Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1924
Hei! Jeg har noen spørsmål om pyroteknikk

Hva er lov/ikke lov, å lage?
Hvor finner jeg kurs om pyroteknikk?
Hvor får jeg kjøpt div. shells osv.?

Hehe
Hei.

1: Det er svært lite av det som diskuteres her inne som er lov uten at man går gjennom et helsikes apparat. Har man jegerprøven får man kjøpt sortkrutt, og har man pyrotekniker-sertifikat har man lov til å sende opp fyrverkeri av en viss størrelse alt etter hvilket sertifikat man har. Produksjon kan man _nesten_ bare glemme. Krav til tillatelse er av en slik art at det ikke blir aktuelt for en "hjemmesnekrer".
http://www.freakforum.nu/forum/showt...ighlight=lover

2: Du kan ta kurs i pyroteknikk på bl.a Niss (norsk institutt og sene og studio)

3:Kikk rundt på forumet etter info om hvor du kan kjøpe inn ting. Mye kan ikke kjøpes, men må tilvirkes på egen hånd...
Sist endret av Hedges; 5. januar 2009 kl. 06:39.
Hva er det som skal til for å få tillatelse for produksjon?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Først må du dokumentere nødvendig kompetanse, noe som i seg selv kan være et problem.
Dernest må du ha et godkjent produksjonslokale, typ langt fra folk og med rømningsveier i alle himmelretninger.
Så søker man om å få produsere en spesifikk effekt, f. eks. 4" luftbombe.

Denne må da godkjennes/CE-merkes, noe som er en svært kostbar affære, det skal testes ganske mange eksemplarer for å se at de virker som forutsatt.


Jeg har ikke detaljene på dette, men en telefon til DSB burde gi deg sikre svar.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Noen burde stå på å få lagd et smutthull for hobbypyroteknikkere! Mulig i UK og US, burde være mulig her..
Hva er det dere gjør for å produsere luftbomber osv.? Hvor får dere tak i svartkrutt, flashpowder, shells osv.?

Er pyrocreations.com et bra sted å bestille div. ting?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Vel, mye av det du lurer på her har allerede blitt tatt opp på forumet, og ved litt søking og lesing så finner ut av mye av dette pluss at du vil få med deg mye annen informasjon som er nyttig å ha. Husk, det går ikke ann å lese for mye innen pyroteknikk! Svartkrutt, flash og shells er jo nettopp det vi lager selv. Med mye eksperimentering, læring og lesing så er det mulig å produsere dette selv på en ikke så alt for farlig måte. Anngående Pyro Creations så er det faktisk en egen tråd her som omhandler den. Og ja, de har mye bra produkter og de tilbyr god kundeservice og rask frakt. Kan også nevne at jeg for tiden jobber med en guide til hvordan 4" luftbomber kan lages. Guiden vil inneholde bilder og være på norsk. I mellomtiden: Les! Pyroteknikk er ikke noe man bestemmer seg for å begynne med over natta. Man begynner i det små, så vent med å handle inn for tusenvis av kroner før du virkelig er sikker på at du vil begynne med pyro. Og hvis du bestemmer deg for det, så vil du ikke angre! Det kan jeg love
Ruben du har så rett!

Jeg må ærlig innrømme at jeg er nybegynner selv, jeg har sniffet rundt på dette forumet noen uker nå. Jeg har ikke lagd svartkrutt ennå ettersom jeg mangler et par stoffer (jeg har salpeter, men jeg mangler faktisk kull xD og svovel).
Jeg har lagd KNSU men jeg ble fort lei av det og synes det var kjedelig, jeg mener det er unødvendig bruk av KNO3.

Men uansett så har jeg planer om å fortsette med pyro