Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  160 13508
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Big B
jeg har tenkt litt på å feste en liten flash-salutt til raketten, slik at jeg kan kalkulere noenlunde hvor høyt/langt raketten gjekk.
Vis hele sitatet...
Hvordan har du tenkt til å få den til å gå av ved toppunktet på kurven? Så lenge det er en coreburner er du nesten nødt til å ha på lunte. Og den må du jo nødvendigvis time til en gitt tid.
Trådstarter
Sitat av Nygaard
Sitat av Big B
jeg har tenkt litt på å feste en liten flash-salutt til raketten, slik at jeg kan kalkulere noenlunde hvor høyt/langt raketten gjekk.
Vis hele sitatet...
Hvordan har du tenkt til å få den til å gå av ved toppunktet på kurven? Så lenge det er en coreburner er du nesten nødt til å ha på lunte. Og den må du jo nødvendigvis time til en gitt tid.
Vis hele sitatet...
Jeg har bare tenkt å drille et hull langs siden på endeproppen. Som dette:

http://i13.tinypic.com/44j3i8z.jpg

Det er mlig jeg fyller opp det drillede hullet med BP grannulater, slik at delayet ikke blir for mye.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Husk dog at raketten vil stige også etter brennstoffet er brukt opp.
Trådstarter
Sitat av Nygaard
Husk dog at raketten vil stige også etter brennstoffet er brukt opp.
Vis hele sitatet...
Jada derfor jeg har litt ekstra lunte, slike at den sprenger litt etter at drivstoffet er brukt opp.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Big B
Jada derfor jeg har litt ekstra lunte, slike at den sprenger litt etter at drivstoffet er brukt opp.
Vis hele sitatet...
Jepp. Og det er nettopp der jeg vil påstå unøyaktigheten inntrer. Hvordan har du tenkt å få en lunte som brenner til toppunktet akkurat? Du kan jo såklart slenge på litt tilfeldig og håpe det passer noenlunde, men det blir jo ikke så veldig nøyaktig.
Trådstarter
Vis du ser på det bilde jeg la overpå så antenner lunten når coreburneren har godt helt til kanten...

Så egetlig så er den bare unøyaktig etter att raketten har brent ut, men det er småpirk.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Og det må ikke bli sluppet ut trykk der på toppen med den lille lunta...
Trådstarter
Sitat av Up
Og det må ikke bli sluppet ut trykk der på toppen med den lille lunta...
Vis hele sitatet...
Jeg vet, men i tilfelle så vil ikke hullet være mindre en 2-3mm, så det har ikke så mye å si (forhåpentligvis :P )
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hullet bør være mindre enn 2-3 mm da. Det må ikke slippe noe trykk ut der.
Trådstarter
Hvorfor ikke? Det gjør da ingenting om det kommer litt trykk ut på slutten av avstigningen?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Big B
Hvorfor ikke? Det gjør da ingenting om det kommer litt trykk ut på slutten av avstigningen?
Vis hele sitatet...
Forutsett at det klarer og holde trykket hele veien da. Hvorfor ikke fylle hullet med lim?
Lenge til oppskyting? Eller finnes det ikke fint vær der du bor? :P
Du får ta meg raketten din hitt, her har det vært perfekt vær i flere dager
8)
Trådstarter
Været har vært perfekt her også, men kveldene er ennå ikkje lyse nokk, jeg vil nemelig skyte opp raketten så sent på kvelden så mulig.

Sitat av Up
Sitat av Big B
Hvorfor ikke? Det gjør da ingenting om det kommer litt trykk ut på slutten av avstigningen?
Vis hele sitatet...
Forutsett at det klarer og holde trykket hele veien da. Hvorfor ikke fylle hullet med lim?
Vis hele sitatet...
Det er ikke vits i å putte lim i hullet, siden gassene ikke kommer noen plass (bortsett fra dysehullet da) rett etter antenning.

Men jeg tror skal gjøre noen endringer, her er planen og prinsippet:

http://i19.tinypic.com/4xo54w0.jpg
Se på bildene som en tegneserie :P .

Som dere ser så brenne kjærnen innover, så når kjernen har brent opp, så antennes lunten som går til salutten (logisk eh?).

Grunnen til at jeg flyttet lunten er fordi jeg har en liten mistanke om at KNSUen kommer til å brenne raskere med endeproppen fordi alle gassene komme seg helt sikkert mellom KNSUen og endeproppen.

Men nå blir ikke raketten så aerodynamisk, så derfor har jeg tenkt å feste salutten med siden av styrepinnen (der jeg har skrudd den fast), så blir det litt betre iallfall.
Om raketten funker som den skal, kan du ha ganske lang lunte.
Den vil fortsette å stige en stund etter at drivstoffet er brennt opp.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
tar du sjangsen på å ha en salutt da Big B?
hva om raketten ikke virker som den skal, og flyr mot mennesker
Trådstarter
Sitat av Brainiac
tar du sjangsen på å ha en salutt da Big B?
hva om raketten ikke virker som den skal, og flyr mot mennesker
Vis hele sitatet...
Salutten er ikke på mer en 20 gram uansett, men vis raketten skulle gå...ehem..."amokk" så er jeg på en øde plass, å raketten vil forhåpentligvis ikke gjøre noe skade.

Det værste som kan skje er at styrepinnen faller av under takeoff, så derfor skal jeg feste den med skruer, teip, epoxy+++, bare for å være sikker.


Sitat av verto
Om raketten funker som den skal, kan du ha ganske lang lunte.
Den vil fortsette å stige en stund etter at drivstoffet er brennt opp.
Vis hele sitatet...
Hvor lange lunte tror du jeg trenger da? Jeg har tenkt å bruke visco, som brenner 1cm/sek.
Jeg har sett finner av kryssfiner blitt revet av under take-off på kraftige raketter
Hvor lang lunte du trenger er jeg ikke sikker på, men om den antenner når den skal kan du sikkert ha en lunte som brenner i 3-4 sekunder, minst.
Om raketten skulle fly på deg, tror jeg du ville vært like død med eller uten flash-salutt :lol:
Trådstarter
Sitat av verto
Jeg har sett finner av kryssfiner blitt revet av under take-off på kraftige raketter
Hvor lang lunte du trenger er jeg ikke sikker på, men om den antenner når den skal kan du sikkert ha en lunte som brenner i 3-4 sekunder, minst.
Om raketten skulle fly på deg, tror jeg du ville vært like død med eller uten flash-salutt :lol:
Vis hele sitatet...
Da tar jeg en lunte på 6-7cm.
Raketten vil ikke treffe meg heller, jeg skal gjømme meg bak noen sanddyner.

Men da satser vi på mach1? :lol:
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Raketten blir ikke mere aerodynamisk om du legger den ved siden av en av finnen da...
mach 1? Ikke at jeg er en rakettekspert, men må det ikke en del ekspertise til for og nå mach 1?
Jeg tror ikke du får raketten din opp i transsonisk hastighet, så der tror jeg du blir skuffet.

subsonisk hastighet som er under Mach 0,75 tror jeg er det beste du klarer.

Mach 1 er tross alt en hastighet på ca 1230Km/t

Skal du nå mach 1 så må du konstruere raketten din på en helt annen måte.

Dvs. ikke bruke KNSU, men heller flytende drivstoff og feks. tilbakebøyde vinger (swept back wings).

Dette vil gjøre at din rakett vil dytte luften til siden av raketten i en hastighet som faktisk er høyere enn hastigheten enn raketten og på den måten ha en større sjangs til å nå Mach 1. Det vil også kunne gjøre at Raketten din vil rett og slett bli revet i stykker av trykket.

Hvis jeg tar helt feil nå må noen korrigere meg...
Trådstarter
Merkerte jeg ikke sarkasmen bra nok? Seff er jeg ikke ute etter supersonisk fart :lol: .

Tilbake til topic:

Jeg tror at raketten blir iallefall litt mer aerodynamisk(Jeg hadde vist skrevet supersonisk med en feil :P ) vis jeg plasserer salutten ved siden av festet til styrepinnen, slik at den får ly for noe av luftstrømmene. Dessuten er det iallefall betre en å feste den midt på raketten? Og hva så om jeg mister et par meter i stighøyde, fordi den ikke så aerodynamisk?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Den blir ikke mere aerodynamisk om den er rett ved siden av vinge. Ødelegger jo meninga med vingen nesten. Viss du skjønner
Og fåresten, litt mere supersoniks? Enten er det supersonisk, eller så er det ikke supersonisk.
Trådstarter
Jeg har rettet på "feilen" nå :P .

Hvem har sakt at jeg skal ha vinger? Jeg skal ha styrepinne.

Jeg skal se hva jeg kan gjør får å gjøre at salutten ikke blir noe problem for luftstrømmene. Jeg tar det når det kommer.
Altså, det er feil at man ikke kan nå supersoniske hastigheter med KNSU. Det har blitt gjort. Men som sagt så på raketten konstueres på en annen måte. En annen ting er at man ikke MÅ ha swept back wings. Dette gjelder kun på fly, der flaten og bredden på vingene er mye større. swept back wings brukes bare for å bedre aerodynamikken, men er ikke avgjørende. På en annen side må du ha vinger med en symetrisk vingeprofil, ellers vil de rett og slett falle av.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Big B
Hvem har sakt at jeg skal ha vinger? Jeg skal ha styrepinne.
Vis hele sitatet...
Min feil Så du legger kinaputten som toppen av styrepinna? Og hvor stor styrepinne har du? 8)
Trådstarter
Sitat av Up
Sitat av Big B
Hvem har sakt at jeg skal ha vinger? Jeg skal ha styrepinne.
Vis hele sitatet...
Min feil Så du legger kinaputten som toppen av styrepinna? Og hvor stor styrepinne har du? 8)
Vis hele sitatet...

Noe sånt ja .

Styrepinnen er 3,3 meter, og vis den ikke er balansert nokk da, så legger jeg på et lodd på 0,5kg i enden.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Er det så nøye med balanse? Jeg har sendt opp flere hjemmelagde raketter som har vært framtunge, uten problemer. Hadde en del store raketter på nyttårsaften,(kjøpevare) og ingen av dem balanserte under dysen.
Trådstarter
Det er nettopp det jeg også har tenkt på bang, raketten vil stabilisere seg selv når den har flydd litt opp i luften uansett, siden den blir letter fremme når drivstoffet brenner vekk.

Men på en annen side så vil jeg ikke ha en løpsk KNSU rakett mot meg heller :P .

Men jeg får se hvor balansert den er når jeg har fylt den opp med KNSU og festet pinnen.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Hvis den er nogenlunde balansert når den er full av drivstoff, holder det fint så lenge den har godt drag.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Big B Vis innlegg
Det er nettopp det jeg også har tenkt på bang, raketten vil stabilisere seg selv når den har flydd litt opp i luften uansett, siden den blir letter fremme når drivstoffet brenner vekk.

Men på en annen side så vil jeg ikke ha en løpsk KNSU rakett mot meg heller :P .

Men jeg får se hvor balansert den er når jeg har fylt den opp med KNSU og festet pinnen.
Vis hele sitatet...
Hvor langt har du kommet på raketten din nå Big B?
Jeg er meget spent på resultater og en film av det hele. Har du planlagt når du skal fyre monsteret av gårde`?
Trådstarter
Jeg har fått gjort lite på den nå pga. eksamener og sånt, men det gjenstår bare noen få tester. Jeg må finne ut hvordan jeg skal få ut pinnen som jeg har oppi raketten når jeg heller i KNSUen, til å lage kjernen. Jeg har allerede testet med å ta avispappir og silkepappir rundt pinnen, men begge deler funket ikke, så nå til helgen så skal jeg prøve med bakepappir.

Jeg har ikke lyst å si en spesiell dato til når jeg fyrer av raketten, så filmen kommer når den kommer. Bare å smøre dere med tålmodighet.
Sitat av Big B Vis innlegg
Jeg har fått gjort lite på den nå pga. eksamener og sånt, men det gjenstår bare noen få tester. Jeg må finne ut hvordan jeg skal få ut pinnen som jeg har oppi raketten når jeg heller i KNSUen, til å lage kjernen. Jeg har allerede testet med å ta avispappir og silkepappir rundt pinnen, men begge deler funket ikke, så nå til helgen så skal jeg prøve med bakepappir.


Jeg har ikke lyst å si en spesiell dato til når jeg fyrer av raketten, så filmen kommer når den kommer. Bare å smøre dere med tålmodighet.
Vis hele sitatet...
Det finnest LANGT lettere måter å lage core på. Hell aldri knsu i lange rør, da det vil stivne før det er helt fylt opp og lage "luftbobler" inni blandingen. Dette pleier som oftest å ende i CATO. Her har jeg tegnet et paint bilde om hvordan du lett kan fylle raketten med knsu, uten å lage noen sprekker i blandingen:
http://www.putfile.com/avispapir/images/113221
Det er som oftest slik man fyller store raketter med knsu. Om du ikke vil bruke den metoden i det hele tatt vil jeg da anbefale å borre ut coren etter hele driten er størknet, for da slipper du at den blir spesielt skeiv, eller at pinnen sitter fast. Ulempen med å fylle store rør er altså at man risikerer luftbobler og sprekker i knsu blandingen.
Trådstarter
Men jeg kan forsatt få bobler i KNSUen på din måte. Dessuten så vil din måte gi en haug me sprekker, fordi når jeg tar flere slike sånne "deler" oppå hverandre så blir det jo sprekker mellom, å voila, CATO.
Jeg har foresten aldri sett bobler i min KNSU, så om det i det hele tatt blir et problem vet jeg ikke. Eneste muligheten får å få bobler i KNSUen (som jeg kjenner til) er vis du varmer KNSUen for lenge, da vil den begynne å boble etter du har lagt den i beholderen, å blir helt brun. Men jeg håper på å ungå dette ved å varme KNSUen så lite så mulig.

Og hvor foreslår du at jeg skal få et bår som er over 60cm langt? Dessuten vis jeg borer ut kjærnen etterpå så er det iallefall stor skjangs for at den skal bli skjev.

Jeg har funnet ut en fin måte å lage kjærnen bein, den pinnen som jeg skal bruke til å lage kjærnen passer perfekt nedi dyseullet, så planen er å stikke pinnen nedi dysehullet, slik at den stikker litt over andre enden av raketten, der tar jeg bare å "stabiliserer" pinnen på mitten ved å bruke tråd, eller teip.

Men jeg setter pris på at du kommer med forslag, forsett med det, så blir det mindre skjangs for at det blir CATO.
Sitat av Big B Vis innlegg
Og hvor foreslår du at jeg skal få et bår som er over 60cm langt?
Vis hele sitatet...
Jeg har bortimot så lange borrer. Du sveiser borren på et jernrør eller noe lignene, funker fett det. Men får vente og se hvordan du har valgt å gå fram. Gleder meg til film og det hele !
bruk murbor da.....

det som elekrikere og rørleggere bruke til å borre hull i murvegger med.

disse kan du få opp til 1 meter iallefall mener jeg.


eller bruk en 30cm bor på en 60cm rakett og borr fra begge sider....
Trådstarter
Men det løser ikke problemet med at det er stor skajngs for skjev kjerne. Dessuten er de borene drit dyre, også har jeg en stor ordre på pyrocreations å prioritere.
det som er med de borrene er at de kan settes på en maskin med styrepinne....

slik at hvis man har tilgang til boremaskin med styrepinne så skal det godt gjøres at det blir skeivt.

Husk på at hvis en elektriker eller rørlegger borer skjeivt så sliter han...=) da blir det mange hull i veggen...hehe
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
I natt skal raketten opp!

Nå har jeg fylt oppi med 3250g KNSU, så nå ligge raketten å kjøles ned i fryseboksen. :P

Jeg skal fyren den opp runt 5-tiden i natt, da er det lyst å blå himmel.
Jeg skal filme med 2 kameraer.

Jeg regner med at film kommer i løpet av morgendagen, eller i morgen tidlig, vis eg forsatt er våken.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Lykke til. er kanskje ikke så lurt å si så mye Big B. Hvis folk legger merke til raketten og ringer politiet, kan de finne inlegget ditt
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Brainiac Vis innlegg
Lykke til. er kanskje ikke så lurt å si så mye Big B. Hvis folk legger merke til raketten og ringer politiet, kan de finne inlegget ditt
Vis hele sitatet...
Når ble hobbyraketter forbudt?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Jeg har sendt opp mange hobbyraketter. Men hvorfor skal en skyte opp en stor rakett kl 5 om morgenen? Pluss at det er KNSU, men dette vet du

Men nå er jeg spent Big B! Ferdig å redigerer?
Sitat av Brainiac Vis innlegg
Lykke til. er kanskje ikke så lurt å si så mye Big B. Hvis folk legger merke til raketten og ringer politiet, kan de finne inlegget ditt
Vis hele sitatet...
Ja, og så? Dette innlegget beviser nok fint lite. Folk er alt for paranoide på pyroforum nå til dags.
Trådstarter
Da var WIP blitt fyrt av, men ble CATO. Her er filmen:

http://media.putfile.com/WIP-86

Jeg legger også opp noen biler om hvordan jeg laget kjernen, og noen bilder av raketten:

http://dump.warispeace.co.uk/32.jpg
Her har jeg rullet trepinnen inn i bakepapir.

http://dump.warispeace.co.uk/34.jpg


http://dump.warispeace.co.uk/36.jpg
Stikker pinnen nedi dyse-hullet
Trådstarter
http://dump.warispeace.co.uk/37.jpg
Sikrer at pinnen er i mitten med tråd.

http://dump.warispeace.co.uk/38.jpg
Her er pinnen fjernet, og som du ser så fikk jeg en fin kjerne. Jeg klarte også å få fjernet alt bakepappiret.

http://dump.warispeace.co.uk/39.jpg
Rakketten ferdig med endepropp, nase og salutt.

http://dump.warispeace.co.uk/40.jpg
Et bilde av WIP i soloppgangen like før avfyring.
Synd det der, men var et fint prosjekt Fortsett med slike.
Æh, triste saker, men veldig fint prosjekt ja!

Noen anelse om hva som skjedde?

Må nesten si jeg ble rørt av bildet der den står klar til avfyring.. så vakkert : ')
Trådstarter
Sitat av nokaa Vis innlegg
Æh, triste saker, men veldig fint prosjekt ja!

Noen anelse om hva som skjedde?

Må nesten si jeg ble rørt av bildet der den står klar til avfyring.. så vakkert : ')
Vis hele sitatet...

Jeg tror raketten var for lang, som førte til for stort trykk. Men når jeg undersøket restene så så det ut som at kobberrøret inni dysa hadde smeltet, slik at dyseåpningen hadde blitt mindre. Så det kan også være en mulighet.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Så nesten ut som topplokket sviktet? Vel, da er det bare å prøve igjen
Huff, så kjedelig at det feila :P Men du har i alle fall laget den hittil største raketten på WIP, det er jo noe å være stolt av
Trådstarter
Jeg hadde vært enda stoltere vis den hadde fungert!

Men jeg tviler på at jeg orker å lage en til, det var grusom mye stress. Så nå er det bare for noen andre på prøve!