Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1806
Hei, som nevnt i tittel trenger jeg hjelp til å bygge en pc som skal brukes til musikkproduksjon.


Budsjett: 5 - 10 000

Hva jeg vil ha/trenger:

Windows XP (Grunn: Elsker det)
Intel core i7/eller lignende - i5 er for svakt
8GB RAM


Hva jeg ikke trenger:
Lydkort (Fordi jeg har eksternt)
Sterk GPU


Jeg kan ikke mye om pc komponenter, så hvis noen kunne skrivd et oppsett på alle komponentene jeg trenger.

Hold det billigst mulig, all informasjon er velkommen.
Tanken om Windows XP burde du bare legge fra deg med en gang. Det mest åpenbare er at operativsystemet ikke er støttet av Microsoft lenger, så du får ingen sikkerhetsoppdateringer o.l. via offisielle kanaler. I tillegg er jo sikkerhetsmodellen i XP ganske utdatert sammenliknet med nyere Windows-versjoner. Du vil også potensielt støte på problemer med programvare som ikke støtter XP eller er dårlig testet i XP. Og for moderne maskinvare er det sjanse for at ikke du finner drivere som er kompatible.
Helt enig men windows 7 er vel mulig å få tak i selv om det er vanskelig.


Intel NUC NUC5I5RYH
Core i5-5250U,DDR3L SO-DIMM, M.2, 2.5" SATA, mHDMI,mDP, WiFi(ac), BT, Broadwell

https://www.komplett.no/intel-nuc-nuc5i5ryh/840220#

Alt dette + en SSD disk samsung 850 evo eller tilsvarende på 250 GB kanskje 8 GB ram så burde det holde.
Men da må du nok ha usb basert lydkort i så fall.

Hvorfor er i5 for svak? Det oppsettet over kan man bruke litt lett video redigering forstår ikke hvorfor musikkproduksjon skulle kreve mye prosessorkraft.
Sist endret av lmh1; 17. august 2015 kl. 13:17.
Trådstarter
4 0
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Helt enig men windows 7 er vel mulig å få tak i selv om det er vanskelig.


Intel NUC NUC5I5RYH
Core i5-5250U,DDR3L SO-DIMM, M.2, 2.5" SATA, mHDMI,mDP, WiFi(ac), BT, Broadwell

https://www.komplett.no/intel-nuc-nuc5i5ryh/840220#

Alt dette + en SSD disk samsung 850 evo eller tilsvarende på 250 GB kanskje 8 GB ram så burde det holde.
Men da må du nok ha usb basert lydkort i så fall.

Hvorfor er i5 for svak? Det oppsettet over kan man bruke litt lett video redigering forstår ikke hvorfor musikkproduksjon skulle kreve mye prosessorkraft.
Vis hele sitatet...

Den linken du sendte meg nå, er det en pc?

Fordi jeg har i5 nå og det holder ikke. Jeg bruker ca 10-15 VST plugins per track. CPU blir overloada ganske mye.

Sitat av Nichotin Vis innlegg
Tanken om Windows XP burde du bare legge fra deg med en gang. Det mest åpenbare er at operativsystemet ikke er støttet av Microsoft lenger, så du får ingen sikkerhetsoppdateringer o.l. via offisielle kanaler. I tillegg er jo sikkerhetsmodellen i XP ganske utdatert sammenliknet med nyere Windows-versjoner. Du vil også potensielt støte på problemer med programvare som ikke støtter XP eller er dårlig testet i XP. Og for moderne maskinvare er det sjanse for at ikke du finner drivere som er kompatible.
Vis hele sitatet...
Pc'n skal ikke brukes online, så virus er jeg ikke bekymret for.
Alle drivere har jeg.
Sist endret av elharueyam; 17. august 2015 kl. 13:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av elharueyam Vis innlegg
Alle drivere har jeg.
Vis hele sitatet...
Du kan jo ikke vite om du har alle drivere når du nå skal kjøpe ny PC med nye deler? Vil tro det er heller tvilsomt at alle deler i din nye PC har XP drivere. Ingen som offisielt støtter det lenger.

Ytelsen vil også bli bedre om du oppdaterer. Vet ikke om du har XP 64-bit, som er noe drit har jeg hørt, men i så tilfelle kan du ikke engang bruke mer enn 4GB RAM. I tillegg, så mangler XP mange nyvinninger som f.eks. TRIM. Dette gjør at SSD'er kjører mye dårligere, og kan tilogmed senke levetiden dems eller gjøre dem ubrukelige. Så du er nesten stuck med HDD, som er fryktelig tregt, ville ikke ønsket noe slik på en audio workstation PC.
Trådstarter
4 0
Sitat av Grix Vis innlegg
Du kan jo ikke vite om du har alle drivere når du nå skal kjøpe ny PC med nye deler? Vil tro det er heller tvilsomt at alle deler i din nye PC har XP drivere. Ingen som offisielt støtter det lenger.

Ytelsen vil også bli bedre om du oppdaterer. Vet ikke om du har XP 64-bit, som er noe drit har jeg hørt, men i så tilfelle kan du ikke engang bruke mer enn 4GB RAM. I tillegg, så mangler XP mange nyvinninger som f.eks. TRIM. Dette gjør at SSD'er kjører mye dårligere, og kan tilogmed senke levetiden dems eller gjøre dem ubrukelige. Så du er nesten stuck med HDD, som er fryktelig tregt, ville ikke ønsket noe slik på en audio workstation PC.
Vis hele sitatet...
Ok, jeg trodde det var snakk om driverne på musikk utstyret mitt.
Da er XP ute av bilde
(Har ikke XP nå, men jeg savner det) Har aldri hatt bedre brukeropplevelse
Sist endret av elharueyam; 17. august 2015 kl. 13:49. Grunn: La til mer
Sitat av elharueyam Vis innlegg
(Har ikke XP nå, men jeg savner det) Har aldri hatt bedre brukeropplevelse
Vis hele sitatet...
Du kan gjøre Windows 10 eller hvertfall Windows 7 nesten helt likt XP i brukergrensesnitt hvis du bare endrer litt på innstillinger.
Trådstarter
4 0
Sitat av Grix Vis innlegg
Du kan gjøre Windows 10 eller hvertfall Windows 7 nesten helt likt XP i brukergrensesnitt hvis du bare endrer litt på innstillinger.
Vis hele sitatet...
Ok, har du noe forslag til bygging av pc og link?
Sitat av elharueyam Vis innlegg
Ok, har du noe forslag til bygging av pc og link?
Vis hele sitatet...
Hva med dette? http://www.prisguide.no/liste/155490

Her får du i7, 16GB RAM, halv terabyte SSD, for ca 7000kr. Hvis du kan spandere litt mer kan du også legge til en prosessorkjøler for litt mindre støy og bedre overklokkingmuligheter, eller en harddisk hvis ikke SSD'en er nok.

OS følger ikke med, regner med du har det fra før, eller kan skaffe det gratis f.eks. gjennom windows insider eller dreamspark
Sist endret av Grix; 17. august 2015 kl. 17:06.
om du skal på liv og død ha winXP er nok det beste å bruke win7/8/10 og kjøre winXP i VMware eller lignende. Har kjørt de fleste operativsystem på VMware så det funker bra med lyd og bilde etter min erfaring.

VMware sier deg kanskje ikke mye men det kjører windows på windowsen din. Litt windowsception kan en si

look it up!
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
om du skal på liv og død ha winXP er nok det beste å bruke win7/8/10 og kjøre winXP i VMware eller lignende. Har kjørt de fleste operativsystem på VMware så det funker bra med lyd og bilde etter min erfaring.

VMware sier deg kanskje ikke mye men det kjører windows på windowsen din. Litt windowsception kan en si

look it up!
Vis hele sitatet...
Oj, det anbefales nok ikke. Han sier jo at musikkredigeringen er så krevende at selv i5 CPU sliter, og da hjelper det ikke akkurat å kjøre det i virtuell maskin som kan minske ytelsen drastisk!
Sitat av Grix Vis innlegg
Oj, det anbefales nok ikke. Han sier jo at musikkredigeringen er så krevende at selv i5 CPU sliter, og da hjelper det ikke akkurat å kjøre det i virtuell maskin som kan minske ytelsen drastisk!
Vis hele sitatet...
Åja, mulig jeg har blingsa litt der da. Har selv ikke hatt problemet med å kjøre litt tunge oppgaver i VMware men kanskje det er litt annerledes med musikk/film programting

Tenkte bare en mulighet for å kjøre XP uten å være hoved OS