Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1326
Kan noen forklare meg hvordan jeg lager proffe fargeprofiler i Adobe Photoshop, InDesign og Illustrator slik at fargene blir like på skjerm og utskrift. Har hørt at de definerte valgene som ligger inne i disse programmene ikke er gode. Jeg skal bruke dette mot trykkerier
Finnes det et nettsted hvor slike kan lastes ned?
Hvis du skal trykke noe, er det første du må gjøre å jobbe i CMYK og ikke RGB

Det gjør du i image -> mode eller noe
Du må gjøre som Thedeeq sier, og jobbe i CMYK-mode, ikke i RGB (CMYK for trykk og RGB for skjerm)
Jeg går Vk1 trykk, og vi gjør ikke annet enn å bruke CMYK (Cyan, Magenta, Yellow og Ki Collor(svart)) Dette skal fungere helt fint.
Sitat av MartinB
Jeg går Vk1 trykk, og vi gjør ikke annet enn å bruke CMYK (Cyan, Magenta, Yellow og Ki Collor(svart)) Dette skal fungere helt fint.
Vis hele sitatet...
Ki Color? Den var ny... Trodde CMYK - blacK. Var ihvertfall det vi lærte oss... Men mulig det er feil.

Det går jo ann å jobbe i RGB - for så konvertere det til CMYK. Men det har seg med å bli feil farger på den måten.

Sett dokumentet til CMYK og bruk Pantone-swatches, skriv ned navn/nr på de, så er det lettere for trykkeriet. Det er en slags standard de jobber etter såvidt jeg veit.
Dagens faktaopplysning:
K'en i CMYK står for keycolor.
Så keycolor blir da nøkkelfarge for trykk da? Som ikke nødvendigvis må være svart? Det er vel helst aktuelt hvis trykkmaterialet ikke er hvitt.

--
Endre fargeprofil i Photoshop

Edit -> Color settings // Her endrer du standardene for programmet.

Jeg bruker følgende working spaces
RGB: sRGB IEC61966-2.1
CMYK: U.S. Web Coated (SWOP) v2
Gray: Gray Gamma 2.2

--
Endre på et dokument/bilde

Image -> Mode -> Ditt valg

Hvis du skal lage noe som skal trykkes, anbefaler jeg at du hele tiden jobber med CMYK. Da blir det riktige farger. Det er som sagt uvanlig å trykke i RGB slik at da kommer trykkeriet til å forandre bildet ditt. Da er det ikke sikkert det blir slik du så for deg.

Skal du lage noe for en skjerm så går RGB helt fint.
Sist endret av Thedeeq; 9. mars 2006 kl. 14:31.
Thedeeq, hvorfor det kalles keycolor vet jeg ikke, men den er alltid sort. Har nok noe å gjøre med at det er den fargen som gjør det mulig å få de mørkeste fargetonene. Uten den ville du aldri fått "helt" svart på trykk. Kan forøvrig lese litt om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/CMYK

Men når det gjelder fargeprofiler så har vi på skolen blitt anbefalt å bruke "Europe Prepress Defaults" for at det skal stemme best med de norske trykkeriene. Det kan også hende trykkerier har egne fargeprofiler som de kan sende deg... skal ikke være lett å få riktige farger nei, men hjelper ofte veldig godt å få kalibrert skjermen skikkelig med software/hardware for det.
Da er det vel av enkelthetsårsaker at K blir beskrevet som black i norsk sammenheng.

I boka mi, så står det ihvertfall omtalt som:

Mediedesign 2.0 s456
Et fargebilde består vanligvis av tusenbvis av fargenyenaser. For å trykke fargebilder må du bruke CMYK-fargesystemet, såkalt firefargetrykk:
  • Blå (Cyan)
  • Rød (Magenta)
  • Gul (Yellow)
  • Sort (K)
Vis hele sitatet...
"A key plate (trykkplate) is a plate that prints the color that all the other colors "key" to: i.e. black. If you think about it, it's obvious. Text and image borders are typically printed in black. Printing them first often makes it easier to position - or "key" - the other colors to the job. So "key" is actually what the "K" stands for.

It is a common misconception that black is assigned the letter "K" because if it was called "B" it could be confused with blue. While plausible, this is not the case"

Fra boka "Getting it right in print" av Mark Gatter.
Anbefaler denne boka på det varmeste til alle som driver med design. Den forklarer litt av hvert som designere bør vite, men som mange ikke vet, når det kommer til hva som skjer i trykkeriet, og hvorfor ikke ting blir seende ut slik intensjonen var fra designerens side.

Eneste som er litt merkelig, er at da jeg jobba som trykker, og også på VK1 Trykk, så trykket vi alltid sort til slutt. Nesten alltid ihvertfall...altså stikk motsatt av slik sitatet over sier.

Anywho...fargeprofiler ja. Det du bør gjøre er å høre med trykkeriet som du skal bruke om de har egne profil-filer som du kan få. Du får da enten en ICC (var det det det het?) fil, eller en destiller-preset som du bruker når du kjører filene ut til PDF.
Grunnen til at du bør gjøre dette er at alle trykkerier er forskjellige, og det er mange forskjellige trykkpresser ute og går, så en instilling som funker perfekt hos et trykkeri, fungerer gjerne ikke like perfekt i et annet.
Hør med trykkeriet om de har egne filer, eller om det holder at du setter profilen til Euro Coated II.

Det er også vanlig at slike filer ligger på nettsidene til trykkeriene. Dette er tilfellet hos f.eks. Allkopi.
Sitat av 007
Kan noen forklare meg hvordan jeg lager proffe fargeprofiler i Adobe Photoshop, InDesign og Illustrator slik at fargene blir like på skjerm og utskrift. Har hørt at de definerte valgene som ligger inne i disse programmene ikke er gode. Jeg skal bruke dette mot trykkerier
Finnes det et nettsted hvor slike kan lastes ned?
Vis hele sitatet...
Utrulig mykje møl her på sida.

Hør - og LÆR:

Det er ikkje nødvendig å jobbe i CMYK. Fleire og fleire trykkerier går over til RGB pga at da kan dei bruka den profilen som stemmer for dei forskjellige maskinene, og du trenger ikkje først å få vita kva maskin det skal trykkast på.
Om du skal levera CMYK, ville eg ha fått profilen av trykkeriet. Ein profil som er tilpassa DEIRA trykkmaskiner. Dersom dei ikkje har ein profil, eller kan henvisa til ein standard-profil dei har kalibrert utstyret sitt utfra, seier dette ganske mykje om seriøsiteten til trykkeriet (eller mangel på sådan).

Å bruka standard-profiler kan væra greit - men dette er ikkje optimalt.

Og - husk - det hjelper ikkje med trykk-profiler om ikkje skjermen er kalibrert.
Sant det 2rB sier her - CMYK er ikke nødvendigvis CMYK. Vi må bruke trykkeriets innstillinger når vi skal trykke aviser på skolen - ellers kan bildene bli ræva (har selvsagt glemt oss en del ganger )

Så spør trykkeriet, vil de ha RGB, skal de få det.