Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2558
Heisann.

Jeg startet å jobbe som vekter i en stor by i Norge for ett par måneder siden. Jeg er på prøvekontrakt fortsatt. Vil ikke si hvilket firma jeg jobber for slik at jeg er mest mulig anonym.

Idag så holdt jeg vakt ved ett offentlig bygg med sensitiv informasjon. Vi jobber 12 timers skift, så dagene blir ganske lange. Vi har lov å ta med laptop, kortstokk og andre ting slik at vi har noe å gjøre. Det skjer ikke så mye mens vi er der.

Idag når jeg skulle ta lunsj klarte jeg å overtale kjæresten min til å bli med, sånn at jeg hadde selskap. Når vi var ferdig å spise på cafeen regnet det noe helt forferdelig. Så vi løp ned igjen til der jeg jobber. Vi gikk deretter inn i gangen i bygningen så vi ikke skulle bli gjennomvåte. Det er forsåvidt der vi sitter å holder vakt også. I det vi kom inn spurte jeg kollegaen min om vi hadde lov å ha besøk. Han sa han ikke viste, men at det sikkert ikke var noe problem i en kort periode. (Hadde bare tenkt til å vente til det verste regnet gikk over). Han sa da at han måtte på do, så mens han gikk på do, ventet jeg og kjæresten nede i gangen.


Her er greia:

Mens vi satt å ventet på at kollegaen min skulle bli ferdig på do, kom tre vaktledere innom for å sjekke om alt var bra. De spurte om kjæresten min jobbet der, når jeg sa nei sa de at hun måtte gå med en gang. Når hun hadde gått prøvde jeg å forklare sitasjonen for de. Men det var ikke mye å hente der. Jeg fikk bare streng beskjed om at det absolutt ikke er lov å ha besøk.

Det hele endte med at jeg må på møte i morgen med han ene sjefen. Han sa at det jeg hadde gjort er oppsigelsesgrunn. De var blodig seriøse og man skulle nesten tro jeg hadde ranet en bank eller drept noen. Kan videre nevne at:
  • Det står ingenting i instruksen på oppdraget vårt om at det ikke er lov med besøk.
  • Ingen kollegaer av meg har sagt at det ikke er lov når jeg har spurt.
  • Opp til flere har hatt besøk der om natten/kvelden tidligere

De sa at det burde vært sunn fornuft at man ikke tok med venner inn der.

Kan også nevne at den bussholdeplassen kjæresten min skulle ta bussen fra er den bussholdeplassen med flest narkomane, dealere og andre tvilsomme mennesker i hele Norge sikkert. Det er helt uaktuelt at hun skal stå der alene å vente på bussen. Derfor måtte vi stå inne å vente til kollegaen min var ferdig på do.

Så, nå som jeg først har hatt så jævlig uflaks, og at lederne kom akkurat i de 5 minuttene hun var der inne. Hva kan jeg si i morgen så jeg kan redde meg selv? På en måte har jeg jo ikke gjort noe galt, jeg viste jo ikke at det var så sinnsykt alvorlig. Spør du meg er det noen ledere som burde få problemer for dette, som har glemt å utelate på instruksen at man ikke kan sleppe inn folk man kjenner, ikke engang for 5-10 minutter.

Hjelp?
Påpek at du er ny.
At du ikke har fått informasjon om at du ikke kunne ha med besøkende. (si at det høljet ned og du ikke ville hun skulle bli klissvåt)
For all del ikke si at flere har hatt besøk der om du ikke vil sørge for at enda flere en deg kommer i trøbbel.
Iogmed at du jobber i et bygg med sensetiv informasjon kan jeg godt skjønne at du ikke skal ta imot besøkende. Når man jobber som som vekter er det som regel strengt forbudt og ta med besøkende på objektene du jobber som en generell regel.
Det er sjelden du får en oppsigelse første gangen du gjør en feil.
Mulig du får en skriftelig advarsel
Høres ut som at du har en muntlig advarsel i møte. Men les litt rundt på nettet og forbered deg litt på lovverk ol.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229
Sunn fornuft er da ikke en lov er det vel? Såvidt jeg vet må arbeidsgiver ha en ganske god grunn til å si opp noen, uflaks at du skulle være så uheldig men forklarer du deg bra beholder du nok jobben..

Lykke til
Trådstarter
5 0
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Når man jobber som som vekter er det som regel strengt forbudt og ta med besøkende på objektene du jobber som en generell regel.
Vis hele sitatet...
Så flott at jeg får vite det av en totalt fremmed person på ett forum. Absolutt ingen der ute som har nevnt det til meg før nå. At jeg hadde besøk er også litt å ta i. Vi satt 2meter unna hverandre på to forskjellige stoler å ventet på kollegaen min. Jeg skulle følge henne til bussen med en gang han kom tilbake.


Jo, jeg kommer til å si at andre der også har hatt besøk. For da skjønner de kanskje at de må informere de ansatte bedre. Kanskje de kan sende ut en felles mail til alle sammen. Sånn at flere ikke havner i min situasjon.

Jeg ville såklart aldri tatt henne med inn i selve lokalene der de ansatte vi passer på jobber. Vi satt kun i gangen, den ytterste gangen som det går an å sitte i før du er ute på gata. For å komme til kontorlandskapet må du opp 4 etasjer og gjennom en skuddsikker dør med kort og kode.
Fakta er at du dummet deg litt ut TS. Jeg ser saken som mindre alvorlig. Problemet er jo at ikke ledelsen gjør det.
Sannheten er at vokter du et område med sensitiv informasjon, så forventer jo kunden at du tar dette seriøst.
Ryktet til vekter selskapet du jobber for er jo alfa og omega.

Jeg syntes ikke det er på sin plass at du skulle få sparken over dette, men et lite tilsnakk er jo helt riktig.
Det går nok helst bra skal du se.
Dette er ting jeg lærte relativt tidlig som vekter. Sto tilogmed i håndboka vår. Du skal ha fått et arbeidsreglemant ved oppstart?
Vel uansett om dere satt 2 meter unna du har tatt henne med inn i bygget som er din arbeidsplass. Derav jeg vil si du har besøk.
Ja for all del sørg for at alle blir kalt inn til møter med sjefen hvor det blir gitt informasjon om at det har kommet frem at de har besøk på jobben. Rett etter at du hadde ditt møte. Jeg er sikker på at du blir kjempepopulær!
Har vært i samme situasjonen på jobben selv en gang med noe annet men valgte og holde kjeft om andre sine overtredelser da det ikke var noen grunn til å sette de i saksa og bli sett på som en tyster eller rævslikker til sjefene.
Du skal tross alt jobbe med de og jeg kan garantere at du ikke blir populær om du sladrer.
Trådstarter
5 0
Sitat av Elge Vis innlegg
Fakta er at du dummet deg litt ut TS. Jeg ser saken som mindre alvorlig. Problemet er jo at ikke ledelsen gjør det.
Sannheten er at vokter du et område med sensitiv informasjon, så forventer jo kunden at du tar dette seriøst.
Ryktet til vekter selskapet du jobber for er jo alfa og omega.

Jeg syntes ikke det er på sin plass at du skulle få sparken over dette, men et lite tilsnakk er jo helt riktig.
Det går nok helst bra skal du se.
Vis hele sitatet...
Ja. Jeg skjønner jo at jeg har det. Jeg tar forresten jobben seriøst. Hun var der klokken 9 i kveld forresten. Bygget er stengt da og det kommer ikke ansatte inn der. Vi sitter der kun for å være synlig. Og hadde det kommet noen, kunne kjæresten min vært en ansatt der for alt de vet. Som jeg bare pratet med. Vi blir oppfordret til å prate med de som jobber der. Vi satt ikke på sofaen, holdt rundt hverandre og koste heller akkurat. Ta det med ro..

Sitat av mp34567 Vis innlegg
Dette er ting jeg lærte relativt tidlig som vekter. Sto tilogmed i håndboka vår. Du skal ha fått et arbeidsreglemant ved oppstart?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke fått noe arbeidsreglement. Er dette noe jeg kan bruke mot de?
Vil bare si meg enig med mp3456 ang å fortelle om at de andre har hatt besøk. Det tjener du virkelig ingenting på.
Vil og anbefale deg å ikke "bruke noe" mot arbeidsgiver, men heller legge deg flat og være ydmyk i morgen og forklare at du er ny og ikke var klar over dette, og at dette selvsagt aldri vil skje igjen. Da er det rimelig å anta at du i verste fall "kun" får en skriftelig advarsel.
Etter hva jeg vet har både meg og MP her erfaring som vektere, og du burde ikke si at du har hatt mer besøk. Bare legg deg langflat og si "det visste jeg ikke, hvis dere synes at jeg har dårlig dømmekraft så skal jeg jobbe med det. Det skal aldri skje igjen". Du får nok skriftelig advarsel, og ja, det føles kjipt og urettferdig, jeg har vært der selv, men husk at du får betalt dagen etterpå, og det er det som teller.
Trådstarter
5 0
Dette sto på baksiden av arbeidskontrakten min i liten lysegrå skrift:

Paragraf 9.12: Ingen må gi uvedkommende adgang til bedriften eller til eiendommer/lokaler disponert av bedriftens kunder.

Vet ikke om den gjelder for at kjæresten sto inne i gangen i 5 minutter fordi kollegaen min var en tur på do. Da er de brutalt firkantet isåfall.
Sitat av Minted Vis innlegg
Dette sto på baksiden av arbeidskontrakten min i liten lysegrå skrift:

Paragraf 9.12: Ingen må gi uvedkommende adgang til bedriften eller til eiendommer/lokaler disponert av bedriftens kunder.

Vet ikke om den gjelder for at kjæresten sto inne i gangen i 5 minutter fordi kollegaen min var en tur på do. Da er de brutalt firkantet isåfall.
Vis hele sitatet...
Jo det gjelder uansett, og er egentlig ganske selvsagt. Hvis du tenker over det så er det vel rimelig at uvedkommende ikke skal være i en bygning som huser sensitive opplysninger?
Trådstarter
5 0
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Jo det gjelder uansett, og er egentlig ganske selvsagt. Hvis du tenker over det så er det vel rimelig at uvedkommende ikke skal være i en bygning som huser sensitive opplysninger?
Vis hele sitatet...
Totalt forståelig. Men man må fortsett gjennom en skuddsikker dør 4 etasjer lenger opp for å komme seg dit. Tror også du må være en ganske proff hacker for å klare å hacke deg inn på de PC'ene. Du må også ha kunnskaper på hvordan man skal klare å komme seg gjennom en skuddsikker dør, og ikke minst uskadeligegjøre 2 vektere på 1.80 og 80kg.

Hvordan mener du en gjennomvåt jente på 1.60 og 50kg skal klare det? Som verken har peiling på hacking, dører eller kampsport? Tell me.
Gangen er vel strengt tatt disponert av kunden/bedriften så den gjelder nok.
Men om du legger deg langflat og holder kjeft om hva andre har gjort der osv så vil jeg tro du beholder jobben og blir nok behandlet greit av de andre også. Eller du kan selfølgelig sette deg opp mot bedriften bli uvenn med sjefene der + bli uvenn med arbeidskameratene dine så blir det nok kjempegøy og dra på jobb.....
Legg deg heller langflat, ikke sladre på noen andre, si du er ny, at dette overhodet ikke vil gjenta seg og du ser i ettertid at dette var en uklok avgjørelse.
jeg har vært blodig uenig med mine sjefer før men har lært og bare jatte med om man vil beholde jobben.

Det er ikke snakk om hva hun hadde klart eller ikke. Det er snakk om at uvedkommende ikke skal ha adgang.
Du er alt for defensiv og viser du denne holdningen forann arbeidsgiver skal jeg garantere at du ikke har noen jobb igjen.
Du har gjort noe som sto i kontrakten selv med lysegrå skrift at du ikke skal gjøre. Innrøm tabben og legg deg flat
Sitat av Minted Vis innlegg
Totalt forståelig. Men man må fortsett gjennom en skuddsikker dør 4 etasjer lenger opp for å komme seg dit. Tror også du må være en ganske proff hacker for å klare å hacke deg inn på de PC'ene. Du må også ha kunnskaper på hvordan man skal klare å komme seg gjennom en skuddsikker dør, og ikke minst uskadeligegjøre 2 vektere på 1.80 og 80kg.

Hvordan mener du en gjennomvåt jente på 1.60 og 50kg skal klare det? Som verken har peiling på hacking, dører eller kampsport? Tell me.
Vis hele sitatet...
Problemet er at arbeidsgiver eller vektere kan ikke vite om denne "lille" jenta er mester i kampsport, og spesialist på skuddsikre dører osv Derfor må de ha de reglene, og de må gjelde for alle.
Men uansett, ikke ta sorgene på forskudd!
Alle kan tabbe seg ut, så jeg håper det ordner seg for deg!
Totalt forståelig. Men man må fortsett gjennom en skuddsikker dør 4 etasjer lenger opp for å komme seg dit. Tror også du må være en ganske proff hacker for å klare å hacke deg inn på de PC'ene. Du må også ha kunnskaper på hvordan man skal klare å komme seg gjennom en skuddsikker dør, og ikke minst uskadeligegjøre 2 vektere på 1.80 og 80kg.

Hvordan mener du en gjennomvåt jente på 1.60 og 50kg skal klare det? Som verken har peiling på hacking, dører eller kampsport? Tell me.
Vis hele sitatet...

Hva har det med saken og gjøre?

Skulle de bare nektet kvisete kampsportutøvere med brillere adgang?
danseku kom meg i forkjøpet.
Du kan rettferdiggjøre hva du gjorde opp og ned i mente, du brøt reglementet uansett om personen du tok med var lam og uten armer og ben.

Legg deg langflat og håp på det beste. Hvis du mister jobben så har du iallefall fått en god lærepenge.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Jobben bør du ikke frykte. En enkelthendelse skal være alvorlig hvis det skal være oppsigelsesgrunn. Ideelt sett bør du ha med deg tillitsvalgt/fagforeningsrepresentant siden du er såpass ny. Vær ydmyk og si som du har sagt her. Det regna som et helvette og ho tok en tur innom mens ho venta på bussen. Juging fungerer dårlig. De vil nok prøve å gi deg en skriftlig advarsel, er du enig i dette, signer. Er du ikke enig, eller i tvil, fortell at du ønsker å gå igjennom dette med tillitsvalgt før du eventuelt signerer. Argumenter som at "vi må vurdere din fremtid her hos oss hvis du ikke signerer" er bare å ignorere.

Har du spørsmål om reglement eller føler at du trenger hjelp, så bør du kontakte http://www.arbeidsmandsforbundet.no/ uansett om du er medlem fra før eller ikke. Lykke til!
Hør på Dice og mp34567. Legg deg flat, lov de at det var en engangshendelse og ta den sannsynligvis skriftlige advarslen uten å krangle.
Uansett hvor firkantet det høres ut for deg, fakta er at du hadde med ikke autoriserte personer inn på objektet, som i tillegg har sensitiv informasjon. Om det var i gangen eller om det var inne i safen spiller ingen rolle.
Du har forøvrig lov til å ha med deg tillitsvalgt eller foreningsrepresentant på alle personalsaksmøter hvis du ønsker. Jeg vil nok tro at du får samme råd fra de uansett.
Sist endret av Sjanten; 13. september 2011 kl. 08:53.
Har egentlig bare et spørsmål; Er den gangen du tok henne med inn i en alment tilgjengelig gang, eller må du bruke kort/kode for å komme inn der?

Dersom gangen er alment tilgjengelig er det bare å beklage, fortelle at du bare ville at hun skulle slippe å bli våt og love at det ikke skal gjenta seg. Er den låst har du trøbbel, ikke bare fordi du har brutt reglementet i arbeidskontrakten din, men også fordi du sannsynligvis har brutt kundens regler. Offentlige etater er svært firkantede når det gjelder den type ting, og det har ledelsen din også all grunn til å være.

Det er nok likevel lite sannsynlig at du mister jobben, men du får nok ganske sikkert en advarsel og løper en viss risiko for at du overflyttes til et nytt oppdrag.
Det du har gjort riktig her ivertfall er og spørre freak. Følger du det som blir sagt her så går det nok bra. Går du i forsvarsposisjon med de argumentene du legger fram her så tror jeg du ikke beholder jobben så altfor lenge.
Hvis du ikke skjønner hvordan du skal oppføre deg på jobben som vekter bør du slutte med en gang.
Får vi vite hvordan det gikk mon tru?