Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 15625
Hei! Jeg lurte på hvilke kurs man må ta og hva man må gjøre for å kunne jobbe som dørvakt/utkaster på et utested? Og hvilke krav det er osv..

På forhånd takk!
noen plasser trenger du faktisk ingenting. :S
men dra til den plassen du er ute etter å jobbe å spør ledelsen, de har nok litt peiling, og er de interessert setter de deg sikkert opp på de kursene som er nødvendig.
Hei! Jobbar sjølv som bartender/ordensvakt på ein uteplass.
Det er forskjellig ifrå plass til plass om kva krav dei sett til deg som ordensvakt. Nokon vil kreve politiattest, ordensvaktkurs, vekterkurs, erfaring, etc. etc. Mens andre berre kanskje vil tilsette deg fordi du virkar som ein grei kar, noko som cven og referansane dine kan bekrefte.
Ellers er det og i nokre kommunar krav om at du har ordensvaktkurs, og blir godkjent ordensvakt av Politiet i den kommunen/fylkeskommunen. Dette er iallefall eit krav i Oslo.
Her eg jobbar er det ikkje eit krav, så me tilsett folk utifrå bekjentskap. Men alle vore vakter gjennomførte ordensvaktkurs i regi av Politiet i fjor, sjølv om det ikkje er påkrevd.

Og SIST MEN IKKJE MINST!!! Du bør ha særs gode haldningar. Det er nok av "svarte får" i denne bransjen som ødelegg for oss andre.

Edit: Ser at du er født i 1990. Du bør nok vente iallefall til du blir 18 før du tenke på å søke jobb som ordensvakt. Helst 20+.
Sist endret av Grinder; 17. november 2007 kl. 22:55.
Må man være godt trent for og bli dørvakt? eller er det ikke noe møst, bare et pluss.
Sitat av botolf
Må man være godt trent for og bli dørvakt? eller er det ikke noe møst, bare et pluss.
Vis hele sitatet...
Det spørs jo helt på stedet. Du må nok være godt trent eller stor for å være dørvakt i oslo sentrum f.eks.
Uansett så er det nok ikke så himla fett å prøve å kaste ut noen, hvis du er under gjennomsnittlig stor.

De aller fleste utesteder har regelmessige kurs for dørvaktene sine, tror jeg.
Sitat av botolf
Må man være godt trent for og bli dørvakt? eller er det ikke noe møst, bare et pluss.
Vis hele sitatet...
Tror nok dette er et yrke der det lønner seg og kunne håndtere beusete mennesker som absolut ikke vil gjøre som du sier.

Hadde jeg eid et utested ville ikke en spinkel 40-kilos fyr blitt valgt som dørvakt med det første.
Ikke at jeg vet noe spessielt om yrket.

Var et sted de leide inn folk med høy gradering fra en karateklubb som "bouncere"
Du trenger en stor kropp, og du er ready to go
Vil nok ikke si at å være et svært boletroll er en viktig egenskap for å være ordensvakt, det er langt viktigere å være en konfliktløser. De aller færreste hendelser går så langt at du må bruke makt, og når du må gjøre det er det ofte personer som er så overstadig beruset at det ikke er noe videre stort problem å få de i bakken.
Trådstarter
Takk for mange gode svar! Er klar over at jeg er alt for ung nå, og har heller ingen planer om det nå. Men jeg og noen kompiser drev å diskuterte hva man måtte gjøre osv for å bli dørvakt. Ser det er mye forskjellig, men jeg trodde at man måtte få en slags sertifisering elns fra politiet for å få lov til å jobbe som dørvakt.
Som folk sier spørs det helt på stedet... men jeg tror ikke det er noen krav som blir stilt fra politiet osv. Dørvakter/ordensvakter har jo ingen offisiell makt over vanlige personer.. bortsett fra at de jobber for utestedet og dermed har lov å bortvise folk fra området. Men de får vel egentlig ikke lov til å "arrestere" eller holde på noen utover hva mannen i gata får lov til.

Du må vel ha litt muskler, men du trenger ikke være noen bolegutt hos de fleste utesteder. Som noen sa over, at man er en konfliktløser er mye viktigere.
Sist endret av elpy; 18. november 2007 kl. 00:58.
Vil en dørvakt-experience bli et pluss hvis du vil bli politimann?
Sitat av SgTeRiK
Vil en dørvakt-experience bli et pluss hvis du vil bli politimann?
Vis hele sitatet...
Skulle tro det hjalp for inntaket kanskje.

Men dem har vel egne øvelser og slikt du må klare for å bli politimann uansett.
Eg veit ikkje, men eg vil tru at dørvakterfaring ikkje hjelp når du skal bli politi, på papiret. Men i praksis er det ein annan sak. Du blir vant til å handtere berusa folk, og du lære deg og løyse konflikter. Du vil og komme opp i ein bråte forskjellige situasjonar, og på den måten tilegne deg erfaring som er god å ha f.eks. når du patruljerar.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
I Oslo må du ha godkjent ordensvaktkurs.
Det spørs litt hvilket utested du skal jobbe på, noen utesteder er man jo mer eller bare en "vert" som hilser, ønsker folk velkommen og ser til at alt går etter boka.
Mens andre steder så skal du vel være vant til å kunne ta i et tak iblant.
Jeg tror kamsport er en god bakgrunn for de som vil jobbe som dørvakt, jeg kjenner flere dørvakter som ikke er spesielt store men godt trent og har god kampsportbakgrunn.

Bryting er en veldig fin bakgrunn som dørvakt da du ikke skal slå noen men heller holde de nede, og hindre de å gjøre skade for seg selv eller andre.
Dersom du anser en person kan være til skade for seg selv eller andre, eller har forvoldt en annen person skade kan du holde igjen personen eller påsette han håndjern.
Men det er KUN politiet som har lov å låse han ut av håndjernene, dette gjelder også for privatpersoner. Du kan gå til privat arrestasjon av en person du mener er til skade for seg selv eller andre.

Men det er politiets oppgave å bedømme om det du gjorde var riktig så dersom du frigjør en person fra håndjern uten å kontakte politiet vil du i verste fall bli anmeldt og siktet for frihetsberøvelse. Og her står personen som ble lagt i jern sterkt dersom du ikke har varslet politiet at du har satt noen i håndjern.

Det er mange ordensvakttilbydere i Oslo.
Nevner noen som Optimal Sikkerhet, North Security, Vectrocon, Public Security og til sist selskapet jeg representerer Isecure A/S.

Vi trenger alltid dyktige dørvakter, både til steder hvor du bør være i god form og med bakgrunn fra kampsporter og til steder hvor du bare jobber som dørvert.
Vi har også vektere som jobber for butikk, blant annet Deli De Luca og Rimi.

Vi har vakthold på flere store utesteder i Oslo, blant annet Bjørungs, Barbera, Kharma, Rorbua, Dubliner, Elite, Sikamekanico, Steamen, Evergreen med fler.

Ta kontakt med oss dersom du kan være interresert i å jobbe for oss.
Vi er seriøse, har holdt på lenge i bransjen og har flinke folk som jobber for oss.

Send en søknad til I Secure Stålfjæra 1 0975 Oslo eller gå inn på nettsiden våre www.isecure.no.
Orka ikke å lese igjennom fordi jeg har jobba og er trøtt. Et par øl etter jobb hjelper heller ikke.

Her på Lillehammer (og sikkert de fleste andre steder bortsett fra Oslo Sentum og lignende) er en dørvakt en alt-mulig-mann, som også er med på å rydde på slutten av kvelden. For å bli dørvakt bør du vise gode holdninger til andre mennesker generelt og til jobben spesielt. Er du en bole-Jørgen får du antagelig ikke jobb som dørvakt.
Er du en 50-kilos pingle (som meg) får du heller ikke jobb.

De beste dørvaktene er de som kan komme med den avvæpnende kommentaren framfør å kaste seg inn med den muskelstyrken de har eller ikke har.

Vil uansett ikke anbefale noen å satse på et yrke som dørvakt. Det er sikkert kult å tenke på at du kan bli sett på som "han strie fyren som kaster ut folk", men faktum er at det meste av tiden går med til å sjekke legg og ønske folk velkommen.

Dørvakt er vel for de fleste et typisk overgangsyrke, og kjempegøy en stund, men altså ikke noe å satse på for folk flest. De fleste dørvaktene der jeg jobber har nå gått over til andre yrker/utdanning.

PS: Virker kanskje som at jeg har en nedlatende holdning til dørvakter, men det har jeg på ingen måte. Dørvaktene på min jobb (og helt sikkert andre steder) er helt oppegående og hyggelige mennesker, som jeg har stor respekt for - ikke fordi de kan knekke hele meg, men fordi de er, som nevnt, oppegående og gode mennesker (men det finnes selvfølgelig idioter i alle bransjer).

EDIT: Glemte et par ord, sikkert flere enn de jeg så :P
Sist endret av Dr_Alzheimer; 30. juli 2008 kl. 05:51.
Jeg snakket med en som hadde blitt tilbudt jobb som dørvakt på flere utesteder, siden han er en stor kar og egentlig ganske en ganske grei fyr.
Men han fikk ikke jobb noen plass fordi han hadde et rulleblad, der det blandt annet sto at han hadde blitt dømt for vold.


Er det slik at alle utesteder ikke ansetter folk som har et rulleblad? I og med at han her karen ikke fikk jobb på noen av de utestedene som faktisk ønsket han som dørvakt?
Sist endret av HSS; 30. juli 2008 kl. 05:52.
Kommer vel litt ann på hva du er dømt for vil jeg tro.

En voldsdømt dørvakt høres jo ikke helt bra ut på papiret ihvertfall, men alle kan jo skjerpe seg.
jeg har jobbet som dørvakt\bartender på den lokal puben der jeg bor i ett halvt år nå.
har selv erfart att det er mye bedre å være litt "kompis" å snakke med di som lager bråk.
men d har jo hendt att det ikke har hjulpet men stortsett så hjelper det nesten altid.
jeg fikk jobben gjennom en kompis av meg som styrer baren og har ingen tidligere erfaring med slikt, ingen kurs eller noe sant. men ska på kurs nå til høsten. har ikkje vært en sloss kamp når jeg har jobbet der, men flere ganger det kunne ha blitt. men som sakt er det bedre å løse problemene med en hyggeli tone. men kan tenke mej att det hjelper en del att jeg kjenner di fleste som kommer dit.
så vidt jeg forstår trenger man ikke plettfirvandel. har jobbet med en som har noen voldsdommer på seg. han var en kjempe flink vakt.
så man trenger ikke kurs eller noe som helst. vært fall ikke der jeg bor. men dette er en relativ liten bar utenfor ålesund, så. skal flytte til oslo neste år. så lurer jeg på å søke der da. er det noen som vet om barene skaffer folk selv eller om det er bare er gjennom firmaer. og om det er mulig å få jobb sann en måne og fri neste måne?
skal nemli jobbe på sjøen.
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Jobber selv som dørvakt/ordensvakt på et utested i Stavanger. Jeg ble sendt på kurs gjennom RKK i regi av politiet. Kurset bestod av hovedsaklig av konfliktløsning, etikk, regelverk og førstehjelp. Godkjent vandel er et absolutt krav.

Ellers kan man jo alltid bli vakt uten godkjenning om du blir direkte ansatt gjennom utestedet. Men i Stavanger og sikkert mange andre byer er det en fordel med godkjenning siden det er påbudt at et visst antall av vaktene har dette.

Som andre nevner er det å være en god konfliktløser den beste egenskapen du kan ha i en slik jobb. Klarer man å overtale en gjest til å gå forlate stedet egenhånd fremfor å bruke makt, har man gjort en god jobb. Altfor mange i den bransjen som ikke forstår det.
Sist endret av magstr; 30. juli 2008 kl. 09:32.
Det er vel sånn at mange blir mer aggressive hvis det er en svær muskelbunt som vokter åpninga... Blir provoserende for noen. Da kan det fortere bli slåssing og tull.
Akkurat som at politiet ikke går med skytevåpen fordi alle andre antakeligvis begynner å gå med skytevåpen da også. Folk blir mer urolige hvis det er ting der som kan være farlige hvis man finner på no sprell.
Jeg veit jeg hadde blitt stressa om politiet rusla rundt med pistol hele tida iallefall.
Sitat av BredPitt
Dersom du anser en person kan være til skade for seg selv eller andre, eller har forvoldt en annen person skade kan du holde igjen personen eller påsette han håndjern.
Men det er KUN politiet som har lov å låse han ut av håndjernene, dette gjelder også for privatpersoner. Du kan gå til privat arrestasjon av en person du mener er til skade for seg selv eller andre.
Vis hele sitatet...
Er det virkelig sånn?
At hvemsomhelst har lov til å legge folk i jern hvis DE ALENE føler at personen kan være
til skade for seg eller andre?
Sitat av Vomit
Er det virkelig sånn?
At hvemsomhelst har lov til å legge folk i jern hvis DE ALENE føler at personen kan være
til skade for seg eller andre?
Vis hele sitatet...

njæ... det må vere siste utvei i vertfall, når ingen ting annet hjelper.. Viss du legger noen i jern uten en jævlig god grunn er det du som sliter når politiet kommer. og dei skal varsles umiddelbart. eg ville ha tenkt meg om to og tre ganger før jeg hadde gjort det, og hatt et godt bevis å stille med på hvorfor jeg gjorde det.
proteiner, anabole steroider og et treningsår?
▼ ... over et år senere ... ▼
Jobber selv som ordensvakt.
Den største egenskapen som kan hjelpe deg med å få en sånn jobb, er problemløysning. Om du har en kraftig kroppsbyggning, og er veldig hyggelig ovenfor medarbeidere og spesielt kunder, vær smilende og blid å altid prøv å gjøre det beste ut av en sak, så har du en GOD fordel.
Den beste dørvakten er den som klarer å snakke folk ut av hissige situasjoner.
Og flere tror at om man er dørvakt, så kan man gi persjoner juling uten å få problemer med politi, det er helt feil.
Man har låv å "bryte" med vedkommende om vedkommende skulle finne på å utavle vold. I verstefall, om du blir overmannet å ikke har sjangs å kontrollere situasjonen, har du låv å slå, men med så lite skade som mulig.
Om vedkommende setter segselv eller andre i fare, å nekter å høre etter, har du låv å sette persjonen i håndjærn å vente på politiet før du tar dem av persjonen igjen.

Så om du virkelig vil bli "Dørvakt" så tar du deg ett ordensvaktkurs(det kan dra på politistasjonen å få mere informasjon om) så bynner du å trene (Det vil plassen du jobber på sette pris på) å selfølgelig opptre med en hyggelig tone ovenfor alle, å prøv å løse hissige situasjoner med ord! Lykke til
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Trekker opp en gammel tråd her

Hvordan fungerer det idag med tanke på vandelattest? Er man sjanseløs med en liten prikk?
Sitat av hågensen Vis innlegg
Trekker opp en gammel tråd her

Hvordan fungerer det idag med tanke på vandelattest? Er man sjanseløs med en liten prikk?
Vis hele sitatet...
Spørs helt for hva.
Sitat av hågensen Vis innlegg
Trekker opp en gammel tråd her

Hvordan fungerer det idag med tanke på vandelattest? Er man sjanseløs med en liten prikk?
Vis hele sitatet...
Sitat av PresseNytt
Optimal Sikkerhet er et av firmaene som har fått politiets godkjennelse til å utdanne ordensvakter. Selskapet leier også ut godkjente ordensvakter til serveringssteder. Daglig leder Ketil Ditlefsen forteller at strenge krav stilles til vaktene som skal utdannes.

– Noe av det første vi sjekker ved de personene som melder seg på kurs, er om de har et plettfritt rulleblad. Skal du bli en kvalifisert ordensvakt, kan du ikke ha vært straffedømt i saker som går på vold, narkotika eller vinningskriminalitet. Deretter gjennomgår ordensvaktene et 25 timer langt kurs, som inneholder alt fra å være en serviceinnstilt og tålmodig vert, til å være ”brannmann” eller ”sykepleier” hvis uforutsette hendelser skulle dukke opp. Vi tilbyr alltid stedene hvor våre vakter arbeider, brannøvelser for alle ansatte to ganger i året, sier Ditlefsen.
Vis hele sitatet...
http://www.pressenytt.no/default.asp?t=a&v=1207
i Oslo må du ha vekterkurs trinn 123, være med på politiets dag og ha ordensvaktkurs

Du trenger ikke å være stor for å jobbe i døren. Du trenger bare å kunne snakke for deg, og snakke med folk på en vanlig måte. Politiet ser positivt på dørvaktjobb da de ser du kan prate deg ut av situasjoner i steden for å hisse de opp å eskalere unødvendig. Håndjern og alt det der er sikkert kult for noen, men når du først er oppe i situasjonen er det ikke noe gøy i det hele tatt. Folk er klare for å slåss mye, enten det gjelder å henge fra seg jakken eller slippe ordensforstyrrelse på 5200
Sitat av remulade Vis innlegg
Du trenger en stor kropp, og du er ready to go
Vis hele sitatet...
Du burde også ha en del pyskisk styrke. En del jeg har snakket med (som jobber som ordensvakter o.l) sier at det er ikke bare fysisk, men psykisk. Ordensvakter/Dørvakter skal unngå vold om nødvendig. Først psykologi, så mer "tvang" om det ikke hjelper seg antar jeg.
Sitat av Cutoff Vis innlegg
i Oslo må du ha vekterkurs trinn 123, være med på politiets dag og ha ordensvaktkurs

Du trenger ikke å være stor for å jobbe i døren. Du trenger bare å kunne snakke for deg, og snakke med folk på en vanlig måte. Politiet ser positivt på dørvaktjobb da de ser du kan prate deg ut av situasjoner i steden for å hisse de opp å eskalere unødvendig. Håndjern og alt det der er sikkert kult for noen, men når du først er oppe i situasjonen er det ikke noe gøy i det hele tatt. Folk er klare for å slåss mye, enten det gjelder å henge fra seg jakken eller slippe ordensforstyrrelse på 5200
Vis hele sitatet...
Har det blitt slik at de krever vekterkurs nå? Vet det er på vei, men dette innført allerede? Forøvrig er jeg enig i dette med konflikthåndtering og snakke for seg er viktigere enn muskler. Kombinasjonen av å være stor, men å ha en hyggelig fremtoning og kunne snakke folk til ro er seff det beste!
Sitat av Vomit Vis innlegg
Er det virkelig sånn?
At hvemsomhelst har lov til å legge folk i jern hvis DE ALENE føler at personen kan være
til skade for seg eller andre?
Vis hele sitatet...
Ja, absolutt. Men dette skal du kunne underbygge. Samt at hvis det er snakk om din helse som er i fare så skal du alltid prioritere flukt.

Hvis det er snakk om helsen til en av personene er det nødverge. Det som man dog må huske på er at det er frihetsberøvelse med makt.

I tillegg kommer det at enhver borger kan pågripe en lovbryter i ferske spor, dersom det er sjans for bevisforspillelse om det ikke gjøres. Har en kar slått ned en annen kan du altså pågripe han enda slåsskampen er over og ingen fare for skade (altså nødverge), siden bevisforspillelse (identitet) er overhengende sannsynlig.

Det er med andre ord mange måter du som vanlig borger kan få hjemmel til å foreta en pågripelse på. Men du må alltid huske at om det gjøres med fysisk makt så vil du kunne ende opp på tiltalebenken for frihetsberøvelse om grunnlaget ditt for pågripelsen ikke holdt mål.

Vanlig borger = Vekter/dørvakt for alle praktiske hensyn vedrørende borgerarrestasjon.
piss deg inn med dørvakter. de folka ansetter kompiser og gir seg en god fan i hva du er eller ikke er.