Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2231
Tenker på et hypotetisk spørsmål.. Dersom jeg har 30 gram hasj, og en kompis stjeler det av meg, kan kompisen bli straffet for å ha stjålet det? Det har ikke skjedd, ville vært tragikomisk å anmelde det, men lurer.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Om de virkelig ville har de hjemmel til å bøtelegge begge for besittelse, siden du innrømmer i din anmeldelse at du har hatt et ulovlig stoff. Stjelingen vil vel bli oversett, men om han innrømmer stjelingen vil vel den også legges til og forelegget vil svi enda mer for han som stjal.
Det som mest realistisk vil skje er at politiet vil ta deg inn til avhør. Det er vanskelig å si om du vil bli tiltalt. Siden du tilstår, så har de jo egentlig bevis. Men nå har du jo innrømmet feilen, og det er nok holdningen din som vil avgjøre om du slipper unna på grunn av innrømmelsen. Fremstår du som angrende, kan det jo hende du slipper. Men 30 gram er jo ikke lite, i politiets øyne. Selv om det bare er hasj.

Ville bekymra meg mer om hvordan "kameraten" din ville reagert, når politiet kommer inn i stua og endevender kåken, finner de 30 grammene og han får 6 mnd i fengsel på grunn av at du anmeldte han.

Mest sannsynlig så får du en veldig mild dom, som blir stående på rullebladet. Kanskje samfunnsstraff i noen timer. Kameraten din blir sittende i mange måneder.

Jeg tror ikke det faktum at noen har stjålet noe fra noen i kriminelle miljøer blir tatt hensyn til av noen grad av politiet eller dommeren. De bryr seg mest om å finne ut alle detaljer, hvem som har kjøpt hva av hvem, kartlegge alt, og finne ut hvor samarbeidsvillige folk er og hvor villig man er til å endre adferd.

Så jeg ville ikke anmeldt dette uten å ha tenkt nøye igjennom alle detaljer først. Finne ut ryktet til han som stjal det fra deg (er han en bråkmaker eller en stille, lavmælt type?) og bestemme seg om man har tenkt å slutte med kriminalitet for all tid etterpå.
Tyveriet blir ikke straffet. Men begge blir tatt for besittelse.
Man kan jo synse så mangt om dette, men finn ut hva retten konkluderte med i denne saken, og du får endelig svar på spørsmålet:

http://www.osloby.no/nyheter/--Kan-i...a-6546432.html
Sitat av ZtoZ Vis innlegg
ville vært tragikomisk å anmelde det, men lurer.
Vis hele sitatet...
En anmelder ikke slikt. En prater med "kompisen" og hører hvordan han har tenkt til å betale tilbake igjen. Regner jo med at han har dårlig råd så en nedbetalingsordning kan en jo gå med på. Vises det liten interesse i form av tilbakebetaling må en ta valget om en bare skal droppe hele greia eller om en skal gjøre noe med det. En kan jo vurdere å gi gjelden hans videre om en kjenner slike som vil ha den.