Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 24398
Siden folk ser ut til å ikke forstå det:
nFF kan ikke hjelpe deg med alle mulige medisinske problemer og vi er ikke kvalifisert til å svare på hvor farlig det er at beinpiper stikker ut av knærne dine, at det kommer surklelyd når du puster og at du får vondt i hodet av å lukte på kanel. Seriøst. Oppsøk en lege hvis det virker viktig eller sjekk med klara klok hvis det handler om størrelsen på snoppen din.

Det samme gjelder egentlig tråder hvor folk sutrer over livet og foreldrene sine. Skaff dere en blog eller noe.
Eventuelt spør på http://www.klara-klok.no Der skriver du problemet ditt, sender inn, og får svar om en uke. Der kan du sutre og teite foreldre, teite venner, teite lærere og håpløs helse, no flaming. Saklig svar. Og gidder du ikke vente en uke, neivel, gå til legen i morgen. så vanskelig var det.
Vanvittig at vi faktisk trenger en egen tråd for å belyse dette emnet.


DA JEG VAR UNG HADDE VI BARE SUNN FORNUFT Å HJELPE OSS MED
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Jeg forstår frustrasjonen ivioyner opplever, men det finnes jo flere sider av saken. Dette forumet har jo et relativt høyt antall brukere med langt høyere krav til brukerne enn noe annet forum jeg noen gang har vært medlem av. Det finnes jo også en god del kunnskapsrike brukere her.

Jeg forstår godt at forumets administratorer og crew misliker spammingen av "hasj + armyen"-trådene, men det må jo forstås at nFF kan ses på som et greit sted å begynne dersom det er noe man lurer på. Som første posten sier; leger kan nok gi et langt bedre svar enn brukerne her inne. Men det skal også nevnes at legetimer koster penger, og at de tjenestene som finnes online som f.eks klara-klok.no, bruker langt lenger tid på å svare enn det brukerne på nFF gjør.

Jeg støtter jo selvfølgelig det ivioyner sier, og at alt som blir sagt om helse her inne skal bli tatt med en klype salt, jeg bare drøfter litt for de som er dumme nok til å velge nFF som deres personlige helsevesen.
Følte for å være litt hjelpsom jeg, siden dagens ungdom ikke klarer å hjelpe seg selv:
Her er noen linker dere kan prøve ut om dere lurer på noe ang helse:

Klara klok: gratistjeneste hvor du skriver inn spørsmålet ditt og får svar om ca en uke. Der har de også noe spennende kalt "søkefunksjon" hvor du kan skrive inn et stikkord på det du lurer på og kanskje finne ut at noen har spurt om akkurat det samme og dermed få svaret med engang. Husk enkle stikkord så finner du garantert noe. f eks ikke søk på "har jeg stor nok pikk?" men heller "penis størrelse" da finner du svar på det. www.klara-klok.no

Doktor Online:
Her betaler du for å få svar innen (tror jeg) 4-5 dager. Har i tillegg fyldige databaser med masse av info om mange sykdommer, eller linker videre til andre sider om sykdommen. Her kan du også søke, og resultatene er delt i 2: treff fra databasen eller treff fra spørsmål folk har stilt. Så er det bare å lese litt og du får et svar på ditt problem! Har også et forum, men er veldig dårlig laget forum, f eks ikke lett å se hvor det er oppdatert sist, kan kun se siste 5 innlegg tror jeg det er på førstesida... er ihvertfall ikke lett å følge med. Noen av forumene har helsepersonel som svarer også. www.doktoronline.no

Lommelegen: Samme som over, betaler for å få svar innen noen dager. Også fyldige artikler om mye, er lett å finne fram. Har også et forum, men det forum er stort sett bare søpleinnlegg og reklamebotter.. admins er fraværende, ingen som svarer som på doktor online-forumet. Vil likevel anbefale selve siden pga her finner du mye nyttig stoff.

Sist, og kanskje viktigst: GOOGLE!
Går du med tanker om å skrive et spørsmål her, så vet du hva du lurer på. Da vet du og hva du kan søke på! F eks "jeg har blodig diare, er det farlig?" da er "blodig diare" det du lurer på, og da søker du på det. Da får du treff og kan begynne og lese med engang, ikke vente til noen leser spørsmålet ditt, og googler fram samme resultat til deg.

De 3 sidene dekker vel det meste man kan lure på innen helse, bortsett fra rusmidler da. Håper jo crew godtar slike spørsmål, om de faktisk har noe med rus og helse å gjøre. Klara klok svarer bare at "rus er farlig det skjønner du vel sikkert nå når du er blitt syk av det" så det får du ikke noe upartisk svar. Her får du ihvertfall litt bedre svar. vet ikke hvordan lommelegen og DOL er på ruspørsmål, men vil jo anta de svarer politisk korrekt på dem.
Se også http://www.felleskatalogen.no for informasjon om legemidler, forsiktighetsregler ved bruk, bivirkninger osv.

Og bare for å gi litt ekstra hjelp til de som vil ha info om rusmidler: http://www.erowid.org
Sist endret av Forconin; 29. januar 2007 kl. 23:47.
Proxick: Er enig i noe av det du sier, men en legetime koster ikke akkurat skjorta. Og en del av hypokonderne her har nok sikra seg frikort for lenge siden, så da betaler man vel kun en liten egenandel?

Men håper for skaperens skyld at ingen tar alt folk poster her for et godt ord bare fordi de sier at det funker. Jeg veit forresten hvordan man blir kvitt plagene av alle typer smerte! Alt som skal til er en middels stor potet og et svelg.

djiz.
Sitat av TechLash
Proxick: Er enig i noe av det du sier, men en legetime koster ikke akkurat skjorta. Og en del av hypokonderne her har nok sikra seg frikort for lenge siden, så da betaler man vel kun en liten egenandel?

Men håper for skaperens skyld at ingen tar alt folk poster her for et godt ord bare fordi de sier at det funker. Jeg veit forresten hvordan man blir kvitt plagene av alle typer smerte! Alt som skal til er en middels stor potet og et svelg.

djiz.
Vis hele sitatet...
Du betaler kun en liten egenandel helt til du passerer 1600,- i utgifter. Etter det er alt gratis. Hvis man er under atten så kan man også gå på foreldres frikort og da blir det gjerne enda fortere gratis.

Sist gang jeg var hos på legevakten måtte jeg ut med 230,- for selve timen og for medikametene hun skrev ut til meg. Ikke akkurat rådyrt spør du meg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Foresten må jeg informere om at klara-klok er 98% bullshit. Spør du om et ellerannet rusmiddel vil du få et svar liknende "Ingen rusmiddler er bra. Slutt med det!"
Sitat av iDark
Foresten må jeg informere om at klara-klok er 98% bullshit. Spør du om et ellerannet rusmiddel vil du få et svar liknende "Ingen rusmiddler er bra. Slutt med det!"
Vis hele sitatet...
Ja men tror ikke admins nekter deg å diskutere rus og helse ser siden man tross alt har et rusmiddelforum her.. her kan man ihvertfall spørre uten å bli dømt slik som på klara klok. Noen sier Rustelefonen skal være fin å ringe at de gir saklig info, ingen dømming, men jeg ikke. Om noen kan bekrefte dette, legge ut nr og litt info her kanskje?

Lurer man på andre ting ang helse så gir klara klok greie svar, så det er ikke 98 % bullshit. Har fått mange gode svar der selv, selv om de ofte skriver "du bør kontakte legen din for en bedre vurdering" så får du et greit nok svar til å dømme selv om du er alvorlig syk eller ikke med..
Sitat av iDark
Foresten må jeg informere om at klara-klok er 98% bullshit. Spør du om et ellerannet rusmiddel vil du få et svar liknende "Ingen rusmiddler er bra. Slutt med det!"
Vis hele sitatet...
Det ville jeg også svart. Det er tross alt myntet på unge, og det er dumt å opplyse annet en de negative sidene til såpass sårbare individer. Også dumt å gå i dybden på andre spørsmål angående ulovlige stoffer - du vil jo helst unngå at de prøver. Eller?
Foresten må jeg informere om at klara-klok er 98% bullshit. Spør du om et ellerannet rusmiddel vil du få et svar liknende "Ingen rusmiddler er bra. Slutt med det!"
Vis hele sitatet...
Bare fordi du ikke fikk et godt nok svar - eller leste noens svar - så er hele klara klok på trynet? Synes Klara-Klok er en god ressurs!
Klara-Klok er den siste siden du skal besøke, om du vil ha informasjon om rusmidler.

Mushy: Du glemmer en viktig detalj; Hvis du sier til en ungdom "Ikke gjør det, fordi blahblablah",
Så kan du ta deg faen på at de kommer til å gjøre det.

Hvis de hadde gitt saklig informasjon, derimot...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av ivioyner
Det samme gjelder egentlig tråder hvor folk sutrer over livet og foreldrene sine. Skaff dere en blog eller noe.
Vis hele sitatet...
Nå skal jeg leke det som sikkert i ivioyners øyne blir å virke som djevelens advokat.
Men en ting jeg kan skjønne med at folk poster tråder om at det du kaller sutring over livet og foreldrene sine, er for at på et forum så er man forholdsvis annonym, og siden et forum er et sted der man skal diskutere ting, så er de kanskje på utkikk etter andres erfaringer innenfor samme område.

Si at jeg startet en tråd om at min mor å far kranglet hele tiden, pappa drikker, kjefter og smeller til langt på natt, jeg har ei lillesøster som kommer ned midt på natten hulkende tårer, skremt over hva mamma og pappa krangler over og vil sove hos meg inatt. Så er det jo en ufattelig stor hjelp, vil jeg tro, at man får skrevet ut sine tanker og meninger om det som skjer, i et forum der ingen kjenner deg, og der det ellers er ingenting som knytter det du skriver om tilbake til deg. Så svarer folk med lignende historier, tips om hva som
funket for dem i lignende situasjon og hvordan hjelp man kan oppsøke i samfunnet osv.

Det er 1000 ganger enklere å sette seg ned framfor en pc, å skrive ut om ting som plager deg, enn hva det måtte være å ta kontakt med en lege eller psykolog.
Greit nok at man kan starte en blog på dagbladet.no for hele verden å lese, men man får ikke samme respons som på et forum som nFF. Skjønner at det kan bli veldig mange latterlige tråder om ting som egentlig er ganske straight forward.

Har ikke vært medlem her like lenge som enkelte andre brukere har, og når jeg joinet så var det egentlig bare for å poste noen spørsmål angående røykbomber og andre faenskaps spørsmål, og det var slik jeg så på forumet, som et undergrunns forum der man pratet om rusmidler og pyro ting. Men iløpet av de snart 3 årene jeg har vært medlem her, så føler jeg vertfall personlig at forumet har utviklet seg til å bli et bredere forum som inneholder mer enn "Røyke hasj, ble dårlig" og "hvordan lage potetkanon" tråder, kanskje dette bare er fordi at jeg nå er kjent med forumet, men det er nu så. Nå er jeg her pga. helt andre emner. Og en utvikling jeg ser er at veldig mange er ute etter andres erfaringer innom flere områder, det være rusmidler, eller hvordan man skal takle forskjellige sosiale problemer som har med familie å venner og gjøre. Og kanskje dette er en utvikling som dere i "styret" mener ikke er riktig for nFF.
Kanskje dette forumet bare ikke skal være et sted der det er ok å prate om ting som problemer i hjemmet. Det er helt greit, da burde folk som føler et behov for slike tråder finne seg et annet forum.
Men da må det være klare linjer for dette. Kan ikke ha en tråd som handler om "Livet mitt er jævlig." og la denne gå, fordi den er seriøs og bra skrevet. Da sklir det ut, og man kommer i et grå område der tråder som "mamma vil ikke la meg spille cs før middag" vil komme. Fordi folk ser en tråd som handler lit om det samme, og føler da at det er ok at de selv poster en tråd om noe de selv føler er et like stort problem for dem.

Prøver ikke på noen måte å forsvare samtlige "pissa blod, hva burde jeg gjøre?" tråder. Men ikke alle tråder som blir skrevet, som handler om problemer med familie og venner er tåpelige ting. Liker å tro at flere har fått hjelp ved å skrive om sine problemer her.

Ikke slakt meg for at jeg skrev en lang post om dine 2 linjer, skjønner at du ikke mente alle trådene, og at det du siktet til var idiot tråder. Men følte et sterkt behov for å forsvare folks motivasjoner og grunner for å skrive tråder som er kanskje lit mer komplekse og seriøse enn hva "hvor mye sukker trenger jeg i en røykbombe" tråd, (prøver ikke på noen måte å dra ned røykbombe tråder her.) og jeg skrev der etter. Dette er kanskje lit overkill, men jeg ble lit redd for at dere ville ha slutt på alle former for "Livet mitt er jævlig, hjelp meg." tråder. Og dette vil vertfall ikke jeg ha slutt på, men så er jeg langt fra en super aktiv bruker, og jeg har minimalt/ingen makt til å kunne si noe om nFF sin policy om hva som skal være lovt å poste her eller ikke. Men jeg måtte værtfall utrykke min mening om saken.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
KP til deg. Er helt enig. Dere kan også argumentere med at det er et forum for IT-interesserte folk. Men da hadde dere ikke harr rusmidler, venlig diskusjon, samfunn og etikk, noe rart. også de andre.

Jeg syntes at det SalkiN forteller her er noe som er meget viktig for alle sammen, og at dere ikke burde være så negative til poster om sånt.

Men jeg kan jo også se det fra deres side. Når først en person kommer med en post innefor et emne, så blir det en trent å poste om det emne. Var jo det som skjedde med helse greia. Så det skjønner jeg helt fint.

Men allikevel. Ting som det SalkiN forteller om her, er noe som burde bli akseptert.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Meg bekjent så har vel ikke slike tråder som du referer til blitt slettet eller stengt, SalkiN. Kanskje noen få har blitt stengt pga. usaklige svar eller flamebait.

Men helt seriøst, dette er et I-T, rus- og samfunnsrelatert, ikke klaraklok eller whatnot. Det finnes en drøss med forum på det vide vev. Og veldig mange av dem er mye mer kvalifiserte enn nFF til å svare på diskutert team.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Poenget er vel ikke at man skal være kvalifisert for å svare. Da kan man jo bare gå til en psykolog. Men å heller på svar og sånt fra en helt normal person som ikke er kvalifisert.
Sist endret av Kekurikekaka; 26. mai 2007 kl. 02:28.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Da går man til psykolog. Hvorfor lese masse synsing og feilmedisinering. Du kan banne på at du kjører livet ganske hardt i grøfta hvis du begynner å selvmedisinere deg med (reseptbelagt) medisiner. Og du påstår at folk på *freakforum* er normale? Jeg tror du henger på feil fora!
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Nå snakka ikke jeg om medisinering. Jeg snakka om det SalkiN sa. Trodde du snakka om det også
Sitat av Deezire
Meg bekjent så har vel ikke slike tråder som du referer til blitt slettet eller stengt, SalkiN. Kanskje noen få har blitt stengt pga. usaklige svar eller flamebait.
Vis hele sitatet...
Sikta ikke på noen måte til at tråder som jeg refererte til er blitt slettet eller stengt. Det jeg mente var at jeg håpet at ikke alle tråder som handler om at folk har det vanskelig i livet blir sett på som negative tråder som er uønsket her på forumet fordi dette bare er et forum for I-T, rus- og samfunnsrelatert ting. Jeg ser vertfall ikke på dette forumet som bare et I-T, rus- og samfunnsrelatert forum. Men kanskje det er det som er feil her.

Sitat av Deezire
Da går man til psykolog. Hvorfor lese masse synsing og feilmedisinering. Du kan banne på at du kjører livet ganske hardt i grøfta hvis du begynner å selvmedisinere deg med (reseptbelagt) medisiner. Og du påstår at folk på *freakforum* er normale? Jeg tror du henger på feil fora!
Vis hele sitatet...
Jeg prater ikke om medisinering her. Jeg prater ikke om at folk kommer inn på forumet og spørr "Hei, jeg har vondt i hode, hva kan jeg gjøre?" så får man svar som "Det kan være pga. høyt blodtrykk, ta betablokkere.". Det sier seg selv at dette er jeg ikke noe big fan av. Det var ikke det min post handlet om. Beklager vist du tolket det slik, eller fordi jeg skrev dårlig slik at det kunne bli tolket slik.
Sist endret av SalkiN; 26. mai 2007 kl. 03:18.
Poenget her er at det stadig strømmer inn tråder med helt vanlige situasjoner som er mer eller mindre av null interesse for alle andre. Forumet skal handle om diskusjoner, ikke andre menneskers (antagelig ufattelig lite spennende) privatliv. En ting er folk som har opplevd noe eksepsjonelt og kan fortelle om det, eller folk som er midt oppe i kompliserte situasjoner som de har et visst refleksjonsnivå til, og er av allmenn interesse. Her tenker f.eks. på tråden om fyren som ble anklaget for voldtekt, eller tråder om tung rusmiddelbruk - hvis de er godt skrevet, opplyser om ting og bidrar til en ekte diskusjon så er det i mine øyne verdifulle bidrag til forumet.

Argumentet om at det er nyttig for noen å poste om sine personlige kriser faller på at det er mange tråder som potensielt hadde vært nyttige for trådstarter som vi ikke tillater. Tråder hvor folk ikke søker selv? Tråder hvor folk ber om gratis design? Folk som trenger hjelp med bilmotoren sin? Alle vil hjelpe personen som starter tråden, men det betyr ikke at sånne tråder ikke vil drukne forumet i møkk og sende kvalitetsbrukere vekk hvis de får ta oerhånd... Som den kalde personen jeg er, vurderer jeg alle tråder utifra forumets interesse framfor personens egeninteresse. Er det snakk om liv og død stiller ting seg selvsagt annerledes, men så er det lite emner av personlig natur som ender opp innen den kategorien.

Kjærlighetstrøbbel, krangel med (i den sinte tenåringens øynes) foreldre, mistanke om at dama er gravid, problemer med aksept på ungdomsskolen og en million andre emner i denne kategorien spretter fram hver eneste dag i stadig større antall. Dette er som regel ting de fleste takler helt fint på egen hånd, selv om det virker kjipt der og da fordi man har hormoner i blodstrømmen og kanskje er uerfaren med problemene. Disse emnene har ikke noe å gjøre her, punktum. Det finnes sikkert andre forumer hvor man kan prøve å få hjelp til det personlige livet sitt, på samme måte som det finnes steder hvor man kan få hjelp til bilmotoren sin. Med denne beslutningen beskytter jeg også personene det er snakk om, siden nff er et offentlig forum, og det er ikke akkurat sikkert at en gjeng nerder som sitter foran pc-en (og kanskje lever ut en online-persona som uten frykt for konsekvenser oppfører seg langt verre) gir de beste rådene.


Sitat av PureOwnage
KP til deg. Er helt enig. Dere kan også argumentere med at det er et forum for IT-interesserte folk. Men da hadde dere ikke harr rusmidler, venlig diskusjon, samfunn og etikk, noe rart. også de andre.
Vis hele sitatet...
Det du og de fleste andre som ønsker å gjøre forumet til et "alt mulig"-forum ikke ser ut til å innse, er at det handler om at moderatorene/crew må ha en kompetanse innenfor alle feltene forumet dekker for å kunne moderere skikkelig samt være en forholdsvis liten gruppe for at det skal holdes under kontroll. Vi er et IT-forum med supplerende emner som mange IT-interesserte også ser ut til å ha interesse for, emner som enten ofte har en synsvinkel hvor brukermassen til freakforum har sin egen spesielle vri (samfunn/vanlig diskusjon) eller felt som rusmidler, hvor vi er etablert som et forum med forholdsvis høy kompetanse og det ikke finnes så mange eksisterende alternativer.

Vi er villige til å både utvide og snevre inn, men du må være klar over at vi har en klar tanke om at kvaliteten på forumet skal bevares. Pyroteknikk, enda det har mange koblinger til fysikk, kjemi og undergrunn, som er ganske typisk freakforum, viste seg å ikke være et godt forum i praksis og forsvant. Rusmidler får bli fordi vi har gode moderatorer der og en jevnt over god kvalitet som ikke bare bidrar med mye opplysning, men også bidrar med gode diskusjoner som engasjerer også de forumbrukerne som ikke bruker dop.

Jeg syntes at det SalkiN forteller her er noe som er meget viktig for alle sammen, og at dere ikke burde være så negative til poster om sånt.
Vis hele sitatet...
Alle sammen? Denne tråden ble opprettet blant annet fordi det var mange klager om denne typen tråder fra forumveteraner såvel som brukere med tjue poster.
Da beklager jeg, skjønner nå ut ifra det du skriver at vi er egentlig enige. Kanskje bare jeg som feiltolket deg ut ifra din første post. Skjønner spesielt det du sier om at;
- "moderatorene/crew må ha en kompetanse innenfor alle feltene forumet dekker for å kunne moderere skikkelig samt være en forholdsvis liten gruppe for at det skal holdes under kontroll."
Dette har jeg full forståelse for, og skjønner at når x-antall tråder om hverdagslige ting som "kranglet med mamma over oppvask." så blir det helt tragisk.

Skjønner at for at kvaliteten på forumet skal holdes på et relativt høyt nivå, så må man luke bort ting som ikke har noe diskusjons moment i seg og bare egentlig er whining om små hverdagslige problemer som alle lærer seg å takle.

Du har flere gode poenger, som gjør at jeg stiller meg positiv til det du advarer om i første post, og skjønner kanskje nå lit bedre hva dvs. å drive et forum på denne størrelsen med den mengden info som kommer inn.

Takk for et godt svar.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dessuten finst det vel andre forum som har hovedfelt på helse og psykiske problemer? Google finner garantert et par av dei, og der vil du antakeleg få betre svar, og meir oppmerksomhet.

Dessuten, viss det hjelper å skrive ned problema, så er jo en blog PERFEKT. Der kan du skrive kva du vil, sidan du bestemmer innholdet....
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av vidarlo
Dessuten finst det vel andre forum som har hovedfelt på helse og psykiske problemer? Google finner garantert et par av dei, og der vil du antakeleg få betre svar, og meir oppmerksomhet.

Dessuten, viss det hjelper å skrive ned problema, så er jo en blog PERFEKT. Der kan du skrive kva du vil, sidan du bestemmer innholdet....
Vis hele sitatet...
ja, gå inn på diskusjon.no der er det mange slike suttretråder og annet piss.

edit: de er ikke bare piss på diskusjon.no, men en god del!
Sist endret av TSN; 4. juni 2007 kl. 00:22.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hva med å ringe en lege eller sende en mail, når det tross alt er spørsmål om fysiske eller psykiske problemer, hvem er bedre å spørre. Det å undersøke på egenhånd kan være nyttig, men også farlig da en fort kan trekke feil konklusjoner...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg ser poenget - med tråden her - men alle har vel forstått at det nytter ikke å saksøke noen for dårlige råd! Du får de rådene du ber om!

Å betro seg til forumet er bedre enn å fortsette å sitte hjemme og ruge over noe som opptar en alvorlig. Det får så være at henvendelsen kunne vært rettet til et mer adekvat forum.

Man kan jo, som tråden her så klart viser, få gode råd om HVOR man bør rette spørsmålet!

Så får vi vel bære over med at selv IKT-nerder kan få aparte traumer.

"I dag deg, i morgen meg!" er en god leveregel og grunnideen for at Homo sapiens sosialiserte seg!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vill bare legge til at det finnes mange "grønn gratis telefon nr" som du kan ringe ..eksempel røyketelefonen, der du er anonym og kan spørre om hva du vill.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nummeret til Rustelefonen er 08588 (Åpent mandag til søndag fra kl 11.00 til kl: 19.00)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Jeppegutt
Nummeret til Rustelefonen er 08588 (Åpent mandag til søndag fra kl 11.00 til kl: 19.00)
Vis hele sitatet...
Den var ikke åpent lenge da, de fleste trenger jo helst rustlf om kvelden\natten
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Mushy
Det ville jeg også svart. Det er tross alt myntet på unge, og det er dumt å opplyse annet en de negative sidene til såpass sårbare individer. Også dumt å gå i dybden på andre spørsmål angående ulovlige stoffer - du vil jo helst unngå at de prøver. Eller?
Vis hele sitatet...
Den innstillinga der er helt feil!!! FEIL! Om en 14 åring sender deg en mail på nette å spør om hvordan han tryggest mulig kan prøve ecstasy. Svarer du da, "Nei rusmidler er ikke bra for deg, la det være" Eller gir du han en god og trygg forklaring så han ihvertfall overlever? For jeg lover deg at ingen som først har fått det for seg i hodet å prøve et rusmiddel tar et "det er ikke bra for helsa di gutt" For et nei så tar du feil, da er det mye bedre å gi han en god forklaring så det ikke går skeis også får du heler håpe på at foreldra hans finner ut av det eller at han selv lærer ei lekse etterhvert..

Sitat av Realist1
Du ringer ikke til rustelefonen for å få oppmerksomhet for den massive overdosen du nettopp tok.
Vis hele sitatet...
Nei men man vil jo gjerne ringe rustelefonen etter stenge tid selvom man ikke har en overdose på vei.. Har ofte brukt rustelefonen får å finne ut hva slags effekt jeg kan få av forskjelige medikamenter. Sånn sett er de hyggelige, ringer bare å sier jeg har spist så mange jeg har tenkt å spise å spør hva jeg kan forvente meg for å ikke få sjokk. Da pleier de å gi en grei nok forklaring. Er jo kjipt å høgge noen piller som gir ekstrem diare når man egentlig bare ville bli chill og slapp å sovne på vei til sofan=P
o shit waddup
Fordi nFF ikke er et helseforum betyr ikke det at det ikke er et rusmiddelforum. Alle rusmiddelreleaterte spørsmål er selvsagt velkomne i rusmiddelforumet. Om du derimot har snubla i trappa og brekt beinet, om penisen din klør eller det svir når du urinerer, ikke post her, kom deg til helvete til legen!

gulunderstrek: Ang. det mushy skriver. Du hadde ikke sett sarkasme om du hadde fått det slengt opp i trynet, hadde du?
Sitat av ulldott
Fordi nFF ikke er et helseforum betyr ikke det at det ikke er et rusmiddelforum. Alle rusmiddelreleaterte spørsmål er selvsagt velkomne i rusmiddelforumet. Om du derimot har snubla i trappa og brekt beinet, om penisen din klør eller det svir når du urinerer, ikke post her, kom deg til helvete til legen!

gulunderstrek: Ang. det mushy skriver. Du hadde ikke sett sarkasme om du hadde fått det slengt opp i trynet, hadde du?
Vis hele sitatet...
Beklager men sarkasme er ikke SÅ lett å oppfatte i skriftlig form. Har møtt på så altfor mange som tenker akkuratt sånn så jeg tok han for en av de. Beklager det nå
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Her var det kynisk syting fra admin sin side. Dette skal være et svært så åpen forum egentlig, med tanke på alle emnene. Likevel så syter en admin over innlegg som ér relevante i forhold til emnet. Under samfunn kan det meste passe inn, for å ikke tenke på kyssesyken som er en utbredt samfunnssykdom, skyldende stress og levemåten i dagens samfunn. (Med tanke på at et stengt innlegg med tilsvarende tema som ble henvist hit)

Det at nFF ikke er kvalifiserte helsepersonell er det vel ikke noe tvil om, for da hadde de vel ikke vært her. Likevel betyr ikke det at det ikke kan finnes andre på dette forumet med kompetanse og liknende erfaringer, som kan svare på spørsmål fra undrende ungdom og voksne.
Sist endret av Mr.Fister; 4. oktober 2008 kl. 01:01.
Sitat av Mr.Fister
Likevel betyr ikke det at det ikke kan finnes andre på dette forumet med kompetanse og liknende erfaringer, som kan svare på spørsmål fra undrende ungdom og voksne.
Vis hele sitatet...
Poenget er at om du har et medisinsk problem som er så alvorlig at du må spørre noen om det, så er IKKE freakforum det rette stedet å henvende seg.

La oss eksempelvis tenke oss en idiot som har oppdaget en kreftkul på magen, og spørr på nFF. Dersom denne policyen ikke hadde funnes, så ville sikkert en annen idiot svart: "Neida, det er ikke noe farlig - det er sikkert bare at du har spist for mye muffins." - også ville den andre slått seg til ro med dette, istedenfor å oppsøke kvalifisert helsepersonell.

Nå er dette å sette det på spissen, men tilsvarende situasjoner kan oppstå.

Dessuten: Freakforum ER ikke et helseforum. Det handler om teknologi, medier, rusmidler og samfunn; dette er ikke "Mona & Mikkel". Det finnes mer egnede forumer for slike temaer.
Bah.. Skjønner du ikke? Hvis man lar alle svare på helsespørsmål fordi enkelte har kompetanse så vil vi få enkelte gode svar og masse potensielt farlige svar. Derfor settes det en klar grense slik at vi unngår slike problemer.

Det er uansett ikke så jævlig vanskelig å stille spørsmålene om kyssesyken sin på lommlegen.no istedenfor på nFF.
Dessverre (eller heldigvis?) er det verken du, meg eller noen andre enn nettopp admins som bestemmer hva nFF skal inneholde.

Det burde ikke være vanskelig å spekulere i hva årsakene til begrensningene kan være. Et hett tips kan jo være at om det finnes noen her på berget som a) har kompetanse, eller b) lignende erfaringer om en sykdom eller tilsvarende, så kan du banne på at det finnes minimum 20 idioter som også gjerne vil si noe, uten å ha noe spesielt vettugt – eller klokt – å si. Og noen må selvfølgelig gå ut med søpla.

Å prøve å dekke over så mange emner som mulig er uansett et temmelig tåpelig ideal, da nisjestedene alltid vil overgå «de store og brede» med tanke på kyndighet og mengde informasjon. Hva er da i veien med å jage de som ikke allerede har oppdaget lommelegen.no ut av et «alternativt» IT-forum?
Alle svar fra nettet kan være potensielle farlige uansett nettsted. Hvis noen velger å spørre på hvilket som helst nettsted så er det deres valg. Noen føler det kanskje betryggende å få respons fra andre før de oppsøker lege, kanskje for å se at andre har samme problem. Om de velger dette forumet fordi de er aktive her og "kjenner" andre her, så er vel det deres valg. Så lenge det ikke er noen konsekvente regler mot å skrive om akkurat dette her. Det var vel ikke kreftrelaterte spørsmål det var snakk om, men blant annet en samfunnsykdom: kyssesyken.

Hvis nFF ikke ønsker spørsmål ang. helse så kan de skrive det på en grei måte, som er bedre synlig. En godt markert undertekst eller lignende som viser at de ikke ønsker helsespørsmål.

Det jeg reagerte på og kommenterte var at en administratorer kom kyniske kommentarer, som denne tråden åpner med. Andre forventer jeg ikke annet av siden dette forumet som mange andre, er fylt med folk som syter litt i overkant. Man forventer litt mer ifra de som har litt ansvar her. Og en kan ikke forvente at hvert et tema her inne skal interessere alle og en hver.

Til slutt vil jeg si at jeg ser deres sak. Jeg ser bare ikke iveren etter å fjerne alle spørsmål relatert til helse, men hvis dere brenner for det så er det deres valg.

Ellers er det jo alltid underholdende i min favør å komme med motargument og provosere.
Sist endret av Mr.Fister; 5. oktober 2008 kl. 01:24.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
nFF er et it-forum, med et par sideemner. Helse er ikkje et av dei. Samtidig såg vi når denne vart posta ei økning i typ "Kvite prikker på penis", og det førte altså til denne reaksjonen.
Sitat av Mr.Fister

Det jeg reagerte på og kommenterte var at en administratorer kom kyniske kommentarer, som denne tråden åpner med. Andre forventer jeg ikke annet av siden dette forumet som mange andre, er fylt med folk som syter litt i overkant. Man forventer litt mer ifra de som har litt ansvar her. Og en kan ikke forvente at hvert et tema her inne skal interessere alle og en hver.

Til slutt vil jeg si at jeg ser deres sak. Jeg ser bare ikke iveren etter å fjerne alle spørsmål relatert til helse, men hvis dere brenner for det så er det deres valg.

Ellers er det jo alltid underholdende i min favør å komme med motargument og provosere.
Vis hele sitatet...
1) Jeg foreslår at du leser hele tråden før du begynner å kommentere, for jeg har argumentert i detalj hvorfor vi har denne politikken og hvorfor vi neppe kommer til å forandre på den fordi noen mener at kyssesyken er en samfunnssykdom.
2) Som alt annet må denne tråden sees i kontekst og du kan antagelig ikke uttale deg om hvordan ting var før denne regelen ble innført.
3) Hvis du begynner å grine over kynisme har du valgt feil forum.
4) Det er lite poeng å skrive bare for å provosere, som du hinter til at du gjør akkurat nå, for det pleier vi å utestenge folk for.

Kynisk, bitter og kald hilsen fra administrator.
Jeg husker hvordan det var, og jeg tror nok ivioynar var ganske drittlei av alle søppeltrådene om helse osv, så denne tråden er nok preget av det.

Dessuten, hvis du ikke respekterer det som admins sier så trenger du ikke å være her heller. Det er ingen som tvinger folk til å være her
1) Jeg har lest tråden og som sagt så forstår jeg at folk ikke ønsker tråder som ikke interesserer dem. Men da kan de jo bare overse dem som mange andre poster som er totalt uinteressante. Det jeg stilte spørsmål ved var at det ikke var noen synlig regel mot å skrive slike poster. Personlig kan jeg ikke se noe reglemang eller merket skrift som viser til det. Alt jeg ser er poster som denne der folk syter. Gjør det bedre synlig.

For å sitere meg selv:
Hvis nFF ikke ønsker spørsmål ang. helse så kan de skrive det på en grei måte, som er bedre synlig. En godt markert undertekst eller lignende som viser at de ikke ønsker helsespørsmål. Hvis jeg har oversett akkurat dette så legger jeg meg flat.

Forøvrig så er nok kyssesyken en samfunnssykdom, men jeg har aldri sagt at det skal forandres bare pga. den. Selv om den faktisk passer inn under et emne.

2) Jeg har som deg vært på forumt lenge. Hvert allias brukes til hver sin ting. Jeg ser sammenhengen i tråden. Jeg har aldri sett et problem i helsepostene. Det å stille spørsmål ved direkte useriøse poster gjelder jo generelt, og ikke bare poster ang. helse.

3) Jeg stilte spørsmål. Dette er et emne som har preg av syting. Det skal være lov å si seg uenig og stille spørsmål ved det folk sier, også administratorer. Og ja det skal være lov å forvente noe av de som sitter med noe ansvar. En litt mer saklig og mindre kynisk formulering var det jeg ønsket.

4) At du lar deg provosere er jo ditt valg, siden du henger deg opp i dette ordet i stedet for setningens betydning. Relatert til punkt nr. 3, så sier jeg meg i hovedsak uenig i den åpnende posten under dette emnet.

Jeg må stille et annet og mer direkte spørsmål. Er det riktig å utestenge brukere fordi de stiller seg uenige i forhold til administratorer? Så lenge det er saklig relaterte argumenter ser jeg dette bare som konstruktivt.
Sist endret av Mr.Fister; 5. oktober 2008 kl. 10:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Mr. fister:
Denne tråden indikerer at vi ikkje misliker det. Om du leser reglane for forumet står det der at du skal lese forumspesifikke regler. Ettersom vanlig diskusjon er einaste forumet som kan tolkast til å passe for helserelaterte ting er det mao. relevant å lese denne stickien før du poster i vanlig diskusjon.

Forøvrig seier eg samme som moyner - det er en totalt uinteressant diskusjon fra vår side, fordi vi til forskjell fra deg bestemmer kva vi vil ha her og ikkje. På vegne av oss sjølv, og som respons på brukere sine kommentarer til oss.
Kan jo forøvrig henvise til ditt punkt nummer tre. Det skal strengt tatt ikke være lov til noe som helst, det skal heller ikke forventes noe som helst av oss, da vi bruker vår fritid til å opprettholde forumet. Helt gratis. Det er nso som betaler for gildet, så det ville vel strengt tatt være oss som skulle kunne stilt krav til brukerne.