Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1146
Jeg skal kjøpe ny bærbar pc, men er usikker på skjermkortet jeg skal velge. Det står mellom denne multicom pcn som har 980M og koster 15 000kr:
http://www.multicom.no/multicom-kuns...0042/p10630919
Eller en annen versjon som koster 12 500kr og har 970M. Det jeg lurer på er 980M er verdt de 2500kr ekstra det koster?
kan ikke du linke begge pc'ene? jeg har litt vanskelig for og tro at det kun er grafikkortet som utgjør prisforskjellen på 2500 kroner

rettelse, jeg går utifra at det var denne til 12.5 du mente http://www.multicom.no/multicom-kuns...0042/p10630483

Ser at det kun er Skjermkortet som er forskjellen.
Det du kan gjøre er og bruke denne siden og sette kortene opp mot hverandre. http://gpuboss.com/
Sist endret av Screwit; 16. august 2015 kl. 22:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for svar, men jeg føler ikke at gpuboss gir riktig svar på spørsmålet mitt. Multicom sin 980M har 4GB mot den so er på gpuboss som har 8GB. Det samme gjelder 970M der multicom sin har 3GB og den fra gpuboss har 6GB.
Jeg mener spørsmålet mitt fortsatt står. Er 980M verdt de 2500kr ekstra? Min personlig mening er at den ikke er verdt det ekstra.
Du kan kikke litt på hva Anandtech har å si om GTX 970M og GTX 980M: http://www.anandtech.com/show/8585/n...axwell-gm204/3

GTX 980M gir en del mer ytelse enn GTX 970M etter det jeg kan se på Anandtech og forklaringen deres under tabellen. GTX 980M er i følge artikkelen myntet på oppløsninger større enn 1080p, som både betyr bedre ytelse i dag og at kortet vil holde lenger til moderne titler på maskinens egen skjerm. Det kan være fordelaktig nå i en tid hvor den andre hardwaren (CPU, minne, SSD, osv.) typisk ikke trenger oppgradering like ofte for å henge med i spill.

Personlig hadde jeg nok gått for GTX 980M. Det skal jo sies at 2.500 kroner er et ganske merkbart hopp, og jeg vil ikke påstå at det er et absolutt must å bruke disse kronene med tanke på at det er et visst premium assosiert med de heftigste kortene. Det forutsetter med andre ord at 1) du ikke har behov for pengene til noe viktigere i livet og 2) du spiller litt mer enn casual Goat Simulator.
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Takk for svar, men jeg føler ikke at gpuboss gir riktig svar på spørsmålet mitt. Multicom sin 980M har 4GB mot den so er på gpuboss som har 8GB. Det samme gjelder 970M der multicom sin har 3GB og den fra gpuboss har 6GB.
Vis hele sitatet...
Det var synd gpuboss ikke kunne brukes i dette tilfellet, men det er en side som er veldig kjekk og ha i bakhodet til en annen gang
OT: Må jeg si meg med hva Nichotin har skrevet.
Du får faktisk en god slump med ytelse for de kronene. Om du ønsker kan du ta en titt på denne 970m vs 980m videoen for å få en større innsikt i hvor stor variasjon det faktisk er på kortene i forskjellige spill.

Det siste jeg vil nevne/spørre om uten og gå alt for langt utenfor topic, er hvorfor ønsker du deg en bærbar gaming pc? Da en stasjonær, sålenge du har skjerm og mus fra før, prismessig gir langt bedre bangforthebuck, samt gir muligheten til ytteligere overclock av cpu og gpu samt i langt mindre grad er utsatt for thermal throtteling.
Skal du kjøpe en laptop for å game på, så kjøper du enkelt og greit ikke noe annet enn Asus sine laptoper. Rett og slett fordi de har best kjølingsystem. Andre laptoper som multicom og MSI har så dårlig kjøling at det kan ende med at komponentene overoppheteretter et halvt år. Har selv en Asus G751JY med GTX 980M som jeg kjøpte i november ifjor. Definitivt verdt penga. 6 sekunder å starte opp PCen og kan kjøre så og si alle spill på max settings. Temperaturene er latterlig lav på CPU og GPU. Nesten ingen varmeutvikling under PCen heller. Forskjellen mellom 970m og 980m er såpass at du blir å merke det i de mest krevende spillene.