbudt salg av ville dyr.

Edit: Et raskt googlesøk viser at det visst ikke ble gjennomført i praksis særlig lenge. Men det har absolutt vært fokus på problemet, vil jeg si.
Sist endret av *pi; 3. april 2020 kl. 00:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Hvorfor settes det ikke mer søkelys på hvordan kineserne handler med døde og levende dyr?
Dette var er jo en varslet katastrof som vi vil se igjen, hvis det ikke settes en stop for dette
Hvorfor ser vi ikke et større press fra internasjonale makter
Vis hele sitatet...
Nja, dette er jo ikke utelukkende et kinesisk problem da det foregår handler av syr på lignende måter i store deler av Asia. Du har dog helt rett i at dette, i likhet med andre virus, er en varslet katastrofe. Corona-virus feks finner du naturlig i flaggermus (meg bekjent) og kombinasjonen flaggermus og andre dyr på små avstander over tid kan derfor medføre mutasjoner over tid - som etter nok mutaajonwr kan overføres til mennesker.

Men altså; hvordan endrer en noe tradisjonsrikt og som regnes som en del av kulturen til asiatiske land, over natten?
Jeg mener det er viktig å ta det hele med knusende ro.
Det er ikke sikkert Corona viruset er noe å bekymre seg nevneverdig for.
Størst sannsynlig har myndighetene satt igang en snøball som har blitt såpass stor at den ruller videre og videre.

Når man ser på dødelighet iforhold til vanlig influensa så står det ikke veldig sterkt. Dem forteller at spredningsfaren er høyere, men de tiltak som er satt igang er mildt sagt hysteriske.

For å tenke litt alternativt, så har det ikke vært særlig mye som har skjedd etter 2.verdenskrig. Og for å få teste ut hvordan samfunnet vil reagere og håndteres ved en evt. krise så var det kanskje på tide å sette igang en prøveperiode.

For å snakke personlig så er jeg under høy risikogruppen iforhold til dødelighet, da jeg har vesentlig svekket immunforsvar, men jeg har ikke brukt mange kalorier på corona, og mener at det er godt begrunnet.

Dette hysteriet er såpass drøyt at jeg selektivt leser nyheter, og har redusert mengden med 70%, samt at jeg ikke gidder se på nyhetene på TV mer.

Er man litt reflektert så innser man at det er ikke så jævlig som mediene prøver å få det til. Det er rett og slett masse hysteri og galskap på høyeste nivå.

Når det er sagt så passer jeg på avstand og renslighet nå som corona viruset herjer. Fordi det er logisk.

Men vær så snill folkens, ikke mist nattesøvn og helst ikke bruk 1 kalori på dette hysteriet. Holdt avstand og vask hender, så vil dette gå bra.

Det er definitivt ikke noe "svartedauden"

Ha en strålende kveld, ta vare på hverandre, men ikke la dere bli helt hjernevasket av media
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Nja, dette er jo ikke utelukkende et kinesisk problem da det foregår handler av syr på lignende måter i store deler av Asia. Du har dog helt rett i at dette, i likhet med andre virus, er en varslet katastrofe. Corona-virus feks finner du naturlig i flaggermus (meg bekjent) og kombinasjonen flaggermus og andre dyr på små avstander over tid kan derfor medføre mutasjoner over tid - som etter nok mutaajonwr kan overføres til mennesker.

Men altså; hvordan endrer en noe tradisjonsrikt og som regnes som en del av kulturen til asiatiske land, over natten?
Vis hele sitatet...
For the record så finnes det coronavirus i mange dyr, også tamme, norske dyr. Det er jo mange ulike typer.

Her er en artikkel om hvorfor flaggermus tåler virus spesielt godt, noe som kan forklare hvorfor de har en tendens til å spre gufne sykdommer som vi ikke tåler like godt: https://forskning.no/helse-virus-zoo...e-selv/1636561
Sist endret av *pi; 3. april 2020 kl. 00:26.
Sitat av Sadhana Vis innlegg
Jeg mener det er viktig å ta det hele med knusende ro.
Det er ikke sikkert Corona viruset er noe å bekymre seg nevneverdig for.
Størst sannsynlig har myndighetene satt igang en snøball som har blitt såpass stor at den ruller videre og videre.

Når man ser på dødelighet iforhold til vanlig influensa så står det ikke veldig sterkt. Dem forteller at spredningsfaren er høyere, men de tiltak som er satt igang er mildt sagt hysteriske.

For å tenke litt alternativt, så har det ikke vært særlig mye som har skjedd etter 2.verdenskrig. Og for å få teste ut hvordan samfunnet vil reagere og håndteres ved en evt. krise så var det kanskje på tide å sette igang en prøveperiode.

For å snakke personlig så er jeg under høy risikogruppen iforhold til dødelighet, da jeg har vesentlig svekket immunforsvar, men jeg har ikke brukt mange kalorier på corona, og mener at det er godt begrunnet.

Dette hysteriet er såpass drøyt at jeg selektivt leser nyheter, og har redusert mengden med 70%, samt at jeg ikke gidder se på nyhetene på TV mer.

Er man litt reflektert så innser man at det er ikke så jævlig som mediene prøver å få det til. Det er rett og slett masse hysteri og galskap på høyeste nivå.

Når det er sagt så passer jeg på avstand og renslighet nå som corona viruset herjer. Fordi det er logisk.

Men vær så snill folkens, ikke mist nattesøvn og helst ikke bruk 1 kalori på dette hysteriet. Holdt avstand og vask hender, så vil dette gå bra.

Det er definitivt ikke noe "svartedauden"

Ha en strålende kveld, ta vare på hverandre, men ikke la dere bli helt hjernevasket av media
Vis hele sitatet...

Tja det kommer vel an på hvem du snakker med. Snakker du med italienere så vil de nok si at det er svært alvorlig og det er all grunn til å forsøke å gjøre dramatiske grep for å være i forkant.

Svenskene skulle være helt easy going og få flokkimmunitet raskest mulig. Men de også har delvis snudd og har strammet inn. Og kanskje kommer det nye tiltak der om dødstallene fortsetter å stige raskt.

England skulle også gå for flokkimmunitet men endret strategi. Og korona var jo ikke noe amerikanere trengte å tenke på i det hele tatt ifølge Trump. Trump'n hadde kontroll og det ville ikke bli alvorlige koronatilstander i USA ifølge ham. Jeg vet ikke, ring et helt random New York telefonnummer og spør hva de tenker om korona og hvor alvorlig det er og om det kun er hysteri rundt korona eller om det kan være smart å faktisk forsøke å få flest mulig til å holde seg hjemme.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Hvorfor settes det ikke mer søkelys på hvordan kineserne handler med døde og levende dyr?
Dette var er jo en varslet katastrof som vi vil se igjen, hvis det ikke settes en stop for dette
Hvorfor ser vi ikke et større press fra internasjonale makter
Vis hele sitatet...
Kina bryr seg ikke om press fra andre nasjoner relatert til deres indre anliggende.
Jeg mener det er viktig å ta det hele med knusende ro.
Det er ikke sikkert Corona viruset er noe å bekymre seg nevneverdig for.
Størst sannsynlig har myndighetene satt igang en snøball som har blitt såpass stor at den ruller videre og videre.

Når man ser på dødelighet iforhold til vanlig influensa så står det ikke veldig sterkt. Dem forteller at spredningsfaren er høyere, men de tiltak som er satt igang er mildt sagt hysteriske.
Vis hele sitatet...
Vel da har vi hatt rett over 2 uker fra første registrerte coronadødsfallet i landet. Nå er det 54 døde. Eller for å sette det i perspektiv, på to uker døde halvparten så mange som det det døde i trafikken i hele fjor.

Det snakkes forsatt om en høy andel senskader, opp mot 1/3 må kanskje leve med nedsatt lungekapasitet. Fra sars utbruddet ser vi at det stemmer for sars, opp mot noen og tredve prosent fikk varige lungeskader. Vi har over 5.000 registrerte og påviste smittede, og mørketallene kan være en plass mellom 20-40.000 nordmenn som er smittet. Jo dette ER alvorlig. Og at vi sitter i sosial isolasjon og forblir der til vi får beskjed om annet fra myndigheten ser jeg nesten på som vår borgerplikt. Det er vår felles dugnad som i stor grad vil avgjøre hvor stygt dette vil bli, hvor mange som blir syke, som dør eller som får senskader av pandemiene.

Tenk over det sandhana
Sitat av Sadhana Vis innlegg

Når man ser på dødelighet iforhold til vanlig influensa så står det ikke veldig sterkt.
Vis hele sitatet...
6.6 ganger høyere dødelighet enn sesongsinfluensa ble anslått for noen dager siden av norsk lege ifølge VG
Dette her føler jeg er en tankevekker, har folk gått helt i gi-bængen-det-er-påske modus? Er jo mer folk i gatene enn på en vanlig lørdag.
https://www.dagbladet.no/nyheter/sta...-faen/72334799

Hva gjør dette med videre smittespredning? Blir det kjempemange nye tilfeller om en uke eller to nå? Og har folk å oppføre seg slik hele påsken? Da er jo innsatsen så langt bortkastet og vi ender opp med en folkevalgt masseimmunitet fordi folk ikke taklet påskeferie. Drøyt altså. Kanskje folk heller skulle reist på hytta si enn henge i byen slik som dette?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Dette her føler jeg er en tankevekker, har folk gått helt i gi-bængen-det-er-påske modus? Er jo mer folk i gatene enn på en vanlig lørdag.
https://www.dagbladet.no/nyheter/sta...-faen/72334799

Hva gjør dette med videre smittespredning? Blir det kjempemange nye tilfeller om en uke eller to nå? Og har folk å oppføre seg slik hele påsken? Da er jo innsatsen så langt bortkastet og vi ender opp med en folkevalgt masseimmunitet fordi folk ikke taklet påskeferie. Drøyt altså. Kanskje folk heller skulle reist på hytta si enn henge i byen slik som dette?
Vis hele sitatet...
Ja-hytteforbudet blir vel opphevet om alle driter i samlingsforbudet. Eller Oslo blir satt karantene som by da..kanskje best for alle parter.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Dette her føler jeg er en tankevekker, har folk gått helt i gi-bængen-det-er-påske modus? Er jo mer folk i gatene enn på en vanlig lørdag.
https://www.dagbladet.no/nyheter/sta...-faen/72334799

Hva gjør dette med videre smittespredning? Blir det kjempemange nye tilfeller om en uke eller to nå? Og har folk å oppføre seg slik hele påsken? Da er jo innsatsen så langt bortkastet og vi ender opp med en folkevalgt masseimmunitet fordi folk ikke taklet påskeferie. Drøyt altså. Kanskje folk heller skulle reist på hytta si enn henge i byen slik som dette?
Vis hele sitatet...
Oslo er fin og trivelig by (vise unntak), men jeg er veldig glad for at jeg ikke bor der i disse Covid-19 tider.
Det bor jo en del folk i Oslo, men det virker som at mange av de bare gi f....
Oslofolk a gitt
Hvordan er det i byene nå, egentlig? Tar de fleste det seriøst, eller er det normen det vi ser i avisene? Hvordan er det på butikker? Her har stort sett alle butikker skikkelig bra smittevernopplegg, glassplater foran kassa, hansker, såpevask og/eller sprit ved inngangen, frukt og grønt ferdigpakket i poser, løsvektgodteri er stengt. De aller, aller fleste holder god avstand til andre ute, og folk går ikke på besøk unntatt til kanskje en utvalgt familie. Bra frivillige systemer for å handle for utsatte/de i karantene. Mitt inntrykk er at folk tar det veldig seriøst.
Sist endret av *pi; 4. april 2020 kl. 20:50.
Mitt inntrykk er at noen tar det seriøst på butikken, butikkene hos meg her har antibac, merket opp osv. men så fort gamle fru Svendsen med munnbind og hansker ser bacon i hylla eller ikke finner hansker eller antibc i hylla så driter hun i meters grensa mot personer og presser seg inn mellom oss i hyllene eller jeg står i kassa og betaler, da skal hun på død og liv spørre kassadama om de har mer. står nesten å peser oss i nakken. Er ikke akkurat mye til bekymring rundt Corona da.