Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3382
Heisann godtfolk!

Har i det siste triksa litt på et prosjekt med modellhelikopteret mitt for å få det til å skyte raketter var ute å testa i dag, og det gikk over all forventning.. Har lagd mye rakettmotorer før, men tenkte det var best å kjøpe noen stabile noen siden jeg har store planer om å fylle rakettene med flashkrutt neste gang rakettmotorene kjøpte jeg på nettet fra elefun.no til 17kr stykk.. selve rakettene er rullet av vanlig papir, og tapet sammen. halefinner av papp, og balansert med et batteri i nesa for å kompansere for sprengstoff som enda ikke er på plass

Rakettene blir avfyrt med eltenner ved hjelp av en improvisert servo-mekanisme jeg mekka... Filmet hele herligheten med highspeed kamera i 600fps, så legger med link under.. rakettmotoren sparket igang litt sent, så den gikk nesten i bakken før dem kom seg avgårde:P enjoy!
http://www.youtube.com/watch?v=UqLzPF29Z7A
Haha kult , veldig kreativt! (Kp til deg)
Du får nok jobbe litt med å få rakettene til bli litt mer stabile , men ellers så var det veldig bra

Edit: godt å se at noen filmer med skikkelig kamera!
Sist endret av Bowman; 21. juni 2009 kl. 14:05.
Pent!
Håper du får til noe virkelig bra med dette i fremtiden!
Nice.

Hvilket kamera bruker du ?
Trådstarter
Rakettene var faktisk ganske stabile når rakettmotoren først sparker i gang! leste litt på nettet om stabilisering og tyngdepunkt og sånn..

Skal man lage raketter uten pinne helt fra scratch, er det viktig at balansepunktet kommer lenger frem en center of pressure.. For å finne center of pressure, lager man en eksakt 2d kopi av raketten i papp (med halefinner og greier), og finner balansepunktet på denne. Dette er ca midtpunktet for summen av luftmotstanden til raketten. Raketten blir ustabil hvis rakettens balansepunkt kommer for nærme, eller bak center of pressure.

Siden raketten min ikke får opparbeidet nok fart før den forlater løpet, går den nesten i bakken før den begynner å fly.. mulig jeg fester på et lengere/større løp, og fester raketten bakerst så den må ha litt kraft for å rive seg løs... eneste er at det kan bli litt stress å fly helikopteret:P

Bruker et casio ex-f1 helt genialt kamera! kan filme på 30, 60 fps i full HD oppløsning, og 300, 600 og 1200 fps med redusert oppløsning. I tillegg er det stillbildekamera med 6MP oppløsning perfekt til å filme eksplosjoner ol.

Hvis det er noen som har erfaring med å lage raketter med sprengladninger tar jeg gjerne imot råd (hva som funker best for å få dem til å sprenge når de treffer noe ol.) planen er å starte med flashkrutt, og jobbe meg videre derfra
Sitat av 2verud Vis innlegg

Hvis det er noen som har erfaring med å lage raketter med sprengladninger tar jeg gjerne imot råd (hva som funker best for å få dem til å sprenge når de treffer noe ol.) planen er å starte med flashkrutt, og jobbe meg videre derfra
Vis hele sitatet...
Jeg har laget noen raketter med HE ladninger. En med dynamitt og flere andre med ca. 135 gram APAN.
For å detonere det hadde jeg bare laget en rund chip av APNC på toppen av rakettmotoren slik at varmen fra den antente APNC-en som i sin tur satte av APAN-en. Mellom APNC og motor hadde jeg litt flash også.
Funket fjell det!

Her er to av dem i aksjon:

http://www.youtube.com/watch?v=v_zkksapPfA

http://www.youtube.com/watch?v=qNRJWubq0mg

For å få detonasjon ved "impact" kan du jo prøve på å gjøre det motsatte?
Feste AP(NC) på tuppen av raketten din?
Men da er du avhengig av at raketten går stabilt.

Her er en av mine som eksploderer i det den treffer fjellet (Er ikke jeg som filmer):
http://www.youtube.com/watch?v=kG2W46Wj3vU
Har samme helikopteret selv, i tillegg til masse grisehyl fra nyttår. Hvilken metode bruker du til å tenne raketten i luften?
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Har samme helikopteret selv, i tillegg til masse grisehyl fra nyttår. Hvilken metode bruker du til å tenne raketten i luften?
Vis hele sitatet...
Sitat av 2verud Vis innlegg

Rakettene blir avfyrt med eltenner ved hjelp av en improvisert servo-mekanisme jeg mekka...
Vis hele sitatet...


Men for at rakketen skal gå ut med full fart så kunne du testet med en liten lift som skyter raketten ut som vil gi den et sikkeligt kickof med engang,
Om trent samme prinsipp som det er i basoka er
Sist endret av Bowman; 21. juni 2009 kl. 20:23.
Trådstarter
du har en kanal ledig som går til gyro switch om jeg ikke huker feil bare å koble på en ekstra servo der, og lime på et par ledninger som slutter en krets når du vipper på bryteren på fjernkontrollen din, så er du i boks.. bruker et separat 9v batteri til tenneren, så ikke helikopteret plutselig detter ut av himmelen når jeg flipper bryteren. du kan evt kjøre på 12V'en til helikopteret, og koble en stoor kondensator i paralell så du slipper spenningsfall, men er litt sketchy.. Er bilde av tennerservoen i begynnelsen av tråden

grisehyl funker, men er mye fetere å legge litt effort i å lage noen ordentlige raketter, eller kjøpe på nettet.. tar ikke lange tiden..
Trådstarter
Sitat av Bowman Vis innlegg


Men for at rakketen skal gå ut med full fart så kunne du testet med en liten lift som skyter raketten ut som vil gi den et sikkeligt kickof med engang,
Om trent samme prinsipp som det er i basoka er
Vis hele sitatet...

litt skeptisk på hvordan det blir mtp rekyl, men var ikke noe problem med bare raketten... litt kjedelig å skyte ned sitt eget helikopter tror løsningen blir å skaffe et lengere løp.. Hadde vært fett å prøve å ordne noe à la det på bildet under
Sitat av 2verud Vis innlegg
du har en kanal ledig som går til gyro switch om jeg ikke huker feil bare å koble på en ekstra servo der, og lime på et par ledninger som slutter en krets når du vipper på bryteren på fjernkontrollen din, så er du i boks..
Vis hele sitatet...
Hmm bruker du standard sender? Prøvde nå å koble en ekstra servo til, og den gikk bare full ventre når jeg koblet i strøm og det var ikke mulig og kontrollere den på noen måte.
Edit: fikk det til nå
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Godt å se noen folk har godt initiativ og lager slikt
Likte det dere lagde. Har selv samme kamera(Casio Exilim Pro Ex-F1) og har stort sett brukt den mye innenfor Pyro og HE-relevante saker.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
EX-F1 er genialt

I allefall, du kan lage ett stempel som blir slått inn når den treffer noe.
2 stålpinner.
En nederst i "stridshodet" som er godt fast, og en som er kun festet med at det er surra papir rundt de 2 endene som møtes midt inni raketten.
Men de skal ikke ligge mot værandre.
I mellom stengene, inni papirhylsa, ligger det armstrongs mix, eller AP eller hva du enn måtte ønske, så lenge det er sensitivt nokk.
Greia er at stemplene slår mot værandre og da blir det anntent.
Om disse stemplene er smale, så kan det være inni senteret til "bombe casingen", og rundt der igjen, ligger det mere eksplosiver.
Så stemplene bare initierer resten.
Eventuelt kan du bruke ett lignende design som tar for seg fyrstikker og sida av fyrstikkeskene.
Trådstarter
Nice! Takk skal teste ut stempelmetoden så fort jeg får tid.. midt i eksamenshelvete for tiden:P
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Drit fett
mn fant ikkje dei rakettane!....tenkte eg skulle prøve de på helikopteret
kan du sende linken?
Trådstarter
Her har du rakettmotorene jeg bruker.. man kan selvfølgelig lage selv, men er litt sketchy når man lader opp rakettene med sprengstoff.. kjedelig å skyte ned sitt eget helikopter:P skal prøve å få lagt ut en video med "live-raketter"

Driver også med ett prosjekt der jeg lager en 8 kanals sender/mottaker med kryptert signal, så da kan jeg mekke rakettbatteri