Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2006
Leste nettopp at drapsmannen fikk 13.5 år.

Hvor lenge kommer han til å sitte inne? 7-10 år ellerno, også er han ute?
Jeg skjønner ikke hvordan det kan være riktig.
Han skjøt dama i fleisen 9 ganger.

13.5 År... det er jo nesten som å gå fri.

Hva mener dere?

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n...eboe.UnWjaToKA
Jeg trenger ikke å ha så sterke meninger om dette da jeg har tillit til rettsvesenet vårt.

13,5 år er nesten ikke å gå fri.
Hadde ikke akuratt sagt det er som å gå fri.. dog er han snill i fengsel så kan han få prøveløslatelse ved 2/3 av dommen som er 9år.

Han var jo å heldig å få litt strafferabatt, de ville jo ha 17år først. ingen meninger selv, han får jo straffen sin
Latterlig lav straff.

Han har gjort en jente foreldreløs pga handlingen sin. Avdøde ble enke noen år før hun ble drept, så det er ei jente som ikke er tenåring en gang som nå er uten moren og faren sin.

Tragisk sak hele greia. Han ble jo observert kjørende rundt i området flere ganger i forkant av hendelsen, så han var definitivt på utkikk etter henne.

"Drapet var ikke planlagt", sa han. Yeah, right. Bare kjørte rundt og lette etter henne med en skarpladd pistol, og tømte magasinet i trynet på henne.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg trenger ikke å ha så sterke meninger om dette da jeg har tillit til rettsvesenet vårt.

13,5 år er nesten ikke å gå fri.
Vis hele sitatet...
Helt greit. Du har sikkert veldig gode grunner for å ha tillitt til rettsvesenet, annet enn magefølelsen din

9 år i fengsel, det er en straff, det er ikke å gå fri. Men for meg er saken så veldig grov. Og betyr dette at jeg kan planlegge å drepe deg, med overlegg og ta en straff jeg mener er billig?
Sist endret av Spaceman; 19. april 2023 kl. 17:30.
Sitat av Spaceman Vis innlegg
Helt greit. Du har sikkert veldig gode grunner for å ha tillitt til rettsvesenet, annet enn magefølelsen din

9 år i fengsel, det er en straff, det er ikke å gå fri. Men for meg er saken så veldig grov. Og betyr dette at jeg kan planlegge å drepe deg, med overlegg og ta en straff jeg mener er billig?
Vis hele sitatet...
Altså hele poenget med rettsystemet i Skandinavia, spesielt Norge, er rehabilitering. Du ser ut til å ville måle straff ut i fra et hevnaktig ståsted.
Det er slik de gjør i USA, der fengselssystemet gjør kriminelle enda hardere i de fleste tilfellene.

Jeg, og de fleste andre til lands vil heller ha tillitt til et mer fagbasert rettsystem kontra det USA holder på med. For om vi sikter mot rehabilitering så kan vi få folk ut i arbeidslivet igjen som produktive mennesker.
Sist endret av Expialidocious; 19. april 2023 kl. 17:54.
Sitat av Filkor Vis innlegg
Latterlig lav straff.

Han har gjort en jente foreldreløs pga handlingen sin. Avdøde ble enke noen år før hun ble drept, så det er ei jente som ikke er tenåring en gang som nå er uten moren og faren sin.
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke å holde meg.

Hva er din personlige mening om at en mann dreper 77 stk. Burde han få 77 ganger strengere straff enn hvis han bare drepte 1 stk?

Jeg har tatt meg selv alt for mange ganger i at følelsene mine tar overhånd hvis jeg skal tenke på en rettferdig straff, i henhold til kriminell handling, men jeg blir aldri noe smart på det selv.

Misforstå meg rett. Jeg er enig om at mannen som drepte henne skal få strengere straff, dersom henrettelsesmetoden var brutal, eller om hun etterlater seg barn, men der er vi så heldige at vi har langt utdannede jurister som tar seg av det, så vi slipper å tenke på det.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg klarer ikke å holde meg.

Hva er din personlige mening om at en mann dreper 77 stk. Burde han få 77 ganger strengere straff enn hvis han bare drepte 1 stk?

Jeg har tatt meg selv alt for mange ganger i at følelsene mine tar overhånd hvis jeg skal tenke på en rettferdig straff, i henhold til kriminell handling, men jeg blir aldri noe smart på det selv.

Misforstå meg rett. Jeg er enig om at mannen som drepte henne skal få strengere straff, dersom henrettelsesmetoden var brutal, eller om hun etterlater seg barn, men der er vi så heldige at vi har langt utdannede jurister som tar seg av det, så vi slipper å tenke på det.
Vis hele sitatet...
Så hva er problemet, hvis du egentlig er enig med meg? Skjønner ikke hva du vil frem til.

Hva jeg mener passende straff for en som dreper 77 mennesker er, er vel ikke særlig relevant for saken.
Hvorfor fikk han så lav straff?
Folk sier 9 år er lite. 9 år er nok til at verden forandrer seg ganske drastisk på tiden du er inne.
Alle du kjenner har gått videre, om du har barn er de muligens blitt vokse, teknologien kan kan ha løpt i fra deg. Om du satt inne fra 2005-2014 ville du hatt problemer forandringen som har skjedd. 9 år er ganske lang tid. Om vi ser litt lenger en nesetippen, og innser at straff ikke er veien å gå.
Etter 60 dager med pallespikring på hoff for mange år siden så ser jeg veldig annerledes på varighet av frihetsberøvelse. Jeg har gode sosiale antenner og kommer lett overens med folk så sosialt var oppholdet helt fint.

Men når det hadde gått 2 uker og jeg hadde 6 igjen så begynte det å tære mer og mer, selv om jeg deltok i alt man kunne, spillet bordtennis, trente og fikk dagene til å gå så opplevdes oppholdet som vanvittig seigpint, langt og til tider helt jævlig.
Kan selvfølgelig ikke sammenlignes med soning i 9 år, men varigheten på frihetsberøvelsen i seg selv samme hvor rehabilitert og fantastisk fint man har det i norske fengsler, ser jeg på som en mye større straff en jeg gjorde tidligere.
13,5 år.

Vente to år på dom/ varetekt = bra fratrekk

Fratrekk for isolasjon/glattcelle.


Han er ute etter 5-7.


Med det sakt så brutaliteten på drapet burde de sett mere på.

45.acp i kongsberg colt holder 7 i magasinet, hun ble skutt ni ganger i hodet. Dvs at han ladet om og dro av 2 til bare for å være sikker etter 7 skudd mot hodet.
BRAND ∞ STRONG
Fulgte ikke så nøye med på saken.

Hvordan var det med tilregneligheten til gjerningsmannen?
Tenker på ting som gjennomførelse og motiv. Hvis han var ved sine fulle fem må han vel ha skjønt
at han vanskelig kunne unnslippe dette. Både fordi han var assosiert med henne, men også fordi Oslo
ikke er Chicago (eller Malmö) og drap med skytevåpen på åpen gate typisk ender med pågripelse.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Altså hele poenget med rettsystemet i Skandinavia, spesielt Norge, er rehabilitering.
Vis hele sitatet...
nja, Rettsystemet har flere mål, inkludert straff men også avskrekking for andre (en form for forebyggende effekt), beskyttelse av den siktede og samfunnet, samt å gi fornærmede en følelse av rettferdighet.

Rehabilitering innebærer heller at mens man er i fengsel, har man mulighet til utdanning, psykologer, terapeuter og andre ressurser som kan hjelpe en person med å håndtere deres situasjon best og forberedlse på et liv etter fengsel.

man dømmer ikke alvorlige lovbrudd til kortest mulig soningstid fordi vi fokuserer på rehabilitering.
Sist endret av magnet; 19. april 2023 kl. 20:59.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
men der er vi så heldige at vi har langt utdannede jurister som tar seg av det, så vi slipper å tenke på det.
Vis hele sitatet...
Vel, juristene tar seg av vurdering av enkelttilfellene, men det er stortinget som er lovgivende makt og setter strafferammer. Så jeg synes jo i og for seg det er en relevant ting for folk flest å ha meninger om. Allmenn rettsoppfatning er en av grunnene til at vi praktiserer straff. Hadde det kun handlet om rehabilitering som noen tror hadde det vært psykologer og ikke jurister som vurderte "behandlingen".

Jeg har ikke lest dommen, men dersom det var et overlagt drap uten formildende omstendigheter så tror jeg 13 år er i det lavere sjiktet av normalområdet.

En interessant opplysning er ar straffenivået har økt jevnt og trutt de siste tiårene. Det er også interessant at folk flest tror at de ønsker høyere straffenivåer, men når de blir bedt om å sette seg inn i enkeltsaker og gi en vurdering så lander de jevnt over på lavere straff enn jurister.

For all del, jeg har lest frifinnelsesdommer jeg er rablende uenig i også, men det er typisk lekdommere som frifinner.

Sitat av magnet Vis innlegg
Rehabilitering innebærer heller at mens man er i fengsel, har man mulighet til utdanning, psykologer, terapeuter og andre ressurser som kan hjelpe en person med å håndtere deres situasjon best og forberedlse på et liv etter fengsel.
Vis hele sitatet...
Vel, det kan diskuteres hvor reelt dette tilbudet er.
Sist endret av *pi; 19. april 2023 kl. 22:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
45.acp i kongsberg colt holder 7 i magasinet, hun ble skutt ni ganger i hodet. Dvs at han ladet om og dro av 2 til bare for å være sikker etter 7 skudd mot hodet.
Vis hele sitatet...
ikke nødvendigvis får jo større magasin å, tipper han mange 1911 magasiner passer i kolten
de er fra 8 til 10, tipper heller han har en av de og en i kammeret , dog kan fint å gjøre som du sier men tar jo litt tid VG nevner å 9mm finner ikke noe om 45acp, mange av 9mm har 9skudds magasin , stiller heller mere mot magdump
Sist endret av mrracerhacker; 19. april 2023 kl. 22:35.
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
ikke nødvendigvis får jo større magasin å, tipper han mange 1911 magasiner passer i kolten
de er fra 8 til 10, tipper heller han har en av de og en i kammeret , dog kan fint å gjøre som du sier men tar jo litt tid VG nevner å 9mm finner ikke noe om 45acp, mange av 9mm har 9skudds magasin , stiller heller mere mot magdump
Vis hele sitatet...
Ble brukt en kongsberg colt med magasin tilhørende. Finnes nesten ikke andre magasin som passer i kv colt.


Av beslag så ble det gjort winchester .45 auto. Både på bopel og tomhylser på stedet.


Det tar ikke tid å lade om. Det er gjort på et blunk.
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
13,5 år.

Vente to år på dom/ varetekt = bra fratrekk

Fratrekk for isolasjon/glattcelle.


Han er ute etter 5-7.


Med det sakt så brutaliteten på drapet burde de sett mere på.

45.acp i kongsberg colt holder 7 i magasinet, hun ble skutt ni ganger i hodet. Dvs at han ladet om og dro av 2 til bare for å være sikker etter 7 skudd mot hodet.
Vis hele sitatet...
What? Dom på 13.5 år men han kan slippe ut etter 5 år? Hva med de som får 5 års dommer da?
21 år med forvaring hadde passet bedre. Han ladet om pistolen før han skjøt videre. Syk mann som ikke fortjener å være ute blant folk.
Sitat av ronniba Vis innlegg
21 år med forvaring hadde passet bedre. Han ladet om pistolen før han skjøt videre. Syk mann som ikke fortjener å være ute blant folk.
Vis hele sitatet...
Forvaring kan kun gis for å hindre nærliggende fare for gjentakelse, det er ikke noe man kan slenge på for å øke straffen.