Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2967
Fikk denne ideen av en kamerat, og lurer på hva dere tror om den.

Om man kutter av bunnen på to C02 patroner(tomme) slik:


http://bildr.no/thumb/656499.jpeg

gjenger, og skrur de sammen med en mutter ca. slik:
http://bildr.no/thumb/656505.jpeg

Dette er vell brukbart som rakett dyse?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Det er metall, så svaret totalt sett er NEI! Men i teorien tror jeg det vil funke ganske greit, men igjen: NEI!
Ikke prøv på det en gang, en sånn beholder som det der er livsfarlig. Skal du lage rakettdyser så lager du det av papp eller plast.

Ingenting er sikkert for at den dysa vil løfte raketten opp uten at den co2 beholderen vil explodere.

Er ingen rakettforsker selv, alle rakettene jeg har prøvd å lage har explodert p.g.a dårlig dyse, så resten sier vel seg selv
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Dyse? Av papp eller plast? Vet du i det hele tatt hva en dyse er, 123pyro?
Altså diameteren i forhold til resten av rakettrøret, avgjør hvor fort brennstoffet brenner opp.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Men, hvis du vet hva det er burde du vel skjønne at papp og plast brenner opp? Man bruker bentonitt som dyser i raketter...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av 123pyro Vis innlegg
Altså diameteren i forhold til resten av rakettrøret, avgjør hvor fort brennstoffet brenner opp.
Vis hele sitatet...
Kanskje riktig på en bitteliten måte men ellers feil. Dysa avgjør hvor mye trykk det blir bak raketten. Se på det som en vannslange. Når du setter tommelen forran enden av vannslangen, så sendes det ikke verken mer eller mindre vann(i volum) ut av slangen. Greia er bare at det gir det mindre åpning og gå ut, så det blir skvisa hardt gjennom, så vannstråla har mer trykk.

EDIT: Jeg er ganske sikker på at jeg har sett Nakka rakettdesign av metall, også med dyse av metall, så ikke kom her og si "totalt sett NEI!". Men jeg er ganske sikker på at Nakka ikke lagde det av avkutta CO2 patroner.
Sist endret av Up; 28. mai 2010 kl. 17:54.
Ja det burde jeg visst, men det finnes mange forskjellige typer plast.

Up: Jeg kjenner en som kaller seg Fulmen her på forumet, mener han brukte aluminium til dyse på et rakettprosjekt. Vet ikke hvilket brennstoff han brukte.
Til opplysning:

I nødraketter finner man motorer som er laget aluminium, dette gjelder dysen også.
I kommersielt fyrverkeri kan man også finne rakettmotorer laget med aluminiumshylser.

Hvordan man tolker dette kan være opp til hver enkelt.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av 123pyro Vis innlegg
Up: Jeg kjenner en som kaller seg Fulmen her på forumet, mener han brukte aluminium til dyse på et rakettprosjekt. Vet ikke hvilket brennstoff han brukte.
Vis hele sitatet...
Du kjenner han personlig? Hils han fra meg å si jeg savner litt skikkelig kompetanse her på forumet. Er lenge siden han postet her sist!
Dyse av avkuttet CO2-patron funker gull, jeg boret et litt større hull da og festet på insiden av en plastikkhylse.
Det er ikke noe problem og bruke den til dyse, skal mye til for at den sprenger.

Har fylt en sånn med svartkrutt før og den fløy ganske bra. skulle egentlig være bombe da men... hehe
Banned
Falken's Avatar
Trådstarter
Kan si at jeg ikke har noen planer om å gjøre dette.
Bare lurte på om dette funker i teorien
Up: Har både skutt og sprengt med han
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av 123pyro Vis innlegg
Up: Har både skutt og sprengt med han
Vis hele sitatet...
Hehe, si at han er savnet på nFF. Men nok om det da er OT
Det skal jeg gjøre
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Om det er raketten han har skrevet om på Kammeret tror jeg tanken var å benytte KNSU som brennstoff. Dette kun ut fra hva jeg mener å huske. Nå skal det dog nevnes at han ikke lager en fyrverkerirakett.
Bare så det er sagt.. CO patroner er livsfarlige. Når jeg var ung og dum sprengte jeg noen co-patroner og fragmentreringen var helt syk, men når det er sagt: den ene patronen sprengte ikke men borret seg nesten en meter ned i frossen jord. Hadde den hvert snudd hadde den sikkert hvert halveis til haugesund på et halvt sekund ,tror jeg.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vel, det kommer an på hva du fyller i dem. BP vil blåse det opp som en ballong og sende den som en dødelig prosjektil.
Men noen jeg kjenner har erfaring med dette. Whistlemix og god slowflash lagde splinter av patronene.
HE trenger ikke diskuteres enngang. Så vi kan konkludere med at CO2 patroner ÉR livsfarlig